Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Enligt HP själva är det ett Mini-ITX-moderkort: https://www8.hp.com/se/sv/desktops/product-details/product-sp...
(Men det är klart, det kanske ändå finns någon begränsning som gör det omöjligt/svårt att byta moderkort)

Har funderat på att bygga en Mini-ITX-dator med just 10400F och 3060 Ti, så till det här låga priset känns det otroligt lockande, även om jag föredragit att bygga en som jag själv vill ha den.

Mjo, på höjden är det M-ITX möjligtvis. Bredden på moderkortet är lika långt som chassit, då det går ända fram till fronten.
Det är längre än ett vanligt ATX och gissningsvis dubbla längden än ett vanligt M-ITX moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av ToJa92:

Enligt HP själva är det ett Mini-ITX-moderkort: https://www8.hp.com/se/sv/desktops/product-details/product-sp...
(Men det är klart, det kanske ändå finns någon begränsning som gör det omöjligt/svårt att byta moderkort)

Har funderat på att bygga en Mini-ITX-dator med just 10400F och 3060 Ti, så till det här låga priset känns det otroligt lockande, även om jag föredragit att bygga en som jag själv vill ha den.

Skrivet av linnnet:

Har funderat på ovanstående från Elgiganten - men är lite tveksam till hur den ska hanteras på lång sikt. En framtida uppgradering handlar snarare om nytt chassi och moderkort gissar jag?

HPs TG01-datorer har egen formfaktor av moderkort och en egen PSU-standard med bara 12V (ej ATX12VO) och stödjer bara begränsat antal processorer. Både Intel och AMD modellerna.
Se länk för bild av moderkorten
Intel (Baker)
AMD (Erica)
Så det blir att byta Chassi, moderkort och nätaggregat vid eventuell uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Mjo, på höjden är det M-ITX möjligtvis. Bredden på moderkortet är lika långt som chassit, då det går ända fram till fronten.
Det är längre än ett vanligt ATX och gissningsvis dubbla längden än ett vanligt M-ITX moderkort.

Skrivet av Apanx:

HPs TG01-datorer har egen formfaktor av moderkort och en egen PSU-standard med bara 12V (ej ATX12VO) och stödjer bara begränsat antal processorer. Både Intel och AMD modellerna.
Se länk för bild av moderkorten
Intel (Baker)
AMD (Erica)
Så det blir att byta Chassi, moderkort och nätaggregat vid eventuell uppgradering.

Tack, jag kollade lite på Youtube nu också och såg hur stort det var. Känns inte som en dator man uppgraderar alls utan snarare får man nog sälja den som den är och köpa nytt.

I ett test av en lite äldre modell skriver de att fläktarna blir väldigt högljudda vid belastning, så det blir nog inget köp ändå.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 8Tread:

Produkt: EAH-AZ70W True Wireless hörlurar

https://www.dustinhome.se/product/5011195975/eah-az70w-true-w...

Kategori: Hörlurar
990:- plus frakt Dustin Home.
Ska vara en av de bästa True Wireless lurarna på marknaden. Med ANC.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5389431

Någon som vet om det är master-slave hörlurar eller om man kan lyssna endast i en hörsnäcka i taget?
Har just nu ett par Jabra Elite Sport som börjar bli till åren och de har funkat bra förutom att man måste ha i högra snäckan hela tiden för att kunna lyssna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nao132:

Någon som vet om det är master-slave hörlurar eller om man kan lyssna endast i en hörsnäcka i taget?
Har just nu ett par Jabra Elite Sport som börjar bli till åren och de har funkat bra förutom att man måste ha i högra snäckan hela tiden för att kunna lyssna.

Testade precis på mina. De funkar separat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Tack, jag kollade lite på Youtube nu också och såg hur stort det var. Känns inte som en dator man uppgraderar alls utan snarare får man nog sälja den som den är och köpa nytt.

I ett test av en lite äldre modell skriver de att fläktarna blir väldigt högljudda vid belastning, så det blir nog inget köp ändå.

Fast moderkort + chassi går ju att få för runt 1500:- när det väl är dags att uppgradera. Jag tycker det är ett prisvärt köp ändå, med tanke på att grafikkortet i sig går på runt 8000;- om man skall bygga sig en dator.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast moderkort + chassi går ju att få för runt 1500:- när det väl är dags att uppgradera.

Glöm inte nätagg och kylare

Permalänk

Man slänger givetvis hela maskinen när den är klar för att sätta gaffeln i. När det är dags så kommer det inte finnas något värt att sätta in ändå. Det är väl bara AM4 idag som har haft någon form av uppgraderingsväg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Man slänger givetvis hela maskinen när den är klar för att sätta gaffeln i. När det är dags så kommer det inte finnas något värt att sätta in ändå. Det är väl bara AM4 idag som har haft någon form av uppgraderingsväg?

Intel LGA 1200 stödjer 10c/20t med 10900K alternativ 8c/16t med Rocket Lake 11700K/11900K

AM4 har 5950X med 16c/32t

Både plattformarna är end of life och nästa generation processorer kräver AM5 för AMD och LGA 1700 för Intel

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast moderkort + chassi går ju att få för runt 1500:- när det väl är dags att uppgradera. Jag tycker det är ett prisvärt köp ändå, med tanke på att grafikkortet i sig går på runt 8000;- om man skall bygga sig en dator.

När det väl är dags för uppgradering så skulle nog åtminstone jag vilja byta både processor och grafikkort, och då krävs ju byte av moderkort, chassi och nätaggregat (samt processorkylare). Och då känns det ju vettigare att sälja datorn komplett. Men det är ju förstås individuellt hur ofta man uppgraderar, jag tenderar att vänta ganska länge mellan uppgraderingar och då byter jag processor, moderkort, grafikkort och minnen.

Men absolut att datorn är väldigt prisvärd, ett 3060 Ti är ju tyvärr svårt att få tag i till vettiga priser i dagsläget. På sistone verkar det ha kommit in fler grafikkort på lager (åtminstone av vissa modeller) så förhoppningsvis går priserna neråt inom några månader.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Testade precis på mina. De funkar separat!

Toppen! Tack! 😊

Permalänk
Medlem

Ni som köpt och fått Technics true wireless Lurarna, är de nåt att ha eller? Gillade bose quietcomfort ear buds, nån som testat båda och vågar sig på en jämförelse?

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Ni som köpt och fått Technics true wireless Lurarna, är de nåt att ha eller? Gillade bose quietcomfort ear buds, nån som testat båda och vågar sig på en jämförelse?

Du kan även kolla denna video https://www.youtube.com/watch?v=v5k1dEhrL7k

Permalänk

Jag avbröt min order på 5800X på Amazon precis (den på rea för 3450kr). Den har legat obetald i några dagar. Så håll ögonen öppna om de var slut och nån vill ha en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Intel LGA 1200 stödjer 10c/20t med 10900K alternativ 8c/16t med Rocket Lake 11700K/11900K

AM4 har 5950X med 16c/32t

Både plattformarna är end of life och nästa generation processorer kräver AM5 för AMD och LGA 1700 för Intel

Njaäe, eller? Ska inte AM4 få en ny omgång Ryzen med extra cache typ i höst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Njaäe, eller? Ska inte AM4 få en ny omgång Ryzen med extra cache typ i höst?

Nej AMD ska släppa Zen 3 APU till hösten men tillhör samma generation som 5000 serien och har sämre CPU prestanda.

Edit hade fel läs svaret längre ned.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ice Frontier:

Njaäe, eller? Ska inte AM4 få en ny omgång Ryzen med extra cache typ i höst?

Skrivet av Anders9110:

Nej AMD ska släppa Zen 3 APU till hösten men tillhör samma generation som 5000 serien och har sämre CPU prestanda.

XT serien är väl ändå fortfarande på väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

XT serien är väl ändå fortfarande på väg?

Glömde XT serien av någon anledning men det är sant att AM4 ska få XT modeller med 3D Cache dock sent Q4 så November-December som tidigast

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Funderar på att slå till på Ryzen 3700X. Sitter just nu på 1600x. Eller är det inte tillräckligt stort hopp prestandamässigt för att vara värt det? Kanske satsa på att göra en större uppgradering till nästa generation Ryzen?

Permalänk
Skrivet av Vimm:

Funderar på att slå till på Ryzen 3700X. Sitter just nu på 1600x. Eller är det inte tillräckligt stort hopp prestandamässigt för att vara värt det? Kanske satsa på att göra en större uppgradering till nästa generation Ryzen?

Jag gick från en 2600x till en 3700x (fick den senare för en billig peng i netonnets fyndhörna). Gillar 3700x mest av alla ryzen jag testat från senaste 2 generationerna. Lätt att kyla trots itx case och ändå tillräckligt med kärnor för mig att klocka upp. 3900x var jag tvungen att undervolta på typ 3800mhz för att hålla mig på <85 grader i samnma case som 3700x ligger stabilt på 74 grader nu. Med hyfsat rejäl överklockning.

Permalänk
Medlem

5600X i lager hos Amazon nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Funderar på att slå till på Ryzen 3700X. Sitter just nu på 1600x. Eller är det inte tillräckligt stort hopp prestandamässigt för att vara värt det? Kanske satsa på att göra en större uppgradering till nästa generation Ryzen?

Jag hade inte uppgraderat till Zen 2. Samla pengar/vänta på en billigare Zen 3-processor eller gå för en 5600X om inte du verkligen behöver 8C/16T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag hade inte uppgraderat till Zen 2. Samla pengar/vänta på en billigare Zen 3-processor eller gå för en 5600X om inte du verkligen behöver 8C/16T.

Håller med, i de flesta laster är 5600X > 3700X

Permalänk

B. Ulván tipsade om denna.

Produkt: Gerber Multiverktyg MP600 Basic NN Black
Länk: https://www.jula.se/catalog/outlet/outlet/outlet-produkter/ou....
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2597273
Pris: 399kr

Fler borde verkligen kolla in denna. Har använt den i flera år nu på jobbet, köper nu pga. den enda nackdelen med multiverktyg -- skruvhuvud slits ut. Köper faktiskt två, just för att den har en tendens att försvinna från marknaden. Antar att folk hellre väljer ett snyggt multitool än ett händigt.
Dock är det fel länk på prisjakt, föredrar näbbtången som går att använda till fler saker, men priset är i samma riktlinje. Andra butiker tar över tusenlappen för den.
Vissa säger att den är dåligt konstruerad och rasslig, men den är bra hållbar när man faktiskt använder den. Att kunna använda den med en hand är en gudagåva få tänker på.

Visa signatur

CPU: Intel i5 8600K - Mobo: Asus Z370-F - RAM: Corsair Vengeance RGB DDR4 3200MHz, 4x8GB - GFX: Asus Strix RTX 2060 - SSD: Samsung 750 EVO, 840 EVO, 960 EVO, 850 PRO - HDD: WD Red 4TB - PSU: EVGA SuperNova G2 750W - Chassi: Fractal Design Define R4 Window - OS: W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vannulven:

B. Ulván tipsade om denna.

Produkt: Gerber Multiverktyg MP600 Basic NN Black
Länk: https://www.jula.se/catalog/outlet/outlet/outlet-produkter/ou....
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2597273
Pris: 399kr

Fler borde verkligen kolla in denna. Har använt den i flera år nu på jobbet, köper nu pga. den enda nackdelen med multiverktyg -- skruvhuvud slits ut. Köper faktiskt två, just för att den har en tendens att försvinna från marknaden. Antar att folk hellre väljer ett snyggt multitool än ett händigt.
Dock är det fel länk på prisjakt, föredrar näbbtången som går att använda till fler saker, men priset är i samma riktlinje. Andra butiker tar över tusenlappen för den.
Vissa säger att den är dåligt konstruerad och rasslig, men den är bra hållbar när man faktiskt använder den. Att kunna använda den med en hand är en gudagåva få tänker på.

Numera borttagen

Permalänk
Skrivet av Jioker:

Numera borttagen

Nä, bara länken som inte var komplett.

Permalänk
Medlem

Jag är glad att jag inte är den enda som gillar multiverktyg då jag mekar med datorer. Det viktiga för mig var att någon blev glad och det verkade jag lyckas med
@classified, tack för korrigerigen av länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B. Ulván:

Jag är glad att jag inte är den enda som gillar multiverktyg då jag mekar med datorer. Det viktiga för mig var att någon blev glad och det verkade jag lyckas med
@classified, tack för korrigerigen av länken.

Asså är intresserad, men kan inte förstå vad man kan göra med den )

Permalänk
Permalänk
Skrivet av alightingdesigner:

Buy the one with most PCIE connectors U can run 3x 3080 on 1000w, I've been doing it stable for 2-3months now, 220-230w per gpu mining mode.