Permalänk
Medlem

Datorn crashar efter ny AIO

Hej, installerade en Gigabyte aorus 240 AIO för drygt 3 veckor sedan och har under den tiden upplevt många crashar. Detta hade aldrig skett nån gång innan när jag luftkylde processorn.

Det är dock ingen vanlig bluescreen som uppstår och att datorn rebootar, istället blir skärmen helt svart och ljudet dör. Därefter lyser CPU lampan på moderkort och fläktarna börjar spinna upp o ner i rask takt. För att något ska hända måste jag slå av strömmen för att den ska boota om.

Detta uppstår bara i spel och det har hänt i flera olika typer av spel, dock är CSGO det spel som har orsakat mest crashar.

Detta har fått mig att tro att min PSU håller på att ge upp. Värt att notera är att jag bytte GPU för 6 veckor sedan, 1070ti till 6700xt. Under dem 3-4 veckorna med 6700xt och luftkylning crashade aldrig dator.

Ominstallerat Windows samt bytt BIOS för GPU. Överhettningsproblem är uteslutet då varken gpu eller cpu går över 60 respektive 50 grader.

PC specs:
Ryzen 5 2600
16 GB 3200 mhz
6700XT
EVGA supernova g2 750W (6,5 år gammal)
B450 MSI Tomahawk

Ny AIO: https://www.inet.se/produkt/5323516/gigabyte-aorus-waterforce...

Om det är någon viktig info jag har missat att nämna är det bara att fråga. Tack på förhand!

Mer information
Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren på processorn, den kanske crashar för att den inte sitter på ordentligt och går varm.

Permalänk
Medlem

Om det inte är värme problem så kan det ju såklart vara flertal saker. Har du provat att montera om kylaren? Värt att kika på är om du dragit åt skruvarna för hårt. Då trycket från kylarblocket mot CPU:ns IHS kan ge lustiga fel.
Om du tittar i Event Viewern i Windows, det står inget om Display Adapter där vid krascherna. Felet påminner om problem med GPU drivare. Men som sagt, det kan ju vara vad som helst.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Montera om kylaren på processorn, den kanske crashar för att den inte sitter på ordentligt och går varm.

Ska definitivt montera om den, har aldrig sett cpun gå över 50 grader i spel så det kan inte vara värmen. Däremot kan monteringen var fel eller för hårt åtdragen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Om det inte är värme problem så kan det ju såklart vara flertal saker. Har du provat att montera om kylaren? Värt att kika på är om du dragit åt skruvarna för hårt. Då trycket från kylarblocket mot CPU:ns IHS kan ge lustiga fel.
Om du tittar i Event Viewern i Windows, det står inget om Display Adapter där vid krascherna. Felet påminner om problem med GPU drivare. Men som sagt, det kan ju vara vad som helst.

Enligt Event viewern så nämner den bara:
* Kritisk, Kernel Power "Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts."

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Pröva montera luftkylaren igen och se om samma sak händer?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gå tillbaka till luftkylaren och se om det löser problemet eller montera om vattenkylaren.

Du har inte kommit åt något typ transistor eller liknande? Pluggat in alla strömkablar? Inga skadade kablar? Temp i UEFI både vid kallstart och efter 10min?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gå tillbaka till luftkylaren och se om det löser problemet eller montera om vattenkylaren.

Du har inte kommit åt något typ transistor eller liknande? Pluggat in alla strömkablar? Inga skadade kablar? Temp i UEFI både vid kallstart och efter 10min?

Monterade om den precis och kollade extremt noga så att inget ligger o skaver runt kylaren. Inga synliga skador på moderkortet heller. Temp i bios ligger på 25-30 C och den idlar i windows på 32-35 C.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Kunde köra i ca 30 sekunder i en CS deathmatch innan samma problem hände. Har kört CPU benchmarks med både cinebench och prime95 och där går datorn stabilt. Får testa en gammal AMD driver och se om det löser sig

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då lär det inte vara cpu'n eller temps. Memtest OK?

Förvisso kan drivrutiner spöka men de bör inte börja krångla pga kylarbyte? Gissning på kylar/pump-kombon alternativt PSU som du nämner, att den inte orkar med strömförsörjning

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då lär det inte vara cpu'n eller temps. Memtest OK?

Förvisso kan drivrutiner spöka men de bör inte börja krångla pga kylarbyte? Gissning på kylar/pump-kombon alternativt PSU som du nämner, att den inte orkar med strömförsörjning

Ja, antagligen PSU som börjar tacka för sig. Ska köra lite CPU och GPU stresstest samtidigt så man belastar den ordentligt. Crashar den där är det bara att skicka iväg den på RMA antar jag.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ja, antagligen PSU som börjar tacka för sig. Ska köra lite CPU och GPU stresstest samtidigt så man belastar den ordentligt. Crashar den där är det bara att skicka iväg den på RMA antar jag.

Ja, om inte nytt PSU hjälper så kan det ju vara en ESD skada. Behövs inte mycket på "fel" ställe för att få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ja, om inte nytt PSU hjälper så kan det ju vara en ESD skada. Behövs inte mycket på "fel" ställe för att få det.

Kan ESD skador sprida sig runt till andra komponenter. Extremt svårt att lokalisera var en eventuell ESD har uppstått också, right? :S

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hur är grafikkortet överklockat?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Körts i stock och med en liten OC på 2650-2750 mhz med minnen på 2150 mhz (fast timings). Undervoltat till 1080 mV. Uteslöt dock ganska snabbt att det var en instabil OC då samma problem uppstod i stock.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Kan ESD skador sprida sig runt till andra komponenter. Extremt svårt att lokalisera var en eventuell ESD har uppstått också, right? :S

Sprider sig gör ju inte skadan, men kan ge upphov till väldigt märkliga fel. Säg att en PCIe lina på cpu blev skadad. Det kan ju ge strul med de enheter som är anslutna som grafikkort, NVMe SSD etc. Väldigt svårt att felsöka o felet kan visa sig allt emellan direkt och flera år. På vårt företag får man inte gå in på området där elektronik monteras utan speciella ESD-skyddskläder för att undvika att vi kan riskera få tillbaka produkter med konstiga fel.

Permalänk
Medlem

Noterade att när GPU belastas med Heaven Benchmark laggar datorn nåt ofantligt om jag tar upp exmpelvis Edge och surfar under tiden. Har inte upplevt det tidigare. Jag menar, datorn laggar ju mindre när Prime95 är igång och mosar CPUn i belastning. Detta uppstod med både nvidia och amd som GPU.

Därtill har jag även testat ett 960 som förvisso endast drar 120 W men gav inga crashar. Nu satte jag in mitt 6700XT igen och underclockade det rejält så att den hamnade på samma effekt uttag. Det har inte gett mig någon crash (än), ska senare testa att vrida upp effekten. Det börjar ju lukta mer och mer som en döende PSU. Hade varit mer misstänksam mot mitt grafikkort om det inte vore för att den är 7 veckor gammal (och funkade felfritt i början dessutom). Har också hört några "knäpp" komma från nedre delen av burken vilket med största sannolikhet var min PSU.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Tänkte bara ge en slutlig update ifall någon får liknande problem i framtiden och behöver felsöka. Efter ett snabbt garantiärende hos Inet så konstaterades det att min PSU var defekt. Tack för tips och svar under processen

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Clasito:

Tänkte bara ge en slutlig update ifall någon får liknande problem i framtiden och behöver felsöka. Efter ett snabbt garantiärende hos Inet så konstaterades det att min PSU var defekt. Tack för tips och svar under processen

Skönt att det ”bara” var det och att det kunde åtgärdas snabbt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Update: Efter en vecka av felfri gaming osv så crashade datorn på samma sätt som innan igår. Jag testade nu på förmiddagen att återigen stresstesta mina RAM minnen och efter ca 1 timme så fick jag bluescreen med halva skärmen i nån slags konstig tearing med massa olika färger, alltså inte samma slags crash som jag fick igår och alla gånger innan det.

Antar att RAM minnena är sönder helt enkelt, även om det såklart skulle kunna vara moderkortet med.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

"Datorn har startats om efter felsökningen. Felsökningen var: 0x0000001a (0x000000000000003f, 0x000000000011bf44, 0x00000000ba03837b, 0x00000000ba01837b)". Inte fått detta tidigare vid en crash men samtidigt var också crashen inte samma som tidigare.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Värt att testa skulle ju kunna vara tempen på ram. Om du körde luftkylare innan så fick de nog mer flöde över sig. Mina Samsung b die blir ostabila vid 50grader, brukar få köra en annan klockning under varma sommarmånader.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Jag kör dem i 1.37 volt vilket jag tycker är ganska lågt ändå. Kan inte se temperaturen för dem dessvärre.

Bara senaste dagarna har jag också noterat sämre fps. Bf5 som exempelvis låg på 90 fps ish har gått stabilt neråt till 55-65 regionen utan några ändringar. Ett tecken på att RAM håller på att dö?? Både cpu o gpu klockar normalt. Mycket märkliga konstigheter atm.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

några tankar:

1. Kör du ngn Auros programvara på moderkortet eller till AIO:N? De brukar vara superdåliga, om du kör sådan, testa att avinstallera
2. Om du gjort massa egna inställningar i BIOS, testa att gå "basic" ta en load defaults o se hur den beter sig då

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Plockade isär datorn och såg att tre lödpunkter hade smält ihop vid 1:a RAM sloten. Hur fan kan det ha hänt dock

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Plockade isär datorn och såg att tre lödpunkter hade smält ihop vid 1:a RAM sloten. Hur fan kan det ha hänt dock

Det låter helt orimligt då smältpunkten är bra mycket göre än vad datorn skulle kunna generera utan att förstöras totalt.
Samt så skulle det antagligen bli kortslutning så inget skulle fungera ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Det låter helt orimligt då smältpunkten är bra mycket göre än vad datorn skulle kunna generera utan att förstöras totalt.
Samt så skulle det antagligen bli kortslutning så inget skulle fungera ändå.

Nåt är det ju iaf, damm kanske som har fastnat o smält?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Plockade isär datorn och såg att tre lödpunkter hade smält ihop vid 1:a RAM sloten. Hur fan kan det ha hänt dock

Vore kul att se en förstorad bild på den där positionen. Allt är ju möjligt!
ASUS TUF har ju levererat moderkort med helt defekt ramslot där bara ett fåtal pins varit synliga på baksidan

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clasito:

Plockade isär datorn och såg att tre lödpunkter hade smält ihop vid 1:a RAM sloten. Hur fan kan det ha hänt dock

Jag hade ett ASUS Z390 där en av ramslottarna var sönder också, från fabrik. Tror det var den 1:a för mig med. Det var exakt samma symptom som du hade. Fick nytt på garanti.