AMD presenterar Radeon RX 6600 XT med 1080p-spelande i kikaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ok, så AMD hävdar att i Cyberpunk 2077 Ultra settings 1080P så är 6600xt 2,5x snabbare än 1060.

Enligt ett test jag kollade så fick 1060 Ultra settings 1080P ca 25fps i snitt.

Så 25fps x 2,5 = 63fps avrundat uppåt för 6600xt.

edit kan tillägga att AMD hävdar 33fps för 1060 i cyberpunk dock. så då bör 6600xt prestera runt 83fps avrundat uppåt, men det är snabbare eller samma beroende på test än vad 6700xt gör, så jag vet inte..

Sedan kollar man vad ett 5700xt får för resultat i samma spel, 68fps......

Nu är samplesize 1, men ett nu 2år gammalt grafikkort som kostade 30 USD mindre dessutom vid release presterar bättre än AMD:s nyaste kort. Det var intressant

Nu är det som sagt bara ett enda spel, men det rycker inte direkt i köptarmen.

Det skulle också stämma in rätt bra med ryktena som gick tidigare, alltså om att 6600 XT skulle dra rätt jämt med 5700 XT.

Men, 5700 XT kostade faktiskt 399 dollar vid släpp, så 20 dollar mer. 5700 utan XT kostade 349 dollar. Sen så sjönk ju priserna rätt snabbt, och en kompis köpte ett Gigabyte 5700 XT för 329 euro våren 2020. Själv betalade jag 319 euro för ett Sapphire RX 5700 (utan XT) våren 2019.

Så det är nog faktiskt rätt tragiskt. På flera olika sätt dessutom... utgångspriset här borde ha varit 279 dollar (som 5600 XT), eller maximalt 299 dollar. Nu lär det här kortet inte ens finnas tillgängligt för under 5000 kronor.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Liten video om varför det är så dyrt med komponenter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

känns ju som att marknadsföringen är mer av en efterkonstruktion. 16GB minne är väldigt overkill för 1080p. Är ju svårt att ens nå 8 GB på 1080p. Speciellt inte för de titlar som syftas på med "1080p Gaming". Men kanske är enklare för produktionen att köra samma minne. som andra kort.

Korten har 8GB, står i artikeln

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av UndaC:

Vad vi hört är oss för nu ser det ut som om det kommer att vara bra tillgång på 6600 XT faktiskt. Något spam av marknaden av 3060 verkar ingen märka av dock.

Något fler skeppade enheter senaste veckorna men det är mer i stil med att "det gick från inget till något" men fortfarande nästan helt obefintligt. Och om ÅF inte känner till ännu att det skulle vara 3060 på ingång så lär vi inte se någon större förändring än på några veckor. De får ju notifikation när saker skeppas och även med flygfrakt så brukar man få räkna med iaf några veckor dörr-till-dörr. Så har de inte fått notifikationerna ännu lär det inte finnas några kort i lager den 11e direkt (av 3060 så folk inte blandar ihop nu).

Tack UndaC hoppas att du har rätt.
Men jag är fortfarande skeptisk, min mage säger en lite större första omgång, till höga priser, som säljer slut ganska fort, sedan torka.

Jag anser inte att 5000 kr för ett 6600 XT är vettigt, det är enbart vettigt med tanke på den skrala tillgången för övriga grafikkort.
AMD och Nvidia må göra jättevinster, men mitt kreditkort är parkerat i plånboken tills vidare.
Hoppas att jag har fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Blir ju en press från spelutvecklarna också. Annars finns det risk att PC blir mindre viktig som marknad. Det är tur att konsolerna kör x86 (Xbox/ps5) annars hade vi tappat många spel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon333222:

Blir ju en press från spelutvecklarna också. Annars finns det risk att PC blir mindre viktig som marknad. Det är tur att konsolerna kör x86 (Xbox/ps5) annars hade vi tappat många spel.


https://www.sweclockers.com/nyhet/32344-jon-peddie-research-s...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av the squonk:

Korten har 8GB, står i artikeln

ahh my bad, läste fel i tabellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Skrattretande.
Det är ju bara att kika på hur de dubblat vinsterna för att förstå vad som pågår. De helt sonika ökar priserna och hoppas att folk köper lik förbannat. Det blir fan inget köp av någon hårdvara förrän pris /prestanda sjunker till hälften eller mer.

Spelar ingen roll. Det är marknadspris. De säljer ändå annars hade vi haft andra priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Spelar ingen roll. Det är marknadspris. De säljer ändå annars hade vi haft andra priser.

Priserna är upptrissade av mining .Detta är inga vanliga marknads priser .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Grafikkort har fallit rejält i listan över vad jag är entusiastisk över att läsa recensioner om. Från att ha delat förstaplatsen med CPU, delar de nu plats 22 med NAS. Går kategorin inte att köpa, eller är omotiverat dyr, så faller den automatiskt rejält i intresse.

.

Hallå nu! NAS är JÄVLIGT intressant att läsa om. Låt inte din data spillas ut i intet när C: tappar livslusten.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PekkaJukkasson:

Hallå nu! NAS är JÄVLIGT intressant att läsa om. Låt inte din data spillas ut i intet när C: tappar livslusten.

ICY BOX Trayless Mobile Rack for 3.5" SATA HDDs, 199 kr.
ICY BOX HDD Aluminiumsväska till 10x 2.5" / 3.5" hårddiskar, 499 kr.
Tillkommer hårddiskar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Hallå nu! NAS är JÄVLIGT intressant att läsa om. Låt inte din data spillas ut i intet när C: tappar livslusten.

Njae

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

https://www.youtube.com/watch?v=peYYl2vrIt4

Liten video om varför det är så dyrt med komponenter.

Okej! Så minnet kan vara uppåt 100% dyrare än innan kretsbristen. Minnet kan max utgöra 25% av ett grafikkorts pris.
Då borde korten vara max 25% dyrare också.

Jag kan erkänna att jag inte kände till att grafikminne var extra dyrt just nu. Det rättfärdigar "något" högre pris.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

https://www.youtube.com/watch?v=peYYl2vrIt4

Liten video om varför det är så dyrt med komponenter.

Eller om man kikar in senaste kvartalsrapporter god respektive så kan vi se att de dubblat sina marginaler. Kan ha med det att göra.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag tycker kort i den här klassen bör kosta ungefär hälften så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tack UndaC hoppas att du har rätt.
Men jag är fortfarande skeptisk, min mage säger en lite större första omgång, till höga priser, som säljer slut ganska fort, sedan torka.

Jag anser inte att 5000 kr för ett 6600 XT är vettigt, det är enbart vettigt med tanke på den skrala tillgången för övriga grafikkort.
AMD och Nvidia må göra jättevinster, men mitt kreditkort är parkerat i plånboken tills vidare.
Hoppas att jag har fel.

Detta kort motsvarar ju Polaris i min värld i alla fall (minsta ~150W kretsen), så priset borde ju vara liknande. Visst är 7nm dyrare än gamla tekniken så kasta på 20% kanske. Jag hade varit okej med ett pris strax under 3000kr för detta, men helt ärligt borde det vara ännu lägre.

Sen är det kul att 5600XT var ’ultimate 1080p’ för två år sedan, och nu behövs nästan dubbla prestandan för det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Detta kort motsvarar ju Polaris i min värld i alla fall (minsta ~150W kretsen), så priset borde ju vara liknande. Visst är 7nm dyrare än gamla tekniken så kasta på 20% kanske. Jag hade varit okej med ett pris strax under 3000kr för detta, men helt ärligt borde det vara ännu lägre.

Sen är det kul att 5600XT var ’ultimate 1080p’ för två år sedan, och nu behövs nästan dubbla prestandan för det?

Ja, men spelen har ju blivit mer avancerade nu och då krävs det mer kraft för 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Ja, men spelen har ju blivit mer avancerade nu och då krävs det mer kraft för 1080p.

Jag syftade mer på kretsens storlek och segmentering jämfört med större kretsarna. Självklart har den högre prestanda, antagligen dubbla, men också nära dubbla priset. Det är inte rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag syftade mer på kretsens storlek och segmentering jämfört med större kretsarna. Självklart har den högre prestanda, antagligen dubbla, men också nära dubbla priset. Det är inte rimligt

Det är bara till att vänta till korten hamnar på en rimlig nivå igen. Tillverkarna rider på vågen och passar på att salta MSRP. Jag klarar mig än så länge med mitt GTX1060 6GB och tänker absolut inte köpa något nytt med de prisnivåerna som gäller nu. Går inte priserna ner får jag helt enkelt hitta en något annat tidsfördriv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Priserna är upptrissade av mining. Detta är inga vanliga marknadspriser.

Dubbelfel?
1. Marknadspris innebär bara att priset är satt så att a) tillverknings- och distributionsled kan gå med vinst, och b) tillgången möter efterfrågan, oavsett vad som orsakar efterfrågan.
2. Just mining har nu ganska litet inflytande på efterfrågan, särskilt gällande RDNA2. Det är pandemin som orsakat en allmänt stor efterfrågan på och (inledningsvis under pandemin) minskad tillverkning av datorkomponenter. Både tillverkningskostnad och efterfrågan ligger extremt högt för närvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Dubbelfel?
1. Marknadspris innebär bara att priset är satt så att a) tillverknings- och distributionsled kan gå med vinst, och b) tillgången möter efterfrågan, oavsett vad som orsakar efterfrågan.
2. Just mining har nu ganska litet inflytande på efterfrågan, särskilt gällande RDNA2. Det är pandemin som orsakat en allmänt stor efterfrågan på och (inledningsvis under pandemin) minskad tillverkning av datorkomponenter. Både tillverkningskostnad och efterfrågan ligger extremt högt för närvarande.

Marknadspris innebär inte att efterfrågan och utbud möts, eller att det ska göras vinst. Det finns gånger då det inte är fallet. Marknadspris är bara det pris som är gällande just nu.

Sen så finns det många orsaker till att priserna är som de är just nu. Tillgång och efterfrågan från gamers är en sak, men mining är nog den stora grejen.

25% av alla grafikkort gick Q1 21 till miners: https://www.digitaltrends.com/computing/crypto-miners-bought-...

Eftersom efterfrågan gör att priserna stiger exponentiellt så innebär 25% extra efterfrågan en prisökning på mer än 25%. Dessutom inkluderas inte gamers som är villiga att minea på sina kort för att ta igen kostnaden i den här siffran.

Om det inte vore för mining skulle priserna antagligen ligga nära AMD:s rekommenderade pris, vilka ju redan tar i beaktande att kostnaderna stigit. 6600 XT kostar ju som 5700 XT och presterar likadan, trots att kortet är 2 år nyare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Dubbelfel?
1. Marknadspris innebär bara att priset är satt så att a) tillverknings- och distributionsled kan gå med vinst, och b) tillgången möter efterfrågan, oavsett vad som orsakar efterfrågan.
2. Just mining har nu ganska litet inflytande på efterfrågan, särskilt gällande RDNA2. Det är pandemin som orsakat en allmänt stor efterfrågan på och (inledningsvis under pandemin) minskad tillverkning av datorkomponenter. Både tillverkningskostnad och efterfrågan ligger extremt högt för närvarande.

Vi ser en direkt länk på mining kontra priset på grafikkort så nej .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Marknadspris innebär inte att efterfrågan och utbud möts, eller att det ska göras vinst. Det finns gånger då det inte är fallet. Marknadspris är bara det pris som är gällande just nu.

Sen så finns det många orsaker till att priserna är som de är just nu. Tillgång och efterfrågan från gamers är en sak, men mining är nog den stora grejen.

25% av alla grafikkort gick Q1 21 till miners: https://www.digitaltrends.com/computing/crypto-miners-bought-...

Eftersom efterfrågan gör att priserna stiger exponentiellt så innebär 25% extra efterfrågan en prisökning på mer än 25%. Dessutom inkluderas inte gamers som är villiga att minea på sina kort för att ta igen kostnaden i den här siffran.

Om det inte vore för mining skulle priserna antagligen ligga nära AMD:s rekommenderade pris, vilka ju redan tar i beaktande att kostnaderna stigit. 6600 XT kostar ju som 5700 XT och presterar likadan, trots att kortet är 2 år nyare.

Det är mer en 25 % som går till miners det räknar inte in privat personer som köper några extra på ebay tex .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

25% av alla grafikkort gick Q1 21 till miners: ...

Skrivet av ottoblom:

Det är mer en 25 % som går till miners...

Första kvartalet i år var mining stekhett. Sedan började kinesiska polisen ta till med hårdhandskarna mot inhemska miningföretag och kurserna på de flesta kryptovalutor dalade.

Jag vill nog hävda att senaste månaden är det betydligt mindre än 25%, om ens något, som köps upp av miners. Man ser även under första kvartalet att RDNA2 ratades av miners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Första kvartalet i år var mining stekhett. Sedan började kinesiska polisen ta till med hårdhandskarna mot inhemska miningföretag och kurserna på de flesta kryptovalutor dalade.

Jag vill nog hävda att senaste månaden är det betydligt mindre än 25%, om ens något, som köps upp av miners. Man ser även under första kvartalet att RDNA2 ratades av miners.

Precis, vilket också är varför priserna börjar gå ner. Men på grund av sticky prices så tar det sin tid. Men nu ser man ju vecka för vecka att priserna går ner.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Precis, vilket också är varför priserna börjar gå ner. Men på grund av sticky prices så tar det sin tid. Men nu ser man ju vecka för vecka att priserna går ner.

Tittar du på tex Ebay så kostar ett 3070 utan LHR 30-40 % mer än ett med . Skulle priset rasa skulle miners köpa upp LHR korten med .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tittar du på tex Ebay så kostar ett 3070 utan LHR 30-40 % mer än ett utan . Skulle priset rasa skulle miners köpa upp LHR korten med .

Nu vet jag inte riktigt vad du menar? Men det tyder ju starkt på att det är miners som driver upp priserna. Visst, skulle priserna på grafikkort rasa så skulle LHR-kort i något skede också bli lönsamma. Men det är ju rätt långt dit med halverad hashrate på LHR. Med en lönsamhet på strax under 2 dollar per dag på ett 3070 LHR så ska ju priset ner till under 700 dollar ungefär för breakeven på ett år. Visst, du kan sen sälja kortet också, men det är nog rätt stor risk att det blir en förlustaffär. Just nu ligger de billigaste 3070 LHR som finns i lager en bit över 10 000kr, så det är en bra bit kvar till breakeven på ett år.

Fast jag kanske missförstod vad du menade?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nu vet jag inte riktigt vad du menar? Men det tyder ju starkt på att det är miners som driver upp priserna. Visst, skulle priserna på grafikkort rasa så skulle LHR-kort i något skede också bli lönsamma. Men det är ju rätt långt dit med halverad hashrate på LHR. Med en lönsamhet på strax under 2 dollar per dag på ett 3070 LHR så ska ju priset ner till under 700 dollar ungefär för breakeven på ett år. Visst, du kan sen sälja kortet också, men det är nog rätt stor risk att det blir en förlustaffär. Just nu ligger de billigaste 3070 LHR som finns i lager en bit över 10 000kr, så det är en bra bit kvar till breakeven på ett år.

Fast jag kanske missförstod vad du menade?

Vad jag menar är priserna kommer inte falla så mycket så länge vi har en mining boom .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm