Permalänk
Medlem

felsökning ingen bild

Hej. Har fått problem med att jag inte får fram nån bild när jag startar datorn. Vet inte om det var åskan inatt eller när ettåringen stod och tryckte upprepat på powerknappen när jag inte såg. Testat köra med enbart minnen och cpu inkopplat med skärm inkopplat i moderkortet men det gav inte heller någon bild, testat koppla in i tv, ger inte heller bild, testat reseta cmos utan resultat. Testat köra minnena var och en för sig med.

När grafikkortet är inkopplat lyser det rgb led..

CPU dioden blinkar till när jag startar men släcks sen, håller jag inne restartknappen lyser CPU dioden och datorn startar inte om. Står i manualen att den ska lysa kontinuerligt vid fel.

Känns ju som att det inte är nätagget som spökar utan att det är processorn eller minnena. Men finns det något sätt att testa detta utan att byta mot andra delar?

Tacksam för all hjälp jag kan få 😊

Min spec:
AMD 3500x
Red devil 5700xt
Corsair vengeance 3600 cl 18
Samsung 970 EVO Plus
Corsair CX650M, 650W PSU
MSI B450 Max gamling Plus

Permalänk

För att normal uppstart ska ske ska LED för cpu, dram,vga,boot tändas kontinuerligt.
Har man gjort cmosdelen helt korrekt så kommer den absolut lämpligaste vägen sen bli test av riggen med fungerande delar. Låna, få tag på nåt billigt eller lämna in för felsökning.

Tror din 1åring är oskyldig den här gången Åskan var nog framme. Den skördar nya offer vecka för vecka ute på landsbygden *Japp, jag gissar lite grovt*

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

För att normal uppstart ska ske ska LED för cpu, dram,vga,boot tändas kontinuerligt.
Har man gjort cmosdelen helt korrekt så kommer den absolut lämpligaste vägen sen bli test av riggen med fungerande delar. Låna, få tag på nåt billigt eller lämna in för felsökning.

Tror din 1åring är oskyldig den här gången Åskan var nog framme. Den skördar nya offer vecka för vecka ute på landsbygden *Japp, jag gissar lite grovt*

Rätt gissat.😀 Aa tänkte det var långsökt med men det var de händelserna jag kunde komma på hehe. Ja så är det, hade för mig att dom brukade tändas men var rätt längesen jag pillade något med den så var osäker. Jag har ju trott att det ska bli strömavbrott ifall något sånt här ska ske men det kanske räcker med strömspikar då. Blir att göra som du säger med att testa andra delar då. Bara hoppas det inte är för många delar som är trasiga då. Tack för hjälpen

Permalänk

Billigaste är ju 99:- mätare från valfri butik och testa sig fram men mätresultat och förståelse hamnar nu i fokus.
Åska kan ge antingen eller men baserat på tänd och släckt CPU-led så säger jag moderkortet.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Billigaste är ju 99:- mätare från valfri butik och testa sig fram men mätresultat och förståelse hamnar nu i fokus.
Åska kan ge antingen eller men baserat på tänd och släckt CPU-led så säger jag moderkortet.

Ah hushållsel är krångligt nog. 😅 mätpunkter på ett moderkort känns inte lika givet. Ska få låna kompisens minnen och testa i dagarna och är det inte de så köper jag nytt moderkort å testar den vägen..