Samsung släpper välvd spelskärm med Mini LED

Permalänk
Melding Plague

Samsung släpper välvd spelskärm med Mini LED

Odyssey G9 Neo är 49 tum stor och får Samsungs paneltyp QLED+ med Quantum Mini LED-teknik med över 2 000 belysningszoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De borde lösa problemen med den gamla G9 Odyssey skärmen innan de släpper en ny kan man tycka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Birks:

De borde lösa problemen med den gamla G9 Odyssey skärmen innan de släpper en ny kan man tycka.

De löste problemen genom att släppa en ny version, bara att uppgradera!

Permalänk
Keeper of the Bamse

IGN la ut en "hands on" som snabbt togs ner, men google hann cacha: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:jQhqDxo...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Printscreen:

IGN la ut en "hands on" som snabbt togs ner, men google hann cacha: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:jQhqDxo...

hehehe att det skulle känna som att "spela i VR" är en beskrivning jag har väldigt svårt att köpa

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Prislappen är riktigt saftig, men den verkar ändå prisvärd. Detta blir väl utan tvekan den bästa konsumerorienterade skärmen på marknaden, utan att ens vara den dyraste.

Permalänk
Medlem

Jag har en äldre kurvad Samsung skärm som får horisontella linjer över hela skärmen när det blir för varmt. Läste att g9 har samma problem, men förhoppningsvis har de löst det med den nya modellen.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det kommer en med liknande specs fast 34" och 1800-1900R, inte alla som vill ha eller har plats för en 49"!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

1440 på höjden räcker inte. Och den är lite i överkant att ställa i porträttläge, trots kurvad.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

hehehe att det skulle känna som att "spela i VR" är en beskrivning jag har väldigt svårt att köpa

Haha! Hallå liksom, man har absolut 0 djupseende med en datorskärm oavsett storlek medan i VR har man näst intill perfekt djupseende. Som dag och natt vilket alla VR-spelare vet. Vet inte vad den där IGN-recensenten svamlade om hehe.

Permalänk
Medlem

27000, alltså dyrare än OLED77CX6. Helt galet.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av corb06:

Haha! Hallå liksom, man har absolut 0 djupseende med en datorskärm oavsett storlek medan i VR har man näst intill perfekt djupseende. Som dag och natt vilket alla VR-spelare vet. Vet inte vad den där IGN-recensenten svamlade om hehe.

hehe jo headtracking känns ju också som en ganska väsentlig del av modern VR.
Det är ju inte som om man använder det som sådana där TV-glasögon och bara sitter och tittar liksom

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

hehehe att det skulle känna som att "spela i VR" är en beskrivning jag har väldigt svårt att köpa

Körde deras första 49" 1440p. Tyckte ändå det fanns vissa likheter, beroende på spel. Körde RDR2 och ibland kändes det som att verkligen vara där. Helt annan känsla än VR, men ändå ett slags presence. Dessutom tror jag det är bättre FOV än i VR om man inte kör typ Pimax. Bytte dock ut den mot Valve Index och det finns ju ingen tvekan om att presence där är mycket starkare. Men 49" gav ändå en hel del. Allt för mycket problem med den dock och dåligt stöd i spel samt dålig Windows ergonomi gjorde dock att den inte alls kändes värt det.

Permalänk
Medlem

Mesig höjd...vill ha en som min nuvarande 40" 4k, men 50% bredare och curved. Så 5760 x 2160 eller nåt sånt.

Permalänk
Skrivet av Birks:

De borde lösa problemen med den gamla G9 Odyssey skärmen innan de släpper en ny kan man tycka.

Detta är vad som särskiljer ett skitföretag från mer seriösa aktörer inom datorskärmbranschen. Nu får man hoppas att Samsung iallafall tog emot reklamationer av den via sina återförsäljare.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Dinkefing:

Detta är vad som särskiljer ett skitföretag från mer seriösa aktörer inom datorskärmbranschen. Nu får man hoppas att Samsung iallafall tog emot reklamationer av den via sina återförsäljare.

Tar inte Samsung emot reklamationer via ÅF? Jag köpte nämligen en G9 igår på Webhallen. Om något går sönder så går jag ju bara till Webhallen med den, väl? Eller hur menar du?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av UndaC:

hehehe att det skulle känna som att "spela i VR" är en beskrivning jag har väldigt svårt att köpa

IGN myntade ju "11/10 - IGN"-memen, jag är inte förvånad att dom bara slängde superlativ i artikeln

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

>Utöver detta erbjuder den nya QLED+-panelen 12 bitars färgåtergivning till skillnad från föregångarens 8 bitar.

Är detta via dithering eller är det fullt sanningsenligt 12 bitars färgdjup per kanal?

Permalänk
Medlem

Lycka till att sälja den för 27 000 kr. Kan se att den kommer sjunka snabbt i pris om dom här uppgifterna skulle stämma.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Brillmongot:

>Utöver detta erbjuder den nya QLED+-panelen 12 bitars färgåtergivning till skillnad från föregångarens 8 bitar.

Är detta via dithering eller är det fullt sanningsenligt 12 bitars färgdjup per kanal?

Det framgår faktiskt inte, det bara står att gamla oddysey hade 8 bitars panel och att den nya har 12

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Prislappen är riktigt saftig, men den verkar ändå prisvärd. Detta blir väl utan tvekan den bästa konsumerorienterade skärmen på marknaden, utan att ens vara den dyraste.

Bättre än LG OLED48CX? Tror den får svårt att slå LGn i bildkvalité generellt men framförallt svärta och kontrast. Dessutom till en tredjedel av priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Körde deras första 49" 1440p. Tyckte ändå det fanns vissa likheter, beroende på spel. Körde RDR2 och ibland kändes det som att verkligen vara där. Helt annan känsla än VR, men ändå ett slags presence. Dessutom tror jag det är bättre FOV än i VR om man inte kör typ Pimax. Bytte dock ut den mot Valve Index och det finns ju ingen tvekan om att presence där är mycket starkare. Men 49" gav ändå en hel del. Allt för mycket problem med den dock och dåligt stöd i spel samt dålig Windows ergonomi gjorde dock att den inte alls kändes värt det.

Mjo, förstår vad du menar, jag körde tre st 24" i EyeFinity i många år, det var riktigt coolt att se så brett i spelen, var typ överlägsen i BF3 eller BF4 eftersom jag kunde se bredare än alla andra när jag satt i tanks.
I januari köpte jag ett G2 headset och jisus!! vilken känsla! Enorm närvarokänsla, djupseendet med mera. Helt plötsligt var det ju fysiskt jobbigt i princip att flyga en stridsduell i DCS. Blir ju svettig av att vända och vrida på huvudet för att hålla koll på fienden.
Tittade själv på G9 förra sommaren men VA-panelen och den extrema böjen var lite för mycket. Dessutom 1440p är inte det bästa för produktivitet om man har sådana behov.
Blev en 38"are från AlienWare nyligen, den har 3840 x 1600 i upplösning, samma pixelstorlek som de flesta 34"are i 1440p. Men den extra 10% på höjdleden gör skillnad i typ allt.

Permalänk
Medlem

Allt låter ju bra men det är byggkvaliteten jag är fundersam över. Läst många recensioner av folk som haft problem med tidigare modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

>Utöver detta erbjuder den nya QLED+-panelen 12 bitars färgåtergivning till skillnad från föregångarens 8 bitar.

Är detta via dithering eller är det fullt sanningsenligt 12 bitars färgdjup per kanal?

Nu blir det väl lite offtopic, men har du eller nån annan koll på typ vilken frekvens det oftast dithras med när det ska fuskas fram högre färgdjup?

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Tar inte Samsung emot reklamationer via ÅF? Jag köpte nämligen en G9 igår på Webhallen. Om något går sönder så går jag ju bara till Webhallen med den, väl? Eller hur menar du?

Jo visst men skulle Webhallen ta emot den om det är ett tillverkningsfel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Allt låter ju bra men det är byggkvaliteten jag är fundersam över. Läst många recensioner av folk som haft problem med tidigare modeller.

hehe du borde ta en titt i g9 tråden här på swec
Där hittar du panelsläpp, problem med färgdjup, problem med att få den att köra i 240hz, problem att få den att starta, problem med flimmer, problem med upplösning med mera med mera... Och det var ändå på en skärm folk betalat 16000 för när den kom

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

hehehe att det skulle känna som att "spela i VR" är en beskrivning jag har väldigt svårt att köpa

Jag har vanliga g9 och kan säga att det inte riktigt är VR känsla men i ett mörkt rum när ett spel stödjer upplösningen (cyberpunk, Witcher 3, Doom) så är nog närmaste jämförelsen bio känsla.

Permalänk
Medlem

LG:s GN/GL950 har fortfarande en bättre upplösning, men kan inte förneka att Mini-LED känns väldigt lockande. Nu får LG bara se till att släppa sin motsvarande 2021-modell. Alternativt att de släpper 42-tumsvarianten av OLED C1.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog den blir billigare än 27 laxar (gissar på max 18500) men det blir absolut inte till att ställa sig först i kön denna gång för jag var rejält missnöjd med original G9an när det begav sig. Men om det visar sig att skärmen funkar, känns prisvärd, och inte har "barnsjukdomarna" kvar så kanske jag byter ut min cx48, då jag är nyfiken på miniled och gillar kurvaturen och 240hz.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Dinkefing:

Jo visst men skulle Webhallen ta emot den om det är ett tillverkningsfel?

Gången generellt med svenska lagar är att kunden reklamerar till återförsäljare, som sedan i sin tur hanterar det gentemot importör/generalagent eller tillverkare. Om en återförsäljare går i konkurs brukar ansvaret för att ta emot reklamationer flytta ett snäpp uppåt i kedjan.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung