Kan man verkligen köpa flera RTX 3000 kort?

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen köpa flera RTX 3000 kort?

En medlem påstår att hen har köpt flera grafikkort ur Nvidias 3000 serie i butik så länge man bara köper ett åt gången.

#19151079

Loggas inte transaktionerna med tanke på namn eller bankkort?

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

De lär ju gå via Webhallen med, om du inte är medlem så kan de inte registrera hur många köp du gör.
Jag vet att vår Ica inte heller kontrollerar hur många köp som hörs i vårat hushåll när det är max 3 per hushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

De lär ju gå via Webhallen med, om du inte är medlem så kan de inte registrera hur många köp du gör.
Jag vet att vår Ica inte heller kontrollerar hur många köp som hörs i vårat hushåll när det är max 3 per hushåll.

Om du betalar med kort lär dom väl känna igen kortet, tar Webhallen fortfarande kontanter? Då är det väl svårare om man inte hamnar i samma kassa flera gånger så att kassören känner igen dig.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de har registrering via betalkort, det är mer jobb att registrera än de är värt.
Många jag känner har 3-4 olika bank- och kreditkort.
De bör inte registrera betalkort, de brukar bara skicka vidare uppgifterna till de företag som har hand om kortbetalning (tex en bank).
Att spara uppgifterna för att se om någon köpt två varor skulle jag gissa går emot gdpr.

Att lägga ner resurser (pengar) på att begränsa kunder från att köpa varor är sällan värt att lägga ner för mycket energi på.
På webben är det enkelt att begränsa.

De litar helt enkelt på att folk följer reglerna.
Är ju inte som du får böter för att du går två gånger på Ica för att köpa fler kexchoklad när de är max 2 pris.
Butiken vill ju fortfarande sälja dem.

Permalänk
Medlem

Lite drygt två veckor har gått och ingen respons från INET... Riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Lite drygt två veckor har gått och ingen respons från INET... Riktigt dåligt.

Hej!

Jag tror att Inet också har semester under sommaren som vi andra. Så det kan vara så att personen som kollar runt på forum är ledig. Men jag vet ju inte med säkerhet.

Ta det lugnt och ha en trevlig sommar!!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Inet

Hej alla,

Precis som UnkeN skrev så är det semestertider vilket också inneburit att vi inte kunnat svara lika snabbt.
När du köper ett RTX 3000-serie grafikkort hos oss så kommer du inte kunna få köpa ett till så länge vi har denna bristen.
Du kan naturligtvis fortfarande göra ett återköp och sedan köpa ett annat grafikkort ur 3000-serien. Skulle man istället välja att sälja sitt grafikkort på t.ex. Sweclockers Marknad eller dylikt så får man inte köpa ett nytt grafikkort ur 3000-serien hos oss.

Dessa kontroller görs både i butik och på webb. Naturligtvis är det enklare att kontrollera via webben kontra butik så det kan vara så att enstaka fall har hänt där man kunnat köpa fler grafikkort i butik. Har skickat ut ett mail internt för att säkerställa att det inte händer igen.

Med vänliga hälsningar

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej alla,

Precis som UnkeN skrev så är det semestertider vilket också inneburit att vi inte kunnat svara lika snabbt.
När du köper ett RTX 3000-serie grafikkort hos oss så kommer du inte kunna få köpa ett till så länge vi har denna bristen.
Du kan naturligtvis fortfarande göra ett återköp och sedan köpa ett annat grafikkort ur 3000-serien. Skulle man istället välja att sälja sitt grafikkort på t.ex. Sweclockers Marknad eller dylikt så får man inte köpa ett nytt grafikkort ur 3000-serien hos oss.

Dessa kontroller görs både i butik och på webb. Naturligtvis är det enklare att kontrollera via webben kontra butik så det kan vara så att enstaka fall har hänt där man kunnat köpa fler grafikkort i butik. Har skickat ut ett mail internt för att säkerställa att det inte händer igen.

Med vänliga hälsningar

Märklig inställning ni tsm med andra ÅF har, borde vara först till kvarn ifall man vill handla ett grafikkort. Alla dessa sätt att förhindra köp av flera kort borde vara förbjudet då det påminner om en planekonomi alá Sovjet, där ni går i hop med andra aktörer och styr marknaden vem som får och inte får handla.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Märklig inställning ni tsm med andra ÅF har, borde vara först till kvarn ifall man vill handla ett grafikkort. Alla dessa sätt att förhindra köp av flera kort borde vara förbjudet då det påminner om en planekonomi alá Sovjet, där ni går i hop med andra aktörer och styr marknaden vem som får och inte får handla.

Ransonering är inte unikt för Sovjetunionen.
Under världskrigen ransonerades mat i Sverige.
Skede olika typer av ransonering i hela världen då.

Under oljekrisen fick du inte köpa så mycket olja(bensin/diesel) du ville i USA.

Försöker inte sympatisera med Sovjet, men skulle inte kalla begränsningarna för Sovjet stil. Mer i stilen: vanligt förekommande vid begränsad tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Märklig inställning ni tsm med andra ÅF har, borde vara först till kvarn ifall man vill handla ett grafikkort. Alla dessa sätt att förhindra köp av flera kort borde vara förbjudet då det påminner om en planekonomi alá Sovjet, där ni går i hop med andra aktörer och styr marknaden vem som får och inte får handla.

Ja, med marknadspriser, dvs priset sätts efter efterfrågan, så hade vi sluppit allt detta tramset med ransoneringar och brist. Då hade utbudet matchat efterfrågan och det hela hade varit en ickefråga. Ja, priserna hade blivit mycket högre i flera fall, men den som akut behövde ha ett kort hade kunnat köpa ett nästan när som helst. Inte behöva vänta flera månader som nu varit fallet för många.

Det är så dumt att man baxnar hur återförsäljare i Sverige inte fattat detta MYCKET enkla faktum.

Ransonering och kö är rätt för livsnödvändigheter som mat, bostad och liknande, men lyxartiklar ska alltid ha marknadspriser! En absolut självklarhet!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Märklig inställning ni tsm med andra ÅF har, borde vara först till kvarn ifall man vill handla ett grafikkort. Alla dessa sätt att förhindra köp av flera kort borde vara förbjudet då det påminner om en planekonomi alá Sovjet, där ni går i hop med andra aktörer och styr marknaden vem som får och inte får handla.

Folk med sunt förnuft ser igenom charaderna. I slutändan är det en affärsverksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, med marknadspriser, dvs priset sätts efter efterfrågan, så hade vi sluppit allt detta tramset med ransoneringar och brist. Då hade utbudet matchat efterfrågan och det hela hade varit en ickefråga. Ja, priserna hade blivit mycket högre i flera fall, men den som akut behövde ha ett kort hade kunnat köpa ett nästan när som helst. Inte behöva vänta flera månader som nu varit fallet för många.

Det är så dumt att man baxnar hur återförsäljare i Sverige inte fattat detta MYCKET enkla faktum.

Ransonering och kö är rätt för livsnödvändigheter som mat, bostad och liknande, men lyxartiklar ska alltid ha marknadspriser! En absolut självklarhet!

Du har alltid kunnat köpa dina grafikkort på Ebay, om du är beredd att betala för det.
Så på sätt o viss fungerar marknaden som du vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Du har alltid kunnat köpa dina grafikkort på Ebay, om du är beredd att betala för det.
Så på sätt o viss fungerar marknaden som du vill...

Nej, det där är inte alls vad jag menar. Jag menar att Nvidia ska sätta marknadspriser som sen återförsäljarna är bundna av. Inledningsvis höga priser, som sen sjunker gradvis för att matcha efterfrågan när tillgången ökar. Alla vinner på det. Man slipper scalping. Man slipper riskera att stå utan (mer än mycket kort tid) om man har ett akut behov och kan betala. Nvidia får in mer pengar i stället för att det går till giriga lurendrejare på marknadssajter.

Och för att förtydliga så handlar inte detta om mig. Jag fick tag i ett 3080 på en vecka i höstas och är nöjd med det. Detta handlar om marknaden som helhet.

Marknadspriser bra, köer och ransonering dåligt - extremt enkelt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Typ som Apple tvingar butiker sälja iPhone för utsatt pris.
Problemet är att det är Apple som sätter priset, inte marknaden.

Genom att göra grafikkort ekonomiskt otillgängligt för vissa skapar mindre köer, men är knappast win-win.
Återförsäljare har höjt priserna, precis som du efterfrågar.
Men scalpers och lurendrejare kommer alltid finnas, fördelen nu är att man i de flesta fall får ett riktigt grafikkort. Annars hade det blivit storm med lurendrejare som säljer fake kort istället...
De fås inte bort med "tillverkarpriser".

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, det där är inte alls vad jag menar. Jag menar att Nvidia ska sätta marknadspriser som sen återförsäljarna är bundna av.

Det är väl inte marknadsekonomi om priset sätts ensidigt av tillverkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl inte marknadsekonomi om priset sätts ensidigt av tillverkaren?

Ja, alltså, det jag menar är att priserna ska sättas "i realtid", så att de så gott som möjligt matchar efterfrågan. Nvidia har koll på utlevererade kort från lager hos sig, och kan alltså bäst styra priserna därefter. Det blir också bäst för att det då synkar mellan alla återförsäljare.

Men en kundnärmare lösning där återförsäljarna tar sitt ansvar och justerar priserna, säg i tredagarscykler, för att matcha efterfrågan, går ju också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Då skulle vi få day-trading med grafikkort

Permalänk
Medlem

Varför tror ni att återförsäljarna är omedvetna om frimarknadskapitalistiska idéer och för korkade för att implementera dessa? Ska vi melja en PDF av Human Action av Ludwig von Mises till Inets kundsupport och se om det blir fart på priserna?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, alltså, det jag menar är att priserna ska sättas "i realtid", så att de så gott som möjligt matchar efterfrågan. Nvidia har koll på utlevererade kort från lager hos sig, och kan alltså bäst styra priserna därefter. Det blir också bäst för att det då synkar mellan alla återförsäljare.

Jag är inte så säker på att Asus och övriga tycker att det är en bra idé att Nvidia skall bestämma priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Om du betalar med kort lär dom väl känna igen kortet, tar Webhallen fortfarande kontanter? Då är det väl svårare om man inte hamnar i samma kassa flera gånger så att kassören känner igen dig.

Känns som att det dels skulle vara mycket arbete i att logga kort, och dels ganska stora GDPR-frågor som skulle dyka upp ifall de faktiskt gjorde det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Förstår tanken men idag blev ja besviken när man suttit och kollat på ett 3080 ti kort med rejäl lagerstatus i flera dagar absolut det är brist men dessa kort lär ju inte gå som smör , att då välja att ens kund går någon annanstans och bränner 18-20k är för mig märkligt och att ni bara har evga kortet man vill ha , så nu ska man behöva lägga 20k på komplett eller webbhallen när jag VILL handla hos er , men jag FÅR inte för jag valt handla oss er tidigare, som sagt märkligt är ordet

Permalänk
Skrivet av Chaz pounder:

Förstår tanken men idag blev ja besviken när man suttit och kollat på ett 3080 ti kort med rejäl lagerstatus i flera dagar absolut det är brist men dessa kort lär ju inte gå som smör , att då välja att ens kund går någon annanstans och bränner 18-20k är för mig märkligt och att ni bara har evga kortet man vill ha , så nu ska man behöva lägga 20k på komplett eller webbhallen när jag VILL handla hos er , men jag FÅR inte för jag valt handla oss er tidigare, som sagt märkligt är ordet

Ja för salta mer i såret mitt så ligger 18k i luften så jag kan ändå inte handla något kort hos någon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chaz pounder:

Förstår tanken men idag blev ja besviken när man suttit och kollat på ett 3080 ti kort med rejäl lagerstatus i flera dagar absolut det är brist men dessa kort lär ju inte gå som smör , att då välja att ens kund går någon annanstans och bränner 18-20k är för mig märkligt och att ni bara har evga kortet man vill ha , så nu ska man behöva lägga 20k på komplett eller webbhallen när jag VILL handla hos er , men jag FÅR inte för jag valt handla oss er tidigare, som sagt märkligt är ordet

Så du har alltså redan ett kort?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Så du har alltså redan ett kort?

Kolla hans annonser så ser du att han försöker sälja ett 3070 icke LHR.
Jag förstår varför det har varit "bara 1 kort per person" osv, men som det är nu när det faktiskt ligger kort kvar i butikerna som folk inte flockas till pga priserna är så höga så undrar jag också varför det inte släpps på dom. Inte som att det går att scalpa ett kort som ingen vill köpa.
1 per person kan gärna ligga kvar på de billigare korten.

Permalänk
Skrivet av Raynstorm:

Så du har alltså redan ett kort?

Köpte ett i januari det är snart 9 månader sen , om vi bara leker med tanken att jag ska ge grabben kortet och köpa ett nytt till mig själv så kan jag inte det på inet nu