Permalänk

Rengöring av tangentbord som tjänst

Gjorde misstaget av att spilla ett glas fullt med Tonic på mitt mekaniska Ducky-tangentbord. Torkade av tangetbordet så gått jag kunde och återgick till gibbandet 30 minuter senare eller så. Dagen efter var några av tangenterna tyvärr kladdiga och brytarna är helt enkelt sega. Jag vet att det går att göra rent tangentbordet djupare än vad jag har gjort men hade föredragit om någon med lite erfarenhet och tid tillgodo hade gjort det. Är detta en tjänst som någon butik eller liknande erbjuder? I värsta fall får jag göra det själv men värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Ducky tangentbord säger du!
Gissar då att det gick på mellan 800-1500:- nytt.

När jag gör en normal men djupare rengöring av dom tbord jag haft vilket då är plocka bort alla tangenter och rengöra dom samt blåsa ur tbordet vilket beroende på tbord kräver att det öppnas.
Så har det tagit 1-3 timmar men sitter oftas och tittar på youtube/tv serie samtidigt och 3tim så handlade det om ett väldigt skitigt tbord där jag fick sitta och gnugga en del på varje tangent för att få bort allt.

Jag gissar på att det troligen skulle ta 3-4 gånger så lång tid om man hade behövt rengöra själva brytarna med, dvs låta nån annan göra det så kan du lika gärna köpa ett nytt tbord för mindre pengar.
Och kanske du kan sälja tbordet och därmed få tillbaks lite pengar med.
Heller rengöra det själv.

Så hur bör du göra om du ska göra det själv!
Först o främst så är det ju torka rent det mesta med en fuktig trasa.
Sen gå över till en av två saker.
1, Isopropanol
2, Elektronikrengöring/startgas/bräkleen (och ja det är nästintill exakt samma sak, bara att startgas oftas är betydligt billigast och startgas/bräkleen finns överallt).

Sen är det bara att vräka på med isopropanol/startgas motionera brytarna en o en tills dom går lätt och sen ungefär lika lång tid till för att få ut så mycket skit som det går och JA det kommer ta en jävla tid.
Sitt helst ute och ta en del pauser heller bli hög som ett höghus.
En del skit kommer troligen att vara kvar även om brytaren känns ok och funkar.
För att få bort allt behöver man öppna brytaren vilket går på cherry/cherry klon brytare MEN samtidigt så beror det på hur brytarna är monterade och om det finns en "förstyvnings platta" och hur hålen för brytarna i denna platta är gjorda, dvs det kan krävas att brytaren behöver lödas loss för att kunna öppnas.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaliber197:

Gjorde misstaget av att spilla ett glas fullt med Tonic på mitt mekaniska Ducky-tangentbord. Torkade av tangetbordet så gått jag kunde och återgick till gibbandet 30 minuter senare eller så. Dagen efter var några av tangenterna tyvärr kladdiga och brytarna är helt enkelt sega. Jag vet att det går att göra rent tangentbordet djupare än vad jag har gjort men hade föredragit om någon med lite erfarenhet och tid tillgodo hade gjort det. Är detta en tjänst som någon butik eller liknande erbjuder? I värsta fall får jag göra det själv men värt ett försök.

MIn favvoguide vad gäller tangentbordsspill/rengöring: https://imgur.com/a/9sHx7

eller om du vill ha mer "lokal info" kolla denna tråden: #17821448

Permalänk
Medlem

Spillde öl för en herrans massa år sedan i mitt Corsair K70... duschade av det ordentligt i badkaret, fick torka 2 dygn. Fungerar perfa.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb