Bildskärmar med 480 Hz-panel planeras till 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den sista meningen är jag inte med på. Har aldrig skrivit om några automatiska 1000 FPS i någon spelmotor någonstans. Tror inte att en sådan spelmotor är rimlig eller ens nödvändig. Tvärtom försöker jag tydliggöra hur högre panelfrekvens förbättrar upplevelsen vid alla FPS-nivåer.

Också när spelmotorn går i 15 FPS med massor av jitter?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

Också när spelmotorn går i 15 FPS med massor av jitter?

Så kommer det vara 15 FPS med fantastisk låga eftersläp.

Och när det blir 16 eller 14 FPS kommer övergången vara så flytande som 16 eller 14 FPS tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så kommer det vara 15 FPS med fantastisk låga eftersläp.

Man hinner se varje frame i total klarhet, tänkte inte på det...

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Exakt samma spår som pingisracket i rörelse och hur det är längden på avbrotten som påverkar timing och koordination

Den sista meningen är jag inte med på. Har aldrig skrivit om några automatiska 1000 FPS i någon spelmotor någonstans. Tror inte att en sådan spelmotor är rimlig eller ens nödvändig. Tvärtom försöker jag tydliggöra hur högre panelfrekvens förbättrar upplevelsen vid alla FPS-nivåer.

Fast om vi har en skärm med VRR så spelar väl den här typen av oversampling ändå ingen roll?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gurrrra:

Fast om vi har en skärm med VRR så spelar väl den här typen av oversampling ändå ingen roll?

Mer tvärtom att vid 1 KHz panelfrekvens är behovet av VRR överspelat. Du kan alltid trycka in en ny uppdatering av skärmen 1 ms senare. Eller 2 ms senare vid 480 Hz. VRR löser idag samma grundproblem med hög latens för timing och koordination. Fast då genom att skärmen istället väntar in grafikkortet. Vi slipper ryck och tearing vilket är till störst fördel under 100 FPS.

VRR har även sina nackdelar som kommer av att det blir en variation när skärmens Hz flyter med GPU:ns FPS. Problem som varierande eftersläpsnivåer och flimmer vid lägre frekvenser hos flera skärmar. Det faktum att skärmens frekvens hela tiden ändras vid VRR kan också påverka just timing och koordination negativt av andra orsaker, något som en del RTS-spelare klagat över. Markören vid VRR förflyttar sig inte längre över skärmen med samma utväxling vilket kan vara störande. Där tar man hellre låg FPS i spelen så länge som markören flyter konsekvent med skärmens frekvens.

Samt att det är tydliga problem med hur väl VRR faktiskt fungerar på många skärmar. När FPS:n gör stora hopp, säg från 60 till 100 FPS och tillbaka är det problem med ryckighet och flimmer hos flera skärmar jag testat. Där har Nvidias G-sync-modul helt enkelt visat sig mindre problematisk och mest konsekvent i hur den fungerar.

1 KHz-skärmen bygger i stort sett bort dagens problemen som VRR försöker lösa. Samt bygger bort problemen som VRR kan bjussa på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Man hinner se varje frame i total klarhet, tänkte inte på det...

Men det spelar väl ändå roll? Inte i extremfallet 15 FPS, men säg 50 FPS i en flygsimulator. Med 60 Hz-skärm utan VRR får du en massa stutters och eftersläp, och med 1000 Hz-skärm får du inga stutters (eftersom du inte kommer märka om en frame kommer 1 ms före eller efter) och "inget" eftersläp.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men det spelar väl ändå roll? Inte i extremfallet 15 FPS, men säg 50 FPS i en flygsimulator. Med 60 Hz-skärm utan VRR får du en massa stutters och eftersläp, och med 1000 Hz-skärm får du inga stutters (eftersom du inte kommer märka om en frame kommer 1 ms före eller efter) och "inget" eftersläp.

Stutter beror ju på spelmotorn, så det kan du även på en 1 kHz-skärm. Men i den högre frekvensen behöver man inte synka mot en förhållandevis lång uppdateringsfrekvens, så sannolikt minskar det. Kanske?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Stutter beror ju på spelmotorn, så det kan du även på en 1 kHz-skärm. Men i den högre frekvensen behöver man inte synka mot en förhållandevis lång uppdateringsfrekvens, så sannolikt minskar det. Kanske?

Det blir även stuttering om du har säg 55 fps på 60 Hz (oavsett spelmotorn), eftersom frames inte synkas upp med skärmen. Förutsatt att V-sync är på; utan blir det ju tearing istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det blir även stuttering om du har säg 55 fps på 60 Hz (oavsett spelmotorn), eftersom frames inte synkas upp med skärmen. Förutsatt att V-sync är på; utan blir det ju tearing istället.

https://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2014/10/vsync-on-stutter-645x285.png

Tänk dig nu att lag-perioden kan vara hur lång som helst. Stutter förvärras av låg frame rate, men förhindras inte av hög frame rate.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

Stutter beror ju på spelmotorn, så det kan du även på en 1 kHz-skärm.

Bortsett från en felkonstruerad spelmotor så kommer kommer stutter av att de höga latenserna i synkroniseringen med bildskärmen. Hade det alltid varit en perfekt multipel mellan FPS och Hertz hade det inte varit samma problem. Därav visdomen/mantrat om att köra 144+ FPS på 144 Hz.

Men nu fungerar ju inte spelmotorer riktigt så utan FPS:en varierar hela tiden. Det är därför VRR/adaptiv synk kan hjälpa till, särskilt vid låga frekvenser. Det är också därför max 60 FPS-spel med låst V-Sync (Bethesda, Fallout m.fl) kan flyta bättre på skärmar med högre frekvens än vad det gör på 60 Hz-skärmen. Samma FPS men mindre ryck på högre skärmfrekvens. Därför att varje gång 60 FPS missas kommer nästa synktillfälle tidigare hos den snabbare panelen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Tänk dig nu att lag-perioden kan vara hur lång som helst. Stutter förvärras av låg frame rate, men förhindras inte av hög frame rate.

Vi verkar prata olika typer av stutter. Den jag syftar på får du även om du har exakt 55 fps (dvs varje frame tar exakt 1000/55 ms, utan jitter) på en 60 Hz-skärm med V-sync.
Du tycks syfta på typen där spelmotorn fryser till så att en frame kanske tar 80 ms istället för säg 18 i detta exemplet, right?
Det löses precis som du säger förstås inte av en skärm med hög refresh rate (även om det skulle hjälpa, väldigt marginellt).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thomas:

Det blir även stuttering om du har säg 55 fps på 60 Hz (oavsett spelmotorn), eftersom frames inte synkas upp med skärmen. Förutsatt att V-sync är på; utan blir det ju tearing istället.

^^^
Precis detta!

Tänk att nu att på 480 Hz-skärmen har en scan med 2 ms mellanrum. Draw 3 kan nu ritas 2 ms senare, vid ca 36 ms i grafen utan att vänta på skärmens nästa synk vid 48 ms. 480 Hz-skärmen kan sätta Draw 3 vid 36, 38, 40, 42, 44 och 46 ms. 240 Hz-skärmen vid 36, 40, 44 och ger därför också en förbättring men inte lika stor.

Det är latensen som skapar rycken/stutter. Genom att minska den latensen tack vare 480 Hz-panelen får vi även 55 FPS-spelet att flyta bättre.

Hade gärna ritat själv, men det tar timmar att göra sådana illustrationer tydliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du tycks syfta på typen där spelmotorn fryser till så att en frame kanske tar 80 ms istället för säg 18 i detta exemplet, right?

Din bild illustrerar ju exakt detta scenario.

Edit: Men skit samma, det är ju egentligen samma sak. Spelmotorn hinner inte med att rendera i samma takt som refresh rate:n, regelbundet (lägre FPS) eller oregelbundet (stutter).

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Din bild illustrerar ju exakt detta scenario.

Edit: Men skit samma, det är ju egentligen samma sak. Spelmotorn hinner inte med att rendera i samma takt som refresh rate:n, regelbundet (lägre FPS) eller oregelbundet (stutter).

Nja, i exemplet tar det ju runt 18-20 ms istället för 16, vilket knappt skulle märkas med VRR, men blir tydligt utan (eftersom det blir 32 ms tills nästa bild faktiskt ritas på skärmen).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nja, i exemplet tar det ju runt 18-20 ms istället för 16, vilket knappt skulle märkas med VRR, men blir tydligt utan (eftersom det blir 32 ms tills nästa bild faktiskt ritas på skärmen).

Tekniskt sett spelar det ingen som helst roll hur lång lag-perioden är, det är samma princip. Är lag-perioden längre än x × [tid mellan frames] så tappar man x frames. Förstår du vad jag menar?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Tekniskt sett spelar det ingen som helst roll hur lång lag-perioden är, det är samma princip. Är lag-perioden längre än x × [tid mellan frames] så tappar man x frames. Förstår du vad jag menar?

Ja, men jag tror ändå du missar min (och den andre Thomas) poäng.
Säg att vi har en skärm som visar frames var 16:e ms, och spelet tar 16 ms på alla frames utom en, som tar 17 ms.
Med V-sync så kommer skärmen uppdateras på t=0, 16, 32, *hack*, 64, 80 osv. Uppdateringen vid 48 försvann helt då den kom för sent, så samma bild visas 32 ms istället för 16 ms och man ser stutter.

Med VRR kommer den uppdateras på t=0, 16, 32, 49, 65, 81 osv. Ögat märker inte av att en bild kom 1 ms för sent.

Med 1000 Hz-skärm blir det i detta exemplet exakt som med VRR ovan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Mer tvärtom att vid 1 KHz panelfrekvens är behovet av VRR överspelat. Du kan alltid trycka in en ny uppdatering av skärmen 1 ms senare. Eller 2 ms senare vid 480 Hz. VRR löser idag samma grundproblem med hög latens för timing och koordination. Fast då genom att skärmen istället väntar in grafikkortet. Vi slipper ryck och tearing vilket är till störst fördel under 100 FPS.

VRR har även sina nackdelar som kommer av att det blir en variation när skärmens Hz flyter med GPU:ns FPS. Problem som varierande eftersläpsnivåer och flimmer vid lägre frekvenser hos flera skärmar. Det faktum att skärmens frekvens hela tiden ändras vid VRR kan också påverka just timing och koordination negativt av andra orsaker, något som en del RTS-spelare klagat över. Markören vid VRR förflyttar sig inte längre över skärmen med samma utväxling vilket kan vara störande. Där tar man hellre låg FPS i spelen så länge som markören flyter konsekvent med skärmens frekvens.

Samt att det är tydliga problem med hur väl VRR faktiskt fungerar på många skärmar. När FPS:n gör stora hopp, säg från 60 till 100 FPS och tillbaka är det problem med ryckighet och flimmer hos flera skärmar jag testat. Där har Nvidias G-sync-modul helt enkelt visat sig mindre problematisk och mest konsekvent i hur den fungerar.

1 KHz-skärmen bygger i stort sett bort dagens problemen som VRR försöker lösa. Samt bygger bort problemen som VRR kan bjussa på.

Aah okej, har ingen egen erfarenhet av VRR o visste inte att det kunde ge såna issues. Men ja i slutändan så är det ju gött med mycket hz, man vill ju ändå kunna ha saker som far över hela skärmen på en sekund o få en riktig o mjuk rörelseoskärpa utan tydliga steg, o sen dubblar vi den hertzen för att komma upp i nån slags nyquist ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, men jag tror ändå du missar min (och den andre Thomas) poäng.
Säg att vi har en skärm som visar frames var 16:e ms, och spelet tar 16 ms på alla frames utom en, som tar 17 ms.
Med V-sync så kommer skärmen uppdateras på t=0, 16, 32, *hack*, 64, 80 osv. Uppdateringen vid 48 försvann helt då den kom för sent, så samma bild visas 32 ms istället för 16 ms och man ser stutter.

Med VRR kommer den uppdateras på t=0, 16, 32, 49, 65, 81 osv. Ögat märker inte av att en bild kom 1 ms för sent.

Med 1000 Hz-skärm blir det i detta exemplet exakt som med VRR ovan.

Jag är helt med på vad du skriver, men jag tror du missar min poäng när jag skrev att en hög refresh rate inte nödvändigtvis fixar allt stutter. Glöm V-sync, VRR o.s.v., det jag menar är att det finns inget som säger att spelmotorn uppehålls just 17 eller 18 ms. Fixera inte på de talen bara för att de drar över en frame. Tänk dig att den blir försenad, säg, 30ms, och det regelbundet. Det hjälper ingen frame rate i världen.

Att en teoretisk 1000Hz-skärm är bättre, det är jag helt med på, men det är ingen magisk lösning på alla problem.

Jag ska fan se till att få min idé om färgrymd i UV-området implementerad så får ni andra problem att snacka om.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Jag är helt med på vad du skriver, men jag tror du missar min poäng när jag skrev att en hög refresh rate inte nödvändigtvis fixar allt stutter. Glöm V-sync, VRR o.s.v., det jag menar är att det finns inget som säger att spelmotorn uppehålls just 17 eller 18 ms. Fixera inte på de talen bara för att de drar över en frame. Tänk dig att den blir försenad, säg, 30ms, och det regelbundet. Det hjälper ingen frame rate i världen.

Att en teoretisk 1000Hz-skärm är bättre, det är jag helt med på, men det är ingen magisk lösning på alla problem.

Nej, absolut! Det höll jag med om för ett flertal inlägg sedan (kl 21:19).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej, absolut! Det höll jag med om för ett flertal inlägg sedan (kl 21:19).

Men man kan väl ändra sig?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

Att en teoretisk 1000Hz-skärm är bättre, det är jag helt med på, men det är ingen magisk lösning på alla problem.

1000 Hz-panelen är en teknisk lösning på problem som idag orsakas av skärmen. Vilket är mitt perspektiv i det jag försöker förklara. Kass spelmotor är fortfarande kass spelmotor. Där är vi nog mer överens än vad du kanske trodde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

1000 Hz-panelen är en teknisk lösning på problem som idag orsakas av skärmen. Vilket är mitt perspektiv i det jag försöker förklara. Kass spelmotor är fortfarande kass spelmotor. Där är vi nog mer överens än vad du kanske trodde?

Jo, jag tror vi snackar för mycket om teoretiska problem. Hur det fungerar i verkligheten märker man ju först när någon producerar en 1000Hz skärm. Antagligen kommer det snabbare hårdvara innan dess, som jag har förstått har det hänt förut, så det kanske inte blir lika stort problem att leverera frames i rätt takt heller i framtiden.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

Jo, jag tror vi snackar för mycket om teoretiska problem. Hur det fungerar i verkligheten märker man ju först när någon producerar en 1000Hz skärm. Antagligen kommer det snabbare hårdvara innan dess, som jag har förstått har det hänt förut, så det kanske inte blir lika stort problem att leverera frames i rätt takt heller i framtiden.

Jag har sett de här förbättringarna på 120 vs 60 och på 240 vs 120 i något mindre grad. För mig är det konkreta problem som mildras. Men detta är också abstrakta koncept som är extremt tidsödande att förklara i detalj.

Orsaken till att jag ens försöker här och nu (och kanske misslyckas en bit) är för att jag förhoppningsvis blir bättre på att förklara den dag jag verkligen ska förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har sett de här förbättringarna på 120 vs 60 och på 240 vs 120 i något mindre grad. För mig är det konkreta problem som mildras. Men detta är också abstrakta koncept som är extremt tidsödande att förklara i detalj.

Orsaken till att jag ens försöker här och nu (och kanske misslyckas en bit) är för att jag förhoppningsvis blir bättre på att förklara den dag jag verkligen ska förklara.

Samma här. Har själv skrivit tidskritiska system och känner till diminishing returns och vet att man alltid går mot en gräns där de gamla knepen inte fungerar längre. Det är därför jag inte tycker att det är helt givet att högre refresh rate ovillkorligen leder till förbättringar på alla fronter. Men den som lever får se, sa den blinde, eller vad man nu säger.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag ska fan se till att få min idé om färgrymd i UV-området implementerad så får ni andra problem att snacka om.

Solskyddsfaktor 50 i ansiktet framför skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Solskyddsfaktor 50 i ansiktet framför skärmen?

Morsan kommer och säger "Du blir blind om du sitter framför datorn hela dagarna!" och det är sant.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Högre panelfrekvens möjliggör just mindre eftersläp

Ja,fast det är ändå ganska stor skillnad mellan skärmar med olika paneler trots samma uppdateringsfrekvens, så nog finns det annat de kan göra för att råda bot på detta.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Triton242:

Ja,fast det är ändå ganska stor skillnad mellan skärmar med olika paneler trots samma uppdateringsfrekvens, så nog finns det annat de kan göra för att råda bot på detta.

Ja, det finns bättre och det finns sämre paneler i det hänseendet om eftersläp. Vad man försöker göra för att råda bot på problemen är olika former av BFI och overdrive och båda kan byggas effektivare med högre temporal upplösning. Eller om man vänder på det hela. Det finns bara så mycket man kan göra med en 60 Hz-panel för att minska eftersläp jämfört med 120-, 240 Hz-paneler och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Fast du har ju ingen aning om hur det flimret skulle upplevas. Det beror ju mycket på panelen hur pass mycket det växlar mellan ljust och mörkt; och hur snabba övergångarna är. Jag skulle tro att för att veta hur det upplevs måste man testa.

Ja hur mycket det syns "beror på". Men jag är övertygad om att det syns.

Själv uppfattar jag tydligt flimmer när ögonen gör sackader, alltså de vanliga smårörelserna. Om bilden PWM-pulsas fram eller kör black frame insertion, blir det tydliga avbrott i bilden vid varje ögonrörelse. Särskilt vid skarpa kontraster.

Skrivet av PlogarN97:

Hur definierar du flimmer?

Vet inte vad du söker för definition.

Som exempel tänker jag PWM-pulsad bakgrundsbelysning eller black frame insertion. För mig syns båda tydligt och det är inget jag jag är bekväm med. Känns som att bli strobad rakt i ansiktet. Väljer mycket hellre en något grötigare bild för att slippa den upplevelsen.

Jag är o andra sidan inte glad i LED-belysning med lågfrekvent PWM-modulering, DLP-projektorer där färgerna flimras fram med tidsskift eller senare Plasma-modeller där det tydligt syns hur fosfor i olika färger tänder upp olika snabbt.

Skrivet av Gurrrra:

Många (eller kanske alla?) OLED-paneler på mobiler flimrar ju vid lägre ljusstyrkor vilket jag kan tycka är hyfsat tydligt. Vill minnas att min ligger på 320hz eller 360hz när jag mätte nångång och det syns väldigt lätt om man snabbt drar fram o tillbaks i sidled när det är mörkt.

Men angående det där med eftersläpet så förstår jag inte riktigt varför man så väldigt gärna vill ha bort det? Temporal aliasing är _fult_ och det löses med ett AA-filter vilket är precis vad eftersläpet faktiskt är. Kan störa mig ganska mycket ibland på min OLED-tv o dess väldigt snabba pixlar när jag ser på film, är ju strob-fest deluxe, speciellt i nyare filmer o serier där dom tenderar att dra ner på slutartiden vilket resulterar i väldigt lite motion blur. American Gods är ett väldigt bra exempel på det, extremt orolig bild där om man kollar på en OLED.

Ja, det syns alldeles för tydligt tyvärr. Strobandet är inget kul alls.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

@sniglom Skönt att man inte är ensam om att vara känslig för alla de skärmtyperna.
Stör mig även på LED-belysta tangentbord då praktiskt taget alla (om inte exakt alla) kör PWM i relativt låg frekvens, vilket också syns tydligt vid sackader.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200