Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Är det inte lättare och mer effektivt att gräva ner fiber än att avverka 3 km med lövskog?

Oftast räcker det för bra radiolänk att avverka träden "närmast" antennen som skymmer överföringen, samt att se till att antennen är placerad så högt som möjligt. Ger mycket bättre överföring jämfört med att man inte gör något alls.
Precis inriktning av antenn är också viktig.

"Avverka hela skogen" rör det sig inte om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

Oftast räcker det för bra radiolänk att avverka träden "närmast" antennen som skymmer överföringen, samt att se till att antennen är placerad så högt som möjligt. Ger mycket bättre överföring jämfört med att man inte gör något alls.
Precis inriktning av antenn är också viktig.

"Avverka hela skogen" rör det sig inte om.

Ah men då blev det tydligare vad ni menade

Jag trodde det var något sånt här det var tal om (spola fram till 2:12).

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Networker:

Känns som rejält overkill för en "ensam flicka ute i skogen"..
Finns bra konsumentprodukter som är helt okej i sammanhanget.

Jag svarade dock på ett förslag på en kapslad 4G-router för utomhusbruk för 3500 kronor. För egen del skulle jag nog aldrig välja annat än den här typen av grejer. 1000 kronor - 1500 kronor för en konsumentrouter eller 1700 för en proffsgrej är inte så stor skillnad.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag svarade dock på ett förslag på en kapslad 4G-router för utomhusbruk för 3500 kronor. För egen del skulle jag nog aldrig välja annat än den här typen av grejer. 1000 kronor - 1500 kronor för en konsumentrouter eller 1700 för en proffsgrej är inte så stor skillnad.

Håller med dig i princip totalt.
Kan dock inte hålla med dig om att en "sämre antenn" är bättre än en Yagi.
Yagi är oslagbart bäst!

(Samsung-wanna-bee, men numera Xaomei..)
Yagi uppfanns av en japanesisk ingenjör. Varken korean eller kines.
https://en.wikipedia.org/wiki/Yagi%E2%80%93Uda_antenna

Sorry, om jag var oförskämd. Gillar er "allihop"..
Parabol är antagligen allra bästa, men blir knepigt i praktiken..
Yagi!