Permalänk
Medlem

reservglas till lykstolpe

Lyckstolpen har fått käka boll varav ena glaset gick sönder... Har försökt hitta reservglas men hittar ingenting, det är ju självklart det enda av dom som är i glas som fick käka boll...

Såå nån som vet vart jag kan hitta reserv som ser ut såhär:

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Det är vanligt idag att reservdelar inte säljs till denna typ av gatlyktor eftersom det inte lönar sig då hela lyktstolpen blivit så pass billig att köpa. Du kan få en ny liknande hel stolpe med 3 armaturer för under 2500 Kr idag. Ett lagerhållet lyktglass hade förmodligen gått på över 800 Kr så det anses inte lönsamt. Men vad för märke är det på den där stolpen?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det är vanligt idag att reservdelar inte säljs till denna typ av gatlyktor eftersom det inte lönar sig då hela lyktstolpen blivit så pass billig att köpa. Du kan få en ny liknande hel stolpe med 3 armaturer för under 2500 Kr idag. Ett lagerhållet lyktglass hade förmodligen gått på över 800 Kr så det anses inte lönsamt. Men vad för märke är det på den där stolpen?

Jag har inte hittat vilket märke det är tyvärr, då ena glaset var av glas men dom övriga två är av plast så jag antar att dom har blivit utbytta vid något tillfälle... Får gräva mig ner i buskarna och se ifall jag kan hitta modellnr eller liknande

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelle:

Jag har inte hittat vilket märke det är tyvärr, då ena glaset var av glas men dom övriga två är av plast så jag antar att dom har blivit utbytta vid något tillfälle... Får gräva mig ner i buskarna och se ifall jag kan hitta modellnr eller liknande

Antingen tar du mått och allt på de glas som sitter och en massa bilder och går iväg till din lokala glasmästare så kanske han kan lösa det. Så länge inte glaset är fasat eller liknande så blir jag förvånad om det kostar mer än några 100-lappar. Lite mer om det är fasat men inte heller det är säkert. Materialet är ingen stor kostnad så det är i så fall jobbet som kostar.
Du kan också springa till Bauhaus och köpa dig en bit genomskinlig plast och såga till det själv. Kan kanske bli dyrare då man många gånger måste köpa ett helt ark plast.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Pelle:

Lyckstolpen har fått käka boll varav ena glaset gick sönder... Har försökt hitta reservglas men hittar ingenting, det är ju självklart det enda av dom som är i glas som fick käka boll...

Såå nån som vet vart jag kan hitta reserv som ser ut såhär:
https://www.bildtagg.se/file/thumb/52mdi3fminxdw5pdiglr1i1

Står det ingenting vid armaturen? Alltså, där lampan skruvas in.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Gå till en elfirma som kan tala med en/några grossister, mycket går att lösa. Tyvärr finns risken att det inte blir så billigt om man hittar liknande kupa. Som föreslaget ovan finns liknande trädgårdslyktstolpar att tillgå ganska billigt.