hämta ut paket med utgånget pass

Permalänk
Avstängd

hämta ut paket med utgånget pass

Hejsan

Om jag hämtar ut ett paket och passet går ut den 29:e och jag hämtar ut det den 30:e juli. Tror ni det går då eller måste jag ha med förälder för att styrka? Det är via postnord.

Permalänk
Medlem

Nej, du kan inte hämta ut med ogiltig legitimation. Du kan legitimera dig med bankID ifall du har det på mobilen.
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Hejsan

Om jag hämtar ut ett paket och passet går ut den 29:e och jag hämtar ut det den 30:e juli. Tror ni det går då eller måste jag ha med förälder för att styrka? Det är via postnord.

Rent principiellt så ska det förstås inte gå, men det kan nog bero på hur uppmärksam personalen är.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snitch:

Nej, du kan inte hämta ut med ogiltig legitimation. Du kan legitimera dig med bankID ifall du har det på mobilen.
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta

okej så det räcker med bankid på mobilen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

okej så det räcker med bankid på mobilen då?

Om du gör som det står på sidan som länkades, ja.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är passet den enda legitimationen du har? Inget id-kort eller körkort?

Har du Postnord-appen går det även att legitimera uthämtningen med mobilt bank-id i den, så slipper du visa leg när du hämtar paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

okej så det räcker med bankid på mobilen då?

Läs på länken jag skickade. Du behöver bl.a. postnordsappen utöver bankID.

Permalänk
Medlem

Nu är det här kanske inte så aktuellt med tanke på den pågående pandemin, men om ni reser mycket är ett tips att skaffa ett nationellt ID-kort. Funkar att resa med inom Schengen, kan agera backup-ID när pass eller körtkort har gått ut, och bra mycket lättare att alltid ha med sig än ett pass. Det är jävligt skönt att slippa oroa sig för att ha glömt passet (när man reser inom Schengen).

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Rent principiellt så ska det förstås inte gå, men det kan nog bero på hur uppmärksam personalen är.

This^

Jag har hämtat ut många paket med ett utgången ID-kort i kanske 7 månader utan att personalen sa något.

Permalänk
Sötast

Har aldrig haft problem med utgånget ID/pass under mina år

Permalänk
Medlem

Bank ID + Postnord appen är väldigt smidig annars. Bara visa upp QR koden och vipps är det färdigt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Rent principiellt så ska det förstås inte gå, men det kan nog bero på hur uppmärksam personalen är.

Här går det inte, passet scannas, det är inte personalen som kollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Här går det inte, passet scannas, det är inte personalen som kollar.

Det är ju kanon, så har det iaf inte varit överallt förr.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har aldrig haft problem med utgånget ID/pass under mina år

Körkort fungerar tydligen som ID kort ett tag efter att giltighetstiden har gått ut.
Tror det är en månad eller så.

Permalänk
Avstängd

När det står fotolegitimation krävs på appen går det bara att visa passet då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simpan30:

När det står fotolegitimation krävs på appen går det bara att visa passet då?

Om du inte kan identifiera via BankID via appen (det funkar t.ex. inte för vissa försändelser från utlandet) så gäller det bara att du ska ha en godkänd legitimation.

Men det behöver ju inte vara ett pass, det finns andra godkända legitimationer. Körkort, t.ex.

Citat:

Följande legitimationer är godkända:

SIS märkt ID-kort och tjänstekort
ID-kort utfärdat av Skatteverket
Nationellt ID-kort, utfärdat av svensk polis
Svenskt körkort
Svenskt EU-pass
Utländskt nationellt ID-kort utfärdat i länder inom Schengenområdet*
Utländskt EU-pass
Utländskt pass, utanför EU
LMA-kort utfärdat av Migrationsverket. Gäller endast för försändelser från Migrationsverket och Utrikes paket där avsändaren är en privatperson.

https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/legitimering/godkanda-l...

Permalänk
Avstängd

Okej passet går ut imorgon och jag ska hämta ut paketet på fredag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simpan30:

Okej passet går ut imorgon och jag ska hämta ut paketet på fredag.

Har du ingen annan giltig legitimation så är det kört. Du kan ju så klart testa att gå och hämta ut och låtsas som att det regnar, i bästa fall funkar det ju. Men det "ska" det inte göra.

Permalänk
Medlem

Du får ringa postnord och beställa hemkörning (från ditt utlämningsställe till dig). Kostar, om jag minns rätt, 99kr. Då behöver man inte visa något ID.
Men kom ihåg att kontrollera med dem att det fortfarande gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Okej passet går ut imorgon och jag ska hämta ut paketet på fredag.

Testa?

Permalänk
Skrivet av Simpan30:

Tror ni det går då eller måste jag ha med förälder för att styrka? Det är via postnord.

Jag tolkar det som att du är under 18 år. I så fall ska en förälder kunna hämta ut försändelsen genom att visa upp sin legitimation och ett personbevis som visar släktskapsförhållandet. Om du skulle ha fyllt 18 år, kan inte en förälder styrka något.

Skrivet av pv2b:

Men det behöver ju inte vara ett pass, det finns andra godkända legitimationer. Körkort, t.ex.

Har trådskaparen något körkort? Första inlägget antyder att trådskaparen är minderårig och då är det främst AM-körkort som går att skaffa. Hur vanliga är de?

Skrivet av Simpan30:

Okej passet går ut imorgon och jag ska hämta ut paketet på fredag.

Gå ner till ombudet och visa upp passet utan att säga något om att passet precis har gått ut. Har du tur märker ingen något. Om det upptäcks får du ursäkta dig och säga att du missat det.

Permalänk
Avstängd

Jag är 31 år. Jag tänkte ta med mamma när jag ska hämta ut paketet.

Permalänk
Skrivet av Simpan30:

Jag är 31 år. Jag tänkte ta med mamma när jag ska hämta ut paketet.

Om du är 31 år kan nog inte din mamma hjälpa dig att få ut paketet. Hon kan dock styrka din identitet när du skaffar ett nytt pass. Det bästa är nog att komma med passet utan att säga något om datumet och hoppas att det går vägen. De tittar ofta väldigt slarvigt. Jag tycker det verkar som att de ofta endast tittar på den tvådimensionella streckkoden på baksidan av mitt körkort så att de ser var de ska hålla handscannern som läser av koden, d.v.s. inte ens namnet på kortet kollas. Då är det fullt möjligt att de inte heller tittar på sista datumet på ditt pass.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om du är 31 år kan nog inte din mamma hjälpa dig att få ut paketet. Hon kan dock styrka din identitet när du skaffar ett nytt pass. Det bästa är nog att komma med passet utan att säga något om datumet och hoppas att det går vägen. De tittar ofta väldigt slarvigt. Jag tycker det verkar som att de ofta endast tittar på den tvådimensionella streckkoden på baksidan av mitt körkort så att de ser var de ska hålla handscannern som läser av koden, d.v.s. inte ens namnet på kortet kollas. Då är det fullt möjligt att de inte heller tittar på sista datumet på ditt pass.

Om kortet scannas så är det rätt sannolikt att datumet kollar automatiskt. Det om något kan ju en dator kolla väldigt enkelt, även om den inte kan kolla resten av legitimationen.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Om kortet scannas så är det rätt sannolikt att datumet kollar automatiskt. Det om något kan ju en dator kolla väldigt enkelt, även om den inte kan kolla resten av legitimationen.

Ett körkort innehåller en tvådimensionell streckkod på baksidan, men är det inte bara personnumret som lagras där och läses av av streckkodsläsaren?

Ett pass innehåller ingen streckkod och ombuden har väl inte rätt utrustning för att läsa av de maskinläsbara raderna längst ner på sidan med personuppgifter? Jag tänker mig att de bara tittar på personnumret och inte kollar det andra så noga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Ett körkort innehåller en tvådimensionell streckkod på baksidan, men är det inte bara personnumret som lagras där och läses av av streckkodsläsaren?

Ett pass innehåller ingen streckkod och ombuden har väl inte rätt utrustning för att läsa av de maskinläsbara raderna längst ner på sidan med personuppgifter? Jag tänker mig att de bara tittar på personnumret och inte kollar det andra så noga.

Du har helt rätt så klart. Jag trodde i min enfald att den tvådimensionella streckkoden innehåller mer än bara ett personnummer (som till exempel ett körkortsnummer som kan kollas mot en databas), men du har rätt. Scannade till och med mitt eget, det är bara personnumret som lagras där. Kul att få lära sig något nytt! (Rent teoretiskt skulle man ju kunna slå i en databas för att kolla om den personen har ett giltigt körkort, men det gör man så klart inte, och dessutom visar det ju inte om just DETTA körkort är giltigt eftersom allt man har att gå på är PNR.)

Angående utrustning att läsa av MRZ (maskinläsbara zonen) i ett pass, jag vet inte, jag har aldrig sett ett postombud göra det. På flygplatser har man ju såna där grejer som man slide:ar passet genom för att läsa av koden. Det finns ju dock inget som säger att det inte går att göra med en ordinär kamera, men det har jag hur som helst aldrig sett hos ett postombud. I MRZ kodas passets utgångsdatum. Moderna pass har ju NFC också, men det är jag nog rätt säker på att butiken inte har tillgång till.

Men i så fall är slutsatsen att om man legitimerar sig med pass så är det personalen i butiken som fysiskt måste kolla passets utgångsdatum, och huruvida det kommer funka beror alltså till 100% på hur nitisk personalen är. Rent formellt så är passet inte giltigt, men i praktiken så är det en hög sannolikhet att det funkar.

Permalänk
Avstängd

Jag ska dra dit nu se om det går vägen. Åker dit själv. Det handlar bara om en dag sent pass så det ska nog gå. Om det inte går så returnerar jag det istället. Det var från Storbritannien jag beställde skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Jag ska dra dit nu se om det går vägen. Åker dit själv. Det handlar bara om en dag sent pass så det ska nog gå. Om det inte går så returnerar jag det istället. Det var från Storbritannien jag beställde skärmen.

Men om du inte har någon giltig legitimation (pass eller inte) så behöver du väl fixa det oavsett?
Kanske tar längre tid än paketet ligger kvar nu, men känns samtidigt som att du visste om problemet på förhand så det hade kanske gått...?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Men om du inte har någon giltig legitimation (pass eller inte) så behöver du väl fixa det oavsett?
Kanske tar längre tid än paketet ligger kvar nu, men känns samtidigt som att du visste om problemet på förhand så det hade kanske gått...?

Jo det var dumt gjort av mig förnya id ksn jag tidigast göra i september

Permalänk
Avstängd

Så det är kört för mig?