Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av MortalDisease:

Detta är vad jag har kommit fram till efter flera dagar av problem med min Samsung Odyssey G9 i kombination med mitt RTX 3080 TI. Jag har bara testat med displayportkabeln som följer med skärmen och jag får inte igång skärmen om jag skulle stänga av datorn när den står i 240hz, enda lösningen för mig då har varit att koppla in en andra skärm när datorn är avstängd, då vaknar G9:an till liv, annars har jag blivit tvungen att ändra till 120hz innan avstängning så jag kan starta upp datorn med skärm utan problem nästa gång och sedan ändra till 240hz för att sedan ändra tillbaka till 120hz när jag ska stänga av datorn. Det känns som att det skulle kunna vara något med komprimeringstekniken som krävs vid högre än 120hz med den höga upplösningen 5120x1440p, detta problem är alltså endast när datorn stängts av och ska startas upp igen.

Jag har testat att stänga av en dator med ett RTX 3070 TI där skärmen var inställd på 240hz och där har det faktiskt fungerat utan problem så det känns som att det krånglar med RTX 3080 TI kortet i kombination med just G9:an.

Edit: Tråkigt att det inte ville fungera, i övrigt väldigt nöjd med skärmen men att hålla på att switcha hz för varje på och avstängning det är ett irritationsmoment som heter duga.. så det blir ett återköp imorgon. Jag får hålla utkik på sweclockers vad den nya G9 Neo klarar av annars blir det nog eventuellt en 38"/34" 3840x2160 gaming skärm.

Låter som exakt samma problem som jag hade med ett rog 3080 ti strix förra månaden, skönt att höra att jag inte är ensam. Provade du den senaste G9 firmware som släpptes nyligen?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Skrivet av nihilist71:

Låter som exakt samma problem som jag hade med ett rog 3080 ti strix förra månaden, skönt att höra att jag inte är ensam. Provade du den senaste G9 firmware som släpptes nyligen?

Det stämmer, jag laddade hem den nyaste firmwaren som fanns till skärmen men det ville ändå inte fungera, så det är nog problem mellan 3080 TI och G9 som du också nämnt innan, tyvärr.

Visa signatur

Fractal Design Torrent | GeForce RTX 3080 TI |AMD Ryzen 9 5900X | 1TB 980 PRO, 1TB 860 EVO, 2TB 970 EVO PLUS, 2TB Firecuda 510 | 32GB RAM | Alienware AW3423DW QD-OLED + Asus 27" Rog Swift PG278Q | dbx286s + GoXLR | Shure SM7B + Yellowtec M!ka onair | Beyerdynamic DT 770 PRO 250 ohm | Logitech G903 Wireless + Logitech G Powerplay | Logitech g915 wireless keyboard | Sony A7III + Tamron AF 28-75/2,8

Permalänk
Medlem

Upplevde lite mer problem med 471.44 så det blir en rollback, skumma grejer som jag inte sett tidigare. 471.22 var bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Upplevde lite mer problem med 471.44 så det blir en rollback, skumma grejer som jag inte sett tidigare. 471.22 var bättre.

Du menar från 471.41 till 417.11?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Du menar från 471.41 till 417.11?

Ja alltså 471.41 verkar dålig, 471.22 var stabilare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ja alltså 471.41 verkar dålig, 471.22 var stabilare.

471.11 var den innan 471.44 enligt https://www.nvidia.com/Download/Find.aspx?lang=en-us

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Kanske det, men med hotfix antar jag 471.22, det är det drivrutinspaket jag har som senast nedladdat innan den senaste.

https://www.guru3d.com/files-details/geforce-471-22-hotfix-dr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Kanske det, men med hotfix antar jag 471.22, det är det drivrutinspaket jag har som senast nedladdat innan den senaste.

https://www.guru3d.com/files-details/geforce-471-22-hotfix-dr...

Aha, lustigt att nVidia inte hade den (synligt) på sin sida men de har ju skruvat till det förut

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

NEO g9 FALD

Ser snyggt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Säger dock inte så mycket då vi inte kan se hur mycket ljusstyrkan minskas för att dölja haloing/blooming. Jag testade QN95 ett tag som monitor och där var det uppenbart hur mycket ljusstyrkan drogs ner i mörka scener, så pass att OLEDen jag jämförde mot var ljusstarkare. 2000 zoner låter rätt mycket men innebär väl i praktiken typ 80*25 zoner eller nåt i den stilen.

Eller så har jag förhoppningsvis fel och skärmen är helt underbar på alla sätt och vis

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Säger dock inte så mycket då vi inte kan se hur mycket ljusstyrkan minskas för att dölja haloing/blooming. Jag testade QN95 ett tag som monitor och där var det uppenbart hur mycket ljusstyrkan drogs ner i mörka scener, så pass att OLEDen jag jämförde mot var ljusstarkare. 2000 zoner låter rätt mycket men innebär väl i praktiken typ 80*25 zoner eller nåt i den stilen.

Eller så har jag förhoppningsvis fel och skärmen är helt underbar på alla sätt och vis

Haha har du testat o dra musen på 2020 g9an med dimming på? Kan inte förstå mig på varför, alltså varför man ens lägger in de där 10 zonerna, ser ju helt absurt ut. Alltså i vilken utsträckning kan man ha användning för det tänker jag.

Permalänk
Medlem

Går att förköpa Neo G9 nu med leverans start 4 Augusti. 20 000:- Var ju lägre än förväntat.

https://www.samsung.com/se/monitors/gaming/odyssey-neo-g9-g95...

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på en Odyssey G7 Neo med mindre extrem kurva än nuvarande modell för typ 10 papp? Vore riktigt trevligt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Går att förköpa Neo G9 nu med leverans start 4 Augusti. 20 000:- Var ju lägre än förväntat.

https://www.samsung.com/se/monitors/gaming/odyssey-neo-g9-g95...

Nu står det 22500:-, höjde dom precis eller?

Permalänk
Medlem

Lite tveksam till om denna recension är helt äkta men iaf:

https://techaeris.com/2021/07/29/samsung-odyssey-neo-g9-revie...

AVSForum har ju tidigare sålt sin själ med.sina tidiga "recensioner" som ju fått en del kritik...

https://www.avsforum.com/threads/samsung-odyssey-neo-g9-49-ul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Nu står det 22500:-, höjde dom precis eller?

Hehe ja det var 20.000:- då, samma i norge, men klart att det var väntat att de skulle ändra det då de var 20lax blankt och inte typ 19990:-.

Permalänk
Medlem

Well, finns väl bara ett sätt att bevisa att OLED är bäst på allt så jag tog och beställde en G9 Neo på Inet Om den levereras som utlovat nästa vecka återstår väl att se.

Har Samsung fått ordning på buggarna, barnsjukdomarna och fått local dimmingen att hänga med så kan det ju blir intressant. QN90/QN95 lämnade ju en del övrigt att önska men förhoppningsvis kan en dedikerad monitor slippa en del av de problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, finns väl bara ett sätt att bevisa att OLED är bäst på allt så jag tog och beställde en G9 Neo på Inet Om den levereras som utlovat nästa vecka återstår väl att se.

Har Samsung fått ordning på buggarna, barnsjukdomarna och fått local dimmingen att hänga med så kan det ju blir intressant. QN90/QN95 lämnade ju en del övrigt att önska men förhoppningsvis kan en dedikerad monitor slippa en del av de problemen.

Verkar som om leveransen dröjer drar ut på tiden lite, vilket väl var rätt väntat. Just nu 10/8 eller strax där efter men det hänger ju på att Inet får några från Samsung också. Har inget direkt brådska heller, då hinner man väl kanske se om det är några barnsjukdomar eller så som gör att man borde avvakta.

Permalänk
Medlem

synd att de fortfarande inte klarar av att köra delad skärm och 240 hz på minst en av delarna... gör funktionen väldigt tråkig och onödig

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Nu står det 22500:-, höjde dom precis eller?

Kostar 18000 :- med Benify (som anställd, osäker på ifall det även gäller den man kan teckna privat).

Permalänk
Medlem

Börjar bli sugen på att skicka tillbaks G9:an för att beställa Neo G9. Bara att bli kvitt strulet med denna skulle de va värt det.

Ska bli intressant att höra med folk som fått den om man slipper allt skit med den gamla. Tycker var och varannat HDR spel tar typ 4-5 uppstarter för att det ska funka, verkar helt RNG om upplösningen ska synkas eller inte. Nu efter typ 2 veckor, så 90% av tiden den vaknar från sleep rebootar burken eller låser sig. Vet inte om det är nvidia eller samsung man ska skylla på då det är nvidia drivern som krashar, men hur som helst verkar det mest va g9orna ( även 120hz versionen) som lider av detta. Det ska tydligen gå bra om man stänger av monitorn via powerknappen innan man sätter de i sleep, eller att plugga in och ur DP kabeln, men palla att det ska va standard

Slipper man sånt på den nya blir det en sån.

Tänker också att det skulle va värt att köra hdmi 2.1 även om man blir låst till 144hz, om det betyder att man kan göra custom resolutions. Detta funkar ju inte i 240hz, tror det har att göra med att den endast använder DisplayID i 240hz så EDID skippas helt(?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Börjar bli sugen på att skicka tillbaks G9:an för att beställa Neo G9. Bara att bli kvitt strulet med denna skulle de va värt det.

Ska bli intressant att höra med folk som fått den om man slipper allt skit med den gamla. Tycker var och varannat HDR spel tar typ 4-5 uppstarter för att det ska funka, verkar helt RNG om upplösningen ska synkas eller inte. Nu efter typ 2 veckor, så 90% av tiden den vaknar från sleep rebootar burken eller låser sig. Vet inte om det är nvidia eller samsung man ska skylla på då det är nvidia drivern som krashar, men hur som helst verkar det mest va g9orna ( även 120hz versionen) som lider av detta. Det ska tydligen gå bra om man stänger av monitorn via powerknappen innan man sätter de i sleep, eller att plugga in och ur DP kabeln, men palla att det ska va standard

Slipper man sånt på den nya blir det en sån.

Tänker också att det skulle va värt att köra hdmi 2.1 även om man blir låst till 144hz, om det betyder att man kan göra custom resolutions. Detta funkar ju inte i 240hz, tror det har att göra med att den endast använder DisplayID i 240hz så EDID skippas helt(?).

Jo, verkar onekligen varit och vara en hel del problem med första versionen av G9:an. Nya versionen känns rätt lovande men det är väl inte alla som spottar upp 20 papp för en skärm direkt så får se hur det går, men för det priset måste man ju helt klart leverera på alla punkter.

Varför ens ta striden med HDR på första versionen av G9:an? Med typ 10 dimming zoner på 49" lär det väl vara kört att få till riktig HDR ändå även om man får "mjukvaran" att fungera och sett till allt strul som HDR på PC brukar innebära överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jo, verkar onekligen varit och vara en hel del problem med första versionen av G9:an. Nya versionen känns rätt lovande men det är väl inte alla som spottar upp 20 papp för en skärm direkt så får se hur det går, men för det priset måste man ju helt klart leverera på alla punkter.

Varför ens ta striden med HDR på första versionen av G9:an? Med typ 10 dimming zoner på 49" lär det väl vara kört att få till riktig HDR ändå även om man får "mjukvaran" att fungera och sett till allt strul som HDR på PC brukar innebära överlag.

Ser faktiskt ganska flashigt ut i vissa spel, även med local dimming helt avstängt Man kanske inte får den där kontrasten som med fald men tycker det förhöjer upplevelsen där det funkar. Även spel som inte stödjer hdr får en liten push med autohdr.

Altså hade de bara funkat hade det ju varit nice, frågan är väl mer om det funkar på den nya där det är det man betalar 10k extra för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ser faktiskt ganska flashigt ut i vissa spel, även med local dimming helt avstängt Man kanske inte får den där kontrasten som med fald men tycker det förhöjer upplevelsen där det funkar. Även spel som inte stödjer hdr får en liten push med autohdr.

Altså hade de bara funkat hade det ju varit nice, frågan är väl mer om det funkar på den nya där det är det man betalar 10k extra för.

Ljusstyrkan överlag åker förmodligen upp en del ändå gissar jag även om kontrasten inte finns där. Får hoppas på att Inet lyckas leverera och att det blir dåligt väder så man får ägna sig åt inomhusaktiviteter igen

Permalänk
Medlem

Gissar att folk säkert hittat det ändå men detta är den enda YT kanal jag hittat som faktiskt verkar fått skärmen och inte bara som andra pratar om den utan att aldrig ha sett den:

https://www.youtube.com/channel/UC6R4YR8hmoYX0fpOUSUycyw/vide...

Permalänk
Medlem

Samsung Odyssey Neo G9 Review

Tyvärr är det ju som vanligt med Trusted Review att deras tester är usla:

"Mini LEDs have several advantages. The LEDs are tiny, for starters, allowing Samsung to include more of them than with previous technology. There are 2048 of them in the Neo G9, and they function as the panel’s backlight."

Permalänk
Medlem

(Det senare känns som en infomercial men Tech Chap känns genuin)

Permalänk
Avstängd

Får hem skärmen imorgon. Skickats av Bring från Stockholm till Stockholm

Hopps jag blir minst lika nöjd som med min gamla cx48 oled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Får hem skärmen imorgon. Skickats av Bring från Stockholm till Stockholm

Hopps jag blir minst lika nöjd som med min gamla cx48 oled.

Fan va kul, kör du med nvidia kort ? återkoppla gärna hur det funkar isåfall.

Är sugen, det som tar emot är att packa ner den gamla och dra den på pirra till postombudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Fan va kul, kör du med nvidia kort ? återkoppla gärna hur det funkar isåfall.

Är sugen, det som tar emot är att packa ner den gamla och dra den på pirra till postombudet.

Om det nu inte var så att du hämtade den hos postombudet så tror jag kanske att den är för stor för att dom ska ta emot den där, kan vara värt kolla innan du eventuellt släpar dit den