Bästa NVMe disken till PS5?

Permalänk
Medlem

Bästa NVMe disken till PS5?

Vilket är den bästa disken för att byta ut orginalet mot en ny NVMe disk på minst 4TB eller mer? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Fastlött på moderkortet, o ingen FW ännu för externa

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk

m.2 porten vad det verkar har fortfarande ingen funktion och de som testat installera en disk där kan inte boota sin ps5a.

så än sålänge är det att använda USB-lagring dvs cappad till 625MB teoretiskt om det är usb3 gen 1 eller 1250MB/s om den har usb 3 gen 2 portar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det finns inga nvme-enheter större än 2TB som matchar PS5ans vad gäller hastighet och spelen vissa av spelen ju programmerade att nyttja läshastigheten fullt ut.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av socsoc:

Vilket är den bästa disken för att byta ut orginalet mot en ny NVMe disk på minst 4TB eller mer? Tack på förhand

Man kan inte spela mer än 1 spel i taget så du behöver inte större hårddisk, du är välkommen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

Fastlött på moderkortet, o ingen FW ännu för externa

Hur kan man göra på det viset? 800GB är ju ingenting när man ska installera 5+ spel.

Skrivet av Rouge of Darkness:

m.2 porten vad det verkar har fortfarande ingen funktion och de som testat installera en disk där kan inte boota sin ps5a.

så än sålänge är det att använda USB-lagring dvs cappad till 625MB teoretiskt om det är usb3 gen 1 eller 1250MB/s om den har usb 3 gen 2 portar

Kommer man kunna använda M.2 porten senare som man kan boota från och installera spel på och när kan det ske? Tack på förhand

Skrivet av Chris_Kadaver:

Det finns inga nvme-enheter större än 2TB som matchar PS5ans vad gäller hastighet och spelen vissa av spelen ju programmerade att nyttja läshastigheten fullt ut.

Kommer det släppas nån NVMe disk större som matchar PS5:ans krav? Jag tror jag inte den enda som behöver 4TB+? Har det iaf på min PS4.

Skrivet av r3mpuh:

Man kan inte spela mer än 1 spel i taget så du behöver inte större hårddisk, du är välkommen!

Om jag installerar 6+ spel så kommer utrymmet ta slut.

Permalänk
Skrivet av socsoc:

Kommer man kunna använda M.2 porten senare som man kan boota från och installera spel på och när kan det ske? Tack på förhand

Endast Sony vet vad de tänkt att denna m.2 plats ska användas till om den äns kommer implementeras.

Kanske inte ens är tänkt för plats till extra lagringsutrymme öht utan de jobbar på något Sony specifik hårdvara för platsen som lägger till någon funktionalitet då m.2 går att använda till mycket mer än endast lagring iom att de i princi para är ett mini format av pci-e.

När de tänker gå ut med vad m.2 platsen är tänkt att användas till och implementeras i deras firmware de vet endast Sony.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sony har fortfarande inte fixat 1440p eller VRR på sin konsol som släpptes för typ 8+ månader sedan. Kanske inte ska hoppas allt för mycket att dom får för sig att aktivera m.2-platsen. Sony har inte heller kommit med utlovade uppdateringar till deras 2020 TV-modeller och det är nästan ett och ett halvt år sedan dom modellerna kom.

Hoppas inte för mycket.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vi ska nog inte ha alltför höga förhoppningar när det kommer till funktioner Sony utlovat stöd för men ännu inte implementerat.

Vill man ha stöd för senaste tekniken verkar det vara Xbox som gäller. Vi som har möjlighet till att använda dessa funktioner är väl för få för att det ska vara lönsamt för Sony att stå för vad dem utlovat.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

750GB spel räcker väl ? Du spelar väl inte mer än 7 åt gången ? Bara ta bort ett spel ell två om det nya är för stort bara cod som är stort och bf som ligger över 100GB+ annars dom flesta 30-50GB. Sen kan man ändå vänta tills priset på nvme platsen får en FW.. Lägga mer än hälften på en disk som ps5an kosta känns rätt onödigt tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Eftersom Sony är sega, kraven på disken inte är helt klara och att den inte går att använda än i alla fall, så är väl det bästa att köpa en extern disk så länge och sen trycka i en m2-disk när det är klargjort vad som krävs och att de faktiskt fungerar.

På min XSX har jag en 4TB snurrdisk som är långsam men duger till spel som inte spelas så ofta och så (för spel som inte är specifikt för senaste generationen så är det ju bara laddningstiderna som påverkas av en långsam disk), och en 1 TB SATA SSD kopplat med en enkel men snabb adapter för spel som jag spelar ofta men som inte kräver den interna lagringen, förutom då den interna på 1TB också där alla spel som kräver den hastigheten ligger plus en del som spelas ofta.

Till er som tycker att man inte behöver så mycket plats så har ni kanske en poäng men samtidigt vill man ju kunna spela de spel man har utan att behöva vänta i timmar på att de ska laddas ned. För mig har jag över 100 spel som jag har köpt på XB plus Gamepass 200+ spel och även om jag inte behöver ha alla installerade så vill jag gärna kunna växla mellan dem snabbt och enkelt. Sen har jag en son med egna spel som han gärna växlar mellan och så.

Permalänk
Skrivet av jimmpa83:

750GB spel räcker väl ? Du spelar väl inte mer än 7 åt gången ? Bara ta bort ett spel ell två om det nya är för stort bara cod som är stort och bf som ligger över 100GB+ annars dom flesta 30-50GB. Sen kan man ändå vänta tills priset på nvme platsen får en FW.. Lägga mer än hälften på en disk som ps5an kosta känns rätt onödigt tycker jag.

och som sagt vad jag förstått det så är ju dessutom lagring via usb tillgängligt nu mer på dem och en sata SSD preseterar ju i princip lika bra över usb 3.0 gen 1 som om den var kopplad via sata direkt

och har konsollen usb 3 gen 2 kontakter så kommer ju iaf finnas bandbredd för upp till 1200MB/så ett nvme-usb chassi så får man ju iaf teoretiskt ut ca 1/3-1/2 hastigheten beroende på SSD´ns max hastighet och om nvme-usb kontrollern klarar pressen.

t.ex.
https://www.dustin.se/product/5011122014/nvme-kabinett

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

och som sagt vad jag förstått det så är ju dessutom lagring via usb tillgängligt nu mer på dem och en sata SSD preseterar ju i princip lika bra över usb 3.0 gen 1 som om den var kopplad via sata direkt

och har konsollen usb 3 gen 2 kontakter så kommer ju iaf finnas bandbredd för upp till 1200MB/så ett nvme-usb chassi så får man ju iaf teoretiskt ut ca 1/3-1/2 hastigheten beroende på SSD´ns max hastighet och om nvme-usb kontrollern klarar pressen.

t.ex.
https://www.dustin.se/product/5011122014/nvme-kabinett

Jo men problemet är ju att det är ett krav med snabbare lagring än så för en del spel, och desto fler framöver förstås. Det är jättefint att diskarna är så snabba över USB men det hjälper inte om systemet vägrar att använda dem (för en del saker) om de inte är PCIe 4 nvme-diskar.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo men problemet är ju att det är ett krav med snabbare lagring än så för en del spel, och desto fler framöver förstås. Det är jättefint att diskarna är så snabba över USB men det hjälper inte om systemet vägrar att använda dem (för en del saker) om de inte är PCIe 4 nvme-diskar.

ber om ursäkt.

jag hade misstolkat artikeln om uppdateringen.

du kunde använda usbdiskar för att backa upp dina spel på istället för att ta bort dem så man slipper ladda ner dem från psn igen trodde de hade byggt in stöd för att spela från usb helt.

för ps5 spel är det visst fortfarande orginal interna lagringen som gäller men du kan ju alltid flytta spel du typ aldrig spelar till en usbdisk lär ju troligen gå fortare att flytta tillbaka det igen om du vill spela det än att ladda ner det igen ffrån PSN.

PS4 spel ska gå att köra från usbdisk.

har ingen ps5 så ingen direkt erfarenhet av dem och inte ägt ett playstation sen ps2 och knappt äns rört ps3/4...

att spelen skulle kräva minst 3000+MB/s överföringshastighet från disken låter dock lite halvt BS men visst kör på mycket möjligt sony har något sätt så den mer aktivt arbetar direkt från disken än pc spel eller äldre konsoller generellt gör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

ber om ursäkt.

jag hade misstolkat artikeln om uppdateringen.

du kunde använda usbdiskar för att backa upp dina spel på istället för att ta bort dem så man slipper ladda ner dem från psn igen trodde de hade byggt in stöd för att spela från usb helt.

för ps5 spel är det visst fortfarande orginal interna lagringen som gäller men du kan ju alltid flytta spel du typ aldrig spelar till en usbdisk lär ju troligen gå fortare att flytta tillbaka det igen om du vill spela det än att ladda ner det igen ffrån PSN.

PS4 spel ska gå att köra från usbdisk.

har ingen ps5 så ingen direkt erfarenhet av dem och inte ägt ett playstation sen ps2 och knappt äns rört ps3/4...

att spelen skulle kräva minst 3000+MB/s överföringshastighet från disken låter dock lite halvt BS men visst kör på mycket möjligt sony har något sätt så den mer aktivt arbetar direkt från disken än pc spel eller äldre konsoller generellt gör.

Jo man kan tycka vad man vill om kravet, i många fall är det absolut överdrivet för specifika spel, men det är ju liksom baseline för de nya konsolerna. På så vis kan utvecklarna vara säkra på att den snabba lagringen alltid finns och behöver inte längre ha dolda laddsekvenser och liknande.