Permalänk

Slö dell latitude D630 trots linux

Hej jag har den dell med följande spec:
Intel Core 2 Duo T7700 2.4 GHz (dubbelkärnig)
3 GB DDR2 ram
128 GB SSD
14" Widescreen skärm (1280x800)
Intel GMA X3100 grafik
DVDRW-brännare
1 GB nätverk
WLAN (trådlöst nätverk)
Bluetooth
4st USB
Firewire
PC-Card
Seriell port RS232 (Com RS-232)

Förut så körde jag win7 32bit men tänkte att datorn kanske kan bli lite rappare med linux,
Testa först popos men det gick inte, seg o starta upp o fruktansvärt seg att använda.
Sen testa jag mxlinux 32bit, något lättare att arbeta med men lång uppstart.
Och nu kör jag på debian Buster 10. Och samma där fruktansvärt seg o starta upp kanske något bättre att arbeta med. Men att gå in på internet eller öppna mejl är segt m.m

Vad är det för fel? Hårddisken är knappt 1år gammal. Någon som har tips på ett system som verkligen kan snabba upp datorn lite?
Den kommer att användas till Netflix, dokument hantering, bokföring samt fakturering (online)

Mvh

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så enkelt som att en processor från 2007 inte längre orkar med? Jag menar, det har ju hänt rätt mycket på 14 år.
Hoppas du hittar någon lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Hej jag har den dell med följande spec:
Intel Core 2 Duo T7700 2.4 GHz (dubbelkärnig)
3 GB DDR2 ram
128 GB SSD
14" Widescreen skärm (1280x800)
Intel GMA X3100 grafik
DVDRW-brännare
1 GB nätverk
WLAN (trådlöst nätverk)
Bluetooth
4st USB
Firewire
PC-Card
Seriell port RS232 (Com RS-232)

Förut så körde jag win7 32bit men tänkte att datorn kanske kan bli lite rappare med linux,
Testa först popos men det gick inte, seg o starta upp o fruktansvärt seg att använda.
Sen testa jag mxlinux 32bit, något lättare att arbeta med men lång uppstart.
Och nu kör jag på debian Buster 10. Och samma där fruktansvärt seg o starta upp kanske något bättre att arbeta med. Men att gå in på internet eller öppna mejl är segt m.m

Vad är det för fel? Hårddisken är knappt 1år gammal. Någon som har tips på ett system som verkligen kan snabba upp datorn lite?
Den kommer att användas till Netflix, dokument hantering, bokföring samt fakturering (online)

Mvh

Det är ju inte vassaste processorn i världen, men har du rätt drivrutiner för hårddisken? OK, Linux, så det borde inte vara så. Kolla även BIOS-inställningarna.

3GB RAM verkar också vara tokigt av två skäl - det är ganska lite och det innebär troligen också att du har osymmetri i minnesaccessen. I värsta fall så måste datorn justera till någon "minsta gemensamma nämnare" för minnet.

Permalänk
Skrivet av Rosen70:

Det kan inte vara så enkelt som att en processor från 2007 inte längre orkar med? Jag menar, det har ju hänt rätt mycket på 14 år.
Hoppas du hittar någon lösning

Jo absolut, men linux har ju alltid varit kända för att kunna pigga upp äldre datorer o speciellt laptops (vad jag har lärt mig)
Så tycker det är konstigt att det inte skulle funka just på min..
men men det är kanske som du säger

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Det är ju inte vassaste processorn i världen, men har du rätt drivrutiner för hårddisken? OK, Linux, så det borde inte vara så. Kolla även BIOS-inställningarna.

3GB RAM verkar också vara tokigt av två skäl - det är ganska lite och det innebär troligen också att du har osymmetri i minnesaccessen. I värsta fall så måste datorn justera till någon "minsta gemensamma nämnare" för minnet.

Kolla drivrutiner för hårddisken kan jag nog lösa,
Men resten du skrev var inte mycket jag förstod av

Permalänk
Medlem

Kolla med exempelvis cpupower frequency-info att den inte konstant ligger på låg frekvens.

Permalänk
Medlem

Kompletterar här, sitter med en D630 som sidekick-dator.

Den har 4GB RAM med 667 MHz och Dual Memory Channel mode på DDR2-minne. Upplever inte att den är för sin ålder exceptionellt slö. Har en 250GB Samsung SSD i den och kör Win 7 32-bit med experience index 3.1.

Jag brukar också försöka aktivera "Data Execution Prevention" för allt, har aldrig sett några problem med det.

Litet BIOS-godis:
BIOS Version A19
2GHz Core2 Duo
SATA Operation = ATA
Flash Cache = Off
CPU XD Support = Enabled
TPM = Off
Computrace = Off
Multicore = Enabled
Dynamic Acceleration = Enabled
SpeedStep = Enabled
Undocking = Hot Undock (Jag har en docka också)
Universal Connect = Enabled
Virtualization = Off (känns sinnesslött att fundera på virtualisering på en D630)
USB Emulation = Enabled

Hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem

Släng skiten... köp en beggad för 1500:- som e bra mkt nyare.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Kompletterar här, sitter med en D630 som sidekick-dator.

Den har 4GB RAM med 667 MHz och Dual Memory Channel mode på DDR2-minne. Upplever inte att den är för sin ålder exceptionellt slö. Har en 250GB Samsung SSD i den och kör Win 7 32-bit med experience index 3.1.

Jag brukar också försöka aktivera "Data Execution Prevention" för allt, har aldrig sett några problem med det.

Litet BIOS-godis:
BIOS Version A19
2GHz Core2 Duo
SATA Operation = ATA
Flash Cache = Off
CPU XD Support = Enabled
TPM = Off
Computrace = Off
Multicore = Enabled
Dynamic Acceleration = Enabled
SpeedStep = Enabled
Undocking = Hot Undock (Jag har en docka också)
Universal Connect = Enabled
Virtualization = Off (känns sinnesslött att fundera på virtualisering på en D630)
USB Emulation = Enabled

Hoppas det hjälper.

Permalänk

Gick ju inte att bifoga bilder.. men står att min har tot 3020

Permalänk
Skrivet av kallamej:

Kolla med exempelvis cpupower frequency-info att den inte konstant ligger på låg frekvens.

Verkar inte vara något där häller

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Släng skiten... köp en beggad för 1500:- som e bra mkt nyare.

Ja det får nog bli så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Hej jag har den dell med följande spec:
Intel Core 2 Duo T7700 2.4 GHz (dubbelkärnig)

Kan det verkligen vara värt att sitta med något så gammalt? Vad skulle du få betala för något som är tio år nyare, en dryg tusenlapp?

Ja, är inte svaret på din fråga men ibland måste man vara realistisk.

Permalänk
Medlem

Om du vid uppstarten trycker F2 så kommer du in i BIOS.
Då skall du få sidor som liknar dessa:

Det kan ge mer info.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Kan det verkligen vara värt att sitta med något så gammalt? Vad skulle du få betala för något som är tio år nyare, en dryg tusenlapp?

Ja, är inte svaret på din fråga men ibland måste man vara realistisk.

Är bara kul att använda det jag har,
Är egentligen inga problem att köpa ny laptop.
Utan mer just for fun

Permalänk

https://share.icloud.com/photos/0gzLuRf4HzKTRPoLNfDzDoZ5A

Permalänk
Medlem

Prova med någon lättviktsdistrubution, t.ex. Lubuntu.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Det ser OK ut.

Vad är SATA Operation inställt på? Modernt är att köra med AHCI, men på äldre datorer kan ATA vara ett bättre alternativ.

Men byter man så kan man behöva installera om operativsystemet.

En annan fundering är också om det är så att antingen batteriet inte är friskt eller att kylfläkten inte fungerar eller att det är fullt med damm i kylflänsarna. Då drar datorn snabbt ner klockfrekvensen.

Permalänk
Skrivet av Langelus:

Prova med någon lättviktsdistrubution, t.ex. Lubuntu.

Kanske ska göra det en sista gång

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Det ser OK ut.

Vad är SATA Operation inställt på? Modernt är att köra med AHCI, men på äldre datorer kan ATA vara ett bättre alternativ.

Men byter man så kan man behöva installera om operativsystemet.

En annan fundering är också om det är så att antingen batteriet inte är friskt eller att kylfläkten inte fungerar eller att det är fullt med damm i kylflänsarna. Då drar datorn snabbt ner klockfrekvensen.

Vad SATA Operation är inställt på vet jag inte, får kolla det i morgon,

Batteriet funkar okej men har alltid laddaren i.
Fläkt o så kan vara värt att gå igenom. Den har stått ett tag

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att dammet i kylflänsarna kommer att vara på insidan, men längst bak till vänster ser du utblåset från kylflänsarna, så blåser du "baklänges" så bör du få ut eventuellt damm som sitter på insidan - eller sug med dammsugaren litet kort genom gallret på undersidan när datorn är avstängd.

I och med att du har en SSD så är fläkten det enda som skall låta. Men den är lyckligtvis ganska tyst.

Här är Score för datorn i Windows 7 som jag har. Kanske kan ge en ledtråd till om du har ett problem.

Permalänk
Medlem

Lättare fönsterhanterare tror jag hjälper mycket. lxde eller xfce. Distro borde inte spela så stor roll så länge hårdvarustöd finns. Om inte Lubuntu blir bra så finns tyvärr inget hopp kvar för latituden.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Tänk bara på att dammet i kylflänsarna kommer att vara på insidan, men längst bak till vänster ser du utblåset från kylflänsarna, så blåser du "baklänges" så bör du få ut eventuellt damm som sitter på insidan - eller sug med dammsugaren litet kort genom gallret på undersidan när datorn är avstängd.

I och med att du har en SSD så är fläkten det enda som skall låta. Men den är lyckligtvis ganska tyst.

Här är Score för datorn i Windows 7 som jag har. Kanske kan ge en ledtråd till om du har ett problem.
https://www.bedug.com/pics/Fun5/SCORE.png

Kanon tack, ska bara komma på hur man kollar scor på linux..
men kollar ikväll efter jobbet

Permalänk
Skrivet av Emrik:

Lättare fönsterhanterare tror jag hjälper mycket. lxde eller xfce. Distro borde inte spela så stor roll så länge hårdvarustöd finns. Om inte Lubuntu blir bra så finns tyvärr inget hopp kvar för latituden.

Okej, jag kör redan med xfce så kanske inte är lönt att testa lubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Okej, jag kör redan med xfce så kanske inte är lönt att testa lubuntu?

Lubuntu är lite lättare men om xfce känns slött är det nog också slött. Men testa gärna och återkom. Länge sedan jag testade något av det.
Sista alternativet är gentoo med tiling fönsterhanterare men om du inte har väldigt mycket fritid så är det inget jag rekommenderar.

Rätt billigt att skaffa en bättre dator än den du har. Nyare och bättre slängs nog till och med.
Det är alltid tråkigt när saker tjänat sitt liv och nytt skräp skapas. Så klart sakerna bör användas så länge som möjligt.
Din ansträngning är väldigt hedrande mot hårdvaran vill jag ändå säga.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Den kommer att användas till Netflix, dokument hantering, bokföring samt fakturering (online)

Vilken webbläsare använder du? links, lynx, surf osv fungerar säkert fint på den datorn. Firefox och Chromium lär det vara värre med.
Vilka onlinetjänster är det du ska köra?
Jag vågar lova att ingen av de grejerna du skriver om kommer att fungera väl på en så gammal dator. Webb-baserade tjänster är smidigt för utvecklaren men tungt för klienten, inte tvärtom.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Vilken webbläsare använder du? links, lynx, surf osv fungerar säkert fint på den datorn. Firefox och Chromium lär det vara värre med.
Vilka onlinetjänster är det du ska köra?
Jag vågar lova att ingen av de grejerna du skriver om kommer att fungera väl på en så gammal dator. Webb-baserade tjänster är smidigt för utvecklaren men tungt för klienten, inte tvärtom.

Kör med firefox så kanske kan vara en grej, men datorn är ju seg i övrigt så kan inte vara bara det

Permalänk

Tackar för all hjälp o visat intresse, men det får nog bli så att datorn hamnar på hyllan och en ny införskaffas

Mvh