Tankar om att överge digtalbox och streama linjär-TV via Apple TV/Chromecast istället

Permalänk
Medlem

Tankar om att överge digtalbox och streama linjär-TV via Apple TV/Chromecast istället

Har idag i mitt hushåll parabol för att se på linjär-tv via Allente (före detta Canal Digital) och det kostar en slant i och med parabol och medföljande tv-box. Boxen i sig är några år, typiskt långsam som en TV-box kan bli efter några år och att uppgradera den innebär en engångskostnad varje gång. Detta varvas mer och mer med en Apple TV med olika streamingtjänster.

Men på senare år har mer eller mindre alla TV-operatörer lanserat appar som gör det möjlighet att strömma TV oberoende av TV-box/hårdvara. Var du vill, när du vill - så att säga. Man kan skaffa ett abonnemang utan TV-box knuten till operatören,vilket innebär billigare månadskostnad. Ungefär samma utbud av kanaler erbjuds och tittandet körs via Apple TV/Chromecast.

Då jag är kund hos Telenor idag så funderar jag på deras Stream utbud. Vilket skulle spara mig ungefär 200kr/månad.
Off topic, så tror jag detta blir framtiden för linjär tv. Ett app-baserad tittande istället för genom medföljande hårdvara.

Min fråga är om någon har gjort denna omställning och tittar numera på linjär-TV via en app istället? Vad är eran erfarenhet? Vad är största skillnaden? Några oväntade saker man bör tänka på? osv.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Vi slängde tv boxen för snart 10 år sedan. Det resulterade i mindre slötittande och mer medveten konsumption istället. Skulle aldrig få för mig att glo på linjär rv igen. Får halvt panik när man ser hur mycket reklam och trams det är när vi besöker släktingar. 😧

Permalänk
Medlem

Många med mig blev i sommar smärtsamt påminnda om fördelarna med linjär TV under Fotbolls-EM, se länk!

Med det sagt så om du har parabol så bor du sannolikt inte i lägenhet så då kanske du inte är lika känslig för sådant här men så länge streaming är så här långt efter för livesport så kommer jag inte helt att överge SVT och TV4 linjärt via marknätet och TV-antennen. Det är i mitt fall ingen merkostnad och har inget abbonemang så varför inte?

Permalänk

Jag använder Telia, Viaplay och Allente på Apple TV, jag tycker det fungerar bra. Hade Telias box men när jag insåg att ja hade samma utbud på appen och kunde använda Apple tvn istället så övergav jag tv boxen helt.

Permalänk
Medlem

Vi körde under en period cmore för deras streamde linjärtv, men vi har sedan en massa år sen skrotat det och kör 100% stream on demand. Har svårt att förstå varför man vill se linjärtv öht nuförtiden? Möjligtvis direktsänd sport undantaget. Vill vi ha sällskapstv så sätter man på en 10 tim youtubevideo med fiskar eller nåt 😄
IMHO kommer linjärtv gå samma öde tillmötes som faxen, kamror med film, skrivmaskiner, fysiska uppslagsverk, kartböcker, CD, kasettband, mp3 spelare, tjockskärmar etc etc

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk

Kapar tråden lite, men vi är ju ändå inne lite på samma spår.

Jag är usel på allt som har streaming att göra och sitter i dag på ett paketabonnemang från ComHem/Tele2. Betalar 599:-/mån med IP-telefoni, bredband 600/50 samt guldpaketet med ett antal kanaler. Utnyttjar bredbandet fullt ut, men tv-utbudet och telefonin används dåligt. Ungarna streamar via Netflix och Youtube i dagsläget.

När jag tidigare har jämfört så blir det i slutänden lika dyrt om jag bara vill ha bredband med vettig hastighet och då har jag istället köpt hela paketet.

Har funderat på IPTV, men det kan jag knappt något om och det verkar inte vara så många som skriver om det längre. Om man vill köpa sig ett antal streamingtjänster så sticker ju ändå kostnaden iväg om man ska betala både för bredband och dessa tjänster.

Skulle vilja komma så billigt undan som möjligt, men det är lite av en djungel enligt mig.

Ska tilläggas att jag bor i bostadsrätt så alternativen är begränsade.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest