Tvättade hörlurar och laddbox i 40 grader i tvättmaskin, går de att rädda?

Permalänk
Medlem

Tvättade hörlurar och laddbox i 40 grader i tvättmaskin, går de att rädda?

Vet att vi många som fått elektronik in i tvättmaskinen av misstag.
Tvättade mina Jabra 75t vattentäta lurar + laddbox med kretskort och batteri.
Konstaterade att lurarna funkade men laddboxen var död och hade vatten inne i skalet.

1. Öppnade laddboxen och torkade allt med 50 grader och fläkt över natten
2. Kollade kretskort som haft batteriet inkopplat, jag borde nog kopplat ur batteriet innan torkningen (mitt fel)
3. Noterade vita rester på komponenterna på kretskortet (se bild)
4. Laddboxen tar nu ingen laddning via USB-C kabel (led-lampa som normalt lyser då man ansluter kabel är nu död)
5. Laddboxen laddar inte lurarna längre men märkligt nog blinkar lurarna kort till (rött) när jag sätter dem i boxen

https://imgur.com/DGRjKZy

Var är detta vita? Salter? Kalk? Kan jag tvätta bort det med typ tandborste och citronsyra?
Funderar på om jag kan få det att fungera igen med rengöring.

Biltemas elektronikrengöring (https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/skarmre...)
samt
Biltemas oxidrengöring (https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmed...)

Har någon några tips, tacksam för alla svar med liknande erfarenhet?
Tack för ett trevligt forum.

(förtydliga och stavfel)
Permalänk
Medlem

Tyvärr är det förmodligen bara att slänga allt i elektronikåtervinningen, laddboxen är garanterat helt körd.
Från Jabras support:
Kan jag använda mina äkta trådlösa öronsnäckor från Jabra när jag simmar eller badar?
Nej, dina öronsnäckor är inte skyddade mot nedsänkning i vatten. Dessutom kan dina öronsnäckor skadas och försämras om de utsätts för salt, klor, kemikalier och lösningsmedel.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna prova isopropanol. Men hur ser battericellerna ut i laddboxen? Dessa är förmodligen LiPo? Laddboxen hade jag kastat direkt utan tvekan. Man ska inte chansa med LiPo, det slutar ofta illa, det är ju förmodligen LiPo i lurarna med. Kasta.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Du skulle kunna prova isopropanol. Men hur ser battericellerna ut i laddboxen? Dessa är förmodligen LiPo? Laddboxen hade jag kastat direkt utan tvekan. Man ska inte chansa med LiPo, det slutar ofta illa, det är ju förmodligen LiPo i lurarna med. Kasta.

Tack för återkoppling. Skall testa isopropanol. Synd på rara ärtor, men det lutar emot ett räddningsförsök och sedan kommunens elektroniklådor..

Updatering: Jag märker att mikrofonerna har blivit sämre på att ta upp ljud, motparter klagar att jag låter svagare...

så mycket för vattentäta lurar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Tyvärr är det förmodligen bara att slänga allt i elektronikåtervinningen, laddboxen är garanterat helt körd.
Från Jabras support:
Kan jag använda mina äkta trådlösa öronsnäckor från Jabra när jag simmar eller badar?
Nej, dina öronsnäckor är inte skyddade mot nedsänkning i vatten. Dessutom kan dina öronsnäckor skadas och försämras om de utsätts för salt, klor, kemikalier och lösningsmedel.

Tack Stelex för denna info, intressant med Jabras supportsvar vs Jabras reklam.
Från Jabras reklam:
(https://www.jabra.se/bluetooth-headsets/jabra-elite-active-75...):

"Vattentäta. Svettäta. Träningståliga.
Elite Active 75t har utformats specifikt för en aktiv livsstil. En IP57-klassning gör dem helt vatten- och svettäta, så det finns inget som håller dig tillbaka från att springa genom stormen eller svetta fram ditt nya personbästa i gymmet.

(Och vi är så säkra på deras hållbarhet att vi erbjuder en tvåårig garanti mot skador på grund av svett och damm.)

* Öronsnäckorna Elite Active 75t är IP57-klassade, vilket innebär att de tål att sänkas ner i 1 meters djupt färskvatten, i upp till 30 minuter..."

..yea right!

Permalänk
Medlem

Isopropanol och tandborste. Ungefär samma som elektronikrengöring. Som du säger skulle du kopplat bort batteriet tidigare för bättre odds, samt plockat bort vattnet med isopropanol tidigare också. Nu har det redan gjort skador

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asturien:

Tack Stelex för denna info, intressant med Jabras supportsvar vs Jabras reklam.
Från Jabras reklam:
(https://www.jabra.se/bluetooth-headsets/jabra-elite-active-75...):

"Vattentäta. Svettäta. Träningståliga.
Elite Active 75t har utformats specifikt för en aktiv livsstil. En IP57-klassning gör dem helt vatten- och svettäta, så det finns inget som håller dig tillbaka från att springa genom stormen eller svetta fram ditt nya personbästa i gymmet.

(Och vi är så säkra på deras hållbarhet att vi erbjuder en tvåårig garanti mot skador på grund av svett och damm.)

* Öronsnäckorna Elite Active 75t är IP57-klassade, vilket innebär att de tål att sänkas ner i 1 meters djupt färskvatten, i upp till 30 minuter..."

..yea right!

Djupet på vatten har med tryck att göra. I tvättmaskinen blir trycker större iom att vattnet ej är stillastående. Dessutom var det troligtvis i längre än 30 minuter antar jag?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

För att få ett litet perspektiv på problemet så kan vi jämföra med vattentäta klockor.

"På många håll är det numera inte tillåtet att marknadsföra klockor som vattentäta, och istället används ofta begrepp så som vattentåliga. När man tar en titt på utbudet av armbandsuret så kommer man ganska snabbt att komma i kontakt med begreppet atmosfär (ATM). Detta är en tryckenhet som åsyftar atmosfärtryck, vilket ökar desto längre ned under havsytan som man råkar befinna sig. Något förenklat brukar ATM-angivelsen uppges som en tiondel av motsvarande havsdjup per meter. Detta är förmodligen den största bidragande orsaken till att många fått intrycket att klockorna är rustade att hantera en längre tid under vatten. I verkligheten är det inte säkert att dessa klockor varken är trycktestade, eller konstruerade för att hantera det ökade vattentryck som uppstår när man rör sig under vatten. Inte heller betyder det att tillverkaren har tagit i beaktande huruvida klockan faktiskt tål saltvatten. Ofta innebär angivelsen endast att klockan förmodas klara vissa omständigheter. Har man inte några specifika krav på att ens armbandsur ska klara särskilda vattenpåfrestningar så kan man använda detta som referens:

• 3 ATM eller 30 meter innebär att klockan är stänkskyddad.
• 5 ATM eller 50 meter innebär att klockan tål snabba dopp och går att duscha med.
• 10 ATM eller 100 meter innebär att klockan går att bada eller simma med.
• 20 ATM eller 200 meter innebär att klockan klarar fridykning och snorkling. "

Mätvärdet indikerar statiskt tryck. Det dynamiska trycket blir snabbt mycket högre enbart genom att man rör på sig eller simmar så en 3ATM/30m-klocka är ingen dykarklocka som klarar 30 meters djup. Dessutom så sänker tvål, diskmedel och tvättmedel ytspänningen på vatten och ökar risker för att vatten ska tränga in i klockan.

Att köra ett par hörlurar genom en tvättmaskin med tvättmedel, värmeväxling och centrifugering skulle jag säga motsvarar minst fridykning/snorkling eller kanske snarare dykning med tuber ner till ett måttligt djup. Det är i alla fall inget konstigt ifall ett par ”vattentäta” hörlurar ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Djupet på vatten har med tryck att göra. I tvättmaskinen blir trycker större iom att vattnet ej är stillastående. Dessutom var det troligtvis i längre än 30 minuter antar jag?

Tack Pelegrino, visserligen gjorde jag den mindre bra men något lustiga uptäckten att det blinkadde blått inne i tvättmaskinen, men omedelbart så stoppade jag den. Med det sagt så står det heller inte att Jabra klara moderna maskintvättmedel som trologen innehåller tensider och andra reaktiva ämnen. Dom luktade gott i allafall... men som sagt jag gör ett försök med tanborsten och isopropanol...återkommer om det lyckades..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

För att få ett litet perspektiv på problemet så kan vi jämföra med vattentäta klockor.

"På många håll är det numera inte tillåtet att marknadsföra klockor som vattentäta, och istället används ofta begrepp så som vattentåliga. När man tar en titt på utbudet av armbandsuret så kommer man ganska snabbt att komma i kontakt med begreppet atmosfär (ATM). Detta är en tryckenhet som åsyftar atmosfärtryck, vilket ökar desto längre ned under havsytan som man råkar befinna sig. Något förenklat brukar ATM-angivelsen uppges som en tiondel av motsvarande havsdjup per meter. Detta är förmodligen den största bidragande orsaken till att många fått intrycket att klockorna är rustade att hantera en längre tid under vatten. I verkligheten är det inte säkert att dessa klockor varken är trycktestade, eller konstruerade för att hantera det ökade vattentryck som uppstår när man rör sig under vatten. Inte heller betyder det att tillverkaren har tagit i beaktande huruvida klockan faktiskt tål saltvatten. Ofta innebär angivelsen endast att klockan förmodas klara vissa omständigheter. Har man inte några specifika krav på att ens armbandsur ska klara särskilda vattenpåfrestningar så kan man använda detta som referens:

• 3 ATM eller 30 meter innebär att klockan är stänkskyddad.
• 5 ATM eller 50 meter innebär att klockan tål snabba dopp och går att duscha med.
• 10 ATM eller 100 meter innebär att klockan går att bada eller simma med.
• 20 ATM eller 200 meter innebär att klockan klarar fridykning och snorkling. "

Mätvärdet indikerar statiskt tryck. Det dynamiska trycket blir snabbt mycket högre enbart genom att man rör på sig eller simmar så en 3ATM/30m-klocka är ingen dykarklocka som klarar 30 meters djup. Dessutom så sänker tvål, diskmedel och tvättmedel ytspänningen på vatten och ökar risker för att vatten ska tränga in i klockan.

Att köra ett par hörlurar genom en tvättmaskin med tvättmedel, värmeväxling och centrifugering skulle jag säga motsvarar minst fridykning/snorkling eller kanske snarare dykning med tuber ner till ett måttligt djup. Det är i alla fall inget konstigt ifall ett par ”vattentäta” hörlurar ger upp.

Tack Kalle-Anka,
bra och ofta glömd översikt av vatten och elprylar. Dessutom är saltvatten inte definierat som vatten vilket ger oss att bara 1% (1,5% med fruset) av jordens vatten är sötvatten i hav och sjöar.
Sen tillkommer regnvatten som också är sötvatten.
Sötvatten definieras i allmänhet av vatten med en salthalt under ca 0,05 % salt....
Tackar!

Permalänk
Medlem

Batterierna är största pådrivaren när det gäller att förstöra elektronik genom att helt enkelt få kopparledarna och lödpunkter att lösas upp till grönblå ibland nära vit ärgliknande slemmig historia.

Så laddboxen är körd och förmodligen lurarna kan inte laddas på säkert sätt längre då är det nästan helt tätt så kan inläckt vatten och tvättmedelslösning (bättre ledande än vatten) vara kvar i veckor och fortsätter förstörelsen på kretskorten även om det inte märks just nu.

Har gjort en liknande resa med HP15C miniräknare för massa år sedan i sena gymnasietiden och det var ohjälpligt förstört invändigt även om man på den tiden förgyllde ledarna på kretskorten med guld, så fans det porer där kopparen under försvann och ärgen sprängde sönder även det som var guld och komponentben försvann ända in djup in i plastkapslingen i en klet av metallhydroxider och ärg. i stort sett halva kretskortet hade inga ledare kvar längre !

*lite offtopic*

Ni som är lite miniräknarfantaster och speciellt på hp-räknare förstår tandagnisslandet av förlusten - Dessa räknare var verkligen inte några dussinvaror ens när de såldes nya och fanns bara kort tid i Sverige i typ bokhandeln och de var heller inte billiga och på studielånepengar kändes mer än dubbelt dyrare ytterligare och när man väl hade slantarna så fanns de inte att köpa längre (detta var långt innan Internet och att kunna leta nytt/begagnat på Amazon eller ebay Internationellt

- idag är de collectors item och fortfarande dyra och ofta mer än dubbla inköpspriset en gång i tiden för väl begagnat utan fodral och böcker - priset på hp15C i osprättad kartong vågar jag inte ens tänka på...)

- nu avser jag dom gamla hp15C och inte jubileumsmodellen som kom ut i begränsad serie för typ snart 10 år sedan (har en sådan) - det är väldig skillnad på byggkvalitet till det mycket bättre för originalet (genomgjutna siffror på knapparna istället för screentryck som på de nya och även känslan i trycket etc.) och så äter dom nyare batterier då processorn som emulerar gamla Saturn-processorn har inte tillräcklig låg viloström i Standby medans den gamla processorn drog ca 5-10 nA i standby (ger 1370-2740 år standby på LR44 med 120 mAh kapacitet) och kunde på 3 st LR44 batterierna hålla i lätt över 3-4 år med ganska flitig daglig användning (designmålet var 1 år) och det rapporterats användare som har haft fungerande men sparsamt använda hp15C miniräknare i 20-30 år på orginalbatterierna som följde med i räknarens förpackning.

På 80-talet visste man hur man kunde bygga batterisnåla miniräknare - en konst som är totalt bortglömd idag. - kort sagt man kunde kallt räkna med att miniräknaren fungerade även om det har bott i skrivbordslådan i 3 år sedan förra användningen - de bara fungerade, och gällde i stort sett alla miniräknare med LCD-display i metallskal från Casio, Citizen, Sharp mfl. då det var i princip klockbyggare som gjorde dem - (utom TI som alltid var plastig och 'billig', och HP i den mer exklusiva sidan) under miniräknarguldåren knappt mitten av 1980-talet till början av 1990-talet.

Till slut kom jag över till HP42S[1] i slutet av 80-talet och som jag använder och totalt inkörd på än idag (när jag inte kör Free42 i nalle och dator) och där är det också att man byter batteri bara var 3-5 år - mest för att batterierna är så dålig kvalitet idag att de är närmast är självurladdade efter 5 år vare sig de används eller inte (haft en ask med 10 styck batterier från samma batch och ingen större skillnad mellan dem jag stoppade in i miniräknaren några år tidigare och de jag skulle byta med när batterivarningen kom och kvarvarande batterierna i asken ännu inte var öppnade, men lika dåliga visade det sig - de dör på tid ungefär samtidigt)

[1] vilket av somliga har utropats till världen bästa tekniska vardagsminiräknare som någonsin byggts - och de som räknar på ellära, växelströmslära och elektriska filter mm vid praktisk labb älskar den då den har komplexa-tal hantering automagiskt på i stort sett samtliga matematiska funktioner, inklusive matriser - man behöver inte ställa in något efter man plockat in batterierna och efter maskinreset startat upp - det bara fungerar som även när man gör roten ur -1 och få imaginär värde 0 + j1 som svar eller i polär form som 1 |_ 90 grader

Permalänk
Medlem

Om det händer igen, lärdom

Skrivet av xxargs:

Batterierna är största pådrivaren när det gäller att förstöra elektronik genom att helt enkelt få kopparledarna och lödpunkter att lösas upp till grönblå ibland nära vit ärgliknande slemmig historia.

Så laddboxen är körd och förmodligen lurarna kan inte laddas på säkert sätt längre då är det nästan helt tätt så kan inläckt vatten och tvättmedelslösning (bättre ledande än vatten) vara kvar i veckor och fortsätter förstörelsen på kretskorten även om det inte märks just nu.

Har gjort en liknande resa med HP15C miniräknare för massa år sedan i sena gymnasietiden och det var ohjälpligt förstört invändigt även om man på den tiden förgyllde ledarna på kretskorten med guld, så fans det porer där kopparen under försvann och ärgen sprängde sönder även det som var guld och komponentben försvann ända in djup in i plastkapslingen i en klet av metallhydroxider och ärg. i stort sett halva kretskortet hade inga ledare kvar längre !

*lite offtopic*

Ni som är lite miniräknarfantaster och speciellt på hp-räknare förstår tandagnisslandet av förlusten - Dessa räknare var verkligen inte några dussinvaror ens när de såldes nya och fanns bara kort tid i Sverige i typ bokhandeln och de var heller inte billiga och på studielånepengar kändes mer än dubbelt dyrare ytterligare och när man väl hade slantarna så fanns de inte att köpa längre (detta var långt innan Internet och att kunna leta nytt/begagnat på Amazon eller ebay Internationellt

- idag är de collectors item och fortfarande dyra och ofta mer än dubbla inköpspriset en gång i tiden för väl begagnat utan fodral och böcker - priset på hp15C i osprättad kartong vågar jag inte ens tänka på...)

- nu avser jag dom gamla hp15C och inte jubileumsmodellen som kom ut i begränsad serie för typ snart 10 år sedan (har en sådan) - det är väldig skillnad på byggkvalitet till det mycket bättre för originalet (genomgjutna siffror på knapparna istället för screentryck som på de nya och även känslan i trycket etc.) och så äter dom nyare batterier då processorn som emulerar gamla Saturn-processorn har inte tillräcklig låg viloström i Standby medans den gamla processorn drog ca 5-10 nA i standby (ger 1370-2740 år standby på LR44 med 120 mAh kapacitet) och kunde på 3 st LR44 batterierna hålla i lätt över 3-4 år med ganska flitig daglig användning (designmålet var 1 år) och det rapporterats användare som har haft fungerande men sparsamt använda hp15C miniräknare i 20-30 år på orginalbatterierna som följde med i räknarens förpackning.

På 80-talet visste man hur man kunde bygga batterisnåla miniräknare - en konst som är totalt bortglömd idag. - kort sagt man kunde kallt räkna med att miniräknaren fungerade även om det har bott i skrivbordslådan i 3 år sedan förra användningen - de bara fungerade, och gällde i stort sett alla miniräknare med LCD-display i metallskal från Casio, Citizen, Sharp mfl. då det var i princip klockbyggare som gjorde dem - (utom TI som alltid var plastig och 'billig', och HP i den mer exklusiva sidan) under miniräknarguldåren knappt mitten av 1980-talet till början av 1990-talet.

Till slut kom jag över till HP42S[1] i slutet av 80-talet och som jag använder och totalt inkörd på än idag (när jag inte kör Free42 i nalle och dator) och där är det också att man byter batteri bara var 3-5 år - mest för att batterierna är så dålig kvalitet idag att de är närmast är självurladdade efter 5 år vare sig de används eller inte (haft en ask med 10 styck batterier från samma batch och ingen större skillnad mellan dem jag stoppade in i miniräknaren några år tidigare och de jag skulle byta med när batterivarningen kom och kvarvarande batterierna i asken ännu inte var öppnade, men lika dåliga visade det sig - de dör på tid ungefär samtidigt)

[1] vilket av somliga har utropats till världen bästa tekniska vardagsminiräknare som någonsin byggts - och de som räknar på ellära, växelströmslära och elektriska filter mm vid praktisk labb älskar den då den har komplexa-tal hantering automagiskt på i stort sett samtliga matematiska funktioner, inklusive matriser - man behöver inte ställa in något efter man plockat in batterierna och efter maskinreset startat upp - det bara fungerar som även när man gör roten ur -1 och få imaginär värde 0 + j1 som svar eller i polär form som 1 |_ 90 grader

Supersvar XXARGS,
Stort tack. Helt korrekt beskrivning av hur kortet ser ut, vitt, blå/grönt pulver och..upplöst till slem.. Troligen är det den bästa lärdomen man kan kan dra av detta till nästa gång det händer:
1. Omedelbart öppna vattenskadade prylar och koppla ur batteriet
2. Spola av all elektronik och ledare från föroreningar (typ salt, socker, syror etc) med isopropanol, kemisk ren alkohol eller bara rent vatten om du inte har något annat.
3. Torka antingen försiktigt med tryckluft eller med hårfön (dock ej för varmt, gissar 50-60 grader).
4. Be till högre makter att det var kvickt nog, håll tummarna och låt allt torka noga.

Spännande utvikning då jag själv är entusiast av gamla HP räknare. Jättespännande utvikning. håller helt med om din beskrivning av gamla HP räknares kvalitet. Problemet med dessa gamla raringar är idag att de batteri-akkar som fanns med vid leverans så här 30 år senare måste bytas ut samt att gummitrissor i magnetkortsläsarna har torkat och slutat att fungera.

Och för att iallafall lite försvara jubileumsmodellen till HP15C måste jag säga att cpu hastigheten var brutal jämfört med orginalet..

Glada hälsningar

stavfel..
Permalänk
Medlem
Skrivet av Asturien:

Vet att vi många som fått elektronik in i tvättmaskinen av misstag.
Tvättade mina Jabra 75t vattentäta lurar + laddbox med kretskort och batteri.
Konstaterade att lurarna funkade men laddboxen var död och hade vatten inne i skalet.

1. Öppnade laddboxen och torkade allt med 50 grader och fläkt över natten
2. Kollade kretskort som haft batteriet inkopplat, jag borde nog kopplat ur batteriet innan torkningen (mitt fel)
3. Noterade vita rester på komponenterna på kretskortet (se bild)
4. Laddboxen tar nu ingen laddning via USB-C kabel (led-lampa som normalt lyser då man ansluter kabel är nu död)
5. Laddboxen laddar inte lurarna längre men märkligt nog blinkar lurarna kort till (rött) när jag sätter dem i boxen

https://imgur.com/DGRjKZy

Var är detta vita? Salter? Kalk? Kan jag tvätta bort det med typ tandborste och citronsyra?
Funderar på om jag kan få det att fungera igen med rengöring.

Biltemas elektronikrengöring (https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/skarmre...)
samt
Biltemas oxidrengöring (https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmed...)

Har någon några tips, tacksam för alla svar med liknande erfarenhet?
Tack för ett trevligt forum.

Uppdatering, det gick inte....
Tvättade kretskort helt rent med sprit och mjuk tandborste, allt såg superfint ut igen men kortet är stendött. Troligen har ärgningarna ätit sig igenom kopparledarna på kortet. Många våglödda komponenter döljer säkert ärg under sig själva och hur fint man än tycker det ser ut kan vätska ha letat sig in i kretskortet via hål.
Dax att köpa nytt.. försökte i allafall. Tack för alla bra tips och råd. 😀👍

Permalänk
Medlem

Var nog ett ganska så lost case från början, skadar aldrig att försöka dock.
Synd att de inte gick att rädda.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Typiskt exempel på att tillverkare inte borde få kalla saker "vattentäta" om de verkligen inte är det ur alla aspekter...

Fuktresistanta känns som en mer passande beskrivning.

Vattentät = ska klara att förvaras under vatten oavsett tryck/tid.
Fuktresistant = klarar av att användas i fuktiga miljöer, ej under vatten.
ej fuktskyddad = klarar ej fuktiga miljöer.

inga mellan historier eller klausuler om x djup osv som du ska bevisa att du följt vid garantiärende pga fuktskada.

säljs den som vattentät ska den va det också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Tyvärr är det förmodligen bara att slänga allt i elektronikåtervinningen, laddboxen är garanterat helt körd.
Från Jabras support:
Kan jag använda mina äkta trådlösa öronsnäckor från Jabra när jag simmar eller badar?
Nej, dina öronsnäckor är inte skyddade mot nedsänkning i vatten. Dessutom kan dina öronsnäckor skadas och försämras om de utsätts för salt, klor, kemikalier och lösningsmedel.

Fan ruttet om vattentäta lurar pajar så enkelt. Har råkat tvätta mina vanliga Sennheiser inear flera gånger utan några problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asturien:

Vet att vi många som fått elektronik in i tvättmaskinen av misstag.
Tvättade mina Jabra 75t vattentäta lurar + laddbox med kretskort och batteri.
Konstaterade att lurarna funkade men laddboxen var död och hade vatten inne i skalet.

1. Öppnade laddboxen och torkade allt med 50 grader och fläkt över natten
2. Kollade kretskort som haft batteriet inkopplat, jag borde nog kopplat ur batteriet innan torkningen (mitt fel)
3. Noterade vita rester på komponenterna på kretskortet (se bild)
4. Laddboxen tar nu ingen laddning via USB-C kabel (led-lampa som normalt lyser då man ansluter kabel är nu död)
5. Laddboxen laddar inte lurarna längre men märkligt nog blinkar lurarna kort till (rött) när jag sätter dem i boxen

https://imgur.com/DGRjKZy

Var är detta vita? Salter? Kalk? Kan jag tvätta bort det med typ tandborste och citronsyra?
Funderar på om jag kan få det att fungera igen med rengöring.

Biltemas elektronikrengöring (https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/skarmre...)
samt
Biltemas oxidrengöring (https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmed...)

Har någon några tips, tacksam för alla svar med liknande erfarenhet?
Tack för ett trevligt forum.

Gjorde samma misstag på jabra 65T för 1månad sen.. Lät de ligga över natten dagen efter fungerade det som vanligt igen.
Jag har två laddfodral till mina hörlurar köpte dessa när jag "tappade bort" min laddbox. https://www.amazon.se/HRNAKDFKL-Ers%C3%A4ttningsladdningsfodr... fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Gjorde samma misstag på jabra 65T för 1månad sen.. Lät de ligga över natten dagen efter fungerade det som vanligt igen.
Jag har två laddfodral till mina hörlurar köpte dessa när jag "tappade bort" min laddbox. https://www.amazon.se/HRNAKDFKL-Ers%C3%A4ttningsladdningsfodr... fungerar utmärkt.

Perfekt, bra tips Fullebulle!
Jag har redan beställt på din länk, ser lovande ut.
Tackar ödmjukt! 😃👍