hämta ut paket med utgånget pass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Så det är kört för mig?

Ja, om ombudet inte accepterar ditt pass så är det inte mycket du kan göra. Du kommer också behöva ha med dig någon annan, som kan intyga att du är du när du sedan ska skaffa pass/id-kort om du inte har ett körkort eller någon annan identitet med giltigt utgångsdatum

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Simpan30:

Så det är kört för mig?

Fick du inte hämta ut paketet med ditt pass?

Om man fyller i fullmaktsblankett räcker det väl om vittnet och fullmaktstagaren har giltig legitimation? Blanketten måste lämnas in på ett företagscenter och fullmakten börjar tidigast att gälla en vecka efter att den lämnats in. Om Postnord godkänner fullmakten, kan fullmaktstagaren gå till ombudet och visa upp sin legitimation.

I och med att fullmakten tidigast börjar gälla en vecka efter att blanketten lämnats in, är det bråttom om du ska fixa det innan försändelsen returneras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Fick du inte hämta ut paketet med ditt pass?

Om man fyller i fullmaktsblankett räcker det väl om vittnet och fullmaktstagaren har giltig legitimation? Blanketten måste lämnas in på ett företagscenter och fullmakten börjar tidigast att gälla en vecka efter att den lämnats in. Om Postnord godkänner fullmakten, kan fullmaktstagaren gå till ombudet och visa upp sin legitimation.

I och med att fullmakten tidigast börjar gälla en vecka efter att blanketten lämnats in, är det bråttom om du ska fixa det innan försändelsen returneras.

Det är möjligt att det där förslaget hade fungerat rent principiellt, men i så fall hade väl fullmakten behövt upprättas under tiden som TS fortfarande hade giltig legitimation?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Så det är kört för mig?

Så hur gick det?
Känns lite grann som att du gör en höna av en fjäder. De kollar ju bara personnummer och bild (kollar de ens bild?). Inte så att de slår upp passet i en databas och systemet blockerar ditt paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Så hur gick det?
Känns lite grann som att du gör en höna av en fjäder. De kollar ju bara personnummer och bild (kollar de ens bild?). Inte så att de slår upp passet i en databas och systemet blockerar ditt paket.

De ska (sen om de gör det, är en annan sak) ju också kolla utgångsdatumet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag kan inte somna innan jag vet hur detta gick.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Jag kan inte somna innan jag vet hur detta gick.

Samma här!

Permalänk
Medlem

Jag ska upp tidigt och vill sova nu!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Borde funka om mamma är med. Har gjort de för mig. Men bor i en mindre by.

Permalänk
Medlem

När du väl skaffat giltig legitimation så skaffa Freja eID så har du ett leg i mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Så hur gick det?
Känns lite grann som att du gör en höna av en fjäder. De kollar ju bara personnummer och bild (kollar de ens bild?). Inte så att de slår upp passet i en databas och systemet blockerar ditt paket.

Du kan hämta paket i någon annans namn om du har den individens legitimation med dig. Så finns ingen mening med att kolla bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har aldrig haft problem med utgånget ID/pass under mina år

Har haft problem fler gånger med utgånget pass och förvisso inte utgånget men skadat körkort.
Som någon annan skrev, beror på hur uppmärksam/anal personen bakom disken är för ingetdera är giltigt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

TS gör nog smart att inte svara på om hur det gick att hämta ut paketet. Han kan ju ha gjort sig skyldig till brott genom att bruka en falsk urkund. Smartast att inte skriva om det på ett onlineforum hur det än gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Så det är kört för mig?

Du sa ju att du skulle testa (..?), ingen av oss kan svara bättre än vad som sagts i tråden redan. Låt oss veta hur det går, jag skulle säga att det är 50/50. Ibland kollar det bara på mitt körkort när jag hämtar paket, ibland "blippar" dem det. Men återkom då jag iaf är intresserad hur det gick.

Om det är med PostNord bör du kunna använda ditt mobila BankID i de flesta fallen istället för ID (jag har aldrig varit med om att det inte fungerat med BankID för PostNord, och då har jag hämtat ut 48 paket via dem enbart detta året ).

Jag föreslår att du omedelbart går in på www.polisen.se och bokar tid för att skaffa ett nytt ID-kort, och pass är väl lika bra att ordna samtidigt. Om du tappar plånboken med ID-kort har du passet som backup - därför är det smart att fixa det samtidigt så behöver du bara fotas och ge fingeravtryck en gång.

Jag skaffade precis nytt pass själv och var där en måndag och kunde hämta ut det på fredagen samma vecka. Ditt paket lär väl ligga hos ombudet i ~10-14 dagar beroende på speditör. Att låta det gå i retur kan bli dyrt, speciellt om det är till utlandet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Så det är kört för mig?

men herregud...
ursäkta mig men hur blev den här tråden så härlång ?!?

Du kommer inte ha problem att hämta ut paketet. Rent krasst behöver de bara slå ditt personnr i datorn och se att du är du.

Ingen expedit bryr sig om det gått ut iaf inte 99.9%

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, en uppdatering TS! 😁

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2