Veckans fråga: Hur föredrar du att navigera telefonen?

Permalänk
Medlem

Fluid Navigation Gestures och sen gömmer jag inbyggda navbar med root.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Shudnawz:

@Samsung, har du nåt bra tips på hur man kan kombinera gestnavigering med Samsung Pay på Galaxy S-serien? Överallt utom just på hemskärmen går det utmärkt att dra uppåt längs hela botten på skärmen, men om du har Samsung Pay snabbåtkomst på hemskärmen aktiverat så blir det krock där, eftersom "dra upp och håll" är metoden för att växla appar. Det hade varit perfekt om det fanns en widget för det, men det gör det inte. Är alternativet att slänga upp en genväg på hemskärmen bara?

Jag är ingen expert på just att navigera med gester, men jag ska kolla om någon inom Samsung norden har bättre koll på detta. Jag återkommer!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade min gamla HTC Desire när jag rotade ibland gamla saker här och kom att tänka på deras lösning för navigering i text och liknande var riktigt smidig.

I hemknappen satt en optisk sensor på samma sätt som i optiska möss och drog man fingret över så var det väldigt lätt att använda den som "piltangenter". Riktigt bra när man ska flytta sig enstaka tecken eller rader.

Föredrar annars bra fysiska knappar på sidorna för volym etc. Knapparna för hem, bakåt osv får gärna hålla sig utanför skärmytan men måste inte vara fysiska knappar så länge de fungerar bra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Svepgester är helt ok men Touch ID > Face ID så därför saknar jag knappen ändå. Jag är kanske för ful för den här nya funktionen för ibland känner den inte igen mig.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Fysiska knappar, ingen tvekan.

När/om virtuella knappar med taktil feedback (eller ännu hellre tredimensionell dynamisk fysisk form) blir vanligt så är det också helt ok.

Har virtuella knappar (och svepgester) på min nuvarande telefon, vilket suger gigantisk uppblåst babianröv, men jag får lov att stå ut med skiten.

Det är väl lite som när farsan ville köpa normala byxor på 70-talet men det fanns bara utsvängda fanskap.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag gillar gesterna, men saknar fortfarande touch id... att skärmen kunde vara upplåst och redo när den lämnade fickan, och man aldrig funderade vad som var uppåt och nedåt... lägg på en fingerläsare på baksidan så är jag nöjd

Permalänk

Fysiska knappar, då kan man svara med telefonen i fickan och med handskar. Svepa över skärmen behöver man ju plocka fram telefonen för...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Virtuella knappar då det är enklare o göra motsvarande alt+tab med den virtuella multitask knappen än gester versionen. Använder alt+tab funktionen mycket i jobbet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Svepgester har jag aldrig blivit någon vän av. Kör med digitala knappar och det funkar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Digitala knappar för navigering, svep för att skriva. Har kört svep sedan jag testade en Samsung Galaxy Ace runt 2010 eller något och den kom med Swype (R.I.P.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Digitala knappar för navigering, svep för att skriva. Har kört svep sedan jag testade en Samsung Galaxy Ace runt 2010 eller något och den kom med Swype (R.I.P.).

Själv använder jag svep för både navigering och skrivande. Fungerar mkt bra på Samsung åtminstone

Skrivet av pv2b:

Digitala knappar på touchscreenen är nog det bästa. Fysiska knappar har en tendens att bli utslitna. Allt som rör sig har en tendens att samla damm, fickludd och liknande, till slut skär det sig.

Svepgester gillar jag inte, det blir lätt att telefonen missförstår vad man vill göra och så gör telefonen något helt annat än man vill.

Vet inte vilket märke du har, men på vilket sätt råkar telefonen missförstå?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har fortfarande Androids digitala knappar Just nu har min telefon även fingeravtrycksläsare i botten av skärmen, och jag avskyr det. Fullkomligt avskyr. Jag gillar inte att låsa upp med fejset heller, aldrig varit en preferens för min del. Det jag saknar är fingeravtrycksläsare/lås på baksidan, så som jag hade på mina Nexus och Pixel-telefoner, samt min gamla LG G3 som hade lås och volymknapp där.

Svepgester är inte heller något jag diggar för navigering, men jag har nog inte riktigt gett det en ärlig chans heller. Kan även vara så att det är betydligt bättre på Apples enheter, det vet jag ingenting om hehe.

Vilken telefon är det du har?

Skrivet av Printscreen:

Svepgesterna på iphone funkar klockrent tycker jag. Alla appar måste lyda under "svep höger för bakåt" så det blir aldrig att behöva leta efter knappar som utvecklarna sätter lite var som helst.

Uniformitet är bra gjort av Apple måste jag säga, man är alltid "hemma", oavsett app nästan

Är inte så insatt i hur iPhone fungerar med svepfunktionerna. Men vad menar du med "svep höger för bakåt"? Skiljer sig detta från Android som har en inbyggd bakåt-knapp/svep?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Har haft min Pixel 5 några veckor nu och testar med defaultnavigeringen, alltså gester. Än så länge har jag inte riktigt kommit in i det och en del appar är inte byggda för det, men jag tänker att jag får ge det lite tid innan jag växlar tillbaka till "digitala knappar". Således vet jag inte vad jag föredrar riktigt än, och valde "Annat".

Ett exempel på en app som inte funkar perfekt är Readly, som är en tjänst för att läsa tidningar i något liknande pdf. För att växla sida så swipear man åt ena eller andra hållet men ofta så tolkar telefonen det som "Bakåt" istället och hoppar ur tidningen. Förutom när man har kommit till sista sidan, där är det i princip omöjligt att få till "Bakåt"-gesten av någon anledning utan istället tror appen att jag försöker bläddra förbi sista sidan och visar upp en ruta med rekommendationer.

En sak som är säker är i alla fall att fingeravtrycksläsaren på baksidan är sjukt mycket bättre än de i skärmen. Dock hade jag föredragit en i skärmen om den fungerade lika bra som den på baksidan, men tekniken är absolut inte där än. Har varit lite sugen på en telefon med fingeravtrycksläsare i powerknappen på sidan, men det har inte blivit någon sådan av andra orsaker och jag vet inte om det är bättre än på baksidan egentligen.

Permalänk
Medlem

Digitala knappar, om än att jag saknar fysisk fingeravtrycksläsare. Den gömda i Samsung S10 är riktigt dålig.

Med det sagt är svepgester pest och pina och har varit det sedan Windows 7 på PC.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vilken telefon är det du har?

Är inte så insatt i hur iPhone fungerar med svepfunktionerna. Men vad menar du med "svep höger för bakåt"? Skiljer sig detta från Android som har en inbyggd bakåt-knapp/svep?

Man drar finger från utfanför den vänstea kanten och drar sedan åt höger så går man bakåt i appen. Det som är bra är väl att det funkar i 100% (99,9%?) av alla appar. Vet ej om det är samma i android? Känns som en enkel funktion. Men är väl som sagt viktigt att det mobilen förstår rätt så det inte mobilen gör något annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Man drar finger från utfanför den vänstea kanten och drar sedan åt höger så går man bakåt i appen. Det som är bra är väl att det funkar i 100% (99,9%?) av alla appar. Vet ej om det är samma i android? Känns som en enkel funktion. Men är väl som sagt viktigt att det mobilen förstår rätt så det inte mobilen gör något annat.

Android har ju haft en "bakåt-knapp" sedan lanseringen så alla appar stöder den aktionen. Med gest-navigering så ligger denna aktion bakom ett svep från höger eller vänsterkant, annars har den ju en knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Man drar finger från utfanför den vänstea kanten och drar sedan åt höger så går man bakåt i appen. Det som är bra är väl att det funkar i 100% (99,9%?) av alla appar. Vet ej om det är samma i android? Känns som en enkel funktion. Men är väl som sagt viktigt att det mobilen förstår rätt så det inte mobilen gör något annat.

I Android är swepgestern för att gå bakåt bättre på Android, för där kan du välja om du vill swepa höger från vänster kant, eller swepa vänster från höger kant för att gå bakåt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Entusiast

Frugan och jag har identiska telefoner (Android). Hon kör svep och jag kör digitala knappar... varenda gång jag ska göra nåt med hennes telefon så får jag ett frispel och får skicka över telefonen till henne för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

I Android är swepgestern för att gå bakåt bättre på Android, för där kan du välja om du vill swepa höger från vänster kant, eller swepa vänster från höger kant för att gå bakåt.

Jag gillar inte det upplägget alls, vill hellre kunna svepa framåt eller bakåt för att hoppa mellan nuvarande och föregående sidor.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag gillar inte det upplägget alls, vill hellre kunna svepa framåt eller bakåt för att hoppa mellan nuvarande och föregående sidor.

Då gillar du inte heller iPhone, för de har på vänster sida. Själv så når jag inte till vänster sida av skärmen (för att gå tillbaka) när telefonerna är runt 75mm på bredden, då är det mycket skönare att kunna göra det från höger sida

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag saknar fysiska knappar, gillar verkligen min 12 år gamla Nokia E52. Om man kunde köra en del appar som mobilt BankID så skulle jag nog fortfarande använda den, synd att dom aldrig släppte mobilt bankID till Symbian.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Jag gillar inte det upplägget alls, vill hellre kunna svepa framåt eller bakåt för att hoppa mellan nuvarande och föregående sidor.

Jo det hade jag också föredragit. Jag blev lite förvånad när även svep från vänster resulterade i "Tillbaka", jag trodde absolut att det skulle bli framåt.

Ett problem med gesterna, både på Iphone och Android, är ju att de inte är intuitiva. Knappar vare sig de är fysiska eller "digitala" har hög discoverability, gester har väldigt låg. Har man lärt sig dem fungerar det förstås hyfsat, men man måste ju lära sig dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

One Hand Operation+ är det bästa som hänt mobiler sen touch-skärmen uppfanns.
Appen One Hand Operation+

Jag kör nåt liknande som heter Pie Control, går att konfa den för att öppna appar o allt möjligt, men jag har bara så jag får fram back, hem o app switcher som snabbknappar om jag drar ifrån mitten på skärmsidorna, väldigt smidigt! Men använder också dom "fysiska" touchknapparna under skärmen på min 1+5, om jag skulle föredra nåt annat än det vet jag inte eftersom det här är det jag är van vid. Tror faktiskt det är just det man är van vid som spelar mest roll för vad man föredrar

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Gester alla dar i veckan!
Började redan för kanske 10 år sen i Firefox med musgester för webbläsaren. Använde inte en webbläsare på datorn om inte musgester fanns.

På min nya Xiaomi är det gester och fingeravtryck på baksidan. Utmärkt! Skulle ja köpt lr testat en ny telefon utan gester så känns det väl som att skaffa en Rotary telefon….

Min iPad Pro har ansiktsigenkänning. Utmärkt!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det hade jag också föredragit. Jag blev lite förvånad när även svep från vänster resulterade i "Tillbaka", jag trodde absolut att det skulle bli framåt.

Ett problem med gesterna, både på Iphone och Android, är ju att de inte är intuitiva. Knappar vare sig de är fysiska eller "digitala" har hög discoverability, gester har väldigt låg. Har man lärt sig dem fungerar det förstås hyfsat, men man måste ju lära sig dem.

Vänta... trodde du ett svep in på skärmen från telefonens vänstra kant (från vänster) skulle betyda framåt? Då skulle jag bli tokig helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Hittade min gamla HTC Desire när jag rotade ibland gamla saker här och kom att tänka på deras lösning för navigering i text och liknande var riktigt smidig.

I hemknappen satt en optisk sensor på samma sätt som i optiska möss och drog man fingret över så var det väldigt lätt att använda den som "piltangenter". Riktigt bra när man ska flytta sig enstaka tecken eller rader.

Föredrar annars bra fysiska knappar på sidorna för volym etc. Knapparna för hem, bakåt osv får gärna hålla sig utanför skärmytan men måste inte vara fysiska knappar så länge de fungerar bra.

Det var riktigt smidigt och något jag saknar, men Google tangentbordet erbjuder något liknande genom att man sveper på mellanslagsknappen för text. Då kan man relativt bra precision navigera enstaka bokstäver när man skriver.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Vänta... trodde du ett svep in på skärmen från telefonens vänstra kant (från vänster) skulle betyda framåt? Då skulle jag bli tokig helt

Sveper framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sveper framåt.

Du måste vara en sån där som vill att siktet ska gå upp när musen åker nedåt, eller kanske åker på en sån här:

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Cenorida:

Vilken telefon är det du har?

Är inte så insatt i hur iPhone fungerar med svepfunktionerna. Men vad menar du med "svep höger för bakåt"? Skiljer sig detta från Android som har en inbyggd bakåt-knapp/svep?

Just nu har jag en Realme X50 Pro som jag kom över till ett hyfsat pris i vintras, när batteriet på min tidigare inte orkade mer Jag är nöjd med telefonen i övrigt, och det är inget större fel på själva fingeravtrycksläsningen i sig, jag bara avskyr placeringen i botten. Innan det hade jag en Oneplus 6 som även den hade fingeravtrycksläsare på baksidan, så jag har väl varit väldigt van vid det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Du måste vara en sån där som vill att siktet ska gå upp när musen åker nedåt, eller kanske åker på en sån här:
https://www.youtube.com/watch?v=oI2aMKwXXnE

Well, min mus (som de flesta) rör sig på ett 2D-plan som är parallellt med marken, alltså rör den sig varken uppåt eller nedåt i användningen utan bara framåt, bakåt, åt höger och åt vänster.

Men ja, jag får gå in i alla spel och ställa om detta. Jag läste någon artikel för länge sedan där någon försökte motivera detta som att det var mer naturligt, som att det motsvarade hur man rörde huvudet eller något men jag vet inte. För mig som började spela FPS innan man använde mus i dem så tror jag det handlar om hur flygspel fungerade, i ett flygplan rör man förstås spaken framåt för att luta planet framåt och alltså röra sig nedåt och tvärtom. Där rör man också spaken åt vänster för att rolla åt vänster vilket ju motsvarar "strafe" hyfsat, alltså ändrar jag inte den horisontella axeln utan bara den vertikala.

De där cyklarna däremot har jag aldrig lyckats hantera. Dock har jag bara försökt någon minut några gånger i min ungdom.