Flytta till Stockholm - rimlig hyra?

Permalänk
Medlem

Flytta till Stockholm - rimlig hyra?

Efter att ha bott utomlands i några år har jag nu fått för mig att flytta tillbaka till Sverige, närmare bestämt Stockholm. Jag kommer ursprungligen från Umeå och har rätt dålig koll på hyresläget i Stockholm.

Jobbar som app-utvecklare och kommer förmodligen kunna ha råd med något vettigt. Vill dock inte betala ockerpriser om det kan undvikas.

Söker etta eller tvåa
45m² och uppåt
Inte allt för omodernt
Vettigt område nära stan eller med bra förbindelser

Hur mycket är rimligt att betala?
Vilken chans har man egentligen till förstahandskontrakt? Att hitta något i andra hand verkare enklare, men dyrare.
Var söker man bäst?

Har ni tips eller råd? Erfarenheter? Fallgropar? Var ska man börja?

Permalänk
Medlem

Ptjae allt beror på hur kräsen du är kring "Vettigt område nära stan eller med bra förbindelser"

För det går ju att säga om många områden men har ändå stor betydelse kring hur kräsen man är.

Ex någon skulle nog inte tycka att något annat än slussen eller t-centralen är tillräckligt gott ur perspektivet "goda förbindelser". Men någon annan skulle säkert tycka att Handen eller Huddinge har goda förbindelser etc...

Var ligger din arbetsplats och har du några andra platser du ofta kommer besöka?

Förstahandskontrakt är bara att glömma om du vill ha närmre än 1 timme till stan.
Jag tycker blocket bostad är den bästa plattformen för andrahandskontrakt.

Permalänk
Avstängd

Andra hand för 45kvm kan du räkna med strax norr om 10.000 kr i månaden i förorterna hela vägen ut till Hässelby, Sollentuna, norsborg etc.

Permalänk
Medlem

Förstahandskontrakt går absolut OM du har kontakter på någon privat värd eller har stått i bostadskön i minst 10 år. Tror tyvärr TS enda alternativ annars är ockerpriser på andrahandsmarknaden eller att köpa en bostadsrätt (3+ miljoner för det TS är ute efter).

Permalänk
Medlem

Hela andrahandsmarknaden i länet är rutten. Enormt mycket hyrs ut utan tillstånd och nivåerna är ibland mångdubbelt vad hyrorna egentligen ligger på. Akta dig för att köpa svartkontrakt, det riskerar sluta med att du både blir av med bostad och pengar. Hyresvärdarna blir mer och mer aktiva på att leta fram ogiltiga överlåtelser, andrahandsuthyrningar och så vidare. Med så långa köer som det är, uppemot 10-15 år även i ytterförorterna, så är det många som ser en chans att göra sig en hacka på det.

Det finns en del hyresvärdar som inte är kopplade till de kommunala köerna utan har sina egna, det är nog hos sådana som du har störst chans. Kan du visa att du har god ekonomi och är villig att betala lite högre hyra så är det nog lite lättare hitta lägenhet den vägen men då måste man ju dels leta fram dem och sedan ringa runt och höra dig för.

Ska du hyra i andra hand så försäkra dig om att det finns tillstånd för uthyrningen. Det är inte kul att bli utkastad efter bara några veckor/månader pga att värden upptäckt att något inte står rätt till. Det är ju självklart upp till dig själv förstås, tar du hellre en bostad med risken att den blir kortvarig bara för att ha någonstans att bo så kör på, var bara medveten om att det kan bli allt från en enda natt till flera år i den.

Är det bråttom att hitta något får du nog inte vara så kräsen på storlek och standard. Utbudet varierar ganska kraftigt och förväntar du dig handdukstork mm. så kan du få vänta länge.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hyresreglering är ju toppen eller hur?
Står i Stockholms bostadskö sen 9 år tillbaka och skulle med den eventuellt kunna få nånting i Södertälje med lite tur. Andrahandsmarknaden är nog tyvärr det som gäller.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

Hyresreglering är ju toppen eller hur?
Står i Stockholms bostadskö sen 9 år tillbaka och skulle med den eventuellt kunna få nånting i Södertälje med lite tur. Andrahandsmarknaden är nog tyvärr det som gäller.

Ifall man tolererar nyproduktion hyror så är det faktiskt inte omöjligt att få en förstahand kontrakt hyfsat snabbt under 1 år kötid brukar räcka minus är att dessa hyresrätter oftast inte är centrala Stockholm utan i utkanten av Stockholm.

Dock är hyror väldigt höga runt 8-10K för 50 kvm är inte ovanligt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Finns många som enbart hyr till företag, så kolla om arbetsgivaren kan hjälpa till där. I första hand bör du väl titta på inneboende och andra hand om det är med kort varsel. Förstahands utan deklarerad inkomst i Sverige blir nog svårt även här ute i vischan, du klarar liksom ingen som helst kreditprövning. Känner du en fastighetsägare och kan uppvisa anställningskontrakt går det säkert.

Har du någon miljon på banken så kan du köpa en lägenhet i typ Södertälje

Permalänk
Medlem

Jag har förstahandskontrakt för min hyresrätt, en tvåa på 38 m² byggd 2011. Jag har 1 minuts promenad till pendeltågsstationen/busstorget Upplands Väsby med en pendlingstid till Sthlm centralstation på ~25 minuter med pendeltåget. För detta betalar jag strax över 7 000 kronor/månad. Har ca 700-800 meters promenad till Väsby Centrum där man finner det mesta man kan tänkas behöva, så jag skulle säga att det är ett ganska bra läge, speciellt om man planerar att klara sig utan bil.

I andra hand skulle jag säkert kunna ta 10 000 kronor eller mer per månad, men jag har inga planer på att hyra ut.

Värst av allt, de tog 11 år i bostadskö för att få tag på denna lägenhet...

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

Behöver TS verkligen bo i Stockholm? Låter som ett yrke som borde fungera bra på distans trots allt, och åka in de gånger det behövs.

Skrivet av Petterk:

Finns många som enbart hyr till företag, så kolla om arbetsgivaren kan hjälpa till där. I första hand bör du väl titta på inneboende och andra hand om det är med kort varsel. Förstahands utan deklarerad inkomst i Sverige blir nog svårt även här ute i vischan, du klarar liksom ingen som helst kreditprövning. Känner du en fastighetsägare och kan uppvisa anställningskontrakt går det säkert.

Har du någon miljon på banken så kan du köpa en lägenhet i typ Södertälje

Jag vet en snubbe som är mellan två jobb, har en tjej som är undersköterska som redan har en rolig gubbe som påminner om den äldsta brodern i Pistvakt samt en energisk kille som ibland jobbar som taxichaffis som inneboende. De kanske har plats för en till.

Nä skämt åsido, inneboendealternativet känns ju vettigast, om man lyckas hitta rätt. Fina jobbmöjligheter i Stockholm men att faktiskt få boendet att fungera verkar ju halvt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Behöver TS verkligen bo i Stockholm? Låter som ett yrke som borde fungera bra på distans trots allt, och åka in de gånger det behövs.

Jag vet en snubbe som är mellan två jobb, har en tjej som är undersköterska som redan har en rolig gubbe som påminner om den äldsta brodern i Pistvakt samt en energisk kille som ibland jobbar som taxichaffis som inneboende. De kanske har plats för en till.

Nä skämt åsido, inneboendealternativet känns ju vettigast, om man lyckas hitta rätt. Fina jobbmöjligheter i Stockholm men att faktiskt få boendet att fungera verkar ju halvt omöjligt.

c/o Segemyhr kommer väl från något?

Allt handlar väl om var man vill bo, ska man flytta tillbaka kan man inte låna till boende och kommer ha svårt att visa sina inkomster. Vill man inte ha en genomgångsbostad får man nog reda ut sina finanser så att man kan visa för en privat fastighetsägare att man sköter sig, finns ändå ganska många som inte kör på kö, utanför de tre storstadsregionerna är det nästan bara kommunala bolag som verkligen kör kö om man gillar att åka regionaltåg/fjärrtåg.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hitta jobb där man kunde jobba remote från nån annanstans.

Flyttade till Stockholm 2006 och redan då sög hyresmarknaden och bostäder var dyrt att köpa men gick iaf. att ta sig in då med lite kapital.

Men ja störst chans är nog nyproducerade hyresrätter men tror inte det är så lätt det heller längre.

Vem vill bo inneboende? Finns en anledning till att man flyttar hemifrån..?

Permalänk
Avstängd

Rimlig hyra är "vad än hyresvärden begär" på många ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Andra hand för 45kvm kan du räkna med strax norr om 10.000 kr i månaden i förorterna hela vägen ut till Hässelby, Sollentuna, norsborg etc.

Med den summan så är det lika att köpa en lägenhet.

Sen - Stockholm och rimlig hyra, är inte det en självmotsägelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Efter att ha bott utomlands i några år har jag nu fått för mig att flytta tillbaka till Sverige, närmare bestämt Stockholm. Jag kommer ursprungligen från Umeå och har rätt dålig koll på hyresläget i Stockholm.

Jobbar som app-utvecklare och kommer förmodligen kunna ha råd med något vettigt. Vill dock inte betala ockerpriser om det kan undvikas.

Söker etta eller tvåa
45m² och uppåt
Inte allt för omodernt
Vettigt område nära stan eller med bra förbindelser

Hur mycket är rimligt att betala?
Vilken chans har man egentligen till förstahandskontrakt? Att hitta något i andra hand verkare enklare, men dyrare.
Var söker man bäst?

Har ni tips eller råd? Erfarenheter? Fallgropar? Var ska man börja?

Jag fick precis förstahandskontrakt på en 2a, 45m² nybygge där hyran är ca 9500, Detta är ute i Kista så ska du in närmare stan så räkna på 10 000 och uppåt.

Skrivet av ehsnils:

Med den summan så är det lika att köpa en lägenhet.

Sen - Stockholm och rimlig hyra, är inte det en självmotsägelse?

Ja absolut om man sitter med 300k+ på kontot

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Har en tvåa på 60 kvadrat i Kungsängen, ca 1 minuter till centrum, 2 min till pendel (20 min till centralen) med "kvartstrafik".
Betalar ca 7.000:-/månad exklusive el. Byggs utav helfvete i Upplands-Bro kommun så är säkert inte alls omöjligt att få tag på något förstahandskontrakt, men då lär nog hyran även dra iväg något högre

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av ehsnils:

Sen - Stockholm och rimlig hyra, är inte det en självmotsägelse?

Allt är väl relativt... Jag betalar 6200 kr/mån för 69kvm i Hässelby inkl parkeringsplats, exklusive el. Hade gärna bott närmre stan men det är alltid något som spricker så jag stannar här ett tag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hittills!

För att förtydliga lite: För tillfället har jag möjlighet att behålla mitt nuvarande jobb på distans. Hittar jag bostad först har jag alltså möjlighet att flytta, och senare byta jobb. Har förstås inte deklarerad inkomst i Sverige, men nuvarande arbetsgivare kan intyga min anställning och lön, om nu det duger.

Söker även nytt jobb, och frågar alla jag kommer i kontakt med om de kan hjälpa till. Vet inte hur många arbetsgivare som skulle erbjuda det, men värt ett försök förstås!

Med andra ord vet jag alltså inte var jag kommer jobba. Men jag vill inte jobba remote. Kanske någon dag då och då, men jag gillar att ha en arbetsplats att gå till. Behöver som sagt inte bo mitt i stan, men vill heller inte pendla halva dagen.

Köpa känns inte aktuellt än, då jag känner att jag vill "landa" i Sverige innan jag tar såna beslut. Kanske om något år eller så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Med den summan så är det lika att köpa en lägenhet.

Sen - Stockholm och rimlig hyra, är inte det en självmotsägelse?
https://www.bedug.com/pics/smiley/smiley-escaper.gif

Yepp. Enda sättet att få lägenheterna som folk betalar 3000-6000 kr i första hand är genom att köpa den eller att stå i kö cirka 12-15 år.

Alternativt gå med i privata bostadsköer och vara med om lotteri.

Permalänk
Medlem

Då du ändå verkar ha ganska höga krav, kolla om du kan låna från bank i landet du bor i nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då du ändå verkar ha ganska höga krav, kolla om du kan låna från bank i landet du bor i nu?

Inte intresserad av köp just nu. Mina "krav" är mest förhoppningar. Kan tumma på avståndet om så behövs.

Permalänk
Medlem

Finns regler för hur hög andrahandshyran får sättas, men jag gissar att få uthyrare följer dem: https://www.hemhyra.se/nyheter/att-hyra-ut-andrahand-sa-funge...
Uthyrarna kan dock tvingas betala tillbaka pengar, förlora förstahandskontrakt eller t o m hamna i fängelse om de blir anmälda.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

@MrMadMan
Hoppas att du som småningom hittar en passande lägenhet, så alla tummar från mig.

Skrivet av mackanj:

Finns regler för hur hög andrahandshyran får sättas, men jag gissar att få uthyrare följer dem: https://www.hemhyra.se/nyheter/att-hyra-ut-andrahand-sa-funge...
Uthyrarna kan dock tvingas betala tillbaka pengar, förlora förstahandskontrakt eller t o m hamna i fängelse om de blir anmälda.

Lite off topic!
I mitten på 90-talet hyrde min familj en lägenhet i andra hand i Uppsala, och vid några tillfällen påstod kvinnan som hade förstahandskontraktet att hyran hade höjts, vilket vi förstås trodde på. En dag när min mamma träffade en grannkvinna och beklagade sig över att hyran hade höjts flera gånger på kort tid, svarade kvinnan att hyrorna i området inte alls hade höjts på flera år.
Det visade sig att kvinnan som vi hyrde av hade lurat oss. Säg att hyran för den tvåa vi bodde i låg på 4000 kr, men efter två höjningar betalade vi 5000 kr. I och med detta valde vi att flytta, men om kvinnan som hade förstahandskontraktet fick böta eller lämna lägenheten, vet jag inte.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk

Ett lite mer udda alternativ är ju long stay på något hotell
Många kedjor som öppnat för det nu under pandemin

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Finns ju lägenhetshotell också men billigt är det knappast.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Yepp. Enda sättet att få lägenheterna som folk betalar 3000-6000 kr i första hand är genom att köpa den eller att stå i kö cirka 12-15 år.

Alternativt gå med i privata bostadsköer och vara med om lotteri.

Jag hade 2900:- i hyra fram tills för tre år sedan (Etta på 34 kvm) i Hornstull. Sedan blev det stambyte och hyran gick upp till 6000:-, som inom 5 år kommer landa på 8500:-.
Så även billigare hyreslägenheter är knappt lönt att ha kvar, utan för dom priserna är det bättre att köpa en bostadsrätt anser jag.
Jag hade även en femrummare på 120 kvm centralt i Gävle som jag betalade 9200:- i hyra för. Priserna börjar skena rejält i Stockholm.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Nu beror du på vart du hittar ett jobb men kan du tänka dig att pendla runt en timme enkel resa så öppnas det upp rätt mycket. Du kan exempelvis hitta något i antingen Västerås, Uppsala, Enköping, Strängnäs eller liknande. Det går rätt fort med tåget in till T-centralen och du har några stopp på vägen in om du hittar jobb på rätt ställe.

Nu vet jag inte vart du bott i när du varit utomlands, kanske är du en storstadsmänniska redan nu och om inte så kan det bli rätt omvälvande att flytta till Stockholm.
Själv bor jag i Västerås men är född i mindre ort och trivdes väldigt bra men sen har jobb och annat fått mig att flytta runt från Uppland - Småland - Sörmland och nu Västmanland. Städerna jag bott i har alltid blivit större och större förutom svängen till Småland.
Skulle själv aldrig kunna tänka mig att bo i Stockholm men det finns många människor som inte skulle kunna bo utanför Stockholm heller så alla är vi olika. Tycker det räcker att besöka staden någon eller några gånger per år max förutom de gånger jag är där i jobbet men då är det ett eller ett par möten och sen hem igen. Oftast något mysigt industriområde dessutom. Är jag i centrum så känner jag mig ofta så mycket mer stressad i Stockholm och steglängden ökar och även takten för att hänga med i tempot.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Jag hade 2900:- i hyra fram tills för tre år sedan (Etta på 34 kvm) i Hornstull. Sedan blev det stambyte och hyran gick upp till 6000:-, som inom 5 år kommer landa på 8500:-.
Så även billigare hyreslägenheter är knappt lönt att ha kvar, utan för dom priserna är det bättre att köpa en bostadsrätt anser jag.
Jag hade även en femrummare på 120 kvm centralt i Gävle som jag betalade 9200:- i hyra för. Priserna börjar skena rejält i Stockholm.

Problemet i ditt fall är att du har en lägenhet där kötiden är 20-45 år och föreningen/hyresvärden antagligen inte har några skulder. Dessa är värda att renovera för hyresvärden. Att renovera en lägenhet ute i en förort är inte lika populärt då värdet på lägenheten inte ens är hälften mot inne i stan, samt att uthyraren antagligen är mer skuldsatta än dom gamla anrika innerstadsföretagen.

Permalänk
Medlem

Gå in på stockholms bostadskö och där kan du söka dels tillfälliga kontrakt (bra att börja med så får du ett boende iallafall).
Jag hittade ett kontrakt så i Solna (3a på 80kvm för 7k i månaden). Men där är ju kruxet att det är ett tillfälligt kontrakt så jag kan behöva flytta inom en månad.

För min del funkar det då jag har en bostadsrätt att flytta in i december när den är färdigproducerad.

Sen finns även "Bostadssnabben" där oftast nyproduktion kommer upp. Där är det först till kvarn-principen som gäller. Där kan du ha tur men det blir dyrare avgift/månad. Men får du en lägenhet där så är det ett riktigt förstahandskontrakt.

Slutligen har du även alla privathyresvärdar som finns runt om i sthlm. Där kan du ha väldigt tur ibland, men oftast krävs kontakter för att få ett kontrakt där.

Lycka till!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Hade en 2:a på kungsholmen på 44 kvadrat med avgift på 1,900 - Hyrdes ut ett halvår för 17,000 per månad