Vad för mjukvara ska man starta med?

Permalänk

Vad för mjukvara ska man starta med?

Mitt intresse för mjukvara och hårdvara har alltid funnits i mitt liv och nu när jag vill börja jobba med mjukvara så undrar jag vart man ska börja (Har programmerings kunskaper). Vad ska man börja med för mjukvara som är lite enklare och går att sälja för att sedan kunna göra något mer avancerat i framtiden?

Permalänk
Medlem

Hur definerar du mjukvara? Mycket som konsumeras idag är ju webbaserat. T.ex. Spotify, Google Docs och Netflix är web applikationer, räknar du det som mjukvara? Fördelen med web appar är att de naturligt fungerar för alla OS som har en browser. Nackedelen är att de inte fungerar offline, men där kan PWA komma in i spelet om man inte vill utveckla native.

Är det något specifikt du vill utveckla då du tänker på mjukvara? Oftast är det ju att lösa problem för andra eller automatisera saker som idag sker till stora delar manuellt. Löser du något så att arbetare inom ett område kan spara tid så har du väldigt mycket att tjäna.

Hur tänker du då du säger sälja? Någon app store eller lansera det som en SaaS man kan köpa licens/premunerera på till likt Netflix/Spotify? Absolut inte lika avancerat, vill bara förstå hur du menar då mjukvara är väldigt generellt.

Det finns också en affärsmodell i att utveckla en SDK som underlättar för andra utvecklare.

Hjälpmedel tror jag också på, applikationer för att hjälpa funktionsnedsatta eller pedagogiska hjälpmedel för barn. Jobbade själv inom LSS ett tag (kommunalt) och det var rena stenåldern, var som att resa tillbaka till 90-talet när man kom in på arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Short Them:

Mitt intresse för mjukvara och hårdvara har alltid funnits i mitt liv och nu när jag vill börja jobba med mjukvara så undrar jag vart man ska börja (Har programmerings kunskaper). Vad ska man börja med för mjukvara som är lite enklare och går att sälja för att sedan kunna göra något mer avancerat i framtiden?

Förstår inte riktigt vad du vill, man kan jobba med mjukvara på flera sätt. Tex. som devops eller drifttekniker där du underhåller system samt sätter upp nya, konfigurerar databaser / skapar databaser, ad, webservers, linux, CI, hypervisors/esxi(med virtuella maskiner) osv osv.

Nu förtiden är vill många arbetsgivare att man förstår docker, kubernetes samt CI. Ialf om man skall jobba som devops.

Sedan finns nätverksbiten som är en historia för sig & kan kännas lika "avancerat" som att vara duktig på att programmera.

Sedan har du utvecklarbiten där man som det låter är med i skapandet av en applikation. Antingen backend(kod som körs på server sidan), eller frontend som exekveras i webbläsaren.

Alternativt gör du native appar / program för tex windows eller ios, android.

Vad av allt är du intresserad av att göra?

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Short Them:

Vad ska man börja med för mjukvara som är lite enklare och går att sälja för att sedan kunna göra något mer avancerat i framtiden?

Det låter som att du är ute efter Snabba Cash, fast det är ju inte riktigt så det fungerar, att få färdiga koncept eller idéer av andra att impla. Du lär nog utveckla din fundering lite för att få några hjälpsamma svar.

Permalänk
Medlem

Vi kan ju börja med den lätta frågan. Vad vill du göra med ditt liv?

Utveckla spel, webbsidor, program, finns allt möjlighet man jobba med inom programmering.

Permalänk
Avstängd

Att hitta en tjänst/lösning som många vill ha och är beredda att betala för och är enkel att utveckla ... är svårt. Men det finns nischer förstås. Sitter du i Windows och saknar en specifik funktion, om än så liten? Se om du hittar en lösning på det.

Men som zaibuf säger, hjälpmedel för t ex funktionsnedsatta har en tendens att vara fruktansvärda. Likadant med systemen vården använder, men där är det hård konkurrens och är det landsting du arbetar mot är det kostnader som styr och du kan ge dig den på att vilka odjur som nu gjort System Cross kommer skicka lönnmördare efter dig.

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Hur definerar du mjukvara? Mycket som konsumeras idag är ju webbaserat. T.ex. Spotify, Google Docs och Netflix är web applikationer, räknar du det som mjukvara? Fördelen med web appar är att de naturligt fungerar för alla OS som har en browser. Nackedelen är att de inte fungerar offline, men där kan PWA komma in i spelet om man inte vill utveckla native.

Är det något specifikt du vill utveckla då du tänker på mjukvara? Oftast är det ju att lösa problem för andra eller automatisera saker som idag sker till stora delar manuellt. Löser du något så att arbetare inom ett område kan spara tid så har du väldigt mycket att tjäna.

Hur tänker du då du säger sälja? Någon app store eller lansera det som en SaaS man kan köpa licens/premunerera på till likt Netflix/Spotify? Absolut inte lika avancerat, vill bara förstå hur du menar då mjukvara är väldigt generellt.

Det finns också en affärsmodell i att utveckla en SDK som underlättar för andra utvecklare.

Hjälpmedel tror jag också på, applikationer för att hjälpa funktionsnedsatta eller pedagogiska hjälpmedel för barn. Jobbade själv inom LSS ett tag (kommunalt) och det var rena stenåldern, var som att resa tillbaka till 90-talet när man kom in på arbetsplatsen.

Jag tänkte liksom vad som helst som handlar om mjukvara, det kan vara en webb, en app etc, så jag bara får en uppfattning vart man kan starta.

Permalänk

Programmera?
Frontend? Backend? Integrationer?
Tips på ett projekt som kan inbringa pengar?

Vill du bygga applikation, vad som helst?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här