Dags för en ny säng, men vad ska man tänka på? Rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Har sovit på väldigt många sängar.
Är 37 år och väger väl 115 pannor.
Har alltid märkt av smärtor i ryggen när jag sover i mjuka/halvmjuka sängar.
De sängar som jag helt klart sover bäst i är hårda sängar, och tempursängar (hårda varianten).
Min favorit, som jag dock inte äger själv, är tempurmadrasser som är stenhårda som formar sig lite efter kroppen.

Permalänk
Medlem

En viktig sak att säga i denna tråden är ju att vikt är inte enda faktorn...

Om du är 200 cm lång och väger 115kg mot att du är 170cm och väger 115kg...

Det beror också väldigt mycket på var du väger mest, dvs om du har mera på mitten behövs nog en hårdare säng.

Själv köpte jag och frun en Jensen S4 kontinentalsäng. Den är även indelad i 5 zoner, så den är mjukare vid axel så man kan ligga ner på sidan och komma "ner" i sängen.

Så mitt råd är att åka till ett ställe som även kollar hur din rygglinje är i sängen, sedan på den säng vi köpte rekommenderas det att vända bäddmadrassen 180 grader, dvs så toppänden blir neråt för att fördela slitaget / vikten. Då alla bäddmadrasser ligger ner sig. Vi gör även samma på vår mittendel av sängen!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det slutade med en fast HIDRASUND från Ikea för min del plus vad nu botten och bäddmadrass heter.
Bästa sängen jag haft.

Ifall det intresserar någon

BURFORD - Ben
ESPEVÄR - Botten
HIDRASUND - Madrass
TISTEDAL - Bäddmadrass
ROSENDUN - Madrasskydd

Detta ger en väldigt fast säng, fastare än andra jag testat men utan att vara hård.
Den blir också väldigt hög, på gott och ont. Min flickvän får mer eller mindre hoppa upp i den.
Man kan ta 10cm ben istället för 20cm som jag gjorde, men ville vara säker på att roboten kommer in och kan dammsuga under

Lite kritik till Ikea, deras namngivning är rätt förvirrande (ESPEVÄR används som namn både på kompletta sängar och botten t ex) och sängbyggarguiden på hemsidan hjälper bara lite. Men väl på plats förklarade de bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Finns ju sängar med olika hårdhet på olika ställen av sängen, tex jag som är rätt stor och tung kan inte sova i en säng som är fast, får ont i axlar då, så översta tredjedelen mjuk och resten fastare passar mig.

Sen så skiljer sig mjuk, medium, fast mellan de olika fabrikaten, det en viss tillverkare kallar mjukt är hos en annan snarare fast och tvärtom, För många år sen hade jag en medium Hästens, den var för hård i längden, var nog som IKEAS fast ungefär, mjuk hade varit rätt där.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ifall det intresserar någon

BURFORD - Ben
ESPEVÄR - Botten
HIDRASUND - Madrass
TISTEDAL - Bäddmadrass
ROSENDUN - Madrasskydd

Detta ger en väldigt fast säng, fastare än andra jag testat men utan att vara hård.
Den blir också väldigt hög, på gott och ont. Min flickvän får mer eller mindre hoppa upp i den.
Man kan ta 10cm ben istället för 20cm som jag gjorde, men ville vara säker på att roboten kommer in och kan dammsuga under

Lite kritik till Ikea, deras namngivning är rätt förvirrande (ESPEVÄR används som namn både på kompletta sängar och botten t ex) och sängbyggarguiden på hemsidan hjälper bara lite. Men väl på plats förklarade de bra.

Är du nöjd med Tistedal? Funderar på den eller Tustna men är osäker.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Är du nöjd med Tistedal? Funderar på den eller Tustna men är osäker.

Japp, jättenöjd.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Provar den här tråden.

Är på jakt efter en ny kontinentalsäng. "Man skall inte snåla", men vad skiljer egentligen mellan en säng för runt 10 000 kr mot en för dubbla? Eller för den delen de för sexsiffriga belopp?

20 000 kr för en säng tycker jag låter i högsta laget.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Provar den här tråden.

Är på jakt efter en ny kontinentalsäng. "Man skall inte snåla", men vad skiljer egentligen mellan en säng för runt 10 000 kr mot en för dubbla? Eller för den delen de för sexsiffriga belopp?

20 000 kr för en säng tycker jag låter i högsta laget.

Provligg så märker du. Rätt ofta är tyget dyrare på exklusivare sängar också.
Tillverkningsland spelar stor roll det med.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Provligg så märker du. Rätt ofta är tyget dyrare på exklusivare sängar också.
Tillverkningsland spelar stor roll det med.

Provade ett gäng och tyckte alla verkade "Bra och välgjorda" vilket gör att dt känns svårt att motivera dyrare sängar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Provar den här tråden.

Är på jakt efter en ny kontinentalsäng. "Man skall inte snåla", men vad skiljer egentligen mellan en säng för runt 10 000 kr mot en för dubbla? Eller för den delen de för sexsiffriga belopp?

20 000 kr för en säng tycker jag låter i högsta laget.

Personligen så sover jag bra i de flesta sängarna oavsett vad de har för prislapp.

Vi köpte ett par 90-kontinentalsängar för en sisådär 5-6 år sedan och då betalade vi ungefär 12.000 kr för dem tillsammans. Köpte dem hos Möbeltrend. Svensktillverkade är de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Provar den här tråden.

Är på jakt efter en ny kontinentalsäng. "Man skall inte snåla", men vad skiljer egentligen mellan en säng för runt 10 000 kr mot en för dubbla? Eller för den delen de för sexsiffriga belopp?

20 000 kr för en säng tycker jag låter i högsta laget.

Köpte själv en säng i våras, testade lite olika och tog en Jensen till sist (länk nedan), mestadels för att jag har lite bredare axlar och Jensen hade olika mjukhet i zoner. Haft Ikea och liknande tidigare och både jag och frun sover mycket bättre i denna, verkar också hålla formen bättre.

Testade också sängar för bra mycket mer än den här kostade men de var helt enkelt inte lika bekväma för mig, det är viktigt att prova så man får något som passar. Hade köpt om sängen igen på nolltid ifall jag fick välja.

https://sangvaruhuset.se/sv/artiklar/jensen-ambassador-kontin...

Permalänk
Medlem

Nu är det dags även för oss att skaffa ny säng. Tänkte åka in idag till Mio och Kungsängen då de har rea. Är deras sängar för 10-15k något att ha egentligen?

Typ dessa:

https://www.kungsangen.com/sang-viback-dubbelsang

https://www.mio.se/p/sense-delux-kontinentalsang-dubbelsang-m...

Permalänk
Medlem

Bumpar den här tråden.
Är det endast testfakta.se som testat sängar?

https://www.testfakta.se/sites/default/files/2022-07/TFR-2020...
https://www.testfakta.no/sites/www.testfakta.no/files/2021-12...

Om man googlar hittar man nästan bara skräpjämförelser där man jämför specs, eller tester som är köpta en producent.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?