Renderade bilder ger försmak av AMD sockel AM5

Permalänk
Melding Plague

Renderade bilder ger försmak av AMD sockel AM5

När Ryzen-serien framöver skrotar pinnarna och kliver över till en LGA-sockel, väntar enligt uppgift en monteringsram snarlik Intels.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

När Ryzen-serien framöver skrotar pinnarna och kliver över till en LGA-sockel, väntar enligt uppgift en monteringsram snarlik Intels.

Läs hela artikeln här

Hehe, kanske är Intel som säljer sina gamla till AMD.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Får man göra så?
Jag som tycker PGA är bättre, lättare att böja tillbaka pinnarna om man råkar böja någon. Visst de kanske inte sitter kvar så bra i sockeln alla gånger, men man kan iaf använda den gamla processorn till att borsta katten.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Pyxira:

Får man göra så?
Jag som tycker PGA är bättre, lättare att böja tillbaka pinnarna om man råkar böja någon. Visst de kanske inte sitter kvar så bra i sockeln alla gånger, men man kan iaf använda den gamla processorn till att borsta katten.

Bästa tipset so far. Varför har jag envisats med mirakelkam? Till nästa utställning kommer samtliga katter i min ägo prepareras med processor, de lär vinna rubbet

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att man inte kan ha en "monterings-/fasthållnings-ram" även med PGA?
Vore nästan lite av det bästa av två världar tänker jag.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av landmarks:

Bästa tipset so far. Varför har jag envisats med mirakelkam? Till nästa utställning kommer samtliga katter i min ägo prepareras med processor, de lär vinna rubbet

"Cybernetically combed".

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till varför man byter? Fördelar?
Annars måste jag ha missat dom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Finns det någon anledning till varför man byter? Fördelar?
Annars måste jag ha missat dom.

Vad jag fattat för så har AMD nått gränsen för hur många pinnar de kan ha på processorn med AM4.

Därför går de över till LGA nu för att likt Intel få plats med bra mycket mer.

Sedan är LGA bättre så sätt att du inte kan slita med dig något när du skall ta ur processorn.

Lyckades själv slita ut processorn ur sockeln när jag skulle ha ut en Phenom II.

Finns de som slitit sönder hela sockeln också.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Synd att dom inte tar socken som Ryzen Threadripper har mer säker sockel kan man nog inte ha...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Synd att dom inte tar socken som Ryzen Threadripper har mer säker sockel kan man nog inte ha...

Den sockeln har dock haft problem med glapp vid montering.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Vad jag fattat för så har AMD nått gränsen för hur många pinnar de kan ha på processorn med AM4.

Därför går de över till LGA nu för att likt Intel få plats med bra mycket mer.

Sedan är LGA bättre så sätt att du inte kan slita med dig något när du skall ta ur processorn.

Lyckades själv slita ut processorn ur sockeln när jag skulle ha ut en Phenom II.

Finns de som slitit sönder hela sockeln också.

/Lifooz

Ah ok. Tänkte göra en motreplik och fråga varför man i så fall inte bara gör den större.
Ja, det där med att cpu:n kan följa med har man sett ex på. Och läst om ;D

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Skulle vara intressant att veta om vi konsumenter är partiska. Finns det Intelägare som röstar på PGA och vise versa.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av RVX:

Ah ok. Tänkte göra en motreplik och fråga varför man i så fall inte bara gör den större.
Ja, det där med att cpu:n kan följa med har man sett ex på. Och läst om ;D

Handlar garanterat om latenser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Renderade bilder av en sockel. Där går nog gränsen för mitt dataintresse, känner mig inte det minsta upphetsad

Men om DU gör det så är det OK och om DU gör det då är det hatten av på riktigt för då är DU verkligen en datornörd av episka proportioner!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Min största rädsla är att det innebär kostnadsökning på brädorna så även det incitamentet försvinner för en röd rigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ah ok. Tänkte göra en motreplik och fråga varför man i så fall inte bara gör den större.
Ja, det där med att cpu:n kan följa med har man sett ex på. Och läst om ;D

Det närmsta vi kommer där lär ju vara Threadripper, de är STORA, men då är moderkorten och möjligheterna därefter också.

Problemet med att öka storleken så att AM5 kan vara PGA är att man fortsätter öka och öka, och till slut kommer både processorn och moderkortet bli så stora att man inte kan göra ITX/mITX längre och då förlorar man många kunder då fler och fler vill ha mindre burkar och tycker de klarar sig med det.

De som kör chassin som Thermaltake spedo osv minskar nog i antal.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Röstade på PGA mest för att jag råkat ut för att få ett moderkort med böjda pinnar när jag köpte begagnat, är även lite mer riskabelt att sälja eftersom man inte vet hur kass köparen är på att hantera komponenter.
Har fått böjda pinnar på CPU också (tror det var en Phenom) men det går mycket enklare att rädda i de flesta fallen.

Men egentligen skiter jag i vilket litar på att Intel/AMD väljer det som är mest lämpligt.

Skrivet av UncleDirty:

Min största rädsla är att det innebär kostnadsökning på brädorna så även det incitamentet försvinner för en röd rigg

Det borde inte vara några problem du kan ju köpa intel moderkort för 500kr trots att de har LGA.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det närmsta vi kommer där lär ju vara Threadripper, de är STORA, men då är moderkorten och möjligheterna därefter också.

Problemet med att öka storleken så att AM5 kan vara PGA är att man fortsätter öka och öka, och till slut kommer både processorn och moderkortet bli så stora att man inte kan göra ITX/mITX längre och då förlorar man många kunder då fler och fler vill ha mindre burkar och tycker de klarar sig med det.

De som kör chassin som Thermaltake spedo osv minskar nog i antal.

/Lifooz

Ja det säger ju sig självt när jag tänker efter, man kommer ju till en gräns till slut.
Det roliga med det du nämner på slutet är ju att det faktiskt (förvisso på serversidan) finns nåt asrock kort för threadripper. Vissa vitala fördelar med plattformen får ju förlorade på så små kort.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Lifooz var denna jag tänkte på:

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja det säger ju sig självt när jag tänker efter, man kommer ju till en gräns till slut.
Det roliga med det du nämner på slutet är ju att det faktiskt (förvisso på serversidan) finns nåt asrock kort för threadripper. Vissa vitala fördelar med plattformen får ju förlorade på så små kort.

Det stämmer, Linus byggde lite med det kortet.
Det var för kompakta servrar förvisso men ändå ballt att de gjorde ett över huvud taget.

https://youtu.be/k7U0-CCmgfQ

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hahah, vi tänkte på nästan samma video och bräda.

Men precis, och egentligen, våra kommande moderkort hade lätt kunnat se ut sådär, för hur stor är chansen att varken du eller jag vill ha/behöver mer funktionalitét än de har?

Men jag tror att det är just det där utséendet plus lite annat som AMD vill undvika genom att byta till LGA.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Får man göra så?
Jag som tycker PGA är bättre, lättare att böja tillbaka pinnarna om man råkar böja någon. Visst de kanske inte sitter kvar så bra i sockeln alla gånger, men man kan iaf använda den gamla processorn till att borsta katten.

Skrivet av landmarks:

Bästa tipset so far. Varför har jag envisats med mirakelkam? Till nästa utställning kommer samtliga katter i min ägo prepareras med processor, de lär vinna rubbet

486:or är bäst för det, lite längre pinnar på de och lagom mellanrum, nyare cpu:er är inte lika bra att kamma katten med.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hahah, vi tänkte på nästan samma video och bräda.

Men precis, och egentligen, våra kommande moderkort hade lätt kunnat se ut sådär, för hur stor är chansen att varken du eller jag vill ha/behöver mer funktionalitét än de har?

Men jag tror att det är just det där utséendet plus lite annat som AMD vill undvika genom att byta till LGA.

/Lifooz

It's a magic coincidence

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pyxira:

Får man göra så?
Jag som tycker PGA är bättre, lättare att böja tillbaka pinnarna om man råkar böja någon. Visst de kanske inte sitter kvar så bra i sockeln alla gånger, men man kan iaf använda den gamla processorn till att borsta katten.

Frågan är om tunnhåriga kan borsta skalen med en PGA processor för ökad chans till hårväxt? Pinnarna rispar hårbotten lätt vilket ökar chansen att hårstråna hittar ut.

Nej skämt åsido, är nog bättre att borsta katten, eller för den delen hunden.

Skrivet av Jygge:

Synd att dom inte tar socken som Ryzen Threadripper har mer säker sockel kan man nog inte ha...

Tänkte först att den blir för stor och dyr, men det är själva monteringen du menar? Har aldrig byggt och är lite osäker på exakt hur det fungerar själv, men läste något i någon av alla LGA vs PGA trådar där det nämndes och faktiskt lät rätt vettigt. Säker montering är något jag skulle vilja betala extra för.

Skrivet av UncleDirty:

Min största rädsla är att det innebär kostnadsökning på brädorna så även det incitamentet försvinner för en röd rigg

Problemet med känsliga LGA-socklar tillkommer vilket jag inte är jätteförtjust i. Har inte haft problemet än, som tur är, men förr eller senare åker man dit på det. Ovana datorbyggare kommer inte veta vad de ska se efter dessutom.

Sedan hur butiker och tillverkare hanterar detta lämnar en del att önska, typ: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1639188-fick-trasigt-m...

Men sedan det tråkiga när man beställt nya delar, ska börja bygga, inspekterar sockeln och inser att den är defekt och då måste skicka tillbaks och få tag i ett nytt moderkort. PGA är inte problemfri men även jag röstade PGA även om jag egentligen är för LGA även om konsumentlösningarna är för dåliga sett till moderkort. Att få bort den känsliga delen från CPU är bra, då den oftast är dyrare. Men PGA-processorer går att laga, även om det är pilligt.

Tänkte länka ett klipp där LTT's Luke löder fast pins på en 5950X men Youtube verkar av någon anledning inte fungera för mig.

Permalänk
Medlem

För mig spelar det ingen roll alls.
Inte så att jag springer runt med processorn lös i fickan.
Och jag vrider tills kylare lossar oavsett istället för att bara dra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frågan är om tunnhåriga kan borsta skalen med en PGA processor för ökad chans till hårväxt? Pinnarna rispar hårbotten lätt vilket ökar chansen att hårstråna hittar ut.

Nej skämt åsido, är nog bättre att borsta katten, eller för den delen hunden.

Tänkte först att den blir för stor och dyr, men det är själva monteringen du menar? Har aldrig byggt och är lite osäker på exakt hur det fungerar själv, men läste något i någon av alla LGA vs PGA trådar där det nämndes och faktiskt lät rätt vettigt. Säker montering är något jag skulle vilja betala extra för.

Problemet med känsliga LGA-socklar tillkommer vilket jag inte är jätteförtjust i. Har inte haft problemet än, som tur är, men förr eller senare åker man dit på det. Ovana datorbyggare kommer inte veta vad de ska se efter dessutom.

Sedan hur butiker och tillverkare hanterar detta lämnar en del att önska, typ: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1639188-fick-trasigt-m...

Men sedan det tråkiga när man beställt nya delar, ska börja bygga, inspekterar sockeln och inser att den är defekt och då måste skicka tillbaks och få tag i ett nytt moderkort. PGA är inte problemfri men även jag röstade PGA även om jag egentligen är för LGA även om konsumentlösningarna är för dåliga sett till moderkort. Att få bort den känsliga delen från CPU är bra, då den oftast är dyrare. Men PGA-processorer går att laga, även om det är pilligt.

Tänkte länka ett klipp där LTT's Luke löder fast pins på en 5950X men Youtube verkar av någon anledning inte fungera för mig.

Beror på hur stort felet är på PGA CPU enstaka böjda pins går att böja tillbaka tämligen enkelt men ifall man ska börja löda så är LGA faktiskt enklare att reparera än PGA ifall man har rätt utrustning.

PGA är nog fortfarande lite bättre för konsumenter då enklare fel går att laga själv.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Och jag vrider tills kylare lossar oavsett istället för att bara dra.

Den där vridningen har nog potential att skjuva av samtliga pinnar på processorn.

Nej, LGA är det enda vettiga. Processorn, en lös del som man hanterar "fritt" ska självklart vara den tåligaste delen. Sockeln rör man ju aldrig, och den sitter skyddad i en ram fäst på ett moderkort. Optimal lösning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

PGA är tveklöst bäst. Råkar man mot all förmodan böja en pinne så går det nästan alltid att böja tillbaka den (förslagsvis med "ändröret" på en stiftpenna i rätt dimension). Been there, done that, har alltid fungerat.

Råkar man däremot böja en av de där förbannade minifjädrarna i en LGA-sockel så är det bara att kasta moderkortet på tippen. Been there, done that, jävla skit.

TL:DR; Fan ta er, AMD.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Skulle vara intressant att veta om vi konsumenter är partiska. Finns det Intelägare som röstar på PGA och vise versa.

Ja,
Eller beror på vad du menar med "Intelägare"
Jag har inte aktier i Intel. Men har Intel system.

Röstade PGA,
Men mestadels p.g.a. (no pun intended) nostalgi.
Bl.a. Socket 7/Super 7 var en härlig tid med möjlighet att köra antingen Intel eller AMD på samma moderkort.
Samtidigt som PCI (inte Express) gav möjlighet att köra grafikkort med flera megabyte grafikminne och upplösningar högre än 640x480, åtminstone i desktop miljö. Kanske inte alltid prestandan räckte till att gamea i 'höga' upplösningar som 800x600 eller 1024x768.
Det gick väl till viss del med ISA/VESA också, men med > 100Mhz processor och PCI kunde man även köra mer 3D med rimlig prestanda, Som exempelvis Quake 1 och 2, Duke Nukem 3D, Interstate 76, Sega Rally, mm.
Möjlighet att köra snabbt nätverk (Fast Ethernet), mm.
Tider när BBS fortfarande användes och när "Internet var något nytt".
När procentuell ökning i klockfrekvens var stor över relativt få år och procentuell överklockning kunde nå långt.
Exempelvis Celeron 600Mhz och Duron 600Mhz där många lyckats skrämma upp dem med 100% överklockning.

Permalänk
Medlem

Tycker PGA har varit AMD's strukturella identitet.

Och byta sig till LGA känns konstigt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil