Får racket röra bordet i bordtennis?

Permalänk
Medlem

Får racket röra bordet i bordtennis?

Vi är ett gäng arbetskamrater som spelar bordtennis på blodigt allvar (för skojs skull) på rasterna. 😋
Vi har alltid kört med att racket inte får röra bordet under spel, men idag när jag såg på OS så lät det som en spelare slog racket i bordet nästan hela tiden när han skulle ta korta bollar utan att domaren sa något. 🤔
Så jag började söka men hittar inget om att racket inte får röra bordet under spel, bara att den fria handen inte får det.

Så får man eller inte röra bordet under spel med racket när man tar en boll?

Tacksam för svar 🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Viking

Har aldrig kört med att man inte får det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Finns inget, så vitt jag vet, som motsäger det i reglementet.

Regler enligt svenska bordtennisförbundet

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har jag aldrig hört och jag kan inte heller förstå logiken i en sådan regel. Men å andra sidan har jag varken bra koll på pingisregler eller alltid full koll på det logiska.

Permalänk
Avstängd

Görs det i OS för bordstennis så har de säkert koll på vad som gäller och hade blåst redan för länge sedan annars!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Har aldrig kört med att man inte får det.

Skrivet av Necrophor:

Finns inget, så vitt jag vet, som motsäger det i reglementet.

Regler enligt svenska bordtennisförbundet

Skrivet av Trunk:

Har jag aldrig hört och jag kan inte heller förstå logiken i en sådan regel. Men å andra sidan har jag varken bra koll på pingisregler eller alltid full koll på det logiska.

Skrivet av AplAy:

Görs det i OS för bordstennis så har de säkert koll på vad som gäller och hade blåst redan för länge sedan annars!

Okej!
Tack för alla svar

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.