Sonys nya beta-mjukvara aktiverar stöd för NVME-enheter på Playstation 5

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jOnÄTÄn:

Detta borde ni testa. Helst ni på swec och inte FZ.

Vi har skickat förfrågan till Sony om att få delta i betaprogtammet och bett seagate att skicka en 530-enhet.
Ska absolut testa med en enhet som vi vet inte når upp till kraven också för att se vad som händer.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hur kommer det fungera praktiskt, kommer man få valmöjligheten att installera spel på andra disken?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av socsoc:

Hur kommer det fungera praktiskt, kommer man få valmöjligheten att installera spel på andra disken?

Japp, och flytta befintliga om man vill

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ska absolut testa med en enhet som vi vet inte når upp till kraven också för att se vad som händer.

Superbra! Har en extra 970 evo som ligger och skräpar och är inte särskillt sugen på att lägga ut 1800 kr till för en ssd då jag redan betalat 6000 för konsolen.

Jag tycker även att det är konstigt att Sony använder bandbredd som barriär. Hur ofta kommer konsolen upp i 5500 MB/s egentligen?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ska absolut testa med en enhet som vi vet inte når upp till kraven också för att se vad som händer.

Vad som kommer hända.

Mike Fitzgerald**
"We tried some below-spec Gen4 M.2 drives as well and saw up to 15% slower loading in the most SSD-stressing areas of the game. Not too shabby, but keep a close eye on technical specs if you’re making an SSD purchase, as our game does rely on high-quality storage."

https://twitter.com/fitzymj/status/1420825603784122371

** Director of Core Technology at InsomniacGames, developers of Ratchet & Clank: Rift Apart and Marvel's Spider-Man: Miles Morales. Formerly at Harmonix.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mithos:

Vad som kommer hända.

Mike Fitzgerald**
"We tried some below-spec Gen4 M.2 drives as well and saw up to 15% slower loading in the most SSD-stressing areas of the game. Not too shabby, but keep a close eye on technical specs if you’re making an SSD purchase, as our game does rely on high-quality storage."

https://twitter.com/fitzymj/status/1420825603784122371

** Director of Core Technology at InsomniacGames, developers of Ratchet & Clank: Rift Apart and Marvel's Spider-Man: Miles Morales. Formerly at Harmonix.

Jo nu tänker jag mer på vad som händer när du stoppar i en PCIe gen 3-disk alltså.
Som i "den fungerar men prestandan är begränsad" eller "playstationet säger helt enkelt nej".

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av UndaC:

Jo nu tänker jag mer på vad som händer när du stoppar i en PCIe gen 3-disk alltså.
Som i "den fungerar men prestandan är begränsad" eller "playstationet säger helt enkelt nej".

Fattar jag rätt säger det NEIN NEIN NEIN.
https://twitter.com/tomwarren/status/1420709748522065921?s=20

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av emilakered:

Ah! Tackar

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack för denna. Fan va surt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Jag tycker även att det är konstigt att Sony använder bandbredd som barriär. Hur ofta kommer konsolen upp i 5500 MB/s egentligen?

Spelen kan ju designas efter denna bandbredd så det hade tvärtom varit konstigt om de inte satt detta krav.

Permalänk
Testpilot

Det som faktiskt förvånar mig mer än något annat är att PS5 säljer så bra som det gör med tanke på de hårda restriktionerna vi visste skulle komma för att bygga ut lagring och den styva prislappen – Para detta att det finns typ inga spel hela första året förutom Returnal och R&C:RA (luktar PS4-launch hela vägen där enda spelen var Killzone och Knack), känner jag mig väldigt 'lost'...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Para detta att det finns typ inga spel hela första året förutom Returnal och R&C:RA (luktar PS4-launch hela vägen där enda spelen var Killzone och Knack), känner jag mig väldigt 'lost'...

Vill minnas att PS5 kan spela andra spel än de PS5 exklusiva iofs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi har skickat förfrågan till Sony om att få delta i betaprogtammet och bett seagate att skicka en 530-enhet.
Ska absolut testa med en enhet som vi vet inte når upp till kraven också för att se vad som händer.

Toppen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yatagarasu:

Det som faktiskt förvånar mig mer än något annat är att PS5 säljer så bra som det gör med tanke på de hårda restriktionerna vi visste skulle komma för att bygga ut lagring och den styva prislappen – Para detta att det finns typ inga spel hela första året förutom Returnal och R&C:RA (luktar PS4-launch hela vägen där enda spelen var Killzone och Knack), känner jag mig väldigt 'lost'...

Demons Souls och Returnal, har inte varit ett sprudlande PS5-spelår för min del. Och då köpte jag min på lanseringsdagen till och med.

Jämför man med Wii U som också hade klent med spel första året så var det hård kritik. Inte orimlig. Men med PS5 så är det väldigt lite kritik på den punkten. Xbox Series får en del kritik iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi har skickat förfrågan till Sony om att få delta i betaprogtammet och bett seagate att skicka en 530-enhet.
Ska absolut testa med en enhet som vi vet inte når upp till kraven också för att se vad som händer.

Vad tror du om att 500GB varianten har halva skrivhastigheten och att 2TB+ enheterna har minnen på båda sidor, vilket gör dem tjockare?

Hade varit intressant att se hur sampler feedback påverkas och hur det ser ut med spel som bara fungerar med den nya hårdvaran reagerar, samt all diagnostik som värme och hur minnet belastas över tid☺
Omöjliga frågor som vi i vissa fall kanske aldrig får besvarade, men det skulle ju vara kul att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Någon som orkat kolla om det går att kringgå regionsspärren på betaprogrammet på något enkelt sätt?
Har för mig att tidigare beta-firmware bara distribuerats via auto update direkt i konsolen snarare än en nerladdningsbar fil så antar att man inte bara kan hitta en vänlig själv som är med i programmet o kopiera deras fil.

Om nu de inte sparat vilka SN som är skickade till vilka länder kanske en VPN skulle fungera. Men då lär du behöva sätta den så att nätet som PS5an ligger på går på VPN inte den i sig. Då bor den långt bort i stan varje gång den frågar var den bor.
Tror inte det är värt att testa däremot. För mycket jobb.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Japp, och flytta befintliga om man vill

Det låter ju jätte bra Det finns bara 2TB NVMe diskar just nu. Kommer vi kunna få se 4TB+ NVMe diskar som möter kraven Sony har på diskarna för PS5:an?

Permalänk
Medlem

Cerny gick nu ut med att SN850 med kylfläns också är kompatibel, det gör mycket för priset och konkurrensen framöver.
Cerny Twitter

Lite pinsamt för Xbox också att den är billigare än deras lösning samtidigt som den har mer än dubbla hastigheten.
Det ska bli intressant att följa utvecklingen av NVME enheter framöver, SN850 lär ju sälja som smör nu när 10 miljoner enheter är kompatibla och den ändå kända konkurrenten kostar 300Kr mer med fläns eller 1000Kr mer utan(fläns är nog krav, men det kanske räcker med att köpa en billigare separat och montera den själv? på egen risk antar jag, så man får väl hitta något test framöver i så fall).
Ifall man kan koppla på egen kylfläns så kanske det till och med går att få ner priset 500Kr till.

SN850 utan fläns 1800-1900Kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5586258
Med fläns 2600Kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5586264

Firecuda 530 2900Kr: https://www.webhallen.com/se/product/338473-Seagate-FireCuda-...

Edit* Såg nu att Series Expansion gått ner i pris till 2400Kr, så de ligger väl ungefär på samma nivå där ifall man inte kan lösa egen kylning till SN850.