Vad för program ger de fula "green screen"-effekterna i videosamtal?

Permalänk
Medlem

Vad för program ger de fula "green screen"-effekterna i videosamtal?

Jag har kollat på de flesta av FHM:s pressträffar senaste dryga året. Och en slående sak har varit hur en del journalister verkar ha nån form av filter som lägger in en bakgrundsbild eller logga runt dem, och sen en ful, flimrande eller flackande kant runt huvudet. Inte sällan klipps t ex ena sidan av hörlurarna bort, eller så försvinner delar av halsen eller håret. Det är verkligen apfult.

Vad är det för program de använder för att göra det? Ligger programmet och skickar in "bakgrunden" mellan själva webbkameran och videosamtalsprogrammet?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bl.a. Teams har den funktionen. Jag antar att även andra videokonferensprogram har den.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Tegge borde skaffa Nvidia Broadcast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Bl.a. Teams har den funktionen. Jag antar att även andra videokonferensprogram har den.

Aha! Så det är inbyggt i videosamtalsprogrammen! Ja, det kan ju förklara varför så många fått för sig att använda skiten...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Aha! Så det är inbyggt i videosamtalsprogrammen! Ja, det kan ju förklara varför så många fått för sig att använda skiten...

Och så jobbar många hemma och vill inte visa upp sina hem.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Och så jobbar många hemma och vill inte visa upp sina hem.

Hmm, ok, kanske det. Men nog borde de flesta kunna hitta en enkel vägg utan några detaljer... Vad som helst är bättre än den pulserande sörjan mellan bakgrundsbilden och huvudet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Vad som helst är bättre än den pulserande sörjan mellan bakgrundsbilden och huvudet.

Du verkar ha missat denna virala klassiker....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns fler alternativ men så fort man drar upp kvalitén på grönskärmen så tuggar den processorkraft nåt så in i helvete. Jag provade det men det slutade med en fysisk grönskärm med chromakey

Även vissa webkameror har medföljande mjukvara för detta.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Jag hade en jobbintervju som jag tokbombade pga att de som intervjuvade mig båda hade dessa otroligt dåliga flimrande bakgrundseffekter på, kunde inte fokusera för fem öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, ok, kanske det. Men nog borde de flesta kunna hitta en enkel vägg utan några detaljer... Vad som helst är bättre än den pulserande sörjan mellan bakgrundsbilden och huvudet.

Ska man då flytta runt hela skrivbordet, ställa det mitt i rummet så att man har ryggen mot väggen? Låter galet osmidigt bara för att slippa en grej i videosamtal.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ska man då flytta runt hela skrivbordet, ställa det mitt i rummet så att man har ryggen mot väggen? Låter galet osmidigt bara för att slippa en grej i videosamtal.

Det finns väl alltid en vägg bakom, eller? Jag förstår inte riktigt. Eller ja, om man inte sitter på en uteplats eller balkong, med ryggen mot det fria.

Sen verkar de flesta ha en bärbar dator, så knappast nåt svårt att sätta sig så bakgrunden är "ok" de 20-30 sekunderna de är med i TV på FHM:s presskonferens...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt problemet. På jobbet använder vi teams och de flesta anställda använder antingen blurr eller någon bakgrund. Har även i studierna själv använt zoom med någon typ av bakgrund. Känns som standard i dagens videosamtal.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag ser inte riktigt problemet. På jobbet använder vi teams och de flesta anställda använder antingen blurr eller någon bakgrund. Har även i studierna själv använt zoom med någon typ av bakgrund. Känns som standard i dagens videosamtal.

Problemet!? Det ser ju inte riktigt klokt ut! Så innihelvitti fult så man tappar fokus på vad personen säger och bara ser det underliga flimrandet och pulserandet kring skallen. Jag idiotförklarar alla som använder det samma sekund som jag ser det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Problemet!? Det ser ju inte riktigt klokt ut! Så innihelvitti fult så man tappar fokus på vad personen säger och bara ser det underliga flimrandet och pulserandet kring skallen. Jag idiotförklarar alla som använder det samma sekund som jag ser det.

OK Boomer

Du får gärna idiotförklara alla om du nu känner för det men ser fortfarande inte problemet. Antar jag är en av idioterna då. Testade det nu och tyckte fortfarande inte det är några konstigheter såvida du inte ska flänga en massa med armarna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl