Söndagsmatiné: Linux suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Anledningen till att jag inte använder Linux är att det alltid sagts att spel fungerar sämre på Linux. Drivrutiner och annat till grafikkort et cetera är inte lika bra och vissa spel stöder inte Linux ändå. Att emulera Windows på Linux för att kunna spela spel som inte stöder Linux är också behäftat med olika problem. Jag använder i stort sett min dator bara till att gamea, tror du jag hade varit mer nöjd om jag installerade Linux istället för Windows?

Nej. Det är som du säger, om man mest använder sin dator för spel så är kompabiliteten mycket bättre på Windows, och du vinner inget på att köra Linux.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Kör linux till och från. Det som inte fått mig att gå över 100% är Affinity Photo, OpenCanvas 7 och att PrimeVideo bara går att streama i 720p.

Har du testat MyPaint? Borde vara ett alternativ till OpenCanvas om inget annat.

https://github.com/mypaint

Själv kör jag bland annat Affinity Photo i macOS, då jag anser att GNU/Linux ligger långt efter Windows och macOS när det gäller bild- och videoredigering.

Permalänk
Medlem

hoppas Gebrselassie vinner, Han gillar FreeBSD!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Vill tycka att Linux på allt utom desktop har varit en makalös framgång. Alltså kärnan då.

Som operativsystem till PC är det för många av oss fortfarande för ”ofärdigt” eller inte redo.

Det är hönan eller ägget metaforen som jag kommer att tänka på.

Jag kör inte linux för att mina favoritapplikationer inte utvecklas för det.

Och de utvecklas inte för Linux för att folk som jag inte kör det.

Med det sagt så kan jag ändå rekommendera er som aldrig testat att installera det på en icke main pc och leka lite. Linux är rätt kul.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Linux är kul så länge man slipper strul!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Anledningen till att jag inte använder Linux är att det alltid sagts att spel fungerar sämre på Linux. Drivrutiner och annat till grafikkort et cetera är inte lika bra och vissa spel stöder inte Linux ändå. Att emulera Windows på Linux för att kunna spela spel som inte stöder Linux är också behäftat med olika problem. Jag använder i stort sett min dator bara till att gamea, tror du jag hade varit mer nöjd om jag installerade Linux istället för Windows?

Nej, jag skulle aldrig försöka att övertyga dig att byta till Linux. Det vore helt onödigt för dig som dedikerat gamer.

Om du vore 3D grafiker, så hade min rekommendation varit lite annorlunda, Blender 3D för exempel, fungerar faktisk bättre, snabbare U.I. under Linux, såvida du kör med Nvidia's egna proprietär drivers. Linux är ett väldig stabilt arbetsmiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Finns ingen anledning för en normal-användare som spelar eller betalar räkningar eller kollar tuben att köra nått annat än Windows.

Eller att köra något annat än Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vill tycka att Linux på allt utom desktop har varit en makalös framgång. Alltså kärnan då.

Som operativsystem till PC är det för många av oss fortfarande för ”ofärdigt” eller inte redo.

Det är hönan eller ägget metaforen som jag kommer att tänka på.

Jag kör inte linux för att mina favoritapplikationer inte utvecklas för det.

Och de utvecklas inte för Linux för att folk som jag inte kör det.

Med det sagt så kan jag ändå rekommendera er som aldrig testat att installera det på en icke main pc och leka lite. Linux är rätt kul.

Jag gjorde ett val. Och valet blev att jag bytte till Linux och lär mig alternativen till dom program jag använde på Windows. För nästan alltid finns det mjukvaror sån kan ersätta det som används. Och alternativen har blivit så mycket bättre de senaste åren.
Spel, var nog mitt största problem. Men nu med proton så har jag stöd för tillräckligt med spel, så känslan av söndag infinner sig inte. Och om ett spel inte stöds, köper jag inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

Kan ju tillägga att routern hemma också kör Linux, så har han någon gång loggat in i webbgränssnittet har han "kört" Linux.

Man kan inte ha kört Linux bara för att det är förinstallerad som ett webgränssnitt. Att "köra" menas att man har ett installerat operativsystem som man använder som sitt personliga OS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nicoX:

Man kan inte ha kört Linux bara för att det är förinstallerad som ett webgränssnitt. Att "köra" menas att man har ett installerat operativsystem som man använder som sitt personliga OS.

Jag förstår ju vad du är ute efter, men de flesta gör väl inte så mycket mer med sitt operativsystem än loggar in och klickar på webbläsaren. Är det så mycket mera värt, eller har de inte heller kört sina system?

Permalänk
Medlem

Linux fungera utmärkt. Finns idag lite för många skrivbord ( GNOME, KDE, XFCE osv ) . Vill man köra Windows, så kan man göra det antingen i en VBOX eller via teamviewer.

Linux är utmärkt för den som vill hålla liv i en dator som Apple eller microsoft har glömt. Däremot fånar mej ingen dist tillverkare har t.ex fokuserat in sej på senionere, dvs där man bara typ webläsare, mail och ordbehandling.

Permalänk
Medlem

Fem minuter in i klippet o enda han har sagt är hur jävla BÄST han är, o så slängde han in nånting om hur mycket youtube suger men utan att säga varför det suger. Oklart om jag skulle lita på resterande 40 minutrarna av det han säger efter en sån egotrippad introduktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Man kan inte ha kört Linux bara för att det är förinstallerad som ett webgränssnitt. Att "köra" menas att man har ett installerat operativsystem som man använder som sitt personliga OS.

Om det nu är ribban för om man "kör" något eller inte så kan man iaf. vara hyfsat säker på att de flesta som "kör" Linux i nuläget installerat det själva. Och sett till det argumentet är väl det är mer än man kan säga om gemene Windows/Mac användare?

Linux måste du aktivt välja att "köra" medan Windows och Mac OS är vad du får när du köper en dator från återförsäljare.
Sedan tror jag Linux har rätt mycket mer att erbjuda när det handlar om att göra ett OS personligt. Men det kan man troligtvis ha svårt att greppa om man aldrig "kört" det på allvar.

Men samtidigt, för vissa, hade det inte räckt om så Linux alternativen hade stött 150% av spelen som existerar. Ja även dem som i nuläget enbart finns tillgängliga på andra, exklusiva plattformar.
Så det är nog inte där skon klämmer, egentligen.

Det är generellt svårt att lämna ett ekosystem man rotat sig i, -eller när det är det enda man känner till, allt annat är fel, för du vet hur ditt system fungerar, -eller tror/har en uppfattning av det iaf.

Om någon som är van vid Windows hamnar i en Linux miljö så är något av de första samtalsämnena varför Linux inte fungerar som Windows??? och att Windows i det fallet är "bättre" för det vet man hur det fungerar/är möjligt, -eller vad som inte fungerar/är möjligt. Man vill inte lära sig helt enkelt. För man kan ju redan Windows, och allt är väl kopior av Windows? Det är ju standard...?

Sen finns så klart en kommersiell tanke i det. Tyvärr har de kommersiella aktörerna i stort sett ratat Linux under hela dess existens kunderna finns inte där heter det, men det är ofta p.g.a. applikationerna inte heller finns där.
Och kunderna känner enbart till programvaror med kända namn, och de finns inte för Linux-plattformen. Alternativ finns det däremot gott om och de blir ständigt fler p.g.a. oviljan hos etablerade aktörer att faktiskt ge ut programvara på linux-plattformen.

Men för den gemene Windows eller Mac användaren göre sig alternativen icke besvär för: "Jag vet hur mitt program fungerar som jag brukar använda på annan plattform och utan det är jag ingenting och utan det är Linux ingenting och därmed kan jag inte använda Linux."

Nu har vi bara skimmat lite på ytan. Men som jag ofta hävdar, ingen tvingar dig att "köra" Linux. Windows och Mac brukar man däremotbli tvingad till i högre utsträckning när plattformar är byggda mot dessa system och inget annat.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fem minuter in i klippet o enda han har sagt är hur jävla BÄST han är, o så slängde han in nånting om hur mycket youtube suger men utan att säga varför det suger. Oklart om jag skulle lita på resterande 40 minutrarna av det han säger efter en sån egotrippad introduktion.

Följde hans kanal ett tag, slutade ju för att han är så jobbig att lyssna på. Dock måste man ge honom att han poängterar väldigt viktiga och relevanta saker i videon.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Finns någon intervju med Linus där han poängterar hur viktigt det är att inte bryta ABI mot user space. Han har även nekat prestandaförbättrande patchar som följer "standarden bättre" fast skapar problem för user space.

Sen är trenden att saker bli mer eventbaserade (userfaultfd, io_uring) så finns nog prestandaviser att göra sig av med POSIX.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Nej, jag skulle aldrig försöka att övertyga dig att byta till Linux. Det vore helt onödigt för dig som dedikerat gamer.

Om du vore 3D grafiker, så hade min rekommendation varit lite annorlunda, Blender 3D för exempel, fungerar faktisk bättre, snabbare U.I. under Linux, såvida du kör med Nvidia's egna proprietär drivers. Linux är ett väldig stabilt arbetsmiljö.

Det har varit min slutsats också. Men kanske kommer Linux för gaming med en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Anledningen till att jag inte använder Linux är att det alltid sagts att spel fungerar sämre på Linux. Drivrutiner och annat till grafikkort et cetera är inte lika bra och vissa spel stöder inte Linux ändå. Att emulera Windows på Linux för att kunna spela spel som inte stöder Linux är också behäftat med olika problem. Jag använder i stort sett min dator bara till att gamea, tror du jag hade varit mer nöjd om jag installerade Linux istället för Windows?

Du emulerar inte windows utan kör windowsprogram genom ett kompatibilitetslager, ingen emulering sker.
Förenklat så översätter wine anrop och implementerar widows ABI i user space.
Är du inte nöjd med Windows?
Förstår inte varför du skulle bli mer nöjd av att behöva lära dig något nytt som skiljer markant från det du är van att arbeta med.
Att som van windowsanvändare byta till en linux distribution är att gå från att ha koll på det mesta till att ofta inte veta hur något fungerar och det kan vara en stor omställning.
Troligtvis finner en del det lättare att klaga på att linux är dåligt än att erkänna att man helt plötsligt inte vet vad man gör längre.
Däremot så lyssnar jag var år på Bryan Lundukes Linux sucks även om man ska ta det han säger med mycket salt, det är mer humoristiskt även om det alltid ligger lite i det han säger, något ska han komma på att gnälla om var år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Linux tar 5-10 minuter att installera, och när det väl är gjord, ser dom flesta ingen skillnad.

Idag är en modern distro så välgjord att du kan använda den precis som du använder Windows, jag skulle även säga att den är lite mindre jobbig än Windows då uppdateringarna låter dig arbeta medan det uppdateras, kräver sällan omstart.

Med tanke på hur otroligt WINE är när det plötsligt funkar och tom kan köra krävande program som spel med prestanda som i vissa fall till och med slår Windows på fingarna, då måste jag säga att det är imponerande.

Sen om Lutris, Proton och Winetricks räcker för att få allt att funka törs inte jag säga, så skoj är det inte att mecka med.
Men man kan ju drömma.

Och desktop programmen, samt webbläsare fungerar bra, i det förstnämnda fallet så länge kompatibiliteten med eventuella Office filer håller.

Min beef är att Bankid inte anses behöva stödja linux längre.

Man blir ju i förlängningen låst till att köra rätt windows för att kunna göra sladdlegitimering, samt för att skapa id:n till sin android eller ios, som också måste köra en godkänd version.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv

Kan de inte skapa en....
Söndagsmatiné: Windows suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag gjorde ett val. Och valet blev att jag bytte till Linux och lär mig alternativen till dom program jag använde på Windows. För nästan alltid finns det mjukvaror sån kan ersätta det som används. Och alternativen har blivit så mycket bättre de senaste åren.
Spel, var nog mitt största problem. Men nu med proton så har jag stöd för tillräckligt med spel, så känslan av söndag infinner sig inte. Och om ett spel inte stöds, köper jag inte det.

Yes. Provade ditt sätt för några år sedan med halvtaskiga resultat. Jag har två problem:

1. Musikskapande. Ljudkortens stöd är inte ett säkert kort under linux. Plugins likaså. Och till sist DAWs som lämnar mycket att önska.

2. Spel. Jag förstår dig, men Windows öppnar upp för samtliga spel. Sen hade inte detta varit en dealbreaker, men tillsammans med punkt 1 så blir det stopp.

Jag trivs rätt bra med Windows 10. Det beror nog mycket på att jag tröttnat lite på pillandet och felsökandet. Det bara fungerar superbra på de maskiner och hårdvara jag testat med.

1500:- för en licens är inget när man är gubbe-svensson och har bränt så mycket på hårdvaran i sig.

Men jag hoppas att ett mirakel sker som får Linux på desktop att ta fart. Hoppades jättemycket när SteamOS utvecklades, för jag trodde att intresset skulle öka brand devs och vanligt folk.

Man har suttit med Windows sedan tidigt 90-tal och det hade varit skönt med en förändring. Men inte än.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

De flesta routrar, switchar, modem kör någon typ av linux dist.
Många webbservrar kör lamp, vilker är linux i grund och botten.

Linux finns i princip överallt i någon form.

Så ni som säger att ni inte använder det, ni använder garanterat tjänster som är byggda och körs på linux!

jag själv föredrar Windows som vardaglig plattform. Men gillar linux skarpt. Vi har många servrar som aggerar för olika tjänster på jobbet som använder just linux.

t.ex. CI, kubernets, diverse webbservers osv osv.

Under mina år på det företag jag är på nu så har det bannemig aldrig strulat! Och snabbt går det!

Dock är min erfarenhet inom linux mest inom jobb och utbildning. Vi har inga grafiska gränssnitt osv. Men jag gillar det skarpt!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du testat MyPaint? Borde vara ett alternativ till OpenCanvas om inget annat.

https://github.com/mypaint

https://static.filehorse.com/screenshots/imaging-and-digital-photo/mypaint-screenshot-04.png

Själv kör jag bland annat Affinity Photo i macOS, då jag anser att GNU/Linux ligger långt efter Windows och macOS när det gäller bild- och videoredigering.

OpenCanvas är ett väldigt utvecklat och avancerat program. MyPaint är ett väldigt outvecklat program vars utveckling ofta ser ut att ha stannat upp. Krita är det närmaste som kan möta sig med OpenCanvas och andra liknande program, exepelvis Clip Studio Paint. Penslarna från MyPaint ska dessutom vara inbäddade i Krita.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuulikk:

OpenCanvas är ett väldigt utvecklat och avancerat program. MyPaint är ett väldigt outvecklat program vars utveckling ofta ser ut att ha stannat upp. Krita är det närmaste som kan möta sig med OpenCanvas och andra liknande program, exepelvis Clip Studio Paint. Penslarna från MyPaint ska dessutom vara inbäddade i Krita.

Kör du MyPaint i Windows eller GNU/Linux?

Jag var mest imponerad över hur smidigt MyPaint är på min dator. Själv gillar jag att rita för hand (har kört Wacom-brädor sedan mitten av 90-talet). MyPaint är ett av få program som gett mig samma känsla som klassiska TVPaint (Newtek Aura).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kör du MyPaint i Windows eller GNU/Linux?

Jag var mest imponerad över hur smidigt MyPaint är på min dator. Själv gillar jag att rita för hand (har kört Wacom-brädor sedan mitten av 90-talet). MyPaint är ett av få program som gett mig samma känsla som klassiska TVPaint (Newtek Aura).

TVPaint, det är väl en riktig klassiker? Jag har mestadels testat MyPaint på Windows. Men det är inte så mycket hur bra det programmet fungerar, mer dess brister på funktioner och enkel GUI. Jag kör Clip Studio Paint vilket har rikligt med funktioner samt en del möjlighet till att modifiera vilka funktioner som syns och var de syns, samt vissa bitar av utseendet. Sen är det också rätt lätt att modifiera penslar och så. Jag har stora behov av att lätt kunna modifiera saker. Dock är jag inte 100% såld på det programmet. Krita börjar närma sig, förutom hemskt GUI. Jag var lite intresserad utav MyPaint, men det började med att programmet strulade sig, för lite funktioner och sällan att de uppdaterar programmet. Kör med min gamla slitna Wacom Intuos 4L som jag tejpar papper på då ytan är repad.

Sedan 90-talet är en ganska lång tid. Jag började som smått med ritplattor 2003 om jag inte minns fel. Skaffa nog första egna 2004 eller 2005, enkel Trust platta där man nästan var tvungen att ha pennan vertikal. Har du några verk att visa?

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Du emulerar inte windows utan kör windowsprogram genom ett kompatibilitetslager, ingen emulering sker.
Förenklat så översätter wine anrop och implementerar widows ABI i user space.
Är du inte nöjd med Windows?
Förstår inte varför du skulle bli mer nöjd av att behöva lära dig något nytt som skiljer markant från det du är van att arbeta med.
Att som van windowsanvändare byta till en linux distribution är att gå från att ha koll på det mesta till att ofta inte veta hur något fungerar och det kan vara en stor omställning.
Troligtvis finner en del det lättare att klaga på att linux är dåligt än att erkänna att man helt plötsligt inte vet vad man gör längre.
Däremot så lyssnar jag var år på Bryan Lundukes Linux sucks även om man ska ta det han säger med mycket salt, det är mer humoristiskt även om det alltid ligger lite i det han säger, något ska han komma på att gnälla om var år.

Mycket text utan svar på frågan det gällde: är Linux lika bra på gaming som Windows? De flesta Linux-vänner säger nej, men du kanske är av en annan uppfattning? Det handlar inte om Linux utan om okunskap hos användarna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaffeofikaelika:

Mycket text utan svar på frågan det gällde: är Linux lika bra på gaming som Windows? De flesta Linux-vänner säger nej, men du kanske är av en annan uppfattning? Det handlar inte om Linux utan om okunskap hos användarna?

Svaret är... Det beror på.
Jag har hört att vissa spel som funkar till både win o linux, så kan spelen gå bättre i linux... Det finns mängder av spel till linux.. (jag spelar inte själv) så utbudet är stort..
Svaret det beror på är att om du bara spelar spel som är win-only så är det komplicerat att få dem att funka i linux, men folk har lyckats.. Men om man är nybörjare och bara har datorn för spel som är win-baserade så är det enklast att ha windows för det ändamålet.
Använder man datorn för både spel och annat så kan dualboot vara en lösning att ha win för spel o linux för det andra.

Behoven styr och linux är inte för alla.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av kaffeofikaelika:

Mycket text utan svar på frågan det gällde: är Linux lika bra på gaming som Windows?

Kort och generellt svar: nej.

Men om det var hopplöst för 15 år sedan, sjukt skakigt för 10 år sedan och hoppfullt för 5 år sedan så är det väl ”helt ok” idag.
Och det ser ut att bli ännu bättre i år tack vare steam deck där valve tar några sista stora krafttag med proton och arbete med anti-fusk-utvecklare.

Det lär aldrig uppnå 100% paritet så länge Linux inte stöds direkt av spelutvecklarna. Chansen att det händer i en överskådlig framtid är inte direkt hög. Det skulle vara om Steam deck visar sig sälja enorma antal.

Med beroende på vad man är för en gamer så kan det ju vara likvärdigt. Säg att du bara lirar något enstaka spel som tex ett MMO och det fungerar perfekt på Linux. Ja då är det ju lika bra, för dig.
Råkar det spelet finnas native till Linux eller tillhör de fåtalet spel som har högre prestanda även genom kompatibilitetslager så kanske det till och med är bättre.

Men generellt, nej inte riktigt där ännu och kommer troligen aldrig nå hela vägen.

Motargumentet mot det är ju ”man kan ju skita i att spela spelen som inte fungerar” eller ”Linux har så många andra fördelar som gör det värt det ändå”. Men det är ju inte argument som gör Linux lika bra för gaming, snarare är det bara argument till varför man väljer/bör välja att köra Linux trots att det inte är lika bra påför gaming.
Många brukar dock blanda ihop det känns det som

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av klein:

Linux fungera utmärkt. Finns idag lite för många skrivbord ( GNOME, KDE, XFCE osv ) . Vill man köra Windows, så kan man göra det antingen i en VBOX eller via teamviewer.

Linux är utmärkt för den som vill hålla liv i en dator som Apple eller microsoft har glömt. Däremot fånar mej ingen dist tillverkare har t.ex fokuserat in sej på senionere, dvs där man bara typ webläsare, mail och ordbehandling.

Vad är som är skillnaden mellan dem GNOME, KDE, XFCE osv? Varför skulle man vilja köra Windows via Teamviewer? Varför inte via en VM?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är som är skillnaden mellan dem GNOME, KDE, XFCE osv?

Det är nog enklare att säga vad de har gemensamt...
Det finns många mer eller mindre populära visioner av hur en grafisk skrivbordsmiljö skall fungera på Linux och det där är några av de vanligaste. Samtliga kan starta grafiska applikationer och hantera att flera körs samtidigt men hur det går till, ser ut och kan anpassas varierar.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Kort och generellt svar: nej.

Ok