Sonys nya beta-mjukvara aktiverar stöd för NVME-enheter på Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Sonys nya beta-mjukvara aktiverar stöd för NVME-enheter på Playstation 5

Playstation-användare vars lagringsutrymme är fyllt kan se ljuset i slutet av tunneln. Höga krav innebär dock få produkter med officiellt stöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade varit nice att lagra större spel på nån gen3 eller äldre nvme man har liggandes. Hade varit synd om nästa Call of Duty tog upp all intern plats.

Permalänk
Medlem

Detta öppnar upp möjligheter, synd bara att man inte äger en PS5:a.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det finns ju knappt några värdiga PS5 spel ute, så allt (ps4) hamnar ju ändå på den externa SSD man fick köpa till direkt.
PS4 spelen utnyttjar ju inte NVME alls känns det som, så onödigt att dom ligger där och skräpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Hade varit nice att lagra större spel på nån gen3 eller äldre nvme man har liggandes. Hade varit synd om nästa Call of Duty tog upp all intern plats.

Går det inte lagra ps5 spel på externa enheter? I så fall är det ju bara att skaffa ett chassi till din nvme gen 3.
På xbox series kan du lagra series spel på externa men inte spela. One, 360 och vanliga xbox spel kan du både lagra och spela på extern.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Detta öppnar upp möjligheter, synd bara att man inte äger en PS5:a.

De är relativt enkla att köpa nu, var själv inne på Amazon igår som hade redo att köpa. Håller det i sig kanske man rent av börjar se de i lager.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Går det inte lagra ps5 spel på externa enheter? I så fall är det ju bara att skaffa ett chassi till din nvme gen 3.
På xbox series kan du lagra series spel på externa men inte spela. One, 360 och vanliga xbox spel kan du både lagra och spela på extern.

Ska gå att lagra externt idag men i början fick spelen bara lagras internt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De är relativt enkla att köpa nu, var själv inne på Amazon igår som hade redo att köpa. Håller det i sig kanske man rent av börjar se de i lager.

Ska gå att lagra externt idag men i början fick spelen bara lagras internt.

Great tip

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ska gå att lagra externt idag men i början fick spelen bara lagras internt.

Bra det behövs ju med dagens SSD storlekar och storlek på spel, speciellt för stackarna som har 4g bredband eller adsl. Finns väl till och med länder som har "surfpott" på fiber.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Great tip

Fler butiker har fått in leveranser med. Så letar man PS5 så är det värt att hålla koll nu.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Bra det behövs ju med dagens SSD storlekar och storlek på spel, speciellt för stackarna som har 4g bredband eller adsl. Finns väl till och med länder som har "surfpott" på fiber.

Verkligen, sitter själv med 4G ("obegränsat") och spelen är gigantiska. Närmar jag mig 1TB på en månad verkar Telia strypa hastigheten. 1TB är mindre än folk nog ofta tror i ren data. Inget CoD Warzone för mig.

Min PS5 kommer börja användas mer när fibern är färdiginstallerad. Grävdes för 2-3 veckor sedan så är i väntans tider.

Blir en NVMe disk vid något tillfälle troligen, sliter hellre på den som är utbytbar. 665GB ledigt vid start, många PS4/5 spel ligger runt 100GB och uppåt.

Permalänk
Medlem

I nuvarande stund ser jag inget behov av extern lagring då jag brukar spela igenom ett eller max två spel i taget. Men jag fattar absolut behovet då stora titlar som BF osv tar upp MYCKET plats. Vi får hoppas att de lyckas lösa diverse buggar och att de mjukar upp kraven lite gran så det kan bli lättare (och billigare) att sätta in extra lagring.

Skrivet av reverend benny:

Det finns ju knappt några värdiga PS5 spel ute, så allt (ps4) hamnar ju ändå på den externa SSD man fick köpa till direkt.
PS4 spelen utnyttjar ju inte NVME alls känns det som, så onödigt att dom ligger där och skräpar.

Ratchet and Clank Rift Apart är sjukt bra. Mycket värt att spela igenom (även för oss vuxna)! Flera andra stora titlar är på ingång nu under hösten...

Permalänk
Medlem

Går det att överföra installerade spel till en extern lagringsenhet för "lagring" när man inte aktivt spelar spelet så att man kan återöverföra tillbaka till den interna lagringen vid senare tillfälle? Såg nån på youtube som tipsade det på Series S som har ännu mindre intern lagring.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Verkligen, sitter själv med 4G ("obegränsat") och spelen är gigantiska. Närmar jag mig 1TB på en månad verkar Telia strypa hastigheten. 1TB är mindre än folk nog ofta tror i ren data. Inget CoD Warzone för mig.

Sedan är ju 4G hastigheten inte precis stabil, på papperet 10-40Mbit.
Min egen uppmätta hastiget (Telenor 4G mobilt hemma bredband) allt från just 10mbit till 52mbit beror helt på när man testar.

Genomsnittsmässigt ligger downloaden på 3000-4000 KB/sec (~25mibit-35mbit), bara ibland den skjuter i höjden till 48-52mbit.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Går det att överföra installerade spel till en extern lagringsenhet för "lagring" när man inte aktivt spelar spelet så att man kan återöverföra tillbaka till den interna lagringen vid senare tillfälle? Såg nån på youtube som tipsade det på Series S som har ännu mindre intern lagring.

Ja det går

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Någon som orkat kolla om det går att kringgå regionsspärren på betaprogrammet på något enkelt sätt?
Har för mig att tidigare beta-firmware bara distribuerats via auto update direkt i konsolen snarare än en nerladdningsbar fil så antar att man inte bara kan hitta en vänlig själv som är med i programmet o kopiera deras fil.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

I nuvarande stund ser jag inget behov av extern lagring då jag brukar spela igenom ett eller max två spel i taget. Men jag fattar absolut behovet då stora titlar som BF osv tar upp MYCKET plats. Vi får hoppas att de lyckas lösa diverse buggar och att de mjukar upp kraven lite gran så det kan bli lättare (och billigare) att sätta in extra lagring.

Ratchet and Clank Rift Apart är sjukt bra. Mycket värt att spela igenom (även för oss vuxna)! Flera andra stora titlar är på ingång nu under hösten...

Hoppas hellre på teknisk utveckling för detta, inte att grunkraven blir lägre.

När det kommer till prestandan så verkar Sony vänt lite i och med denna nyhet, de pratade om ca 7GB/S under Cerny presentationen för att kompensera för antal kanaler.
Hoppas inte detta har med PC och bakåtkompabilitet att göra, för då blir jag less...

Lite fundersam över att de inte tar upp några krav på hur enheten behöver prestera över tid, lagringshastigheten brukar ju sjunka mycket och i varierande grad under belastning.
De kanske har tänkt att använda den integrerade lagringen för att kompensera till expansionen, då kanske expansionen inte riktigt behöver leva upp till samma krav?
Borde kanske slita mer på den interna dock...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithos:

Sedan är ju 4G hastigheten inte precis stabil, på papperet 10-40Mbit.
Min egen uppmätta hastiget (Telenor 4G mobilt hemma bredband) allt från just 10mbit till 52mbit beror helt på när man testar.

Genomsnittsmässigt ligger downloaden på 3000-4000 KB/sec (~25mibit-35mbit), bara ibland den skjuter i höjden till 48-52mbit.

Ugh! Ungefär vad jag hade med Tele2 innan. Samt att anslutningen fortfarande var extremt instabil. Stabila 10-40 Mbit vore relativt acceptabelt.

Men min Telia anslutning får jag normalt ut typ 100-140 Mbit, stabilt men ping på 40-60ms. Men nu under sommaren är det nog 30-90 Mbit.

Har du provat andra ISPar? Du borde kunna få ut mer om det inte är allmänt dålig täckning eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har du provat andra ISPar? Du borde kunna få ut mer om det inte är allmänt dålig täckning eller liknande.

Är glad att det ens finns 4G täckning här pricis så jag kan ha det i huset, så pass gränsfall där jag bor att bara 50-100 meter bort finns ingen täckning eller väldigt dåligt, (tom enligt kartor på ISP hemsidor)

Dock nöjd kommer från 7/0.8mbit ADSL som kostade MER än mitt Telenor 4G...

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fearnox:

Hoppas hellre på teknisk utveckling för detta, inte att grunkraven blir lägre.

När det kommer till prestandan så verkar Sony vänt lite i och med denna nyhet, de pratade om ca 7GB/S under Cerny presentationen för att kompensera för antal kanaler.
Hoppas inte detta har med PC och bakåtkompabilitet att göra, för då blir jag less...

Lite fundersam över att de inte tar upp några krav på hur enheten behöver prestera över tid, lagringshastigheten brukar ju sjunka mycket och i varierande grad under belastning.
De kanske har tänkt att använda den integrerade lagringen för att kompensera till expansionen, då kanske expansionen inte riktigt behöver leva upp till samma krav?
Borde kanske slita mer på den interna dock...

SSDn som är integrerad har råprestanda på 5,5 GB/s så därför är det samma krav på M.2. De högre siffrorna Cerny nämnde är när komprimering används och man kan nå motsvarande 9 GB/s i praktiken.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Är glad att det ens finns 4G täckning här pricis så jag kan ha det i huset, så pass gränsfall där jag bor att bara 50-100 meter bort finns ingen täckning eller väldigt dåligt, (tom enligt kartor på ISP hemsidor)

Dock nöjd kommer från 7/0.8mbit ADSL som kostade MER än mitt Telenor 4G...

https://www.starlink.com/ Något för dig i framtiden kanske?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

SSDn som är integrerad har råprestanda på 5,5 GB/s så därför är det samma krav på M.2. De högre siffrorna Cerny nämnde är när komprimering används och man kan nå motsvarande 9 GB/s i praktiken.

Den inbyggda SSD'n har också "6 levels of priority" och pc nvme har "2 levels of priority" så enligt Cerny måste PS5'n kompensera, antagligen därför man kanske behöver ha lite högre hastighet än specifikt 5.5GB/s.

Skrivet av runicgol:

https://www.starlink.com/ Något för dig i framtiden kanske?

Inte för den kostnaden, men om det går ner till gratis hårdvara och 400-500kr/mån sure. ;p

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithos:

Är glad att det ens finns 4G täckning här pricis så jag kan ha det i huset, så pass gränsfall där jag bor att bara 50-100 meter bort finns ingen täckning eller väldigt dåligt, (tom enligt kartor på ISP hemsidor)

Dock nöjd kommer från 7/0.8mbit ADSL som kostade MER än mitt Telenor 4G...

Oj, ligger verkligen på gränsen då. Riktantenner och liknande med då?

Med tanke på förutsättningarna så är det ju ändå rätt hyffsade hastigheter, men är väl just att få det stabilare.

ADSL hastigheterna alltså... och sen priset. Hade faktiskt det som alternativ, men då de rycker kopparn när som helst var det aldrig något seriöst alternativ. Och ohyggligt dyrt (upp tilll 24/x och 500-550kr/mån).

Spelstorlekarna idag är så offantligt stora om man inte har en hyffsad anslutning. Och även man har utrymme att ha de spel man vill spela installerade så kommer det alltid uppdateringar på 1GB till oändligt (Warzone-uppdateringarna på 50+GB/veckan var sådär lagomt roliga...). Sedan streaming och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

SSDn som är integrerad har råprestanda på 5,5 GB/s så därför är det samma krav på M.2. De högre siffrorna Cerny nämnde är när komprimering används och man kan nå motsvarande 9 GB/s i praktiken.

Skrivet av Mithos:

Den inbyggda SSD'n har också "6 levels of priority" och pc nvme har "2 levels of priority" så enligt Cerny måste PS5'n kompensera, antagligen därför man kanske behöver ha lite högre hastighet än specifikt 5.5GB/s.

Jo precis, vet inte vad jag fick 7GB/s ifrån, men vill minnas att jag hört eller läst det någonstans.
Cerny nämner att det behövs kompensation och att 5,5GB/s inte räcker i alla fall.

Jag menade dock inte komprimering, utan rå prestanda.
Det var väl tal om upp till 15GB/S eller något liknande för ett tag sen med komprimering?

17,38GB/S var det visst
Oodle Sweclockers

Men prestanda över tid bör ju i alla fall vara en viktig faktor, i alla fall till hur jag hoppas att lagringen kommer att utnyttjas framöver.
Lite surt ifall Series X och PS5 har ungefär samma tillverkningskostnader fast att Sony inte väljer att utnyttja tekniken som de satsat på.

*Edit: Firecuda 530 verkar ju prestera väldigt bra, men är också väldigt dyra :/
Hoppas att de får konkurrens snart, då Dustin home tar 3100Kr för 1TB.
Jag gillar dock att konsolen vill ha så extrema moduler, även om det kommer vara lite surt att man får vara lite konservativ med utrymmet ett tag framöver.
Frågan är också om Sony har tänkt på detta: "One thing to note is that high-capacity FireCuda 530 drives are double sided, so they are physically thicker than 500GB and 1TB models.".
Sen så är skrivhastigheten bara hälften så snabb på 500GB modellen :/

Toms Hardware

Men eftersom att det kommer vara dåligt med PS5 exklusiva spel framöver så kanske man kan kan nöja sig med USB SSD de kommande 2 åren, då det går ungefär lika snabbt vid bakåtkompabilitet och man har den interna lagringen för prioriterade spel.

Permalänk
Medlem

Har digital edition och i dagsläget så känner jag inget behov alls. Får plats med 4-5 spel och har 1000/1000 så att ladda ner något nytt tar inte så lång tid.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Finns det någon lista på vilka enheter som uppfyller kraven:
Seagate Firecuda 530 förstår jag och antar att WD SN850 gör det med heatsink men sen då?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mindfighter:

Finns det någon lista på vilka enheter som uppfyller kraven:
Seagate Firecuda 530 förstår jag och antar att WD SN850 gör det med heatsink men sen då?

Enda enheten med officiellt stöd är firecuda. Men jag tänker att nästan alla Gen 4 bör ju funkar fint så länge man håller sig inom måtten där.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Finns det någon som testat en gen3 ssd? Vägrar ps5an använda den eller får man kanske bara någon varning om att laddtiderna inte är lika bra eller liknande?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Xeno88:

Finns det någon som testat en gen3 ssd? Vägrar ps5an använda den eller får man kanske bara någon varning om att laddtiderna inte är lika bra eller liknande?

Jag är ganska säker på att den bara kommer att vägra använda den.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Trevligt, nu ska det bara komma spel också så man kan fylla den vanliga disken!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag är ganska säker på att den bara kommer att vägra använda den.

Detta borde ni testa. Helst ni på swec och inte FZ.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk