Permalänk

Stulen laptop

Hej, häromdagen blev min kusin av med sin laptop, en nyare lenovo

Det är ju polis anmält men har en fråga bara,

Hon är ganska säker att hon aktiverade ”hitta min enhet” eller vad det heter. Men kommer inte upp något när hon söker på den,

Om datorn har blivit ominstallerad, försvinner då alla tänkbara sätt att spåra datorn?
Datorn hade även eget modem så hon hade ett simkort i den för att hela tiden vara ansluten. Men den kan ju vara ur tagen nu.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Om datorn har blivit ominstallerad, försvinner då alla tänkbara sätt att spåra datorn?

Inte nödvändigtvis, Windows har en spyware-funktion som läser en körbar fil ur BIOS så att stöldskydd och annan trackingmjukvara kan återinstallera sig själv efter ominstallation av Windows. Lenovo har den funktionen på Thinkpads (dvs de bättre modellerna). Men det brukar handla om en betaltjänst i så fall.

Vill du ha mer hjälp så bör du nog tala om exakt vad kusinen försöker använda för verktyg för att spåra laptopen.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Inte nödvändigtvis, Windows har en spyware-funktion som läser en körbar fil ur BIOS så att stöldskydd och annan trackingmjukvara kan återinstallera sig själv efter ominstallation av Windows. Lenovo har den funktionen på Thinkpads (dvs de bättre modellerna). Men det brukar handla om en betaltjänst i så fall.

Vill du ha mer hjälp så bör du nog tala om exakt vad kusinen försöker använda för verktyg för att spåra laptopen.

Glömde tillägga att det är en företags dator och att företaget har en egen lite ”it avdelning”

Vet inte vad det är, något inbyggt i Windows att man kan spåra sin dator, det är en Windows 10, och någon form av platta. Typ som surface fast lenovo vissa det sig nyss,

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Familjefar88:

Glömde tillägga att det är en företags dator och att företaget har en egen lite ”it avdelning”

Vet inte vad det är, något inbyggt i Windows att man kan spåra sin dator, det är en Windows 10, och någon form av platta. Typ som surface fast lenovo vissa det sig nyss,

Är det en företagsdator och hanteras av en domänkontrollant kan det vara så att det inte går att spåra den själv, det kan inte jag.
Ni måste säga till närmsta chef/IT att ni har blivit av med den, de kanske kan spåra den.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Är det en företagsdator och hanteras av en domänkontrollant kan det vara så att det inte går att spåra den själv, det kan inte jag.
Ni måste säga till närmsta chef/IT att ni har blivit av med den, de kanske kan spåra den.

Både it avdelningen och polisen är underrättade,
Men spekulerar mest för egen nyfikenhet hur det fungerar, eftersom hon inte fick upp datorn i mina enheter

Det där inbyggda i BIOS, är det som GPS att det funkar när datorn är på, eller behlver man internet anslutning?

Det lär ju inte vara någon risk för dom att ta sig in eftersom det är lösenordsskyddad, men tänkte mer om den blev ominstallerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Både it avdelningen och polisen är underrättade,
Men spekulerar mest för egen nyfikenhet hur det fungerar, eftersom hon inte fick upp datorn i mina enheter

Det där inbyggda i BIOS, är det som GPS att det funkar när datorn är på, eller behlver man internet anslutning?

Det lär ju inte vara någon risk för dom att ta sig in eftersom det är lösenordsskyddad, men tänkte mer om den blev ominstallerad

Den behöver ju internet på något sätt, hur ska den annars kunna kommunicera ut vart den är?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Familjefar88:

Både it avdelningen och polisen är underrättade,
Men spekulerar mest för egen nyfikenhet hur det fungerar, eftersom hon inte fick upp datorn i mina enheter

Det där inbyggda i BIOS, är det som GPS att det funkar när datorn är på, eller behlver man internet anslutning?

Det lär ju inte vara någon risk för dom att ta sig in eftersom det är lösenordsskyddad, men tänkte mer om den blev ominstallerad

Internetanslutning behövs såklart, ingen GPS i BIOS.

Skrivet av jnsson:

Den behöver ju internet på något sätt, hur ska den annars kunna kommunicera ut vart den är?

Den hade ingbyggt modem enl. TS så den kanske kan spåras.

Permalänk
Medlem

Är den inte igång så lär det vara svårt spåra den också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Lenovo datorer som är köpte åt företag är inte speciellt enkla att ominstallera utan de rätta behörigheterna. Om det var en tablet modell därtill, där man inte kan byta ssd, så måste det ju vara i princip omöjligt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Internetanslutning behövs såklart, ingen GPS i BIOS.

Den hade ingbyggt modem enl. TS så den kanske kan spåras.

Framförallt kan ju polisen spåra sim-kortet med hjälp av teleoperatören.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att allt som inte är koppar i den redan är skrot.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Wyver:

Framförallt kan ju polisen spåra sim-kortet med hjälp av teleoperatören.

Det bör de kunna göra ja, inte helt 100-ig metod men kombinerat med Wi-Fi lär det vara rätt bra.
Skulle dock inte tro att man gör det för en laptop, snarare för personer som förts bort.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Skulle gissa att allt som inte är koppar i den redan är skrot.

Det skulle ju inte förvåna mig häller

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det bör de kunna göra ja, inte helt 100-ig metod men kombinerat med Wi-Fi lär det vara rätt bra.
Skulle dock inte tro att man gör det för en laptop, snarare för personer som förts bort.

Troligtvis gör man inte det, absolut inte 100%.
Men som sagt en företagsdator.
Den Företags thinkpad, jag har haft att göra med, så är det i princip omöjligt att installera om utan rätta lösenord till bios.

I princip har den ju noll värde för den som stal den.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Troligtvis gör man inte det, absolut inte 100%.
Men som sagt en företagsdator.
Den Företags thinkpad, jag har haft att göra med, så är det i princip omöjligt att installera om utan rätta lösenord till bios.

I princip har den ju noll värde för den som stal den.

Finns inget som är omöjligt mht. datorer. Man kan återställa i princip alla datorer till fabrikstillstånd, det finns ofta en hemlig kod för varje serienummer av varje dator som man kan skriva på datorn vid uppstart, denna kod kan normalt inte begäras av privatpersoner men man kan skicka in datorn till auktoriserat serviceverkstad för det "märket" man nu har, och dom kan låsa upp datorn.

Det går även att göra själv, men ofta får man meka lite, såsom hitta mjukvara på internetets mörka sidor "brandxxx-factory-reset-key-generator", oftast baserat på datorns serie nummer, ofta får man kompilera mjukvaran själv då dom sällan erbjuder fix-färdiga lösningar, så det förväntas ett minimum lägstanivå av förstånd på programmering etc.

Men det finns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Skulle gissa att allt som inte är koppar i den redan är skrot.

Tror du verkligen att folk snor laptops, för att riva ut kopparn ur dom, och slänga resten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Finns inget som är omöjligt mht. datorer. Man kan återställa i princip alla datorer till fabrikstillstånd, det finns ofta en hemlig kod för varje serienummer av varje dator som man kan skriva på datorn vid uppstart, denna kod kan normalt inte begäras av privatpersoner men man kan skicka in datorn till auktoriserat serviceverkstad för det "märket" man nu har, och dom kan låsa upp datorn.

Det går även att göra själv, men ofta får man meka lite, såsom hitta mjukvara på internetets mörka sidor "brandxxx-factory-reset-key-generator", oftast baserat på datorns serie nummer, ofta får man kompilera mjukvaran själv då dom sällan erbjuder fix-färdiga lösningar, så det förväntas ett minimum lägstanivå av förstånd på programmering etc.

Men det finns!

Det förutsätter att du har möjlighet att installera något vettigt på datorn och främst att du kommer in i Windows, när du inte har något password.

Klart det är möjligt, men med lenovos supervisor password och ”master password” eller vad de hette som man ska skriva in vid boot och andra för att kunna göra något vettigt i bios. Så gör det rätt svårt.

Men det löste sig med att lyssna och titta på en ryss på youtube.
Vilka pinnar man skulle kortsluta vid boot för reseta chippet som lenovo använder för dehär security passwords.

Datorn ifråga var på inga sätt olagligt införskaffad, skall påpekas. Bara dumt återställd.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det förutsätter att du har möjlighet att installera något vettigt på datorn och främst att du kommer in i Windows, när du inte har något password.

Du behöver inte tillgång till windows eller hårddisken i datorn för att återställa BIOS till fabrikstillstånd, som jag sade tidigare - fabrikanten HAR ett eget system vart dom kan skriva in serienumret på datorn, och får då en kod som man kan öppna datorns bios med, oavsett hur låst den är. Detta nekar serviceavdelningen att svara på oftast, men det finns - jag vet, för jag har använt en sån.

Och windows lösenord går att "nollställa" med ett specialprogram som finns på vissa "usb-special-OS" som också finns på den mörka sidan av internet. Först bryter man BIOS nyckeln, och sen har man tillgång att boota via USB, och så kan man fixa att nollställa windows lösenordet.

Om hårddisken är krypterat, det är en helt annan femma, då blir det lite mera komplext.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror du verkligen att folk snor laptops, för att riva ut kopparn ur dom, och slänga resten?

Om de inte kan komma in i mjukvaran, ja. Det är väl sällan toppstudenterna från KTH som begår dessa stölder, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Du behöver inte tillgång till windows eller hårddisken i datorn för att återställa BIOS till fabrikstillstånd, som jag sade tidigare - fabrikanten HAR ett eget system vart dom kan skriva in serienumret på datorn, och får då en kod som man kan öppna datorns bios med, oavsett hur låst den är. Detta nekar serviceavdelningen att svara på oftast, men det finns - jag vet, för jag har använt en sån.

Och windows lösenord går att "nollställa" med ett specialprogram som finns på vissa "usb-special-OS" som också finns på den mörka sidan av internet. Först bryter man BIOS nyckeln, och sen har man tillgång att boota via USB, och så kan man fixa att nollställa windows lösenordet.

Om hårddisken är krypterat, det är en helt annan femma, då blir det lite mera komplext.

Allt är möjligt, det är som sagt testat.
I mitt fall för att göra det enkelt.
Börja med ett power on password (kunde vi)
Sen supervisor password (tack till ryssen)
Sen Windows password.

Power on password, vet inte jag hur man ska kringå.
Tror inte det ”försvinner” med ryssens kortslutningsknep.
Kanske lenovo service kan fixa det, men jag ser ingen anledning varför lenovo skulle ha en backdoor till det.

Det förstör ju fullständigt vitsen med det.

Sen ska vi komma ihåg datorn som tråden handlar om har ju inte blivit stulen av Jönsson ligan, med all sannolikhet.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Den Företags thinkpad, jag har haft att göra med, så är det i princip omöjligt att installera om utan rätta lösenord till bios.

I princip har den ju noll värde för den som stal den.

Yep, så den lär vara sönderslagen och dumpad i närmsta sjö, container, skogsparti eller liknande när förövaren upptäckte detta. Tyvärr. Och chansen att idioten som stal den lär tyvärr vara mer eller mindre omöjlig att sätta dit för detta.

Men det gäller gissningsvis om någon "junkie" yrkeskriminell som stjäl för att ha råd med sitt/sina missbruk, så åker väl dit för något annat brott inom kort, förhoppningsvis.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hej har ju gått över ett år sedan detta inlägget, men jag undrar, blev det något av det? Hittat?
Om inte, undrar vad det var för exakt modell/specsen på den?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Är det en företags dator och de kör med Microsoft 365 så kan man wipa datorn intune.
Annars kör de bara O365 (för mailen + lite annat)
Så kan man wipa datorn genom det (tror jag). Funkar för mobiler iallafall.

Kräver ju så klart att de kopplar in den så den kommer åt internet också.

Spåra och hitta den är nog kört. Är nog bara att ta på försäkringen

Edit: Va var det ett gammal inlägg ?? gg