Helgsnack: Vad är ditt bästa handhållna spelminne?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad är ditt bästa handhållna spelminne?

De senaste veckorna har bjudit på ett flertal hårdvarunyheter för handhållet spelande. Dela med dig av de portabla spelstunder du blickar tillbaka mot!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm, måste varit Game & Watch tiden tror jag.... (Donkey Kong osv)
Väldigt primitivt men kul en stund
...
Sen dess har portabelt spelande egentligen inte lockat speciellt mycket.
Sitter hellre under korkeken (dvs stationära PC:n) och luktar på blommorna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa minne av handhållen gaming är när jag var runt 10 år gammal, och hade varit på ett scoutläger. Blev kass efter första natten, så mamma fick komma och hämta mig. Helt out of the blue hade hon dock införskaffat ett gba till mig som jag fick när jag kom hem, så det var ju en sjukt trevlig överraskning trots det kassa slutet på scoutlägret

Var extra kul då jag eller min syster aldrig fick konsoler eller liknande helt random annars, var till jul, eller födelsedag om man hade tur. Det är nog därför det minnet lever kvar lite extra starkt!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

En självklarhet. Det är Game & Watch, man kan diskutera vilket spel av dessa. https://www.youtube.com/watch?v=ua_XJgBL-mU Men det var något som imponerade stort och alla ville spela. Bärbara spelkonsoler efter det så var jag lite missnöjd med gameboy, nintendo switch nja.. Då skulle jag nog säga mobiler med symbian 60, d.v.s mobiler år 2003 och lite framåt.
Dagens mobiler är självklart bättre, men det är ej lika imponerande.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan mitt Donkey Kong Jr. Game & Watch som jag köpte i februari 1983 på den årliga marknaden hemmavid.

Visserligen det enda handhållna jag någonsin ägt men jag spelade det så mycket under första halvåret att det var inte klokt. Minns inte hur många gånger jag varvade spelet men det var säkert 15-20 ggr som mest. Intresset för den försvann dock när jag fick min C64 i oktober samma år.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Måste nog va min sega game gear och sonic tragiskt nog har jag inget minne alls om vad för mera spel jag hade till den =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det är nog med mitt GameBoy Colour och Pokemon Gul Första handhållna konsol och spel jag fick.

Permalänk
Konsolgrävare

Garanterat bästa och egentligen sämsta minnet var tiderna när man spelade på sin Game Boy Color och gjorde allt i sin väg för att kunna spela under mörka kvällar, slutade med att sitt Game boy såg nästan ut som en transformer:

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Det äldsta är Game & Watch men det bästa är när man fick en Game Boy och Pokémon Red.

Permalänk

Jag tror jag fick Pokemon red när jag var 8 år. Jag minns att jag spelade en hel del de kommande dagarna och försökte lista ut vad man skulle göra i spelet för allt jag gjorde var att gå runt i huset och klicka på saker så kom de upp nån text jag inte förstod. Så jag gick runt i cirklar i flera timmar och förstod inte varför nån klasskompis tyckt de va så häftigt.
På den här tiden hade man (iaf jag) otroligt tålamod när det kom till spel. Bara några månader senare, eller tidigare så spenderade jag över 1 år på att klara ut Ocarina Of Time genom att gissa och bara prova allt möjligt. Fanns inga alternativ på den tiden.

Iaf, två-tre dagar efter jag fick pokemon red så skulle jag, min far, hans kompis och kompisens son som var 2-3 år åka till något tivoli två timmar bort. Så jag sitter med gameboyet och spelar de där jävla pokemonspelet och så säger farsan att jag ska låta kompisens två åring prova, så.. ah, han får väl göra det.
Det tar honom bokstavligen max 10 sekunder sen har han gått ut genom dörren till huset och så har en hel värld öppnat upp sig och han lyckades med nått som jag inte kunde göra på två dagar.

Man kände sig ju inte som den smartaste ungen då direkt iaf, men kommer ihåg att de kommande månaderna var väldigt roliga och spelminnen jag aldrig glömmer.

Permalänk

När jag gick i ettan (tror jag) började Pokémon sändas på TV4, och något år senare vann mina morföräldrar lite pengar på Bingolotto så jag fick en tusenlapp av dem, enormt mycket pengar för en grabb som var van vid 10kr i veckopeng.
Jag brukade vanligtvis spara mina pengar och tänka noga på vad jag köpte, men den gången åkte vi till leksaksbutiken direkt på morgonen dagen efter och köpte ett Gameboy Color, med tillhörande väska och ett Pokémon guld

Spenderade enormt många timmar med det efteråt, och har aldrig ångrat det köpet.
Att sitta på pojkrummet ihop med polarna som hade Pokémon Silver och Crystal för att se vem som blev först med att levla upp någon av favoriterna till 100 är mycket kära minnen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C, CPU: R7 3700X, GPU: MSI GTX1080, Mobo: MSI X470 Gaming Plus, PSU: Kolink Enclave 600W, RAM: Corsair Vengeance LP 32GB 3200Mhz (2x16GB), Kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Spelade mycket sonic 1 på gamegear när jag var liten.
Många bra minnen men när ja klarade sonic vart jag glad.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

För mig var det när jag skaffade Chrono Trigger till DS då jag var alldeles för liten att spela det på Snes på 90talet, så det blev en fantastiskt upplevelse att få spela det när man var i tidiga 20års åldern.

Permalänk
Medlem

Minns jag hur mycket förströelse jag fick av en moddad PSP. Speciellt Resistance: Fall of man. Detta var alltså på tiden när Snake dominerande på mobiltelefonerna och iPhone ännu inte hade släppts. Tyvärr blev Vita en flopp och aldrig en riktig ersättare till PSP.

Anser det faktiskt vara lite tragiskt att mobilspel blivit så dominerande när det ofta är en så begränsad upplevelse jämfört med spel på portabla konsoler.

Permalänk

Links Awakening DX (Gameboy color varsionen).

Helt klart favoriten på bärbart lite synd att de inte gjorde remaken till 3ds också iom att de forfarande släpte spel till den under 2019 hade gärna köpt det till min 3ds och känner inte riktigt drivet att köpa en switch för ett spel...

3ds är dessutom helt klart bättre bärbar än switch i min mening iom att switchen på sin höjd kan klassas som "släpbar" när den är odockad

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Får nog svara Gameboy, blev en hel del timmar när man satt i bilen på väg någonstans. Var ju strängt förbjudet att ha någon form av läslampa tänd i bilen, farsan blev skogstokig

Edit: Visste inte ens att det fanns en color version till Gameboy ha ha

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag kom hit för att säga en sommar då jag fick låna ett Donkey Kong-Game&Watch (med två skärmar). Trodde inte att så många andra här skulle säga samma sak.

Permalänk
Medlem

När jag fick min gameboy color pikachu edition och satt och spelade Pokemon Blue tills fingrarna blödde. Även när jag fick min gameboy advance SP med tillhörande Pokemon Sapphire. Den fantastiska upplysta skärmen och vikbara formatet.

Trots att det känns lite som dåtidens call of duty i omväxling så var det höjdpunkten när en nytt Pokemon-spel kom. T.ex så hade jag Pokemon Silver och när Crystal kom så var det lika roligt trots att det var mer eller mindre samma spel med lite extra grejer.

Hade även väldigt roligt när vi på rasterna i skolan alla tog med våra Gameboy advance och kopplade ihop oss för att spela Four Swords adventure som följde med A link to the past. Riktigt kul.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Hela uppväxten med Game Boy. Svårt att peka ut något enskilt minne då hela upplevelsen starkt format den jag är idag, från intressen till val av utbildning och karriär.

Men jag minns känslan när man klarade ett spel man tragglat med länge och liksom var helt uppslukad av. Den där blandningen av glädje och tomhet som infinner sig som är svår att förklara för någon som inte varit med om det. Jag har inte upplevt den känslan med någon annan konsol. Game Boy var i sin geniala enkelhet något speciellt, verkligen. Något större.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Med en Dingoo A320 i hand och en Chrono Trigger rom laddad spenderade jag en sommar ute på landet i friska luften med magisk musik och underbar spelupplevelse. Kan inte tänka mig ett bättre sätt att uppleva Chrono Trigger för första gången.

Den enda andra minne jag har av handhållen spelande är när jag var liten skit och rage quittade Super Mario Land på min gameboy och slängde den i väggen. Men denna är då inte i linje med tråden. Gamla saker håller i alla fall har fortfarande Gameboyen fungerade i en låda. Även om den är lite omtycknad.

Permalänk
Medlem

Får nog vara Mario Odyssey. Hela det spelet är ett mästerverk. De absolut bästa delarna är nog Bowsers samurajbana där alla flaggor dansar i takt eller den sista banan där man inte har några checkpoints. Jag gjorde några försök på den banan varje dag efter jobbet i flera veckor innan jag vann.

Helt underbart spel.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag har en numera bortglömd Nintendo DS med R4i och mängder med spel.

Zelda: Phantom Hourglass var min favorit, helt indragen i det spelet. Det förtjänade mer uppmärksamhet än det fick.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Game and Watch och Donkey Kong, dubbelvarianten i Orangefärg.
Ett annat är ju självklart GameBoy och spel som super mario land, Ballon Fight, Kwirk osv.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag fick "ärva" brorsans Sega Game Gear. Den hade tv-tillsatsen, som var väldigt häftig. Den visas här: https://www.youtube.com/watch?v=2WEqIwEF0Ag

Jag hade dock inte mer än några spel, och tennis tror jag var det bästa. En ganska häftig handhållen konsol som dock inte verkade ta konkurrensen jättebra mot de stora grejerna på den tiden.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

För min del var det också game and watch, men nått spel man räddade hoppande gubbar från brinnande hus

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Atari Lynx, hade både gamla och nya versionen. En konsol som var förre sin tid. Man kunde koppla 2 st i nätverk.

Permalänk
Medlem

Trots att jag älskade alla game and watch och dess kloner är mitt starkaste minne hur jag spelade Gargoyle's Quest på mitt Gameboy och bara låg och lyssnade på musiken i sängen. 😁

Link's awakening och Mystic Quest är också riktigt bra minnen från mitt Gameboy.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gameboy (OG)
Wario Land (Super Mario Land 3)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Gameboy Advance var första bärbara och där avnjöts bla Golden Sun, Pokémon blue & sapphire, Zelda, advance wars, metroid m.m. Men favoriten vet jag inte riktigt vilket spel det skulle vara men väldigt fina minnen från barndomen!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X