Rykte: RDNA 3 kan skeppas med upp till 15 360 streamprocessorer

Permalänk
Melding Plague

Rykte: RDNA 3 kan skeppas med upp till 15 360 streamprocessorer

AMD:s chiplet-baserade RDNA 3 kombinerar kretsar för att leverera två till tre gånger så hög prestanda som dess föregångare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oof! Kul om det stämmer, såklart. Men förhoppningsvis innebär det inte en 2-3 gånger så hög prislapp jämfört med 6900 XT. Låt oss hoppa på att Nvidia bjuder på lite hälsosam konkurrens.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Kommer kosta en njure, skjortan och huset om det stämmer

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Konsolpleb 🕹

För den som inte minns det så har vi ju tidigare rapporterat om nvidias ”motsvarighet” med 18 432 kärnor (ett rykte som nyligen fick spridning igen för någon vecka sedan)

https://www.sweclockers.com/nyhet/31051-nvidia-lovelace-kan-f...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kommer kosta en njure, skjortan och huset om det stämmer

Mvh

men det är värt det

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Pris kan man ju alltid diskutera men kommer det att finns kort att köpa eller skall man sen sitta och vänta 6-7månader på att få hem det så blir ju ännu mindre intressant.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av NightFred:

Pris kan man ju alltid diskutera men kommer det att finns kort att köpa eller skall man sen sitta och vänta 6-7månader på att få hem det så blir ju ännu mindre intressant.

Om q4 2022 stämmer så hoppas man ju att bristen har lagt sig något. Det är ju ändå ett och ett halvt år kvar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kommer kosta sex gånger så mycket som nuvarande kort om trenden fortsätter

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om q4 2022 stämmer så hoppas man ju att bristen har lagt sig något. Det är ju ändå ett och ett halvt år kvar.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32415-intel-kretsbristen-st...

Elände till 2023, sa ju Intel. Lägg till några dåliga väder och det blir ännu värre.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Kommer kosta sex gånger så mycket som nuvarande kort om trenden fortsätter

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Kommer inte energiåtgången/värmeutvecklingen öka hyfsat linjärt med en sån här lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om q4 2022 stämmer så hoppas man ju att bristen har lagt sig något. Det är ju ändå ett och ett halvt år kvar.

Ja, man säger ju det men skall man börja bygga nya fabriker i Europa så lär det ta ett tag innan dessa är up and running. Jag hoppas verkligen på att du har rätt men som läget är nu så är man ju lätt skeptisk. Min tanke är att vi säkert inom de närmsta 3-5åren kommer att vara påverkade på ett eller annat sätt innan man hamnar i ett normalläge även om man från tillverkarens sida vill få det att se ljusare ut redan nästa år.

Skulle verkligen vilja byta ut delar i min dator och kunna välja mellan olika delar men får väl vänta och se vad som händer.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

H2 2022 låter ändå rimligt.
Det verkar ju även som att det även nästa gång blir en rejäl ökning i prestanda mot föregående generation, vilket alltid är välkommet.
Nvidia och AMD verkar ha hamnat på samma år för förnyelse medans Intel verkar hamna på en annan lanseringscykel. Kan vara spännande om det kommer nya produkter varje år från de olika bolagen.
Som alltid, den som lever får se.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Pris kan man ju alltid diskutera men kommer det att finns kort att köpa eller skall man sen sitta och vänta 6-7månader på att få hem det så blir ju ännu mindre intressant.

Det är väl snarare frågan om 8-9 månaders väntan på att de ska släppa en modell man är villig att betala för innan det är ytterligare väntan på att kunna lägga vantarna på en sådan (till det acceptabla priset).

(Jag jämför med lanseringen av RX 6900XT och tiden tills jag kan köpa en RX 6600 för <4000 kr.)

Permalänk
Inaktiv

inte helt insatt i hur infinity cashen fungerar. Är det någon som kan underlätta för den smala minnes bus'en? Minnesbandbredden ser ju ut att ligga kvar runt dagens 6x00 serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kommer kosta en njure, skjortan och huset om det stämmer

Och ett kärnkraftverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

inte helt insatt i hur infinity cashen fungerar. Är det någon som kan underlätta för den smala minnes bus'en? Minnesbandbredden ser ju ut att ligga kvar runt dagens 6x00 serie.

Idéen är att vissa dataelement används ganska ofta. Detta gör att det är opraktiskt att behöva hämta den från minnet varje gång, därför lagrad de i en cache så att de flesta dataelement inte behöver hämtas från minnet.
Infinity cache är bara en marknadsföringsterm för "enorm cache"
Men genom att spara så himla mycket dataelement i cachen så behöver minnesbussen användas mycket mindre. Det är därför som RX 6000 serien klarar sig bra not Nvidia, trots att de har så mycket klenare minnesbuss

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Kommer inte energiåtgången/värmeutvecklingen öka hyfsat linjärt med en sån här lösning?

Jo, men eftersom dessa kommer byggas på TSMC 5nm som har 30% lägre förbrukning så jämfört med 7nm så ökar det inte linjärt, 6000-seriens kort är rätt högt klockade, ska AMD lyckas öka antalet beräkningsenheter så pass mycket så kanske de för klocka dessa lägre? Vi kan nog räkna med att topp-korten kommer fortsätta ligga över 300W, en fördel med MCM är att man kan sprida ut värmen och lite lättare kyla kretsarna, jag skulle inte bli förvånad om nästa generation grafikkort närmar sig 400W förbrukning.

Ska bli intressant med dessa MCM-baserade grafikkort, både Intel och AMD kommer ha de till kommande kort och Nvidia antar jag kommer implementera det efter nästa generation.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Kommer inte energiåtgången/värmeutvecklingen öka hyfsat linjärt med en sån här lösning?

Energiåtgång och prestanda skalar ju inte linjärt. Flera kretsar som pressas mindre hårt lär ge betydligt mer prestanda under samma effektåtgång. Det här är nog rätt väg att gå för att hålla priserna mer rimliga och fortfarande öka prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Fattar fortfarande inte varför de envisas med så smala bussar.

2021 har Radeons toppmodeller 256 bit.

2013 hade Hawaii 512 bit på 250 watt.

Vad är problemet?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av superapan:

https://www.sweclockers.com/nyhet/32415-intel-kretsbristen-st...

Elände till 2023, sa ju Intel. Lägg till några dåliga väder och det blir ännu värre.

Jo men Q4 2022 är ju nästan 2023

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Dags att börja fundera på hur man ska ha råd med detta, i en alternativ värld då så klart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av RVX:

Dags att börja fundera på hur man ska ha råd med detta, i en alternativ värld då så klart.

Dold text
Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Pantbanken och säljer min kropp till forskningens skull nästa

Dold text
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kommer kosta en njure, skjortan och huset om det stämmer

Mvh

Men det är billigt om det är värt mer!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Damn! Stämmer det att den reella prestanda faktiskt blir 2.5x bättre än Navi 21 så är jag bortom imponerad!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Personligen är jag väldigt nyfiken på om det kommer en upphottad generation av ray accelerators eller om det "bara" är fler av samma som sitter i RDNA2. Känns ju som att det är någon förbättring på ingång även om det bara så är fler acceleratorer per WGP / CU.

Och med tanke på att AMD sneglat lite på tensor-acceleratorer så undrar jag om det kan smyga in sådana, men jag tror nog inte det. Snarare generationen efter i så fall.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Redan innan RDNA 2.0 var 3.0 ett rejält dragplåster att vänta sig så dess prestanda kan bli riktigt brutalt mot dagens. Snart dags för annonsering

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att de ljuger, men man bör ha i åtanke att chip-tillverkare tjänar just nu på att överdriva hur länge bristen håller i sig eftersom det blir enklare att få bidrag för att bygga nya fabriker.

On-topic: Det kommer att bli en helt sjuk GPU om det här stämmer. Jag hoppade över 6800XT eftersom RT-prestandan var meh. Hoppas på bättring på den fronten med 7xxx.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Jag ser faktiskt lite fram emot när vi kommit så långt att cybernetiska implantat och liknande blir vardag. Större status att ha "original delar" och bättre priser vilket kan behövas för den tidens priser.

Måste spela igenom Deus Ex: Human Revolution och Mankind Divided igen känner jag...