Räkna ut genomsnittlig kWh i kronor

Permalänk
Medlem

Räkna ut genomsnittlig kWh i kronor

Jag vill räkna ut min genomsnittliga kWh i kronor. Hur gör jag det? Jag vet att idag är i genomsnitt runt 1,5kr/kWh men jag vill räkna ut min egen.

Permalänk
Medlem

Vad har du för data att räkna på? Har du beloppet du betalar för elström och mängden kWh du förbrukar? I så fall delar du den första med den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vill räkna ut min genomsnittliga kWh i kronor. Hur gör jag det? Jag vet att idag är i genomsnitt runt 1,5kr/kWh men jag vill räkna ut min egen.

Gå till din elräkning, den bör specificera hur många kW du använde under en given period (1 eller 3 månader är väl vanligast). Sen kan du bara dela upp antalet kW genom formeln.

1 månad = 30 (eller 31 dagar) á 24 timmar. Treans matematik

ex. 30 dagar = 30*24 =720 timmar

Så om du har 360 kW förbrukade så snittar du 0,5 kW per timme.

(säkert nått fel i min text...men men )

Oops, såg att du ville ha "i kronor".

Ännu enklare. Lägg ihop din nätavgift-faktura och din elräkning. Dela sen i antalet kW du förbrukade under perioden.

Denna kommer ändra sig beroende på hur mycket du förbrukar. Antagligen blir det billigare ju högre du förbrukar eftersom de fasta delarna då blir mindre.

Om du bara vill veta vad elpriset ligger på (utan att blanda in nätavgiften) så ta bara elräkningen.

Så, du förbrukade 360 kW och betalade totalt 720 kr = 2 kronor i snitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vad har du för data att räkna på? Har du beloppet du betalar för elström och mängden kWh du förbrukar? I så fall delar du den första med den andra.

Jag förstår tyvärr inte vad du menar?

Skrivet av FX9:

Gå till din elräkning, den bör specificera hur många kW du använde under en given period (1 eller 3 månader är väl vanligast). Sen kan du bara dela upp antalet kW genom formeln.

1 månad = 30 (eller 31 dagar) á 24 timmar. Treans matematik

ex. 30 dagar = 30*24 =720 timmar

Så om du har 360 kW förbrukade så snittar du 0,5 kW per timme.

(säkert nått fel i min text...men men )

Oops, såg att du ville ha "i kronor".

Ännu enklare. Lägg ihop din nätavgift-faktura och din elräkning. Dela sen i antalet kW du förbrukade under perioden.

Denna kommer ändra sig beroende på hur mycket du förbrukar. Antagligen blir det billigare ju högre du förbrukar eftersom de fasta delarna då blir mindre.

Om du bara vill veta vad elpriset ligger på (utan att blanda in nätavgiften) så ta bara elräkningen.

Så, du förbrukade 360 kW och betalade totalt 720 kr = 2 kronor i snitt

Tack för den utförliga utträkningen! 2 kronor i snitt låter lite dyrt dock då det ligger över medel eller tog du bara på ett ungefär?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Dinkefing:

Tack för den utförliga utträkningen! 2 kronor i snitt låter lite dyrt dock då det ligger över medel eller tog du bara på ett ungefär?

Du behöver kontrollera dina egna fakturor från elnätsföretaget och elhandelsföretaget. Slå ihop båda siffrorna för en månad och dela med din förbrukning, så ser du ju den exakta kostnaden för den månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Han gav bara exempel. Han har svårt att läsa just din faktura. Så du får själv göra som ovan men sätta in dina siffror som står på din fakturan enligt formeln.