Activision Blizzard stäms för diskriminering och sexuella trakasserier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Vad spelar det för roll om det inte går att styrka brott i det specifika fallet? Den uppsjö av andra anklagelser i stämningsansökan kombinerat med de mängder som kommit fram de senast dagarna av före detta anställda visar att de har haft stora problem på sin arbetsplats. Det här är ingen konspiration mot Blizzard eller fabler påhittade av någon woke-maffia.

Uttalande från Chris Metzen: https://www.reddit.com/gallery/or6tkw

Uttalande från Mike Morhaime: https://i.redd.it/rz0ww68s04d71.jpg

Före detta anställd som berättar om tidigare erfarenheter på Blizzard:
https://v.redd.it/eryhtk0gv6d71

Det är ju tämligen relevant för trovärdigheten och för frågan vad som verkligen hänt, och i vilken utsträckning.

Uttalandena är PR och vad anställda säger är partsinlagor. Det är möjligt att anklagelserna stämmer, helt eller delvis, men det går inte bilda sig en korrekt uppfattning baserat endast på partsinlagor. Det torde vara elementärt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HandsomeT:

Vad togs min kommentar bort för? Allt jag skrev var att sånt här inte förvånar mig alls när kvinnor ska in i manliga miljöer.

Baserar detta på att jag var snickare ett tag som yngling. Jargongen var som den var.

Jovars, samtidigt är det skillnad på "grabbsnack" och "grabbsnack som leder till oönskade handlingar mot kvinnor/tjejer". Vi män kan ha vårat "grabbsnack" utan att vara sociala idioter - det går faktiskt.

Troligen hörde du mycket "grabbsnack" när du gick i 9:an och på gymnasiet, men inte betydde det att killarna i omklädningsrummet plötsligt bröt sig in i tjejernas omklädningsrum för det?

Jag hörde mycket "grabbsnack" och var även en del i det under högstadiet och under gymnasietiden, och samtidigt var det mycket ytterst extremt sällan "grabbsnacket övergick till oönskade handlingar".

Ska vara en snubbe någon gång i 9:an som sprang in i tjejernas omklädningsrum för att han blev uppmuntrad för stunden av andra grabbar under intensivt "grabbsnack". Samma snubbe nu cirka 16-17 år senare har tyvärr blivit en knarkare på heltid. Hans uppväxt var inte heller så bra med separerade alkoholiserade föräldrar så det gick ju typ som det gick.

I stämningsansökan avses just delvis "grabbsnack som lett till oönskade handlingar mot kvinnor".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Allegedly, som det heter på engelska. Det är en partsinlaga, inte en objektiv beskrivning av händelserna från en neutral part .

Om någon faktiskt drevs till självmord, varför är det här ett civilrättsligt fall?

Precis, oskyldig tills motsatsen bevisats.

Jag har ingen aning om någon av anklagelserna faktiskt stämmer. Kanske är det bara feminister som vill ha uppmärksamhet och pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Jovars, samtidigt är det skillnad på "grabbsnack" och "grabbsnack som leder till oönskade handlingar mot kvinnor/tjejer". Vi män kan ha vårat "grabbsnack" utan att vara sociala idioter - det går faktiskt.

Troligen hörde du mycket "grabbsnack" när du gick i 9:an och på gymnasiet, men inte betydde det att killarna i omklädningsrummet plötsligt bröt sig in i tjejernas omklädningsrum för det?

Jag hörde mycket "grabbsnack" och var även en del i det under högstadiet och under gymnasietiden, och samtidigt var det mycket ytterst extremt sällan "grabbsnacket övergick till oönskade handlingar".

Ska vara en snubbe någon gång i 9:an som sprang in i tjejernas omklädningsrum för att han blev uppmuntrad för stunden av andra grabbar under intensivt "grabbsnack". Samma snubbe nu cirka 16-17 år senare har tyvärr blivit en knarkare på heltid. Hans uppväxt var inte heller så bra med separerade alkoholiserade föräldrar så det gick ju typ som det gick.

I stämningsansökan avses just delvis "grabbsnack som lett till oönskade handlingar mot kvinnor".

Tycker inte heller att man ska antasta folk. Svårt att veta vad som har hänt eller inte hänt i det här fallet. Det får väl någon domstol avgöra.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Tycker denna talar för sig själv.

Personnel Manager at Blizzard -

https://www.reddit.com/r/Overwatch/comments/or4qb8/first_hand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Tycker denna talar för sig själv.

Personnel Manager at Blizzard -

https://www.reddit.com/r/Overwatch/comments/or4qb8/first_hand...

Intressant. I kommentarerna tar de upp att Jeff Kaplan har lämnat Blizzard, det hade jag ingen aning om. För er som inte vet så var han lead designer och ansiktet utåt på Overwatch, och ledde utvecklingen av Overwatch 2. Det verkar som att han inte är den enda högt uppsatte personen i Blizzard som har slutat den senaste tiden.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Troligen hörde du mycket "grabbsnack" när du gick i 9:an och på gymnasiet, men inte betydde det att killarna i omklädningsrummet plötsligt bröt sig in i tjejernas omklädningsrum för det?

Det var faktiskt precis vad som hände på min högstadieskola. Tjejernas olika behåringsgrad i de undre regionerna var sedan en "snackis" i månader.

Snabbspola 20år. Har det gårt frammåt?
Syrrans bonusdotter har en dialog med en lärare:
-Jag är trött på att bli kallad hora i korridoren.
-Det är så chargången är här, du kan väl [...]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Det var faktiskt precis vad som hände på min högstadieskola. Tjejernas olika behåringsgrad i de undre regionerna var sedan en "snackis" i månader.

Snabbspola 20år. Har det gårt frammåt?
Syrrans bonusdotter har en dialog med en lärare:
-Jag är trött på att bli kallad hora i korridoren.
-Det är så chargången är här, du kan väl [...]

En ljus framtid för mänskligheten minst sagt med tanke på den sociala intelligensens utveckling...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mja, det är väl bara en åklagare som kan väcka åtal? 🤔

Men absolut så har du rätt till att detta är en ansökan till att påbörja en juridisk process

Ja då må vara, lite fel termer av mig. Tycker dock det är intressant dock att folk ser dom som svin innan dom ens har fått en dom på sig.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Ja då må vara, lite fel termer av mig. Tycker dock det är intressant dock att folk ser dom som svin innan dom ens har fått en dom på sig.

Tror många såg Blizzard som svin sedan tidigare. 😉

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Ja då må vara, lite fel termer av mig. Tycker dock det är intressant dock att folk ser dom som svin innan dom ens har fått en dom på sig.

Mm, till och med de anställda på Blizzard verkar tycka det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Mm, till och med de anställda på Blizzard verkar tycka det

Detta kommer bara att växa sig större och större.

Slutet på Blizzard? Högst troligt...

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

“The first duty of a man is to think for himself”.
HP Pavilion, AMD 3700X, HP RTX 2060 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Intressant. I kommentarerna tar de upp att Jeff Kaplan har lämnat Blizzard, det hade jag ingen aning om. För er som inte vet så var han lead designer och ansiktet utåt på Overwatch, och ledde utvecklingen av Overwatch 2. Det verkar som att han inte är den enda högt uppsatte personen i Blizzard som har slutat den senaste tiden.

Vi vet inte heller varför han slutade. Han kanske inte orkade med hur det faktiskt var på Blizzard längre, han kanske ville byta jobb, han kanske blev tvingad att lämna av "higherups", eller så var han som Afrasiabi. Vi vet inte.

Det är också ett svårt fall, med hur man ska tänka och se på saken. De flesta som jobbar på Blizzard är inte misogyna idioter. Många som jobbar där är kvinnor. Vill man nu att Blizzard ska gå under, så vill man också att de goda som jobbar där ska bli utan jobb. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Självklart är det brottsligt med sexuella trackasserier till den grad att offret drivs till självmord. Uppsåt för trackasserierna torde inte vara så svåra att visa att en åklagare inte väcker åtal. Likgiltighet inför offrets välmående kan också utgöra uppsåt. Frågan är alltså varför åtal inte väckts? Det är tämligen märkligt om historien stämmer.

Jag syftade på uppsåt att försöka få någon att begå självmord, vilket knappast någon hade. Uppsåt att trakassera kan absolut ha funnits men det är ju svårt att visa utan erkännanden. Det är också långt ifrån alltid de som trakasserar förstår hur det påverkar offret, och det är något som lagar, åklagare och domstolar (på gott och ont) tar hänsyn till. Kan man visa att personerna var ute efter att skada offret så kan det säkert bli ett brottsmål, men utan något sådant är det nog svårt. Så det är inte märkligt alls imo.

Företagets kultur och organisation kan dessutom vara en del av förklaringen till hur det kan ha gått så långt även utan att några åtalbara brott begicks. Om kulturen inte stödjer den som drabbas att säga ifrån, och det saknas en fungerande HR-avdelning som tar trakasserier på allvar innan de eskalerar.

Citat:

Om det ska prövas huruvida ledningen gjort tillräckligt måste det även klarläggas vad som hänt. Det lär bli en fråga för domstolen att pröva.

Visst, dock eftersom Blizzards försvar hittills verkar ha gått ut på att de haft problem förr men inte har det i samma grad nu, så kommer det nog vara det som rättssaken kommer att handla om. Det mesta av det som påstås ha hänt verkar det inte vara någon hittills som brytt sig om att försöka förneka.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Traumklang:

Ahh just det ... man ska anpassa sin uppfattning om saker och ting för att andra inte klarar av att höra annat än dom själva tycker.
Tror snarast att det är den "självdeklarerade moraliska eliten" som är extremt lättkränkt när dom får höra nåt dom inte håller med om.

Nuförtiden är ju allt rasistiskt, sexistiskt eller xenophob den nämda eliten inte samtycker med.

Ja känner likadant. Att behöva tänka efter så pass mycket innan man säger något som KAN väcka anstöt….urgh….

Skrivet av DasIch:

Ja, en anledning kan vara att det inte går att styrka brott, vilket det skulle vara om man drivit någon till självmord.

Att det gjorts en utredning och lämnats in en stämningsansökan betyder inte att fallet är klart och alla anklagelser stämmer.

Detta e internet 😛
Hoppa upp i vagnen o åk med i hajptåget o sluta tänk själv 😄

Man får hoppas att de flesta inser att du har rätt.

Skrivet av henkiii:

Det var faktiskt precis vad som hände på min högstadieskola. Tjejernas olika behåringsgrad i de undre regionerna var sedan en "snackis" i månader.

Snabbspola 20år. Har det gårt frammåt?
Syrrans bonusdotter har en dialog med en lärare:
-Jag är trött på att bli kallad hora i korridoren.
-Det är så chargången är här, du kan väl [...]

På min tid (82:a) så skedde inte det. Nu var visserligen de flesta av klassens killar datornördar o snackade Quake o Starcraft i korridoren men ja hörde aldrig något sådant.

Olämplig §1.2-formulering raderat /moderator
Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

På min tid (82:a) så skedde inte det. Nu var visserligen de flesta av klassens killar datornördar o snackade Quake o Starcraft i korridoren men ja hörde aldrig något sådant.

Vi är ungefär lika gamla. En skola i mitten av norrland så vi hade väl en person i klassen som hade annat efternamn än "svensson".

Det låg ett städutrymme med dörrar mot båda omklädningsrummen.
Inte speciellt genomtänkt lösning.
Snus-grabbarna slet i dörren varje gång vi hade gymnastik och brölade lite.

En (o)vacker dag hade städerskan glömt låsa dörren mot vårt utrymme så den gick att öppna och så stormade snusgrabbarna in.
Åtminstonde 90% av klassen följde med (grupptryck osv).

Så vitt jag minns blev det knappt en tillsägning efteråt.
"Sånt som grabbar gör" som det ofta hette på den tiden.
Men jag deltog ej i stormningen, eller jag fick samvetskval i sista sekund och vände i dörren. Så jag kan ju ha glömt konsekvenserna för de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

På min tid (82:a) så skedde inte det. Nu var visserligen de flesta av klassens killar datornördar o snackade Quake o Starcraft i korridoren men ja hörde aldrig något sådant.

Tänker du på norrlänningar?
Hände även på min (79a) skola i högstadiet, där gömde sig grabbgänget i tjejernas dusch efter idrotten för att överraska dem. De hade väl inte riktigt räknat med att någon skulle starta duschen när de blev upptäckta, så de blev både blöta och uppläxade.

Permalänk
Medlem

Att tonårskillar har försökt ta sig in i tjejernas omklädningsrum eller på annat sätt trakasserat och förödmjuka tjejer har pågått i urminnes tider i Sverige, samt andra länder i västvärlden, och har ingenting med någons härkomst att göra. Att sådana trakasserier har accepterats som något som killar gör är väl en av anledningarna till att vi har problem som de med blizzard i typ alla företag idag.

Angående just detta fall så bygger ju det på en rapport som Kaliforniens jämställdhets utskott har gjort, det är alltså inte "några feminister som vill ha pengar".

Till er som tycker att man inte kan säga något i dagens samhälle utan att man är rasist eller sexist: det var aldrig ok att uttrycka sig på det viset, dock har dom som förut bara var tysta och log när ni uttryckte er förståt att dom faktiskt inte behöver ta er skit längre och eftersom dom har märkt att det finns flera som dom vågar dom nu säga ifrån. Snälla kom ut ur er bubbla som Facebook, Google och Youtubes filter har satt er i och försök se det från någon annans perspektiv istället.

Permalänk
Medlem

Märks att blizzard/wow communityt börjat fått nog på blizzards tokerier, började väl iaf redan någonstans runt Diablo3 lanseringen men har varit en tydligt spiral ner i avgrunden, känns som att detta kan bli spiken i kistan. Blizzard har en lång väg att gå om dom ska vinna tillbaka någon form av tillit. Diablo 2 remake och Diablo 4 kan bli första spelen jag någonsin bojkottar, och det är inte endast på grund av vilken pissig arbetsplats det verkar vara utan att dom även gång på gång visar att dom inte bryr sig om spelarna utan prioriterar vinst så långt över gameplay att det totalt underminerar en stor del av deras spel senaste åren. Ser mig själv inte ens som en gejmer längre, men känns fortfarande på något sätt sorgligt att se denna dumpster fire som blizzard har blivit, Warcraft 2 och första Diablo var mina två första riktiga spelupplevelser som jag verkligen var torsk på, och Diablo 2 var nog mitt första spel som jag la hundratals timmar på.

Preach slutar täcka WoW https://www.youtube.com/watch?v=eZ6w--GhpaM

Act Man sågar blizzard (igen) https://www.youtube.com/watch?v=fAl03SL1Z5E

MadSeason slutar spela wow (orelaterat till senaste händelserna) https://www.youtube.com/watch?v=xy89LRQ9muw&t=1559s

BellularGamings kommenterar angående senaste händelserna https://www.youtube.com/watch?v=67tZ5hCVUCc

Och Asmondgolds kommentarer https://www.youtube.com/watch?v=BizQbcVPS9I

Permalänk
Medlem

Det finns ju alltid någon sort skev "kultur" på alla företag så är inte förvånad riktigt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeppe109:

Problemet är könsneutralt. Åtgärdar vi problemet löser vi det för samtliga delgrupper.
Att vara fokusera på en delgrupp av totalen löser inte problemet.

Jag vet inte hur mycket klarare jag kan bli när jag säger att alla dessa problem är lika viktiga att identifiera och lösa oavsett kön.

Män blir också behandlade som skit på olika sätt (för att inte tala om transpersoner och homosexuella med flera).
Jag föreslår att vi fokuserar på att lösa problem oavsett kön.
Därför blir kön för mig irrelevant i den här diskussionen då rotproblemet inte är exklusivt för en viss delgrupp.

Det betyder inte att diskussionerna inte bör behandla en specifik delgrupp eller inte men ge även utrymme för andra delgrupper som upplever samma problematik.

När det kommer till lönefrågan är det en mycket mer komplex historia än att säga bu eller bä.
Män har en tendens till att kräva mer betalt för samma arbete. Dem är mindre medgörliga och ställer generellt sätt högre krav vid löneförhandlingar exempelvis.
Dem är inte heller generellt sätt främmande vita lögner för att få högre betalt.
Då har vi inte ens nuddat vid graviditet, val av arbete etc. Men det hör inte till diskussionen och vi kan tycka vad vi vill om hur rättvist det är.

Män tenderar jobba mer än kvinnor som hellre vill vara lediga/hemma.
Det gjordes en undersökning som visade på att kvinnor inte alls har mycket sämre lön än män, när tog i beaktande till närvaro på jobbet, arbetslivserfarenhet, utbildning osv.

Jag jobber med industriautomation, har inte mött en endaste kvinna som jobbar med det.
De senaste 2 veckorna har jag jobbar 7-21 måndag till torsdag och fram emot lunch på fredagarna med en följande bilresa på minst 6 timmar på vägen hem, och sedan vända ner igen runt mitt på dagen på söndagen för en ny vecka.. Ledig totalt 1.5 dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Män tenderar jobba mer än kvinnor som hellre vill vara lediga/hemma.
Det gjordes en undersökning som visade på att kvinnor inte alls har mycket sämre lön än män, när tog i beaktande till närvaro på jobbet, arbetslivserfarenhet, utbildning osv.

Jag jobber med industriautomation, har inte mött en endaste kvinna som jobbar med det.
De senaste 2 veckorna har jag jobbar 7-21 måndag till torsdag och fram emot lunch på fredagarna med en följande bilresa på minst 6 timmar på vägen hem, och sedan vända ner igen runt mitt på dagen på söndagen för en ny vecka.. Ledig totalt 1.5 dag.

Lite osäker på vad det här har att göra med sexuella trakasserier i en helt annan bransch där det faktiskt arbetar kvinnor. Men grattis till ett manligt yrke där du inte har någon fritid!

Stavfel
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av stgr:

Män tenderar jobba mer än kvinnor som hellre vill vara lediga/hemma.
Det gjordes en undersökning som visade på att kvinnor inte alls har mycket sämre lön än män, när tog i beaktande till närvaro på jobbet, arbetslivserfarenhet, utbildning osv.

Mjo, tar man bort den mest grundläggande problematiken så är det nog svårt att se problemet

Skrivet av stgr:

Jag jobber med industriautomation, har inte mött en endaste kvinna som jobbar med det.
De senaste 2 veckorna har jag jobbar 7-21 måndag till torsdag och fram emot lunch på fredagarna med en följande bilresa på minst 6 timmar på vägen hem, och sedan vända ner igen runt mitt på dagen på söndagen för en ny vecka.. Ledig totalt 1.5 dag.

Okej? Jag får inte riktigt ihop vad det har med diskriminering och/eller sexuella trakasserier att göra men grattis(?) 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Bra att myndigheter tar krafttag mot sexuella trakasserier. Nu inväntar jag - vilket jag gjort länge - ännu hårdare tag mot ett cyniskt sexuellt utnyttjande av kvinnor i porrbranschen.