Rykte: RDNA 3 kan skeppas med upp till 15 360 streamprocessorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Fattar fortfarande inte varför de envisas med så smala bussar.

2021 har Radeons toppmodeller 256 bit.

2013 hade Hawaii 512 bit på 250 watt.

Vad är problemet?

Det är ett designval då det så vitt jag vet är billigare att tillverka en krets med smalare buss.
Det är ju ändå bandbredden som är relevant. Dock mindre relevant i AMDs fall då dom numera även har sin "infinity cache" vars syfte är att läsa/skriva mindre till RAM.

ATI/AMD hade exempelvis 512-bitars buss på Radeon HD2900XT som lanserades i Maj 2007.
Jag kommer inte ihåg om dom hade det på något tidigare kort och jag orkar inte leta info. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

inte helt insatt i hur infinity cashen fungerar. Är det någon som kan underlätta för den smala minnes bus'en? Minnesbandbredden ser ju ut att ligga kvar runt dagens 6x00 serie.

Infinity cash? Det skulle jag gärna vilja ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Kommer inte energiåtgången/värmeutvecklingen öka hyfsat linjärt med en sån här lösning?

Det är inte alls säkert, eller ens troligt. Fördelen med MCM är att man kan använda flera små kretsar för att få plats med mer kisel per sockel. Mer kisel betyder bättre prestanda per watt och bättre avledning av värme. Detta eftersom det finns mer yta att tillgå och få plats med mer beräkningsenheter. Då kan man klocka lite lägre och ändå få mer prestanda och därmed bättre effektivitet. Dessutom kan det (kanske) ge utrymme för oss att klocka mer

Permalänk

RDNA 3 kan skeppas är just rätt uttryck

Permalänk
Avstängd

Låter som det kan blir bra nästa år, om AMD släpper detta kraftfulla kort då kanske Nvidia släpper sina bästa kort då kanske det rör sig om 30-50% högre prestanda än RTX 3000 serier.

Men då känns det inte värt att köpa ett dyrt GPU just nu, och sen känna sig blåst om nått år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl betyda att AMD springer om Nvidia för första gången sedan 290X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scara:

Kan mycket väl betyda att AMD springer om Nvidia för första gången sedan 290X!

Fast var 290X före Nvidia då? Minns fan inte.. och jag hade ett 290 (Tri-X) då.

Annars får man leta något konkurrenten inte klarar av och lassa på rejält. Som när AMD var sämre på tesselering och titlar med absurd tesselering dyker upp: https://techreport.com/review/21404/crysis-2-tessellation-too...

10-års jubileum för den artikeln strax med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fast var 290X före Nvidia då? Minns fan inte.. och jag hade ett 290 (Tri-X) då.

Annars får man leta något konkurrenten inte klarar av och lassa på rejält. Som när AMD var sämre på tesselering och titlar med absurd tesselering dyker upp: https://techreport.com/review/21404/crysis-2-tessellation-too...

10-års jubileum för den artikeln strax med.

Ok då, varade bara i 2 veckor och bara 1% över original Titan. Men jag hade kortet i 5 år och den blev näst-bästa kortet jag någon haft (efter 8800GT). Så här i efterhand gick AMD segrande ur första generationens 28nm kort, nu när man blickar tillbaka och ser vad som hände med Kepler korten

Permalänk
Medlem

Med AMD:s ambition att bli ett företag likt Apple så antar jag att dessa grafikkort startar på 15000kr och uppåt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Känns som om det är mycket som sammanfaller för RDNA3.

Chipletdesign
3D stacking
Nodbyte till 5nm
Stora designändringar

Inte konstigt att läckor snackar om +2,5x för Navi31.
Och nej, det kommer inte att vara gratis. Vänta er högre effektförbrukning och en fet prislapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Infinity cash? Det skulle jag gärna vilja ha!

Fungerar aldrig särskilt väl i praktiken!

Permalänk
Medlem

Låter bra om den stämmer så Nvidia får lite konkurrens. Sen häller det att vara en av de fyra som faktiskt kan köpa kortet.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Och själv väntar jag på att 1080ti - 2080 ska få resonabla priser i marknaden

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

När jag läser "fler chiplets" för grafikkort så tänker jag på crossfire och SLI. Men det här fungerar bra för att infinity fabric är med i bilden så att det inte blir några latensproblem att tala om antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fast var 290X före Nvidia då? Minns fan inte.. och jag hade ett 290 (Tri-X) då.

Någon får rätta mig men jag tror inte det. Tror bara AMD låg före Nvidia mellan HD4000-HD7000 serien, men bara kort stund med 7000 serien. Men sedan dess har dom alltid legat bakom såvitt jag minns. AMD gjorde en GHz edition på 7000 serien för att komma ikapp lite.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Hucke:

När jag läser "fler chiplets" för grafikkort så tänker jag på crossfire och SLI. Men det här fungerar bra för att infinity fabric är med i bilden så att det inte blir några latensproblem att tala om antar jag?

Ja det ska vara någon slags "aktivt" crossbar med stort cache som alla chiplets delar på:
https://www.sweclockers.com/nyhet/31702-amd-patent-rojer-deta...

https://www.sweclockers.com/nyhet/31077-amd-patenterar-flerkr...

Finns även ett intressant patent som visar hur varje chiplet tilldelas pixlar i ett schackrutemönster för att optimera belastning:
https://www.sweclockers.com/nyhet/32097-schackruterendering-g...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant & se vilken latens detta medför

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scara:

Ok då, varade bara i 2 veckor och bara 1% över original Titan. Men jag hade kortet i 5 år och den blev näst-bästa kortet jag någon haft (efter 8800GT). Så här i efterhand gick AMD segrande ur första generationens 28nm kort, nu när man blickar tillbaka och ser vad som hände med Kepler korten

Ah så pass.

Hawaii (290) var dels mitt så här långt sista AMD-kort (lansering fram tills november 2016) och troligen favoriten. Möjligen Cypress (5850) som idag agerar kort i min "retrodator".

Skrivet av igelkotte:

Någon får rätta mig men jag tror inte det. Tror bara AMD låg före Nvidia mellan HD4000-HD7000 serien, men bara kort stund med 7000 serien. Men sedan dess har dom alltid legat bakom såvitt jag minns. AMD gjorde en GHz edition på 7000 serien för att komma ikapp lite.

Det matchar mitt minne, iallafall med HD5000-serien. AMD var ett halvår före Nvidias 400-serie. Resterande är jag lite osäker på, 6000-serien låg nog AMD efter, men 7000 drog de iväg igen. Men ja, mitt minne är ganska grumligt här, känns som det var evigheter sedan.

Permalänk

Då kommer de säkert börja på 12 000 sek för ett 6700 och släppa 6500 ett halvår senare för 9800 sek. Aktieägarna blir nöjda i alla fall, så länge folk är villiga att bränna pengar på hårdvara.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Någon får rätta mig men jag tror inte det. Tror bara AMD låg före Nvidia mellan HD4000-HD7000 serien, men bara kort stund med 7000 serien. Men sedan dess har dom alltid legat bakom såvitt jag minns. AMD gjorde en GHz edition på 7000 serien för att komma ikapp lite.

Definitionsfråga… HD 4000-serien slog inte GTX 280 som var toppkortet då, men eftersom 4870 och speciellt 4850 var vida överlägsna i pris/prestanda ses de som vinnare ändå. Sen var det 5000-serien mot Fermi, där AMD vann klarare. 6000-serien mot Fermi 1.1 minns jag inte riktigt, men jag tror att 6900 vann men kom en stund senare. 7000-serien mot 600-serien beror helt på hur du mäter - 7970 kom först och 680 var en massiv papperslansering, men 680 vann väl rent tekniskt om man fick tag i en, åtminstone tills AMD fick ordning på drivrutinerna.

Sen då 290/Hawaii mot 700-serien. 290X tvålade till 780 rätt bra, och 290 låg bara enskilda procent bakom. 290X slog sedan Titan med nån procent trots att Titan kostade dubbelt så mycket, vilket fick Nvidia att reagera med att släppa 780 Ti som var en Titan med allt upplåst till ett lägre pris. AMD gjorde dessutom 295X2 med en fullständigt absurd 500W TDP som slog allt rent FPS-mässigt, med de vanliga Crossfire/SLI-problemen. Det är lite svårt att se detta som en seger för Nvidia, för de måste gått back på de korten.

Sen kom Maxwell och Nvidias dominans. AMD var på väg att gå om med Fury, men Nvidia svarade med samma trick som förra gången - en ny Titan X med (nästan) allt upplåst kallad 980 Ti som precis pressade sig förbi.

Det är generationen efter det som AMD inte alls är med, mycket på grund av Global Foundries. Polaris/480/580 klarade sig lagom mot 1060, men Nvidia hade tre kort över det. Vega kom ett år senare och klarade lagom att mäta sig med 1070 och 1080, men hade ingen chans mot 1080 Ti. RDNA 1 hade inte ens något toppkort designat, så det blev en Polaris-situation igen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det är ett designval då det så vitt jag vet är billigare att tillverka en krets med smalare buss.
Det är ju ändå bandbredden som är relevant. Dock mindre relevant i AMDs fall då dom numera även har sin "infinity cache" vars syfte är att läsa/skriva mindre till RAM.

ATI/AMD hade exempelvis 512-bitars buss på Radeon HD2900XT som lanserades i Maj 2007.
Jag kommer inte ihåg om dom hade det på något tidigare kort och jag orkar inte leta info. =P

Billigare ja, det vet vi. Men med tanke på hur bra vi betalar för toppmodeller numera så borde det inte vara ett problem öht. Det borde vara mycket viktigare att få ut maximal prestanda.

Går ju ganska lätt att gå ut 1,2 TB/sec med en bred buss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Billigare ja, det vet vi. Men med tanke på hur bra vi betalar för toppmodeller numera så borde det inte vara ett problem öht. Det borde vara mycket viktigare att få ut maximal prestanda.

Går ju ganska lätt att gå ut 1,2 TB/sec med en bred buss.

Konstigt resonemang då man kan resonera så kring vilken produkt/tjänst som helst.
Det är i slutändan en personlig åsikt.

I detta fallet så vet du hur mycket en dubbelt så bred buss påverkar slutpriset?
Det är inte bara GPU:n som blir dyrare utan det krävs dubbelt så många minneskretsar.
Om man bortser från att kostnaden av själva minneskretsarna ~dubbleras så drar det med sig mycket på PCB-nivå.
PCB-designen blir mer komplicerad (CAD), behöver potentiellt bestå av fler lager eller ha mer yta, extra komponenter för strömförsörjning, högre krav på kylning etc.

Minnesbandbredden är inte den största begränsande faktorn i ett grafikkort riktat mot spel.
Sedan spelar det ingen roll om den är 10 TB/s om GPU:n börjar flaska vid 1 TB/s.
Jag tror nog att ingenjörerna har gjort rätt avvägningar.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Definitionsfråga… HD 4000-serien slog inte GTX 280 som var toppkortet då, men eftersom 4870 och speciellt 4850 var vida överlägsna i pris/prestanda ses de som vinnare ändå. Sen var det 5000-serien mot Fermi, där AMD vann klarare. 6000-serien mot Fermi 1.1 minns jag inte riktigt, men jag tror att 6900 vann men kom en stund senare. 7000-serien mot 600-serien beror helt på hur du mäter - 7970 kom först och 680 var en massiv papperslansering, men 680 vann väl rent tekniskt om man fick tag i en, åtminstone tills AMD fick ordning på drivrutinerna.

Sen då 290/Hawaii mot 700-serien. 290X tvålade till 780 rätt bra, och 290 låg bara enskilda procent bakom. 290X slog sedan Titan med nån procent trots att Titan kostade dubbelt så mycket, vilket fick Nvidia att reagera med att släppa 780 Ti som var en Titan med allt upplåst till ett lägre pris. AMD gjorde dessutom 295X2 med en fullständigt absurd 500W TDP som slog allt rent FPS-mässigt, med de vanliga Crossfire/SLI-problemen. Det är lite svårt att se detta som en seger för Nvidia, för de måste gått back på de korten.

Sen kom Maxwell och Nvidias dominans. AMD var på väg att gå om med Fury, men Nvidia svarade med samma trick som förra gången - en ny Titan X med (nästan) allt upplåst kallad 980 Ti som precis pressade sig förbi.

Det är generationen efter det som AMD inte alls är med, mycket på grund av Global Foundries. Polaris/480/580 klarade sig lagom mot 1060, men Nvidia hade tre kort över det. Vega kom ett år senare och klarade lagom att mäta sig med 1070 och 1080, men hade ingen chans mot 1080 Ti. RDNA 1 hade inte ens något toppkort designat, så det blev en Polaris-situation igen.

Se där ja, det var minst sagt en jämn och fin i kamp i toppen där ett tag. Tack för rättelserna också

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd