Förstagångs Bygge - Budget 10000kr - Rocket League

Permalänk

Förstagångs Bygge - Budget 10000kr - Rocket League

Hej!

Har bestämt mig för att bygga en dator för första gången. Jag behöver hjälp att välja ut rätt delar som passar mina behov då jag själv har varken erfarenhet eller kompetens för att ens veta vart jag ska börja.

Budgeten på 10000kr är tänkt att inkludera en 144hz monitor som, om jag har fattat rätt är det som gäller.
Budgeten är inte skriven i sten och finns det tillräckligt av värde för att investera några hundralappar till är jag öppen för det.

Jag spelar uteslutande Rocket League (System Requirements). Rocket League är ett fysikbaserat spel så det är flytet (FPS) som jag är ute efter att verkligen maximera.

Rocket League Spelas med kontroll så bluetooth är i stort sett måste då jag inte vill sitta med sladd. Vad gäller möss och tangetbord så kan jag använda mig av "299kr varianten" från närmsta kjell o co.

Jag har även ett litet intresse att editera videos och streama till och från. Detta är dock endast på amatör nivå och något jag gör för att jag tycker det är kul. Absolut inget som ska eller behöver prioriteras.

Om jag missar något i min behovsbeskrivning eller liknande säg gärna till så kompleterar jag.

Upskattar alla tips och trix jag kan få från er mer rutinerade och kunniga på vägen!

Permalänk
Medlem

Kanske nåt i den här stilen, lite över budget men då är skärmen ganska påkostad, det kanske går att hitta en mer prisvärd för runt 2000:-.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kanske nåt i den här stilen, lite över budget men då är skärmen ganska påkostad, det kanske går att hitta en mer prisvärd för runt 2000:-.
https://komponentkoll.se/bild/yBTLx.png

Lite väl klent grafikkort. Kanske ett 1660 Super, 2060, 2060 super går att hitta till överkomligt pris? Kolla även beg, här i marknaden, blocket, fb?.

Permalänk
Medlem

Den skärmen är prisvärd men saknar G-sync, väljer man den så kan man nog få in 32GB RAM för 1500:-.

Skrivet av Bagarbosse:

Lite väl klent grafikkort. Kanske ett 1660 Super, 2060, 2060 super går att hitta till överkomligt pris? Kolla även beg, här i marknaden, blocket, fb?.

De här är dem billigaste 1660S & 2060 på prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5216965,5794083
4500:- resp 4900:-
Jag skulle inte kalla det prisvärt när man kan få ett 3060 för 5500:-
Begagnat är såklart ett alternativ, såg ett GTX 980Ti här på marknaden idag.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kanske nåt i den här stilen, lite över budget men då är skärmen ganska påkostad, det kanske går att hitta en mer prisvärd för runt 2000:-.
https://komponentkoll.se/bild/yBTLx.png

Först och främst tack för svar! Jag skulle faktiskt säga att min smärtgräns fortfarande är några hundralappar högre. Jag skulle säga att absoluta maximala skulle vara runt 11500kr - 12000kr men det beror helt på "värdet" dom extra pengarna tillför. Vad gäller skärmen såg jag att den låg på 280hz. Av vad jag hört tidigare så var allt över 144hz lite "overkill" men jag har säkert missat något? Sen har jag också förstått att just monitorn är ingenting man ska snåla med så är helt klart öppen för denna.

Skrivet av Bagarbosse:

Lite väl klent grafikkort. Kanske ett 1660 Super, 2060, 2060 super går att hitta till överkomligt pris? Kolla även beg, här i marknaden, blocket, fb?.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Den skärmen är prisvärd men saknar G-sync, väljer man den så kan man nog få in 32GB RAM för 1500:-.

De här är dem billigaste 1660S & 2060 på prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5216965,5794083
4500:- resp 4900:-
Jag skulle inte kalla det prisvärt när man kan få ett 3060 för 5500:-
Begagnat är såklart ett alternativ, såg ett GTX 980Ti här på marknaden idag.

Hur är det med just beg grafikkort. Kan man lita på att sakerna fungerar som dom ska och att dom fortfarande har en del livstid kvar så att säga? Har förstått att grafikorts marknade är katastrof just nu. Ska man satsa på ett lite dyrare grafikort nu eller välja ett något sämre för att kanske uppgradera om ett år eller liknande när marknaden har stabiliserat sig?

Kan även slänga in att få ut maximal grafik av spelet skulle självklart vara trevligt. Men det är inte superviktigt och inte prio 1. . Med det sagt så skulle jag inte ha några problem med att kanske inte spela med högsta grafikinställningar men det ska ju inte vara dom lägsta heller.

Vad gäller skärmen (och bygget överlag) så betalar jag hellre lite mer och kanske får lite för mycket än vice verse. Mao är inte ute efter att försöka pressa ned priset på varenda komponent utan min första prio är att det ska fungera så bra som möjligt till för mig ett rimligt pris.

Permalänk
Permalänk

Hm okey. Saken är ju att jag faktiskt ser fram emot själva byggandet också. Men hur ser uppgraderings möjligheterna ut på dom här om man skulle vilja göra det i framtiden.

Permalänk
Medlem

Det får plats med ett 3070 åtminstone i den lådan samt måste du byta PSU till en 500W eller mer

Permalänk
Skrivet av Nicklidstrom:

Det får plats med ett 3070 åtminstone i den lådan samt måste du byta PSU till en 500W eller mer

Ju mer jag kollar på den ju intressantare blir den.

Men för mig som är helt okunnig. Skulle det funka att köpa med en denna PSU

Och när du säger 3070är det grafikkort du syftar på då?

Permalänk
Viking

Vänta gärna med att köpa eftersom priserna på grafikkort dalar just nu (har varit brist i ett år snart). Men annars finns det 1660 för 3800kr, vilket är dyrt, men det går iaf att spela på det. Skärmen kanske du ska passa på att köpa:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av karetakalle:

Först och främst tack för svar! Jag skulle faktiskt säga att min smärtgräns fortfarande är några hundralappar högre. Jag skulle säga att absoluta maximala skulle vara runt 11500kr - 12000kr men det beror helt på "värdet" dom extra pengarna tillför. Vad gäller skärmen såg jag att den låg på 280hz. Av vad jag hört tidigare så var allt över 144hz lite "overkill" men jag har säkert missat något? Sen har jag också förstått att just monitorn är ingenting man ska snåla med så är helt klart öppen för denna.

Hur är det med just beg grafikkort. Kan man lita på att sakerna fungerar som dom ska och att dom fortfarande har en del livstid kvar så att säga? Har förstått att grafikorts marknade är katastrof just nu. Ska man satsa på ett lite dyrare grafikort nu eller välja ett något sämre för att kanske uppgradera om ett år eller liknande när marknaden har stabiliserat sig?

Kan även slänga in att få ut maximal grafik av spelet skulle självklart vara trevligt. Men det är inte superviktigt och inte prio 1. . Med det sagt så skulle jag inte ha några problem med att kanske inte spela med högsta grafikinställningar men det ska ju inte vara dom lägsta heller.

Vad gäller skärmen (och bygget överlag) så betalar jag hellre lite mer och kanske får lite för mycket än vice verse. Mao är inte ute efter att försöka pressa ned priset på varenda komponent utan min första prio är att det ska fungera så bra som möjligt till för mig ett rimligt pris.

Begagnat är såklart alltid en viss risk, om du framförallt kör Rocket league, som inte är det mest krävande spelet så borde ett lite sämre grafikkort räcka tills priserna blir bättre. Det är ju dessutom ganska lätt att byta senare. Vad gäller skärm går det att hitta 1440p 144Hz till liknande pris som 1080p 280Hz skärmen. T.ex: https://www.komplett.se/product/1174192/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk