Rykte: Nvidias "Lovelace" uppges vara färdig – kan efterträda "Ampere"

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nvidias "Lovelace" uppges vara färdig – kan efterträda "Ampere"

På inofficiell väg framkommer nu att Nvidia har färdigställt arkitekturen "Lovelace", som kan ta plats i Geforce RTX 4000-serien – om AMD:s RDNA 3 håller sig på mattan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AMD har ju levererat bra senaste åren så Lovelace kan få det svettigt. Gött med lite konkurrens!

Permalänk
Medlem

Med amds försök att komma ikapp, om de nu gör så med deras multichip, limmade som vanligt. Nvidia hoppade staplade chip för lovelace & kommer med staplade chip en gen efter lovelace, så utifall amd s kort blir nåt att ha, så lär de ju bara få ha det trevligt ett år eller mindre i vilket fall. Men som vanligt spännande med lite konkurans om det nu ens blir nån, de staplade chipen var tänkta för lovelace men de väntade en gen till utifall dessa rykten inte bara var rykten. (fast det har pratats ganska många år nu om staplade chip på nvidias sida för ca 2022-2023) så blir intressant med framtiden & vad som händer med arm, intel, amd, grafikkort chiptillverkning på andra ställen än intel & tsmc ,osv . JA även Intels grafikkort kanske

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Bäst att ställa sig i kö eller till förhandsbokningarna nu då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Bäst att ställa sig i kö eller till förhandsbokningarna nu då.

Seriöst så skulle jag lagt en bokning om det gick. Förväntar mig att det inte blir lika illa vid denna lansering, misstagen tillverknings- och resursmässigt har man nog mer koll på nu.

Permalänk
Medlem

Bäst man säljer sitt 3080 nu då när man fortfarande kan få en slant för det.

Edit: Glömde visst lägga till /s på mitt inlägg ser jag

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Ja, undrar om man hinner få sitt 3080 innan Lovelace släpps. Hade gärna ställt mig i förhandsbokningskön redan nu om det gick.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Seriöst så skulle jag lagt en bokning om det gick. Förväntar mig att det inte blir lika illa vid denna lansering, misstagen tillverknings- och resursmässigt har man nog mer koll på nu.

Ja man kan ju fan hoppas!
Värre än det varit denna generation har jag svårt att föreställa mig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

En fråga blir det som med RTX30XX OCH AMD lansering stort sug och obefintlig med kort...
Kan ana ett fett pris på dom..
Sen vete katten om man behöver så snabba grafikkort
Sitter än med mitt GTX1080 Ti och tuffar på...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Bäst man säljer sitt 3080 nu då när man fortfarande kan få en slant för det.

skulle inte förvåna mig om Nvidia drar upp priserna igen nu då det gick ju at scalpa rätt bra på Ampere. så nu vet dem att folk är redå att betala and bra slant mer.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Frågan är väl inte bara vad kommer toppkortet för 25000 kr prestera, det jag vill veta är vad korten i mellanklassen kommer prestera och hur dessa kommer stå sig mot AMDs erbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Frågan är väl inte bara vad kommer toppkortet för 25000 kr prestera, det jag vill veta är vad korten i mellanklassen kommer prestera och hur dessa kommer stå sig mot AMDs erbjudanden.

Jag hoppas att mina föraningar och observation av vad som hänt senaste åren inte uppfylls.
Det skulle inte förvåna mig om taket höjs för hela produktfamiljer. Dyrare tillverkning, girigare led från design till produkt i butik och vetskapen att folk var villiga att betala så mycket mer än rekommenderade priser.

Själv hoppas jag att näst bästa kort inte går över 10kkr.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Vi kan gärna släppa ”sidospåret” här tack.

Det här kodnamnet kommer vara med oss bra många månader och det kommer bli sjukt tröttsamt att det dras nån slags pubertala skämt om det hela vägen till lansering.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Bäst man säljer sitt 3080 nu då när man fortfarande kan få en slant för det.

Om du är OK med att eventuellt sitta en lång period utan vettigt grafikkort om Lovelace blir försenat eller uppköat pga komponentbrist så... (historien har en tendens att repetera sig)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nvidia är åter tillbaka till TSMC.
Då förväntas energieffektiva kretsar tror jag. Nvidia har insett Samsung är flopp.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid byta till mig ett nytt kort varannan ny generation.

Min plan är från RTX 2080 till RTX 4080 och att det är då jag ska ta steget från 2560x1440 till 3440x1440 om det har hunnit kommit skärmar med IPS 240Hz i den upplösningen.

Men jag kommer nog behöva uppgradera en hel del annat kanske till Intel/AMD's nästa HEDT.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Lite halft click-bait:ig rubrik. Produktplanen är fastslagen, inte produkten.

Permalänk
Medlem

Jag är mer rädd än nyfiken på nästa generation helt ärligt. Med stigande priser varje år (och i rask takt) så känns det som PC gamingen gräver sin egen grav. Ser redan framför mig när herr Läderjacka vackert visar upp 4090 för 1999$. Och även om det är halo produkter som är där för att skrytas med så spelar det stor roll, ju högre taket flyttas upp desto mer stiger botten också.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

30-serien är väl det ända kortet genom tiderna som blivit ersatt inte det hunnit levererats.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

RIP Ampere, vi kände dig knappt ty du var blott en utskrift på ett fint papper.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår borttaget*

Vänligen håll nivån i tråden på en rumsren och saklig nivå med ämnet på grafikkort. Vill man snacka och dra referenser till p-våfflor så ta det på något annat forum!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag är mer rädd än nyfiken på nästa generation helt ärligt. Med stigande priser varje år (och i rask takt) så känns det som PC gamingen gräver sin egen grav. Ser redan framför mig när herr Läderjacka vackert visar upp 4090 för 1999$. Och även om det är halo produkter som är där för att skrytas med så spelar det stor roll, ju högre taket flyttas upp desto mer stiger botten också.

Håller med helt! Ryktas ju att 6600 kommer leverera likt 5700 för samma pris (iofs med RT, men ändå)

Jag kommer inte vilja betala mer än några tusenlappar och i de klasserna står ju pris per prestanda nästan stilla sedan Polaris (RX480) släpptes för massa år sedan...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Håller med helt! Ryktas ju att 6600 kommer leverera likt 5700 för samma pris (iofs med RT, men ändå)

Jag kommer inte vilja betala mer än några tusenlappar och i de klasserna står ju pris per prestanda nästan stilla sedan Polaris (RX480) släpptes för massa år sedan...

Enda lösningen på det är nog god tillgänglighet och konkurrens. Att Nvidia sitter på 80+ marknadsandel och det råder brist är ju horribelt sett till prisutvecklingen. Förhoppningsvis kan ju RDNA3 göra ett större avtryck än vad RDNA2 gjort (nu menar jag försäljningsmässigt, inte tekniskt). Och Intels intåg lär ju också äta lite marknadsandelar.

Och dessutom får de ju kvitto nu på att betalningsviljan är ännu större än man tidigare anat. Det kvittot har ju dock AMD och Intel i allra högsta grad också ögnat.

Dock är det nog tyvärr ganska naturligt att priserna ökar. Komponentbranschen har ju nått ungefär samma nivå som mobilbranschen. Dvs uppgraderingscyklerna är betydligt längre än vad de var för fem år sedan. Så vad gör man för att bibehålla omsättningsnivåer: skapar ännu mer påkostade produkter längst upp i segmenten och försöker göra instegsmodellerna så ointressanta som möjligt i de regioner där man har en chans att sälja in de dyra prylarna. Instegsmodellerna blir istället till för låginkomstregioner.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Med tanke hur länge ampere lanseringen flyttades framåt i covid svackan skulle det inte förvåna mig om dom ligger ett halvår framåt med 2 års schemat.

Permalänk

Det måste innebära att vi kan börja spela med RT påslaget utan uppskalning om bara 4 generationer nu! Om man inte vill lägga 10k för ett kort om 3 generationer det vill säga.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Vad är steget upp från pappersrelease? Intern release hos nVidia? För aktieägarna?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Herr Kantarell:

Vad är steget upp från pappersrelease? Intern release hos nVidia? För aktieägarna?

Dock har de ju skeppat några tiotals miljoner kort sedan september så papperslansering är kanske att ta i.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Finns ju ännu många läckor som säger emot varandra när det gäller vad Lovelace är. Allt från Amperes ersättare till Super Switch chip inbound för 2023. Vi får väl se helt enkelt.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Ja, undrar om man hinner få sitt 3080 innan Lovelace släpps. Hade gärna ställt mig i förhandsbokningskön redan nu om det gick.

Det finns väl en massa 3080s på marknaden nu? Problemet är de sjuka priserna...

Vad kommer lovelace kosta tro? Jag undrar om utbudet kommer vara bättre nu när de slutar mina bitcoins i Kina. Jag tror inte heller folk som precis köpt 3070 och uppåt kommer uppgradera på en gång men jag kan ha fel.

Visa signatur

Coolermaster HAF X | Corsair AX 850W | Asus Maximus IV Extreme B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Gigabyte GTX 580 1536MB | OC Z Vertex 3 240 GB | Corsair (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Noctua NH-D14

Skärm: LG 23" TFT W2363D-PF 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Man får hoppas att Nvidia fixar DP 2.0 på nya serier denna gången annans får dom tycka upp kortet, vill se bättre datorskärmar utan massa begränsningar.

Sen få man hoppas att priserna blir bättre för man blir galen av dessa priser som är just nu.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666