Veckans fråga: Hur föredrar du att navigera telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, min mus (som de flesta) rör sig på ett 2D-plan som är parallellt med marken, alltså rör den sig varken uppåt eller nedåt i användningen utan bara framåt, bakåt, åt höger och åt vänster.

Men ja, jag får gå in i alla spel och ställa om detta. Jag läste någon artikel för länge sedan där någon försökte motivera detta som att det var mer naturligt, som att det motsvarade hur man rörde huvudet eller något men jag vet inte. För mig som började spela FPS innan man använde mus i dem så tror jag det handlar om hur flygspel fungerade, i ett flygplan rör man förstås spaken framåt för att luta planet framåt och alltså röra sig nedåt och tvärtom. Där rör man också spaken åt vänster för att rolla åt vänster vilket ju motsvarar "strafe" hyfsat, alltså ändrar jag inte den horisontella axeln utan bara den vertikala.

De där cyklarna däremot har jag aldrig lyckats hantera. Dock har jag bara försökt någon minut några gånger i min ungdom.

Det är ju samma på apple vs pc med scroll-riktningen. Ena simulerar att man håller i och flyttar innehållet, andra så styr man kameran och innehållet är stilla. Allt är såklart okej, och kanske logiskt på sitt sätt, men jag skulle inte tänka eller tycka som dig ändå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Det är ju samma på apple vs pc med scroll-riktningen. Ena simulerar att man håller i och flyttar innehållet, andra så styr man kameran och innehållet är stilla. Allt är såklart okej, och kanske logiskt på sitt sätt, men jag skulle inte tänka eller tycka som dig ändå

Jo jag störde mig väldigt mycket på scrollriktiningen när de ändrade, men har ju vant mig nu i viss mån. Sannolikt för att jag använder touchskärmar så mycket. Samtidigt är alla mina enheter med touchplatta, alltså mina laptops, Thinkpads och jag använder touchpointen mycket mer än plattan. Annars hade jag nog vant mig snabbare.

Angående att byta y-axeln i spel så är det förstås en vanesak. Jag menar inte att muspekaren på skrivbordet borde röra sig nedåt när jag flyttar musen framåt eller något liknande, men i 3D-spel så känns det rätt för mig att flytta musen framåt för att böja sig framåt, vilket ju är vad man gör när man tittar nedåt, och på samma sätt lutar man sig bakåt när man tittar uppåt och därmed känns det mer naturligt att dra musen bakåt. Som att musen styr vart näsan pekar och huvudet sitter fast i halsen liksom.

Permalänk
Medlem

För mig är det digitala knappar som gäller. Jag har en stor telefon (1+ 8 pro) och svepgester blev alldeles för omständigt. På en mindre telefon så ja kanske, men icke på en stor. Går även snabbare att backa. Sedan är dom ju redigerbara och kan försvinna om behovet finns. Helt klart vinnare enligt mig. Dock så händer det rätt ofta att jag råkar trycka på hemknappen när jag skriver.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.samsung.and...

Den här appen var en game changer för mig, hatar att ha en stor telefon med det eviga shufflandet upp och ner med handen.
Men med denna appen kan jag via svipes från sidan i princip göra vad som helst, backa, öppna lista över öppna appar, hemskärm, dra ner notiser.

Verkar bara finnas till Samsung men kan verklige Rekommendera den!

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

När Jobs för snart 15 år sedan introducerade iPhone så var ”mjukvaruknappar” någonting som fick säljas in tillsammans med multipekskärm. ~”Så att man i efterhand kan lägga till eller ändra” var nytt tänkande bland dåvarande utbud som hade fysiska knappar för det ena å andra.

https://youtu.be/VQKMoT-6XSg?t=317

Roligt att titta på i efterhand.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk

Digitala knappar? Det var länge sedan man hade analoga, troligen tillbaka på 1970 talet.

Nå av vad som finns idag och hur det fungerar så föredrar jag touchscreen.

Permalänk
Medlem

En touch bakåtknapp, en touchknapp för att visa rull-lusta med appar och en hemknapp med fingenavläsare mellan dessa förstnämnda touchknappar. Och det ska inte vara i displayen utan istället utanför precis som det är på min Galaxy S7.

Försöker jag navigera morsans iphone SE är jag helt lost. Knapparna verkar ju sitta på olika ställen beroende på app?! Nä... jag vill backa utvecklingen. Bort med hela displayer med hål mitt i skärmen för kamera mm. Vill se ramar med touchknappar istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kombination av alla 3 gärna.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Digitala knappar som finns på många Android stör mig rejält. Apple gör det rätt, inga digitala knappar ska synes. På skärmen ska det vara endast skärm, inget annat som tar onödig yta.

Gällande de vanliga fysiska knapparna (volym, power, ljud av/på) så är det fysiska knappar som gäller. Volymkontroll via kontrollcenter hade jag aldrig orkat med. Den om något ska vara lätt att nå via knappar!

Och en panna stor som grönland.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Digitala knappar? Det var länge sedan man hade analoga, troligen tillbaka på 1970 talet.

Nå av vad som finns idag och hur det fungerar så föredrar jag touchscreen.

Knapparna är väl i allra högsta grad analoga, sem om de avläses av en analog eller digital krets är ju en annan sak.

Joysticks är ju fortfarande potentiometrar i de allra flesta fall, och knappar är strömbrytare med debounce och en pull (up/down) resistor

Permalänk
Medlem

Tyckte verkligen om de digitala knapparna som fanns på min gamla Huawei Honor 8. Fungerade alltid som de skulle. Svepgesterna på min Pixel 4a ger möjligtvis ett bättre flyt men de har även några negativa sidor. Det är exempelvis lite jobbigt att man hela tiden måste hålla på längst längst ner på mobilen. Leder till att jag ibland får ont i tumbasen, sen ökar det också risken för att tappa telefonen om du exempelvis cyklar och behöver kolla något. Men är såklart svårt att komma ifrån då tillverkaren alltid vill maximera display-ytan...

Hoppas för övrigt att det alltid kommer finnas mobiler med fingeravtryck på baksidan. Klart den bästa placeringen enligt mig. Var en stor anledning till varför jag köpte en Google Pixel.

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

På iPhone är det ganska lika navigering visst skiljer det sig en del när de tog bort den fysiska knappen. Men förutom det är det lika. På android däremot kan det skilja sig rätt rejält även om det blivit bättre på senare. Men alla tillverkare har sitt egna sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av toast_93:

Tyckte verkligen om de digitala knapparna som fanns på min gamla Huawei Honor 8. Fungerade alltid som de skulle. Svepgesterna på min Pixel 4a ger möjligtvis ett bättre flyt men de har även några negativa sidor. Det är exempelvis lite jobbigt att man hela tiden måste hålla på längst längst ner på mobilen. Leder till att jag ibland får ont i tumbasen, sen ökar det också risken för att tappa telefonen om du exempelvis cyklar och behöver kolla något. Men är såklart svårt att komma ifrån då tillverkaren alltid vill maximera display-ytan...

Hoppas för övrigt att det alltid kommer finnas mobiler med fingeravtryck på baksidan. Klart den bästa placeringen enligt mig. Var en stor anledning till varför jag köpte en Google Pixel.

Du kan aktivera digitala knappar på din Pixel 4a. Finns under Inställningar -> System -> systemnavigering (tror jag det heter) eller något sånt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan aktivera digitala knappar på din Pixel 4a. Finns under Inställningar -> System -> systemnavigering (tror jag det heter) eller något sånt

Tack för tipset, ska kika på det! Rätt nyligen inköpt så ska ge svepet en ärlig chans först

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av toast_93:

Tack för tipset, ska kika på det! Rätt nyligen inköpt så ska ge svepet en ärlig chans först

Annars sök på gester i inställningarna (finns sökfunktion) så ska du hitta det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Jag har fortfarande Androids digitala knappar Just nu har min telefon även fingeravtrycksläsare i botten av skärmen, och jag avskyr det. Fullkomligt avskyr. Jag gillar inte att låsa upp med fejset heller, aldrig varit en preferens för min del. Det jag saknar är fingeravtrycksläsare/lås på baksidan, så som jag hade på mina Nexus och Pixel-telefoner, samt min gamla LG G3 som hade lås och volymknapp där.

Svepgester är inte heller något jag diggar för navigering, men jag har nog inte riktigt gett det en ärlig chans heller. Kan även vara så att det är betydligt bättre på Apples enheter, det vet jag ingenting om hehe.

Fingeravtrycksläsaren i nedre delen av skärmen kan vara lite awkward, det håller jag med om. Samtidigt känns det lite sci-fi haha

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fingeravtrycksläsaren i nedre delen av skärmen kan vara lite awkward, det håller jag med om. Samtidigt känns det lite sci-fi haha

Haha ja det är lite futuristiskt, den jag har nu visar upp en fin liten animation med. Nu beror det säkerligen på hur man håller i sin telefon, hur stor/bred telefonen är i relation ens händer, men jag har lättare att nå med pekfingret på baksidan än tummen i nederkant exempelvis. Däremot medger jag att det inte är helt dumt att kunna låsa upp utan att behöva ta upp telefonen

Permalänk
Medlem

Det vore trevligt om den digitala knappen under skärmen alltid funkade, men det gör den inte. Högst opålitlig, funkar t.ex. överhuvudtaget inte alls i solsken ... Min Sony (RIP) hade fysisk knapp på sidan som var 100%ig ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landmarks:

Haha ja det är lite futuristiskt, den jag har nu visar upp en fin liten animation med. Nu beror det säkerligen på hur man håller i sin telefon, hur stor/bred telefonen är i relation ens händer, men jag har lättare att nå med pekfingret på baksidan än tummen i nederkant exempelvis. Däremot medger jag att det inte är helt dumt att kunna låsa upp utan att behöva ta upp telefonen

Jo jag har precis bytt till läsaren på baksidan från att ha haft den i skärmen och i de flesta fall är det bättre och smidigare. BankId har dock en knapp man måste trycka på för att identifiera sig med fingeravtryck och den sitter ju precis där läsaren sitter i skärmen så nu är det trycka awkward längst ner på skärmen med tummen och sen upp med pekfingret till läsaren. Men för upplåsning så är det smidigare med den på baksidan. Sen att själva hårdvaran är mycket bättre och mer mogen gör ju sitt förstås.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Shudnawz:

@Samsung, har du nåt bra tips på hur man kan kombinera gestnavigering med Samsung Pay på Galaxy S-serien? Överallt utom just på hemskärmen går det utmärkt att dra uppåt längs hela botten på skärmen, men om du har Samsung Pay snabbåtkomst på hemskärmen aktiverat så blir det krock där, eftersom "dra upp och håll" är metoden för att växla appar. Det hade varit perfekt om det fanns en widget för det, men det gör det inte. Är alternativet att slänga upp en genväg på hemskärmen bara?

Jag fick ett förslag till lösning, som är att lägga in Samsung Pay på sidoknappen i stället (alltså ta bort att kameran öppnas med dubbeltryck). Då slipper man risken för att gesten öppnar Samsung pay i stället för att växla appar. Samsung pay ska dock vara "dra upp" och inte "dra upp och håll", men det kanske blir för nära varandra annars.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung