Veckans fråga: Hur föredrar du att navigera telefonen?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur föredrar du att navigera telefonen?

Är fingeravtrycksläsare i den fysiska hemknappen det bästa sedan skivat bröd, eller är knappar som försvinner när de inte används den optimala lösningen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kombination av digitala knappar och svepgester blir det för min del.
volym/power knapp på mobilens sida är ju smidigt om de är fysik, samt att det finns en fysisk Normal/vibrera/tyst regel på sidan.

One Plus 6T är suverän enligt mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Digitala knappar på touchscreenen är nog det bästa. Fysiska knappar har en tendens att bli utslitna. Allt som rör sig har en tendens att samla damm, fickludd och liknande, till slut skär det sig.

Svepgester gillar jag inte, det blir lätt att telefonen missförstår vad man vill göra och så gör telefonen något helt annat än man vill.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag har aldrig riktigt kommit mig för att börja använda gester i någon större utsträckning, och fysiska knappar i närheten av skärmen känns lite gammaldags vid det här laget. Så personligen blir det digitala knappar.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Gillade skarpt hur samsung tidigare hade tillbakaknappen samt alternativknappen som touchknappar utanför skärmen, samt en fysisk hemknapp. Kunde alltid ta sig tillbaka var man än var, utan att behöva försöka trolla fram knapparna som man ibland måste göra när man kollar på helskörmsvideo mm. Och gillade även som sagt att de hade en "alternativsknapp" istället för en aktivitetsknapp.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Tycker svepgester funkar riktigt bra på senaste två iPhones jag haft. Så det gillar jag.
Digitala knappar gillar jag inte.
Fysiska känns bättre, men föredrar större skärm och svepgester som funkar bra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Gester är kalas bra och man vill ha så mycket skärmyta som möjligt, Apple gester tycker jag är guld riktigt mjukt och trevligt flyt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jg tycker svepgesterna på min iphone 11 pro funkar utmärkt.

Dock är det inte tillräckligt utan behövs väl lite digital knappar också, exemeplvis tangentbordet

Permalänk
Medlem

valde digitala knappar då min nuvarande har det, men fysiska knappar går bra det med

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har fortfarande Androids digitala knappar Just nu har min telefon även fingeravtrycksläsare i botten av skärmen, och jag avskyr det. Fullkomligt avskyr. Jag gillar inte att låsa upp med fejset heller, aldrig varit en preferens för min del. Det jag saknar är fingeravtrycksläsare/lås på baksidan, så som jag hade på mina Nexus och Pixel-telefoner, samt min gamla LG G3 som hade lås och volymknapp där.

Svepgester är inte heller något jag diggar för navigering, men jag har nog inte riktigt gett det en ärlig chans heller. Kan även vara så att det är betydligt bättre på Apples enheter, det vet jag ingenting om hehe.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Svepgesterna på iphone funkar klockrent tycker jag. Alla appar måste lyda under "svep höger för bakåt" så det blir aldrig att behöva leta efter knappar som utvecklarna sätter lite var som helst.

Uniformitet är bra gjort av Apple måste jag säga, man är alltid "hemma", oavsett app nästan

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj, svårt. Gillar Apple och deras lösning med svepgester och FaceID, däremot gillar jag inte direkt Androids lösning dom hade (förr?) med "digitala knappar" som en del av skärmen.
Sen kan jag sakna den fysiska hemknappen på iPhone ibland.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Digitala knappar. Fast gömda så de (knappt) inte syns.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag kör svepgester sedan iphone började med det.
Hade inte riktigt tänkt "åh vad bra det här känns" förrän jag började leka med en Note 20 och fick panik på digitala knappar som standard. Massa skräp på skärmen helt i onödan liksom. Men det gick ju att ändra så nu kör jag gester även där.
Dock upplever jag ju tveklöst färre felinmatningar på min iphone, det gäller även pekandet osv också, inte bara gester.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Gillar fingeravtrycksläsare, hatar ansiktsgenkänning.

Gillar gester, hatar digitala knappar. De fysiska jag har kvar fungerar bra.

Gillar inte skivat bröd.

Glömde "ansikts"-delen av igenkänning.
Permalänk
Medlem

Jag anser att svepgester är det bästa då det inte täcker skärmen. Men jag upplever att Google försök till svepgester är nästan ett skämt. Man kan göra om exakt samma rörelse hur många gånger som helst och få olika resultat.

Jag rekommenderar starkt Fluid Navigation Gestures. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fb.fluid&hl...

Har fungerat helt perfekt för mig i flera år utan minsta otydlighet i svepningarna. Sen går det bra att ställa om vissa funktioner också.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

One Hand Operation+ är det bästa som hänt mobiler sen touch-skärmen uppfanns.
Appen One Hand Operation+

Permalänk
Medlem

Fysiska knappar är oslagbara. Mindre risk att man trycker fel, och kan hitta dem utan att stirra på knapparna. Enda anledningen att jag över huvud taget är okej med touch screen är att det sparar utrymme på en liten enhet som en telefon. Jag önskar dock de experimenterat mer med fysiska knappar för olika syften.

Min vision för framtiden är att använda ögpnspårning i kombination med knappar på sidan av telefonen. Slipper man täcka halva skärmen med fingrar.. Det är bara en bit kvar med precisionen på det

Permalänk
Medlem

Det mobila tangentbord jag skrivit bäst på (och det enda jag faktiskt ibland skrev mail på riktigt på) var sony ericsson p1

Knapparna är fysiska switchar med "vipp" til höger eller vänster. man kan liksom inte trycka fel, och skriver mångdubbelt snabbare än på dagens virtuella touchtangentbord.

Jag skulle gärna testa ett sådant här igen, tycker dagens telefoner blivit alltför långa ändå, kapa längden lite - vi behöver inte banan-aspect ratio på telefoner?! 16:9 eller 16:10 är nog.

Permalänk
Medlem

Älskade de fysiska knapparna på min Samsung S5 Active och det tåliga skalet den hade redan från början.
Aldrig några problem att hitta knapparna på känn istället för att med nya S21 behöva stirra på telefonen för att hitta rätt.
Hade inte S5:an blivit så vansinnigt seg hade jag aldrig bytt...

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Beror på...

Fysiska knappar för volym är extremt viktigt då man snabbt och enkelt kan ljustera utan att se telefonen, tex i fickan, bilen etc.

Jag gillar gesterna som ersatt bakåt, hem knapparna förutom att det inte längre går att nå hamburgarmenyn på ett enkelt sätt. (Det ska gå att dra 45 grader uppifrån men det fungerar bara 50% av gångerna vilket inte håller) imo). Men nästan obligatoriskt att telefonen kör 90HZ+ för att det ska vara smooth enough. Hade inte stått ut med gester på en slö telefon.

Permalänk
Medlem

Valde annat för inget av valen passade tycker jag.

Har ofta några fysiska knappar, har en home button, resten är mest klicka, svepa i bland för att scrolla och liknande men kan inte kalla det Svepgester, för mig är Svepgester bara omständigt.

Lite point and klick fast med fingret XD

Permalänk
Medlem

Högst oklart, tycker inte någon variant är speciellt bra eller dålig, minns kulan på HTC Hero med viss förkärlek men det kan vara ett rosa skimmer av nostalgi som talar.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Innan min iPhone 11 hade jag helt klart röstat på digitala knappar, men svepgesterna fungerar faktiskt väldigt bra och känns naturliga.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Digitala knappar på min Samsung s10.

Att behöva flytta fingret upp till ett av hörnen tex för att gå tillbaka går ju bara bort direkt. Svepgester anser jag inte är speciellt mycket bättre, allt som tvingar dig flytta fingrarna större väg är fruktansvärda.

Samma anledning som att Lenovo's joystick-lösning är den bästa. Spelar ingen roll hus bra en pekplatta är om du måste flytta handen hela tiden för att nå den.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Tröttnade på gester i android på min Motorola. Gav det en värdig chans men digitala är det som gäller för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Lego Master

Jag hade gestnavigering på min S20U ett tag, men det krockar med Samsung Pay som inte går att flytta från botten av skärmen (ja, man kan stänga av åtkomsten helt, men det saknas en widget för Pay, så snabbåtkomsten från hemskärm är vad som gäller), och Hem-gesten är att dra uppåt från botten av skärmen. Sen är skärmen på S20U så hög att det inte gör nånting om några pixlar i botten går åt till att få "riktiga" navigeringsknappar.

Ska dock ge det en chans till nu när jag blev påmind om det. Fysiska knappar är väl okej, men som tidigare nämnt är det en grej som tenderar att sluta funka. Sambons S9 har klara problem med volymknapparna.

@Samsung, har du nåt bra tips på hur man kan kombinera gestnavigering med Samsung Pay på Galaxy S-serien? Överallt utom just på hemskärmen går det utmärkt att dra uppåt längs hela botten på skärmen, men om du har Samsung Pay snabbåtkomst på hemskärmen aktiverat så blir det krock där, eftersom "dra upp och håll" är metoden för att växla appar. Det hade varit perfekt om det fanns en widget för det, men det gör det inte. Är alternativet att slänga upp en genväg på hemskärmen bara?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Tycker man känner sig lurad på dom nya mobilen, om mobilen är 6 tum då är den säkert bara 4-5 tum då touchknappar tar upp en del och att det inte går att använda hela skärmen, men det går att ändra i inställningar och bara vepa, för min del så är det en blåsning då jag vill använda touchknappar men påkostad av mindre skärm. Därför har jag valt att stanna kvar på min S7.

Hade vart bra med lite tester och se hur mycket man förlora på att ha dessa.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Fysiska knappar spöar skiten ur allt annat jävla touch o sensor skit som finns.

Fysisk ID läsare på mobiler som apples touch är så löjligt mycket bättre än face id skräpet. (Ja nu är ju apple touch id inte en FYSISK knapp, men den fungerar 100% jämfört med face id junket). Samma gäller id läsare som sitter på ex powerknapp på sidan av mobil osv.

Fysiska knappar på hörlurar är så jävla mycket bättre än allt värdelöst touch skräp som finns.
Seriöst ge mig Sony XM med fysiska knappar tack.

Jag kan acceptera det vid interagerande i gui i mobilen dock.

Permalänk
Medlem

Digitala knappar som finns på många Android stör mig rejält. Apple gör det rätt, inga digitala knappar ska synes. På skärmen ska det vara endast skärm, inget annat som tar onödig yta.

Gällande de vanliga fysiska knapparna (volym, power, ljud av/på) så är det fysiska knappar som gäller. Volymkontroll via kontrollcenter hade jag aldrig orkat med. Den om något ska vara lätt att nå via knappar!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •