Flytta till Stockholm - rimlig hyra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hela andrahandsmarknaden i länet är rutten. Enormt mycket hyrs ut utan tillstånd och nivåerna är ibland mångdubbelt vad hyrorna egentligen ligger på. Akta dig för att köpa svartkontrakt, det riskerar sluta med att du både blir av med bostad och pengar. Hyresvärdarna blir mer och mer aktiva på att leta fram ogiltiga överlåtelser, andrahandsuthyrningar och så vidare. Med så långa köer som det är, uppemot 10-15 år även i ytterförorterna, så är det många som ser en chans att göra sig en hacka på det.

Det finns en del hyresvärdar som inte är kopplade till de kommunala köerna utan har sina egna, det är nog hos sådana som du har störst chans. Kan du visa att du har god ekonomi och är villig att betala lite högre hyra så är det nog lite lättare hitta lägenhet den vägen men då måste man ju dels leta fram dem och sedan ringa runt och höra dig för.

Ska du hyra i andra hand så försäkra dig om att det finns tillstånd för uthyrningen. Det är inte kul att bli utkastad efter bara några veckor/månader pga att värden upptäckt att något inte står rätt till. Det är ju självklart upp till dig själv förstås, tar du hellre en bostad med risken att den blir kortvarig bara för att ha någonstans att bo så kör på, var bara medveten om att det kan bli allt från en enda natt till flera år i den.

Är det bråttom att hitta något får du nog inte vara så kräsen på storlek och standard. Utbudet varierar ganska kraftigt och förväntar du dig handdukstork mm. så kan du få vänta länge.

Det är väl bara flytta in och sedan stämma skiten ur uthyraren och få tillbaka en jäkla massa flis?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Inte intresserad av köp just nu. Mina "krav" är mest förhoppningar. Kan tumma på avståndet om så behövs.

Det vore nog enklare om du började med att berätta vad du var beredd att betala, för att folk senare då kan visa alternativ utifrån detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Efter att ha bott utomlands i några år har jag nu fått för mig att flytta tillbaka till Sverige, närmare bestämt Stockholm. Jag kommer ursprungligen från Umeå och har rätt dålig koll på hyresläget i Stockholm.

Jobbar som app-utvecklare och kommer förmodligen kunna ha råd med något vettigt. Vill dock inte betala ockerpriser om det kan undvikas.

Söker etta eller tvåa
45m² och uppåt
Inte allt för omodernt
Vettigt område nära stan eller med bra förbindelser

Hur mycket är rimligt att betala?
Vilken chans har man egentligen till förstahandskontrakt? Att hitta något i andra hand verkare enklare, men dyrare.
Var söker man bäst?

Har ni tips eller råd? Erfarenheter? Fallgropar? Var ska man börja?

Köp en husvagn och ställ dig på en Camping månadsvis, finns för ca 4500-5000:- /mån runt Stockholm, mest centrala är Ängby, alt betala ockerpriser för andra/tredje hand svart, eller/och stå i kö 10-15år+ eller hosta upp ca 3 millar+ för att köpa en lägenhet... Det är väl dina alternativ.
Kan du tänka dig nån av alla no-go zoner och källarförråd kan det kanske gå lite snabbare att hyra i andra/tredje hand svart

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det vore nog enklare om du började med att berätta vad du var beredd att betala, för att folk senare då kan visa alternativ utifrån detta...

Det handlar inte riktigt om vad jag är beredd att betala, utan snarare om att inte ta idiotiska beslut.

Om det absolut måste kosta 10K+ så är jag beredd att betala det. Men om dessa priser bara är för desperata eller lättlurade så lägger jag hellre lite energi på att hitta något billigare, även om det kan ta en stund.

En liknelse:
Om mjölken på kiosken runt hörnet kostar 30kr så går jag hellre och handlar på ICA. Men kostade den 30kr överallt så skulle jag inte sluta dricka mjölk

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Det handlar inte riktigt om vad jag är beredd att betala, utan snarare om att inte ta idiotiska beslut.

Om det absolut måste kosta 10K+ så är jag beredd att betala det. Men om dessa priser bara är för desperata eller lättlurade så lägger jag hellre lite energi på att hitta något billigare, även om det kan ta en stund.

En liknelse:
Om mjölken på kiosken runt hörnet kostar 30kr så går jag hellre och handlar på ICA. Men kostade den 30kr överallt så skulle jag inte sluta dricka mjölk

Men vill du ha ekologisk, laktosfri eller vanlig mjölk?

Nää men mja. Du är ju inte så tydlig i vad du eftersöker.

Detta främst då ”goda kommunikationer” är ju väldigt relativt i stockholm som jag skriver i post 2.

Det blir lite som att säga att du vill ha en speldator och du ska spela ”utan lagg”. Samtidigt definierar du inte om 30 fps räcker för typ csgo eller om det är 200 fps för battlefield 5 som är tillräckligt bra. Därtill skriver du inte budget.

Det blir ju svårt att ge dig några vettiga råd då.

Permalänk
Inaktiv

Prova Märsta/Sigtuna. Eftersom du bara ska in på kontor en dag i veckan så kan du säkert stå ut med att bo utanför stan. Själv så står jag i bostadskön. 14 år nu, men bor i radhus. Blir och sälja den och ta ett seniorboende när man blir pensionär. Borde ha runt 40 års kötid när man nyttjar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Det handlar inte riktigt om vad jag är beredd att betala, utan snarare om att inte ta idiotiska beslut.

Om det absolut måste kosta 10K+ så är jag beredd att betala det. Men om dessa priser bara är för desperata eller lättlurade så lägger jag hellre lite energi på att hitta något billigare, även om det kan ta en stund.

En liknelse:
Om mjölken på kiosken runt hörnet kostar 30kr så går jag hellre och handlar på ICA. Men kostade den 30kr överallt så skulle jag inte sluta dricka mjölk

Alla som inte har decennier i kötid eller köper bostadsrätt är lätt desperata i Stockholm. Har många vänner som hyrt ut sina bostadsrätter av olika skäl och det är galen rusning till dem, hur många som helst som vill hyra, detta trots att de tar åtminstone 10k/mån. Du skall nog ställa in dig på att det är minst 10k/mån du hamnar på om du skall hyra, är det bra läge och en 2a eller större är det över 15k/mån du bör räkna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det är väl bara flytta in och sedan stämma skiten ur uthyraren och få tillbaka en jäkla massa flis?

Visst, är man är beredd på att man kan få flytta ut igen väldigt snabbt. Osäkerheten är stor.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har en arbetskompis i samma sits...nästan och han har några år i bostadsförmedlingen. i de sämre områden han kikat på som rinkeby, tensta mfl så ligger hyrorna runt 7000kr.
De lite bättre områdena såsom hägersten, älvsjö, delar av huddinge så ligger de flesta hyror över 10000kr för en 2a.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det är ju liksom självklart att hyrorna är så höga, när folk vill bo där ändå och glatt betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är ju liksom självklart att hyrorna är så höga, när folk vill bo där ändå och glatt betalar.

Nja, nu har vi ju inte marknadshyror på det sättet. Hade vi haft det skulle hyrorna skena ordentligt, inte bara i de mer attraktiva områdena. På andrahandsmarknaden är det dock så, även om det inte är tillåtet egentligen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Visst, är man är beredd på att man kan få flytta ut igen väldigt snabbt. Osäkerheten är stor.

Nja, har man ett andrahandskontrakt så har man. Uthyraren får inte göra hur hen vill antar jag. Har man skrivit kontrakt på ett år eller fler så är det det som gäller väl?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Nja, har man ett andrahandskontrakt så har man. Uthyraren får inte göra hur hen vill antar jag. Har man skrivit kontrakt på ett år eller fler så är det det som gäller väl?

Förutsatt att det finns tillstånd för andrahandsuthyrning ja. Hyresvärden/fastighetsägaren brukar också vilja godkänna den som hyr i andra hand. Hyrs lägenheten ut i andra hand utan tillstånd så är risken nära på 100% att den som har förstahandskontraktet blir av med det om det uppdagas att den hyrs ut olovligen.

Du kan även bli av med ditt förstahandskontrakt om du tar ut för hög hyra i andrahand, även om du har tillstånd att hyra ut. Det som gäller är att du inte får ta högre hyra alls om lägenheten är omöblerad, eller upp till 15% påslag om den är möblerad.

Finns tillstånd och allt är grönt är det en annan sak.

Ofta brukar det dock inte tillåtas längre uthyrningar. Vissa hyresvärdar tillåter max 6 månader och andra upp till ett år. Kanske finns de som tillåter längre men det är nog ganska ovanligt. Poängen med andrahandsuthyrningar är att de ska vara tillfälliga, inte permanenta. Har man inte behov av lägenheten själv ska den sägas upp och någon annan som behöver den ska kunna få den.

Tillägg: Detta gäller då hyresrätter. Det kan vara andra regler för bostadsrätter, dessa kan jag inte alls så uttalar mig inte om vad som gäller där.

Tillägg:
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Min tjejs lillasyster flyttade precis till Stockholm och fick tag på flera lägenheter i andrahand centralt. Dock så var dessa mellan 30-40kvm och alla kostade mellan 10-12k/månaden. Så kan du tumma lite på storlek och även pris så finns det en hel del men ja, det är ju inte billigt.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Jag har första hand i Stockholm en 2a på 50kvm med kokvrå, betalar ca 5600kr/månaden. Är längst ut på en av tbane-linjerna, tar cirka 22-23 minuter till T-centralen.. går även 3 nattbussar, pendeltåg är en kvart bort promenad.

Är nöjd eftersom jag växte upp här.

Tror det är rätt svårt o få lägenheten, men en sak slår mig, väldigt unga personer flyttar in i min port..

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

När jag flyttade till länet för 20 år sedan var det hur lätt som helst få en lägenhet i t.ex. Botkyrka. Det fanns tomma så bara flytta in direkt. Bara ett år senare var det svårt där med och nu idag är det uppemot 10 års kötid även där. Jag avundas inte de som försöker få tag på hyresrätt i regionen idag.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår borttaget*

Jag tog bort några inlägg som en hyresvärd behöver tänka på, inte en hyresgäst. Håll inläggen relevanta och till nytta för TS!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Men vill du ha ekologisk, laktosfri eller vanlig mjölk?

Nää men mja. Du är ju inte så tydlig i vad du eftersöker.

Detta främst då ”goda kommunikationer” är ju väldigt relativt i stockholm som jag skriver i post 2.

Det blir lite som att säga att du vill ha en speldator och du ska spela ”utan lagg”. Samtidigt definierar du inte om 30 fps räcker för typ csgo eller om det är 200 fps för battlefield 5 som är tillräckligt bra. Därtill skriver du inte budget.

Det blir ju svårt att ge dig några vettiga råd då.

Jag förstår att det verkar lite otydligt, men det är just för att jag inte är helt säker själv! Enkelt sett kan man säga att jag söker vettigt boende och vill inte betala överpriser (relativt sett). Kan tillägga att jag redan fått en hel del nyttigt ut av den här tråden. Hade inte förväntat mig så här mycket aktivitet

Permalänk
Hedersmedlem

När ja flytta till Tjockträsk för fem år sen hyrde ja min polares bostadsrätt i några månader. Den låg på Södermalm, 40ish kvadrat. Betalade typ 11k i månaden. Mycket rimligt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Tipset om du är ute efter en andrahandare är att gå med i diverse områdesgrupper på Facebook, typ en för Kungsholmen o.s.v.
Brukar vara folk som lägger ut om sina andrahandare i en av grupperna där jag är med i. Brukar ske 1-2 gånger i månaden i alla fall. Lycka till

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Hade en 2:a på kungsholmen på 44 kvadrat med avgift på 1,900 - Hyrdes ut ett halvår för 17,000 per månad

Är du min kusin? Han gjorde exakt samma sak, på samma plats med väldigt snarlika summor. Dessutom med 12 månaders kontrakt, någon som jobbade för ett internationellt företag och visste hon skulle vara här så länge och ha inkomsten att betala hyran. Då var det är inte mycket underhåll med allt arbete med folk som flyttar ut med någon månads förvarning osv.

Det är många som äger lägenheter/har förstahandskontrakt och hyr ut just i storstäder, och jag gissar att det har med dyra hyror att göra till viss del. Skulle varje Brf/hyresvärd förbjuda uthyrning i andra hand skulle nog genomsnittliga priset per m² droppa en del.

Personligen tycker jag att ett läge som mitt (Upplands Väsby, 1 minut gång till pendeltåget/busstorg) är en väldigt bra kompromiss mellan att bo i storstad och bo ute på "vischan". Det är lätt att ha ett jobb inne i "stan" vilket jag hade ett tag och pendlade till Östermalm, eller jobbet efter då jag kunde låsa ytterdörren och 90 sekunder senare sitta på en buss på väg till ett jobb mycket mer lokalt. Vidare har jag nära till skogsområden för fritid om jag så vill, eller ett köpcentrum. Nära till det mesta utan att leva mitt i storstadsstressen helt enkelt - det till något mildare prislapp.

Om jag var TS skulle jag kolla efter något längs pendeltåget norrut - kanske Sollentuna eller liknande. Jag har ingen erfarenhet av att bo längs pendelspåren söderut så det kan jag inte säga något om. Känns som det är mer gängkriminalitet där, men vi är inte befriade från det här heller.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro