Intel lanserar NUC 11 Extreme "Beast Canyon" med stöd för fullstora grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar NUC 11 Extreme "Beast Canyon" med stöd för fullstora grafikkort

Den minimala formfaktorn stryker på foten när Intel öppnar upp för mer kraftfull hårdvara hos NUC Extreme-familjen, där nykomlingen har volym som också syns hos Mini ITX-chassin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det P12 med RGB drömmar upp till tusen som står för designen ser jag.
Smakfullt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Anandtech har redan tagit en titt på den här såg jag!

Den stora kompromissen verkar vara CPU-kylningen som är nån rätt kompakt och inte speciellt effektiv radialfläkt.
Det blir lite udda när man har jättechassi med stora fläktar i taket och flexibilitet för många olika grafikkortslösningar, men kompromissar så relativt hårt på CPU-kylningen kan jag tycka. (Plus fastlödd CPU då)

Ingen superkompakt skönhet direkt heller kan jag hålla med om

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant att de gör plats för fullstora grafikkort men sådana kort kan sitta med rekommendation på 750W PSU o Intels e bara 650W. En snabb reflektion.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RVX:

Som vanligt är det P12 med RGB drömmar upp till tusen som står för designen ser jag.
Smakfullt

Jag trycker på den där jävla töntiga döskallen som vanligt. Precis som alla mina recensioner av NUC:arna jag gjort.
Tbh tycker jag nog fortfarande modellen med den oheliga föreningen AMD iGPU med Intel CPU är den roligaste. Synd bara att AMD fimpade drivrutinsstöd så jäkla tidigt.

Övrigt tycker jag det hade varit skoj om man släpper Compute-units lösa och användare själva får köpa extentionboards med rätt antal portar. Känns samtidigt lite som att det blir "en till standard".

Kanske räcker om mini-DTX eller varför inte STX-formfaktorerna kommer ut ordentligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Intressant att de gör plats för fullstora grafikkort men sådana kort kan sitta med rekommendation på 750W PSU o Intels e bara 650W. En snabb reflektion.

Det är bara en rekommendation. Jag har grafikkort med rekommenderad psu effekt på 500 watt samtidigt som jag bara har ett 450 watt psu och det funkar utan anmärkning, har tom överklockat både gpu o cpu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av svampae:

Det är bara en rekommendation. Jag har grafikkort med rekommenderad psu effekt på 500 watt samtidigt som jag bara har ett 450 watt psu och det funkar utan anmärkning, har tom överklockat både gpu o cpu.

Klart det bara är en rekommendation och att det funkar nog bra ändå. Men man kan tycka att Intel borde följa rekommendationerna.. om de vill att man ska fullkitta sin NUC.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag trycker på den där jävla töntiga döskallen som vanligt. Precis som alla mina recensioner av NUC:arna jag gjort.
Tbh tycker jag nog fortfarande modellen med den oheliga föreningen AMD iGPU med Intel CPU är den roligaste. Synd bara att AMD fimpade drivrutinsstöd så jäkla tidigt.

Övrigt tycker jag det hade varit skoj om man släpper Compute-units lösa och användare själva får köpa extentionboards med rätt antal portar. Känns samtidigt lite som att det blir "en till standard".

Kanske räcker om mini-DTX eller varför inte STX-formfaktorerna kommer ut ordentligt.

Ja, designen har väl funnits med sen skulltrail? Kan ha fel här, dock är det några år nu den hakat på.
Ja det var synd att samarbetet med AMD inte resulterade i mer faktiskt. Var ett intressant koncept.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Klart intressant, men lite högt pris samt att kylningen verkar inte vara i bästa laget, lär låta lite jetmotor.
Därpå en RGB Döskalle? nja, något stilfullare kunde de väl hitta, går ju inte in i någon möblering tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Klart intressant, men lite högt pris samt att kylningen verkar inte vara i bästa laget, lär låta lite jetmotor.
Därpå en RGB Döskalle? nja, något stilfullare kunde de väl hitta, går ju inte in i någon möblering tycker jag.

Har inte haft dessa skapelser själv, men RGB'n måste väl gå att kunna stänga av? Då blir det ju lite mindre jobbigt att glo på, åtminstone om man inte gömmer burken nånstans medans den är igång och den inte syns.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag fick ett sånt döskalle-stämpeltryck av fantomen i en grotta på typ Kolmårdens djurpark, jag var 8 år. Kan det vara denna typen av associationer som Intels designers vill åt? Jag vet inte om de är extremt före sin tid genom ironi, eller extremt efter sin tid. Sickening aes7hetix i alla fall, bara detta i RGB är värt ett överpris på 150%. Jag vet att det är förutsägbart att dissa intel för deras NUC-döskalle, men vill ändå inte missa chansen nu när den bjuds. Alltid en glädje att se den igen, en dag ska jag kanske köpa en sån NUC bara för memens skull.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RVX:

Ja, designen har väl funnits med sen skulltrail? Kan ha fel här, dock är det några år nu den hakat på.
Ja det var synd att samarbetet med AMD inte resulterade i mer faktiskt. Var ett intressant koncept.

För mig skulle gott AMD kunna släppa något NUC:esk produkt med en 5600G eller laptop-variant. Finns ju Deskmini från Asrock på 15x15 cm och det är ju typ som en NUC.

Nu ska bara AMD göra en iGPU med HBM-minne så att det går att få lite kräm i datorn också! (Eller Intel XE kommer i iGPU-utförande och lite rappt display-minne).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Intressant att de gör plats för fullstora grafikkort men sådana kort kan sitta med rekommendation på 750W PSU o Intels e bara 650W. En snabb reflektion.

De kanske har gjort ett aktivt val att inte de mest kraftfulla GPU kommer fungera i dessa produkter bara för att man gör plats för fullstort grafikkort behöver man inte uppfylla kraven för 3090 utan det räcker ju att kunna uppfylla kraven för ett 3060 som har 650 watt som rekommendation.

Tycker du att man måste uppfylla kraven för 3090 bara för att man säger att man får plats med ett fullstort grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

För mig skulle gott AMD kunna släppa något NUC:esk produkt med en 5600G eller laptop-variant. Finns ju Deskmini från Asrock på 15x15 cm och det är ju typ som en NUC.

Nu ska bara AMD göra en iGPU med HBM-minne så att det går att få lite kräm i datorn också! (Eller Intel XE kommer i iGPU-utförande och lite rappt display-minne).

Ja det är synd att dom inte har avancerat framåt ner på den punkten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Klart det bara är en rekommendation och att det funkar nog bra ändå. Men man kan tycka att Intel borde följa rekommendationerna.. om de vill att man ska fullkitta sin NUC.

Problemet är ju att Graffekortstillverkarna sätter så höga rekommendationer så att folk som sitter med riktiga skitagg på säg 750W även ska få det att funka. Hade alla kört med ordentliga agg så hade det sett annorlunda ut med rekommendationer, sen kan jag hoppas att Intel har gjort matten när dom satt i ett 650W agg och vet att det kommer att funka.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Problemet är ju att Graffekortstillverkarna sätter så höga rekommendationer så att folk som sitter med riktiga skitagg på säg 750W även ska få det att funka. Hade alla kört med ordentliga agg så hade det sett annorlunda ut med rekommendationer, sen kan jag hoppas att Intel har gjort matten när dom satt i ett 650W agg och vet att det kommer att funka.

Jepp, och processorn kan ju inte heller dra hur mycket som helst - det har den inte kylning till
(och det finns inte plats för att kräma in andra strömslukande komponenter)
Jag skulle inte vara minsta orolig att stoppa ett 3070 i den där burken, och om man kan få till lite undervoltning lär inte 3080 vara något direkt problem heller när det gäller nätagget.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Men... den börjar ju bli ganska stor.....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Nu är jag bara en amatör och brukar inte köpa datorer så ofta. Så man kan säga att jag frågar experterna på SweC

Tycker lådan var rätt häftig, som jag förstod det så går döskallen att byta ut och antagligen RGB också.

Men är det dammfilter på den? Alla sidorna såg ut att vara perforerade. Blir det inte väldigt mycket damm i en sådan låda?

Vet när jag kollade i min gamla dator första gången och nästan blev chockad över mängden damm

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Det är fräckt med både döskallar och rgb, sluta vara så gråa och trista! 😛

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Det är fräckt med både döskallar och rgb, sluta vara så gråa och trista! 😛

Håller med dig om man är barn/ungdom och spelar. Men skall man ha en kontorsdator så känns det inte riktigt rätt

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Inaktiv

Personligen gillade jag gamla Skulltrail även om jag aldrig kunde motivera priset för den.

Finns saker jag även gillar med denna, hade dock gärna sett att fronten var en display där man kunde ha en egen vald dödskalle eller vad man nu vill ha. Eller systeminfo. Är ju redan något av en nischad premium produkt redan.

Lite för stor, frågan är hur genomtänkt det är med dagens törstiga grafikkort. Men att möjligheten finns och det inte är en i raden av vanliga NUCs.

Tänkte först dra ett något sarkastiskt "Hello fellow kids" men vettefan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sorten:

De kanske har gjort ett aktivt val att inte de mest kraftfulla GPU kommer fungera i dessa produkter bara för att man gör plats för fullstort grafikkort behöver man inte uppfylla kraven för 3090 utan det räcker ju att kunna uppfylla kraven för ett 3060 som har 650 watt som rekommendation.

Tycker du att man måste uppfylla kraven för 3090 bara för att man säger att man får plats med ett fullstort grafikkort?

Ja, det tänkte jag direkt. 3060 kan man väl få på liten PCB? Eller sånt kanske inte görs längre..

Tänkte mest på att 3070 o 3080 har väl 750W som recommended om jag inte missminner mig. Några tillverkare iaf.

Edit: Min poäng är att det kan finnas folk som läser 650W och säger "nä men då funkar inte de här grafikkorten.." Då äre väl bättre att skeppa med bättre PSU. Fast Intels marknadsgubbar har nog redan tänkt den tanken.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Håller med dig om man är barn/ungdom och spelar. Men skall man ha en kontorsdator så känns det inte riktigt rätt

Kliver in på chefens kontor, Jag ska ta fram din journal, ska bara slå på datorn först...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

"Fullstort" grafikkort håller jag inte med om, för med dagens mått mätt handlar det i så fall om minst tre kortplatser och mer än 30cm.

Men "större än skitlitet", åtminstone.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hade hellre haft en dator som ser ut så där än exempelvis en burk med ett gigantiskt lysande Äpple som någon redan ätit av

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"Fullstort" grafikkort håller jag inte med om, för med dagens mått mätt handlar det i så fall om minst tre kortplatser och mer än 30cm.

Men "större än skitlitet", åtminstone.

Det ställs väl här i motsats till minikorten som specifikt anpassades till förra generations stor-NUC.

Denna har plats för normalstora grafikkort, men som du säger inte precis hur stora som helst. Urvalet blir fortfarande begränsat, men inte närmelsevis lika begränsat som till förra generationen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag fattar faktiskt inte vad Intel hoppas uppnå. Är detta något de hoppas på ska bli en "standard"? För isf är det alldeles för dyrt. Är det en produkt de hoppas kunna tjäna pengar på direkt? Hur många exemplar kommer de sälja gentemot utvecklingskostnaderna? Eller är det bara en halo-produkt, något som finns för att Intel ska upplevas som coola?

Permalänk
Medlem

Jag är igentligen ointresserad... men formfarktorn och möjgliheterna får mig ändå till att överväga det. Gillar skaprt designen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2