Windows 11 Insider Beta Channel

Permalänk
Medlem

Windows 11 Insider Beta Channel

Då har MS släppt Windows 11 för oss som vill vara med i Windows 11 Insider Beta channel. Källa: https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/07/22/announci... Någon som tänker köra beta versionen? Jag tänker göra det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Keeper of the Bamse

Man får alltså 22000.100, samma som vi i dev channel har kört nu.

Bra att du påminde, jag byter till Beta nu, så man får lite stabilare releaser, även om jag knappt hittat några buggar alls i dev

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Man får alltså 22000.100, samma som vi i dev channel har kört nu.

Bra att du påminde, jag byter till Beta nu, så man får lite stabilare releaser, även om jag knappt hittat några buggar alls i dev

Och så blir det enklare o byta till stabila versionen av W11, när den släpps när man är i Beta eller Preview Release kanalen.

Hur har den versionen varit för dig som kört dev kanalen?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av jnsson:

Och så blir det enklare o byta till stabila versionen av W11, när den släpps när man är i Beta eller Preview Release kanalen.

Hur har den versionen varit för dig som kört dev kanalen?

Hehe ja, jag ville ju bara in i W11 tidigt, men vill sen hoppa på så stabila kanaler som möjligt, och om man stannar för länge så måste man väl installera om till slut? Minns inte hur jag gjorde med W10, jag hoppade på insdider där med.

Det enda jag upplevt negativt i W11 är att just igår innan jag skrev första svaret här så blev vissa alternativ blanka tills man förde musen över dem, inne i display settings, men efter en omstart så funkade det bra.

Kaaaanske att det blir lite s.k. micro stuttering i vissa spel. Detta förstärktes av att feedback-hub frågade om jag hade en ryck-fri upplevelse. Kanske något som Microsoft upplevt, och numera fixat i .100-releasen?

Annars känns detta Windows mer som en visuell uppgradering. Jag har inte behövt gamla kontrollpanelen en enda gång faktiskt! I tidiga W10 var det ju rätt blandad kompott med avsaknad av vissa saker i "settings", så man fick gå till gamla kontrollpanelen.

Jag gillar verkligen att fönster "minns" var dom är nånstans, för jag har både en Samsung G9 och en LG CX inkopplade, så alla med dubbla skärmar lär ju uppskatta detta

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hehe ja, jag ville ju bara in i W11 tidigt, men vill sen hoppa på så stabila kanaler som möjligt, och om man stannar för länge så måste man väl installera om till slut? Minns inte hur jag gjorde med W10, jag hoppade på insdider där med.

Det enda jag upplevt negativt i W11 är att just igår innan jag skrev första svaret här så blev vissa alternativ blanka tills man förde musen över dem, inne i display settings, men efter en omstart så funkade det bra.

Kaaaanske att det blir lite s.k. micro stuttering i vissa spel. Detta förstärktes av att feedback-hub frågade om jag hade en ryck-fri upplevelse. Kanske något som Microsoft upplevt, och numera fixat i .100-releasen?

Annars känns detta Windows mer som en visuell uppgradering. Jag har inte behövt gamla kontrollpanelen en enda gång faktiskt! I tidiga W10 var det ju rätt blandad kompott med avsaknad av vissa saker i "settings", så man fick gå till gamla kontrollpanelen.

Jag gillar verkligen att fönster "minns" var dom är nånstans, för jag har både en Samsung G9 och en LG CX inkopplade, så alla med dubbla skärmar lär ju uppskatta detta

Är du med i Dev kanalen så är du fast där. Däremot så kan du gå med i Beta kanalen och bocka i att du vill gå ur när nästa skarpa release sker.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hehe ja, jag ville ju bara in i W11 tidigt, men vill sen hoppa på så stabila kanaler som möjligt, och om man stannar för länge så måste man väl installera om till slut? Minns inte hur jag gjorde med W10, jag hoppade på insdider där med.

Det enda jag upplevt negativt i W11 är att just igår innan jag skrev första svaret här så blev vissa alternativ blanka tills man förde musen över dem, inne i display settings, men efter en omstart så funkade det bra.

Kaaaanske att det blir lite s.k. micro stuttering i vissa spel. Detta förstärktes av att feedback-hub frågade om jag hade en ryck-fri upplevelse. Kanske något som Microsoft upplevt, och numera fixat i .100-releasen?

Annars känns detta Windows mer som en visuell uppgradering. Jag har inte behövt gamla kontrollpanelen en enda gång faktiskt! I tidiga W10 var det ju rätt blandad kompott med avsaknad av vissa saker i "settings", så man fick gå till gamla kontrollpanelen.

Jag gillar verkligen att fönster "minns" var dom är nånstans, för jag har både en Samsung G9 och en LG CX inkopplade, så alla med dubbla skärmar lär ju uppskatta detta

Du kan nu gå över till Beta kanalen utan att behöva ominstallera Windows, men detta gäller bara fram tills att nästa version av dev builden kommer ut, så jag skulle rekommendera dig o byta till beta

Skrivet av HoboCop:

Är du med i Dev kanalen så är du fast där. Däremot så kan du gå med i Beta kanalen och bocka i att du vill gå ur när nästa skarpa release sker.

Går dock o byta från dev till beta utan ominstallation just nu. Detta är dock ett engångstillfälle

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har dedikerad burk för Dev så den kan gott rulla på för evigt, övriga burkar uppgraderas när skarpa kommit.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av HoboCop:

Är du med i Dev kanalen så är du fast där. Däremot så kan du gå med i Beta kanalen och bocka i att du vill gå ur när nästa skarpa release sker.

Men hallå jag skrev ju i mitt första inlägg att jag hoppar av vid den här hållplatsen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

I o med att jag startade tråden så kan jag fortsätta o rapportera att jag fortfarande har problem med Widget delen i Windows 11. Någon mer än jag där Widget delen inte fungerar alls? Så här ser det ut för mig

Jag kan trycka på saker i Widget, för jag får en muspekare som indikerar på att jag kan trycka, och om jag gör det, så öppnar den min webbläsare. Ska nu testa med Reset this PC. Det är så nära clean install jag kan komma. Se om det löser problemet. Jag hade detta problem med 1:a dev build också, men då gick jag tillbaka till W10 och tänkte att de fixar väl det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Körde in det på min primära burk nu för att jag var sugen på att testa ordenligt (kört i VM-burk innan).

Nu gör jag inget speciellt med datorn precis så jag har inte påträffat någon jobbig bugg öht, utan allt flyter på som förväntat.
Positiv känsla efter att ha kört en stund idag helt klart

Permalänk
Medlem

Jag tog och installerade det igår kväll men har fått en bättre känsla för det nu.
Det är verkligen inte en så stor skillnad från W10 när det kommer till allt utanför start menyn, allt ser och låter mjukare ut utan att bli för mycket.

Hittills har det inte uppkommit några problem gällande prestandan utan allt jag har att påpeka är utseendet på start menyn. Jag började precis att tycka om W10 och möjligheten att lägga appar i mappar/rutmönster så att det kunde bli en finare ordning på det, liknande hur många gjorde på skrivbordet i W7. Visst jag kan lägga mina favoriter i det första fönstret men jag önskar verkligen att det ger oss möjligheten att ta bort hela "recommended" delen av fönstret samt att kunna sprida ut ens ikoner hur man vill istället för i en enda lång lista som på en Iphone...

Permalänk
Medlem

Går det att installera Android appar i 11an än?

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

Noterade att i HDR läge så är Windows 11 ljusare än Windows 10, fick dra ner ljusreglaget i Windows HDR panelen 10% mer än i Windows 10 för samma upplevelse, kan jämföra direkt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||