Permalänk
Medlem

Laptop för ingenjörsstudier

Hej!

Ska börja plugga en civilingenjörsutbildning nu till hösten och skulle därför behöva en laptop till detta. Jag kommer troligtvis att använda den litegrann både till programmering och cad. Vill gärna ha så tunn (under 2 cm) och lätt (under 1,8 kg) som möjligt, för att den ska vara smidig att ta med till skolan. Ser gärna att priset ligger under 15 000, men annars så är mitt max 17 000-18 000.

Jag har kollat litegrann på Zephyrus G14, som egentligen är lite i dyraste laget...
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/317217...

Skulle vara tacksam för tips kring Zephyrus G14 och vad det finns för liknande laptops som skulle kunna passa till mina studier.

Tack så länge!

Permalänk
Medlem

MacBook Pro M1, ligger under 15K och funkar fint för CAD och programmering. Kör in xcode så kan du lalla runt med lite fler möjligheter.
Den är snabb som attan, blir knappt fesljummen vid hög belastning och för Silicon-optimerade appar klår den allt i laptopväg när det kommer till hastighet/prestanda per watt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

MacBook Pro M1, ligger under 15K och funkar fint för CAD och programmering. Kör in xcode så kan du lalla runt med lite fler möjligheter.
Den är snabb som attan, blir knappt fesljummen vid hög belastning och för Silicon-optimerade appar klår den allt i laptopväg när det kommer till hastighet/prestanda per watt.

Tack för tipset, men jag köper gärna en dator som går på Windows istället för MacOS.

Permalänk
Medlem

Har även kollat på MSI Stealth 15M. I mina ögon ser den ut att vara på samma nivå eller bättre?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/267952...

Permalänk
Medlem

I den prisklassen tänker jag att det bara finns ett alternativ: Lenovo Thinkpad X1 Carbon.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av pj00:

Tack för tipset, men jag köper gärna en dator som går på Windows istället för MacOS.

Skriv det i originalinlägget då.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Hade helt klart kört på en Macbook Air M1. Körde en Macbook Pro 2012 under de 5 åren jag läste till Civilingenjör med liknande arbetsområden, fungerade suveränt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

I den prisklassen tänker jag att det bara finns ett alternativ: Lenovo Thinkpad X1 Carbon.

8GB ram?
Om man ska leka runt i olika cad program är väl 16GB det minsta man bör rekommendera idag.

https://knowledge.autodesk.com/support/autocad/learn-explore/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

8GB ram?
Om man ska leka runt i olika cad program är väl 16GB det minsta man bör rekommendera idag.

https://knowledge.autodesk.com/support/autocad/learn-explore/...

Om 16GiB RAM är ett krav tror jag budgeten behöver uppas en smula. Inte värt att köpa en sämre dator (byggkvalité, vikt, osv.).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Jag hade valt denna rakt av:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5738149
Eller denna om jag känt att jag haft råd:
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-Pro-16AC...

Håller inte riktigt dina storlekskrav (2,45 kg och 27 mm hög på högsta stället, betydligt smalare i övrigt) men har svårt att se att något ska slå den prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Om 16GiB RAM är ett krav tror jag budgeten behöver uppas en smula. Inte värt att köpa en sämre dator (byggkvalité, vikt, osv.).

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5624330

16GB, 3:2 skärm, Amd 4600H cpu, stor musplatta. För bara 10kkr. 7kkr mindre än ditt förslag.
Så jodå, det går att få 16GB inom budgeten.

Många recensioner verkar vara nöjd med byggkvalitén också

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5624330

16GB, 3:2 skärm, Amd 4600H cpu, stor musplatta. För bara 10kkr. 7kkr mindre än ditt förslag.
Så jodå, det går att få 16GB inom budgeten.

Klart du kan hitta interna komponenter som verkar bra för under 17 000 SEK. Det är ju hur de är förpackade som spelar roll.

Skrivet av nikwad:

Många recensioner verkar vara nöjd med byggkvalitén också

Jag tvivlar på att man betalar 7 000 SEK för Thinkpad-märket; men om datorn du länkat är likvärdig i byggkvalité, garantier, osv. är det ju ett toppenköp.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av frankobollo:

Jag hade valt denna rakt av:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5738149
Eller denna om jag känt att jag haft råd:
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-Pro-16AC...

Håller inte riktigt dina storlekskrav (2,45 kg och 27 mm hög på högsta stället, betydligt smalare i övrigt) men har svårt att se att något ska slå den prestandamässigt.

Lenovo Legion 5 Pro är helt outstanding, haft en drös med olika laptops genom åren och denna står helt klart ut pga olika anledningar, har den med ett 3070.

16:10 formatet, upplösningen, ljusstark och helt knivskarp skärm, sedan att den har alla features som HDR, G-sync och Freesync.
Tangentbordet är mycket skönt skriva på.

Blev helt klart ett bra substitut för min stationära burk.

Permalänk
Skrivet av peckapecan:

Lenovo Legion 5 Pro är helt outstanding, haft en drös med olika laptops genom åren och denna står helt klart ut pga olika anledningar, har den med ett 3070.

16:10 formatet, upplösningen, ljusstark och helt knivskarp skärm, sedan att den har alla features som HDR, G-sync och Freesync.
Tangentbordet är mycket skönt skriva på.

Blev helt klart ett bra substitut för min stationära burk.

Jag kan bara hålla med, uppgraderade själv just till Lenovo Legion 7 och är ofantligt nöjd.

Permalänk

Beror självklart på vad för typ av civilingenjörsutbildning men eftersom du säger programmering och cad antar jag du tänker på data, elektro eller maskin.
Valfri thinkpad, då passar du in bland resten också. Du kommer behöva en vanlig usb port och hdmi är användbart när du ska presentera, donglar suger. Och köp begagnat, du är ändå student.

Urkorkat att föreslå en macbook till en ingenjör, alldeles för många program som inte finns till mac och det är ett jäkla trassel att använda bootcamp för varannan grej.

Permalänk
Medlem

Alltså CAD är ett helvete på datorer med små skärmar, du vill ha minst 15tum eller extern skärm. Eller bara sitta i en datorsal.

Viktigaste kraven för en studentdator bör vara vikten. Allt över 1.5kg bör anses som tungt.

Carbon X1 eller möjligen en dell XPS kanske? 1.2kg är ju rimligt.

Skrivet av GetzTheGoldfish:

Och köp begagnat, du är ändå student.

Urkorkat att föreslå en macbook till en ingenjör, alldeles för många program som inte finns till mac och det är ett jäkla trassel att använda bootcamp för varannan grej.

Begagnat är väl sämsta rådet i hela tråden. Man får fina rabatter som student, och köper man något över lägsta prisklass så håller den hela studietiden på 5år.

Macbook är utmärkt till ingenjör, i princip bara cad mjukvara som inte alltid stödjer mac. Det är ju inte direkt ovanligt med mac för ingenjörsstudenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

I den prisklassen tänker jag att det bara finns ett alternativ: Lenovo Thinkpad X1 Carbon.

X1 extreme eller P1 (som är samma men proffsmodellen) är ju alternativ. Dock begagnade om man ska hålla sig inom budgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetzTheGoldfish:

Beror självklart på vad för typ av civilingenjörsutbildning men eftersom du säger programmering och cad antar jag du tänker på data, elektro eller maskin.
Valfri thinkpad, då passar du in bland resten också. Du kommer behöva en vanlig usb port och hdmi är användbart när du ska presentera, donglar suger. Och köp begagnat, du är ändå student.

Urkorkat att föreslå en macbook till en ingenjör, alldeles för många program som inte finns till mac och det är ett jäkla trassel att använda bootcamp för varannan grej.

Jag läste Civ. ing. elektro och körde Mac precis som ungefär 50 % av dem jag studerade med. Det var inga som helst problem. Provade aldrig bootcamp.

Enligt min uppfattning så bör man tänka på att man kommer släpa omkring på datorn hela dagarna i fem års tid. Det blir tröttsamt i längden att behöva bära omkring på en tung och otymplig dator med kort batteritid.

Min erfarenhet är också att Mac-datorer generellt sett är de som krånglar minst när det gäller att få dem att fungera med projektorer. Att ta med en adapter är inget stort problem, det behöver man även med de flesta windows-datorer eftersom många inte har fullstor HDMI.

Idag kör jag Thinkpad eftersom det är vad min arbetsgivare tillhandahåller, men om jag fick välja så skulle jag ha valt en Macbook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Skriv det i originalinlägget då.

Skriver man att den ska användas till CAD så går MacOS i princip bort direkt, då ingen av de vanliga CAD-systemen kan köra på MacOS. Är det dessutom en en M1 så blir det än värre.

Skrivet av Skrotnisse92:

Alltså CAD är ett helvete på datorer med små skärmar, du vill ha minst 15tum eller extern skärm. Eller bara sitta i en datorsal.

Viktigaste kraven för en studentdator bör vara vikten. Allt över 1.5kg bör anses som tungt.

Carbon X1 eller möjligen en dell XPS kanske? 1.2kg är ju rimligt.

Begagnat är väl sämsta rådet i hela tråden. Man får fina rabatter som student, och köper man något över lägsta prisklass så håller den hela studietiden på 5år.

Macbook är utmärkt till ingenjör, i princip bara cad mjukvara som inte alltid stödjer mac. Det är ju inte direkt ovanligt med mac för ingenjörsstudenter.

Begagnat är inte alls något dåligt råd om det ger möjlighet att införskaffa en dator med mycket RAM och en professionell GPU i Quadro-serien framför konsument GPU i Geforce-serien vilket är svårt att få in i TS budget. Beror dock lite på vilket CAD-system man vill köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetzTheGoldfish:

Beror självklart på vad för typ av civilingenjörsutbildning men eftersom du säger programmering och cad antar jag du tänker på data, elektro eller maskin.
Valfri thinkpad, då passar du in bland resten också. Du kommer behöva en vanlig usb port och hdmi är användbart när du ska presentera, donglar suger. Och köp begagnat, du är ändå student.

Urkorkat att föreslå en macbook till en ingenjör, alldeles för många program som inte finns till mac och det är ett jäkla trassel att använda bootcamp för varannan grej.

Nej det är inte urkorkat att föreslå en Macbook för en ingenjör, vart väldigt få tillfällen vi behövde använda något på våra personliga datorer som inte gick väldigt bra att köra genom antingen MacOs eller genom Paralells. Batteritiden och skärmen är de viktigaste faktorerna för studier vilket iallafall på den tiden Macbook var överlägsna de andra på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coenic:

Nej det är inte urkorkat att föreslå en Macbook för en ingenjör, vart väldigt få tillfällen vi behövde använda något på våra personliga datorer som inte gick väldigt bra att köra genom antingen MacOs eller genom Paralells. Batteritiden och skärmen är de viktigaste faktorerna för studier vilket iallafall på den tiden Macbook var överlägsna de andra på.

När jag pluggade hade halva klassen macbooks också (dock typ 80% med Windows installerat). Men en skillnad idag är ju att det inte går att köra Windows på något sätt på dagens macbooks om man inte går med i Windows Insider och tar ner Windows för ARM och köper senaste Parallels och kör det den vägen.

Då skulle jag inte säga att Macbooks var överlägsna varken i batteritid eller skärm. Min X220 var lättare än en MBA och hade mycket bättre batteritid, och IPS-skärm vilket ingen Macbook hade då. Idag är batteritiden mycket bättre i och med M1 men samtidigt kanske vi har nått punkten där man inte behöver den dator som har bäst batteritid längre. 8-10 timmar borde räcka ganska bra liksom och det kan man få från många olika datorer.

Hade jag pluggat idag hade jag antingen kört på en Surface eller liknande med penna så att man kan anteckna, rita figurer och så på ett enkelt sätt, CAD och andra tyngre saker hade jag då fått köra remote på datorn hemma men batteriet hade räckt hela dagen för skolarbete och så, alternativt någon dator med tillräcklig kraft men ändå fokus på låg vikt, som en Thinkpad P1. Ett par år gammal borde räcka gott. Dock hade det sannolikt inneburit att jag behövde ha laddaren med mig för en sådan dator är inte snål med strömmen. Min jobb-P1 (som har typ 75% batterihälsa, någon annan hade den innan mig och jag vet inte vad hen gjorde för att slita så på det) har batteri nog för några möten efter varandra men inte en heldag i labbet eller så.