Ifixits grundare kritiserar Apple och Samsung för svårlagade telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Sen tycker jag också det ska vara enklare att reparera grejerna även om jag knappt kan tänka mig att exempelvis Dell och HP är så mycket snällare när det gäller att få tag i delar. Men det är de kanske?

På väldigt många HP datorer så finns det en Maintenance and Service Guide och det gäller inte bara företagsdatorer hos HP utan även konsumentdatorer vilket gör det mycket enklare att veta hur man öppnar datorn mm. Lenovo har också det, däremot vet jag inte om det bara är företagsdatorer hos Lenovo som har det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Delarna som används är inga problem att fixa för dell eller hp, går att beställa överalllt, dock är det apple som sätter denna tråkiga trend med inlåsning och avtal som sätter käppar i hjul för 3je part som inte får köpa delar. Det är samsung som har börjat anamma detta och fler och fler tillverkare kommer att göra samma sak om inte detta stoppas. Det är därför det är viktigt att det tas upp och att försöka reglera detta via lag.

Skrivet av star-affinity:

Det är rätt med kritik, men inte bra att dra förhastade slutsatser. Flera här på SweC som kollar på Rossmann utan egen erfarenhet av Apples grejer och då förstår jag mycket väl att man tror att de går sönder bara man tittar på dem. Men så ser verkligheten inte ut.

Sen tycker jag också det ska vara enklare att reparera grejerna även om jag knappt kan tänka mig att exempelvis Dell och HP är så mycket snällare när det gäller att få tag i delar. Men det är de kanske?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Delvis, de är väl inte direkt mer hjälpsamma att tillhandahålla delar men de använder mycket fler socklade delar med standardinterface i stället för proprietära delar som löds fast, har du köpt en bärbar Appledator så är det närmast omöjligt att uppgradera den i efterhand och vad gäller hållbarhet så är den ganska bra på många företagsmodeller, en del har tex "kaffeskyddade tangentbord" Jag har ännu inte sett Apple lägga ut nått liknade detta >
https://www.youtube.com/watch?v=0U5n2WaMMHo

Det där är riktigt grymt! 👍
I alla fall RAM och lagring borde gå att uppgradera i efterhand – håller med.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det där är riktigt grymt! 👍
I alla fall RAM och lagring borde gå att uppgradera i efterhand – håller med.

Spilltangentbord brukar finnas på de flesta företagsdatorer hos HP, Lenovo, Dell iallafall. Det plus att det finns en manual för hur man demonterar datorn gör det mycket enklare o reparera datorn.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Det där är riktigt grymt! 👍
I alla fall RAM och lagring borde gå att uppgradera i efterhand – håller med.

Vi kör med ”spillsäkra” tangentbord samt möss på jobbet och diskar dem i maskin emellanåt. Funkar alldeles utmärkt. 😊

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Med all rätt skulle jag säga, att företag som Apple och Samsung (m. fl.) t.ex. inte tillåter komponenttillverkare att sälja dessa komponenter så repareatörer eller jag själv för att enbart försvåra för reparation rimmar inte riktigt rätt med någon form av miljömedvetenhet eller moral.

Ett exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=KcxkYiH9MgU

Det beror på om Apple kommer till en punkt där deras telefon är helt Co2 neutral där alla komponenter är återanvända metaller också vidare när någon slänger en Iphone då tas den in i ett återbruk och det skapas en ny telefon av den av senaste standarden då blir det helt Co2 neutralt fastän att när en telefon går sönder köps det en ny av senaste snittet och den gamla telefonen återvinns på ett Co2 neutralt sätt och skapas nya telefoner av. Jag tror att Apple ser det så här för att då krävs det inga reperationer eftersom att det är lika miljövänligt och köpa en ny telefon eftersom den gamla återvinns och byggs nya telefoner av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Det beror på om Apple kommer till en punkt där deras telefon är helt Co2 neutral där alla komponenter är återanvända metaller också vidare när någon slänger en Iphone då tas den in i ett återbruk och det skapas en ny telefon av den av senaste standarden då blir det helt Co2 neutralt fastän att när en telefon går sönder köps det en ny av senaste snittet och den gamla telefonen återvinns på ett Co2 neutralt sätt och skapas nya telefoner av. Jag tror att Apple ser det så här för att då krävs det inga reperationer eftersom att det är lika miljövänligt och köpa en ny telefon eftersom den gamla återvinns och byggs nya telefoner av!

Det gör de definitivt inte, Apple ser till det sättet de kan tjäna mest pengar på, inte vad som är miljövänligt eller inte.

Låt oss inte luras att företag tänker på miljön före intäkter, det skulle vara om maximala intäkter jämnstarka med ett klimatsmart val, vilket det inte är eller kommer vara en lång tid framöver.

Permalänk
Medlem

Även till exempel HP går mot komponenter som är svårare att laga. Fastlött RAM, tangentbordet inbyggt i chassit, inga löstagbara batterier. Men batterierna sitter med skruv, men upplever inte att de är helt enkla att få tag i ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Det gör de definitivt inte, Apple ser till det sättet de kan tjäna mest pengar på, inte vad som är miljövänligt eller inte.

Låt oss inte luras att företag tänker på miljön före intäkter, det skulle vara om maximala intäkter jämnstarka med ett klimatsmart val, vilket det inte är eller kommer vara en lång tid framöver.

Om Apple kan säga att det inte har någon betydelse att köpa nytt eller att man reparerar sin telefon samt att man då får den senaste tekniken då kommer ju folk kunna byta telefoner utan att det har någon klimatpåverkan telefonen Co2 neutral spelar ingen roll hur länge du behåller din telefon du kan byta varje år om du vill utan och skapa någon mer Co2 det är så här Apple tänker tror jag för att då behöver de inte göra sina telefoner lätt reparerade utan kan bara säga köp en ny med den senaste tekniken helt Co2 neutralt finns inget behov av reparationer något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Om Apple kan säga att det inte har någon betydelse att köpa nytt eller att man reparerar sin telefon samt att man då får den senaste tekniken då kommer ju folk kunna byta telefoner utan att det har någon klimatpåverkan telefonen Co2 neutral spelar ingen roll hur länge du behåller din telefon du kan byta varje år om du vill utan och skapa någon mer Co2 det är så här Apple tänker tror jag för att då behöver de inte göra sina telefoner lätt reparerade utan kan bara säga köp en ny med den senaste tekniken helt Co2 neutralt finns inget behov av reparationer något mer.

CO2 neutrala produkter är en myt, i alla fall än så länge.

Dessutom har det inget att göra mer ”right to repair”, jag som konsument ska ha möjligheten att kunna reparera de produkter jag äger.

Vad är annars meningen att äga något? Eller att ens köpa något om du inte anses äga produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Det gör de definitivt inte, Apple ser till det sättet de kan tjäna mest pengar på, inte vad som är miljövänligt eller inte.

Låt oss inte luras att företag tänker på miljön före intäkter, det skulle vara om maximala intäkter jämnstarka med ett klimatsmart val, vilket det inte är eller kommer vara en lång tid framöver.

Tror man kan tjäna pengar och ändå bry sig om miljöaspekten:

"Apple said the newly developed software will be open-sourced and available for use in other recycling applications. The work is part of Apple's goal to make its products and packaging using only recycled or renewable materials."

https://www.cmu.edu/news/stories/archives/2021/july/device-re...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

"Slit och släng samhälle"...

Nej, företag skulle inte gå i konkurs, de kanske skulle behöva dra ned och inte växa sig större och större och gå med högre och högre vinst varje år. Det är nödvändigtvis inte något negativt, det skulle även minska deras makt och inflytande på regleringar och allt annat de nu lobbar för i syfte att kunna gå med ännu mer vinst åt sina ägare.

Kanske skulle "globala megaföretag" plötsligt inte kunna köpa upp eller processa sönder mindre konkurrenter.

Eller så kan vi fortsätta som vi gör och i en dystopisk framtid leva, inte i länder, utan i "företagsägda" städer där de har sina egna lagar/poliser etc ^^ Tror Nevada hade något förslag de skulle rösta om där företag skulle ges samma makt som deras "counties" om de köpte ett visst hektar land och byggde "sina" städer där. Känns kanske överflödigt att säga att ett par välkända "namn" redan hade visat stort intresse

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Är tveksam till att det är värt att lägga ingenjörstid på att medvetet försämra en produkt istället för att förbättra den.

Har bytt batteri i en MBP 15" från 2014. Rätt bökigt, men det gick bra med lite ståltråd.

Är väl en viss risk att punktera batteriet som de (Apple) är rädda för att gemene man ska göra.

Ja det finns ju olika tips på hur man tar loss batteriet, Apple Service Provider gör inte det utan dom byter top case till rätt hög kostnad. Men jag skulle alla dagar i veckan göra det istället för risken att byta batteriet själv med brandrisk och giftiga gaser samt förstörd dator.

Apple kan dock välja att ha en annan konstruktion, som Macbook Air vars batteri man tar loss med T6.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Nivity:

Som Apple Ipad. Skärmen går inte byta så de byter ut hela Ipaden istället.

Apple gör det inte, men många andra småfirmor, med varierande resultat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet är att badning inte alls innebär samma sak som att sänka ner telefonen i vatten för den rör sig och trycket vid badning är flera gånger högre än vid nedsänkning och det är ju det som folk har svårt att fatta.

"Folk" missar också ofta att tillverkarnas tester inför ip-klassning sker i stillastående purfärskt vatten. Man ska alltså inte förvänta sig att telefonen är och/eller förblir vattentät om man badar i saltvatten (i princip allt havsvatten) eller klorerat vatten (vanlig pool). OM nu inte tillverkaren specifikt uppger det såklart (tvivelaktigt).