Strul med HDMI kabel på LG OLED B7 65V, Apple TV 4K

Permalänk
Medlem

Strul med HDMI kabel på LG OLED B7 65V, Apple TV 4K

Hämtade en Apple TV 4k igår kväll på Mediamarkt, ska testa hur jag upplever den. Tyvärr så verkar deras"hi speed" HDMI kabel som Mediamarkt rekommenderade trassla!?

Har konstant trassel med flickering, konstiga "gnistor och grejer som dyker upp i bilden med jämna mellanrum? Tvn är en LG OLED B7 65V som jag aldrig haft några problem med när jag kopplat in diverse saker?

När jag väljer att testa min HDMI anslutning i Apple TV dyker följande meddelande upp:

Apple Tv har problem med att uppehålla en stabil HDMI anslutning. Kontrollera anslutningarna och kontrollera att du använder en HDMI-kabel med stöd för ultrahög hastighet.

Kabeln är denna: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_ekon-hdmi-kabel-1-5-m-v...

Någon som har några ideer?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Det framgår inte bandbredd på den kabeln som det gör på andra butikers kablar. Och Mediamarkt tar jag inte ens i med tång.

Jag valde denna från Apple i samband med köp av 4K TV, kollade runt på flera butikers billigare alternativ. Men tänkte som så att om Apple själva säljer denna från Belkin så ska det ju fungera. Vilket det också gör - klockrent.

https://www.apple.com/se/shop/product/HLL52ZM/A/belkin-ultrah...

Edit:
MM kabeln klarar 10.2Gbps
Apple 4K har en HDMI 2.0 utgång som skickar ut ca 18Gbps

Min kabel är overkill med 48Gbps men det funkar som sagt.

Tillägg i texten
Permalänk
Medlem

Låter som ett bandbreddsproblem, vad sker om du ställer ner Chroma till typ 4:2:0 istället under dom avancerade HDMI ut inställningarna?

Menyn ska tydligen se ut enligt nedan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Hämtade en Apple TV 4k igår kväll på Mediamarkt, ska testa hur jag upplever den. Tyvärr så verkar deras"hi speed" HDMI kabel som Mediamarkt rekommenderade trassla!?

Har konstant trassel med flickering, konstiga "gnistor och grejer som dyker upp i bilden med jämna mellanrum? Tvn är en LG OLED B7 65V som jag aldrig haft några problem med när jag kopplat in diverse saker?

När jag väljer att testa min HDMI anslutning i Apple TV dyker följande meddelande upp:

Apple Tv har problem med att uppehålla en stabil HDMI anslutning. Kontrollera anslutningarna och kontrollera att du använder en HDMI-kabel med stöd för ultrahög hastighet.

Kabeln är denna: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_ekon-hdmi-kabel-1-5-m-v...

Någon som har några ideer?

Lite konstig kabelrekommendation där, det står ju tydligt att 4k @ 30hz är max och att det är en HDMI 1.4 kabel i grunden.
(dvs den använder gamla "High speed" standarden från 1.4)

Leta upp en kabel med Premium high speed (HDMI 2.0, 18Gbps) eller Ultra high speed (HDMI 2.1, 48Gbps) så borde det funka.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för era tips och råd ska testa lite till med inställningar men jag antar att de sålt på mig en värdelös kabel för detta ändamål. Mediamarkt är ju inte kända för sin enorma kunskap...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Bildexpert 📺

När AppleTV själv inser att kabeln är kass är det nog så exakt det är. En kass kabel är inget man ska försöka "fixa".

Numera brukar det sällan vara problem med korta och hyfsat nytillverkade HDMI-kablar, men det lär förstås finnas undantag. Ta bild på AppleTV-varningen med mobilen och reklamera kabeln.

Vill du ha en garanterat fungerande kabel är det i vanlig ordning Premium High Speed-certifierade kablar som gäller. De stora butikerna är dock dåliga på att sälja sådana produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När AppleTV själv inser att kabeln är kass är det nog så exakt det är. En kass kabel är inget man ska försöka "fixa".

Numera brukar det sällan vara problem med korta och hyfsat nytillverkade HDMI-kablar, men det lär förstås finnas undantag. Ta bild på AppleTV-varningen med mobilen och reklamera kabeln.

Vill du ha en garanterat fungerande kabel är det i vanlig ordning Premium High Speed-certifierade kablar som gäller. De stora butikerna är dock dåliga på att sälja sådana produkter.

Tack för svar! Här skall reklameras!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Köper du tex https://noerdic.se/collections/cert/products/hdmi-2-1-alu-red... för 160 kr så funkar det garanterat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.