Uppgradera rig från 2015 till ett Mini ITX

Permalänk

Uppgradera rig från 2015 till ett Mini ITX

Hej forum,

Ska göra detta så tydligt och utförligt som möjligt. Jag har en PC som jag byggde hösten 2015 som börjar bli trött + att sambon är trött på att se den fula svarta burken med RGB. Min tanke är att behålla de komponenter som är värda att spara och bygga om den i ett Cooler Master MasterBox NR200 White Mini ITX (väldigt bra pris på komplett.se för tillfället), ifall komponenterna ens är värda att spara.

Vad ska jag ha datorn till?
Jag spenderar inte mycket tid att spela stora, nya, tunga speltitlar. Har dock varit sugen på att spela exempelvis Doom Eternal och Jedi Fallen Order. Hade varit trevligt att säkerställa att kunna spela lite nya titlar. Det jag spenderar mest tid på dock är att kolla youtube och spela Old School RuneScape (haha, ja det är sant).

Nuvarande komponenter
EVGA GeForce GTX 970 4GB
Intel Core i5-6600K Skylake Processor
EVGA SuperNOVA 750 G2, 750W PSU
Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 8GB
MSI B150 Gaming M3, Socket-1151
Corsair Hydro H100i GTX CPU Kylare
Samsung 850 EVO 250GB SSD
Corsair Obsidian 450D Midi Tower Svart

Vad ska bort?
Jag hade hoppats att "bara" behöva byta moderkort och GPU. Men inte ens säker om man kan få tag på moderkort till min processor längre. Man behöver dessutom köpa ett specifikt moderkort för Mini ITX va? Är de övriga komponenterna bra nog att behålla? Går de ens att bygga om den i ett Cooler Master MasterBox NR200 Mini ITX, får det plats? Hur ser du/ni på min situation? Jag är öppen för förslag.

Tack för att du tar dig tid att läsa min tråd!

Permalänk
Medlem

GPU'n bör få plats i ett NR200, men du behöver nog nytt moderkort och nytt nätaggregat(PSU).
Det finns moderkort för runt 1000:-lappen, men det kan vara värt att kika efter begagnade om du måste ha kvar processorn.
Annars borde det inte vara kört att sälja ditt B150 + 6600k som ett paket och köpa ett B560 (mITX) med en 10100F för c.a 2000:-
En annan väg att gå är ju dock att välja ett chassi som sväljer ett ATX PSU som Silverstone raven RVZ03.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Välkommen till ITX-träsket När du väl har köpt din första SFF (Small form factor) så går du inte tillbaka. Sen om nåt år tycker du att det är helt normalt att spendera 3000kr på ett handgjort boutique-chassi

Som @Fenrisulvfan skrev så behöver du också byta ut nätagget. Det är faktiskt också möjligt att köpa till ett fäste för NR200 som tillåter ATX-nätagg (https://www.cmstore.eu/case/nr200-atx-psu-bracket-white/), men ditt nuvarande agg är ändå för långt, och det begränsar också vilka grafikkort du kan installera.

Jag skulle rekommendera att du köper nytt nätagg, nytt moderkort och ny processor. Sen kan det också vara en bra idé att samtidigt uppgradera ram (en till 8Gb blir bra), och kanske också kylningen.

Min rekommendation vore något i stil med vad jag har i min burk just nu - Core i5 och Asrock B560M-ITX/AC. I vanliga fall föredrar jag AMD, men i just den här prisklassen har AMD inget alternativ. Om du är villig att spendera en tusenlapp till (eller mer), så blir Ryzen 5600X det bästa valet. Men det är kanske lite onödigt.

Gällande processorn så presterar 10400F och 11400F väldigt likadant. Så om prisskillnaden är liten, så är 11400F bättre, men om du får 10400F till ett bra pris så kör du på den.

När det gäller nätagget så vill du ha koll på skillnaden mellan SFX och SFX-L. SFX-L är längre, och kan begränsa dina val med grafikkort, och gör också så att du förlorar en fläktplats. Tyvärr finns det väldigt få SFX-nätagg till budgetpriser, om man då inte väljer nåt som är rätt dåligt. Du vill ändå ha en viss effektivitet för att undvika onödig värme, och du vill ha modulära kablar för att tillåta ett gott luftflöde.

Så något i stil med det här:

Sen så skulle jag vänta några månader åtminstone med att köpa nytt grafikkort, helst närmare jul, beroende på hur priserna utvecklas. Just nu är grafikkort absurdt dyra.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Tack för svaren båda två! @fenrisulvfan @sando
Vill ju självklart inte att pengarna springer iväg, men det behöver nödvändigtvis inte vara budget för det. Betalar hellre en slant extra och får rätt och bra saker.

Ok, det är alltså givet att nätagget ryker.
https://www.komplett.se/product/886745/datorutrustning/datork...
Denna borde vara en bra deal nu? 600 watt till samma pris som den 450 watt du rekommenderade. Det behövs inget speciellt fäste för den va? Eller finns det någon anledning att bara hålla sig till 450 watt?

Ni verkar även vara ganska överens att det kan vara läge att byta processorn. Är det mest för att det kan vara omständligt att hitta ett moderkort till min nuvarande som är kompatibelt med ITX, eller är min 6600k utdaterad? Tänkte att jag kanske kunde klocka den något. Bra/dålig ide? Sen undrar jag också vad @sando menar med att jag kan uppgradera kylningen. Min nuvarande CPU-fläkt är väl ganska gedigen?

Jag håller lite på min nuvarande GPU då, avvaktar och ser hur marknaden utvecklar sig. Ram-minnet är ju inga pengar direkt, så det kan väl också vara värt att addera det till inköpslistan.

Vad gäller att sälja gamla grejerna vet jag inte hur man prissätter och hur lätt det egentligen är att sälja gamla enstaka komponenter. Känns enklare att sälja en hel, komplett dator. Men i nuläget verkar det bara vara GPU och hårddisken (och min cpu-fläkt?) som är värda att spara?

Många frågor, men uppskattar verkligen hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle Pecos:

Tack för svaren båda två! @fenrisulvfan @sando
Vill ju självklart inte att pengarna springer iväg, men det behöver nödvändigtvis inte vara budget för det. Betalar hellre en slant extra och får rätt och bra saker.

Ok, det är alltså givet att nätagget ryker.
https://www.komplett.se/product/886745/datorutrustning/datork...
Denna borde vara en bra deal nu? 600 watt till samma pris som den 450 watt du rekommenderade. Det behövs inget speciellt fäste för den va? Eller finns det någon anledning att bara hålla sig till 450 watt?

Ni verkar även vara ganska överens att det kan vara läge att byta processorn. Är det mest för att det kan vara omständligt att hitta ett moderkort till min nuvarande som är kompatibelt med ITX, eller är min 6600k utdaterad? Tänkte att jag kanske kunde klocka den något. Bra/dålig ide? Sen undrar jag också vad @sando menar med att jag kan uppgradera kylningen. Min nuvarande CPU-fläkt är väl ganska gedigen?

Jag håller lite på min nuvarande GPU då, avvaktar och ser hur marknaden utvecklar sig. Ram-minnet är ju inga pengar direkt, så det kan väl också vara värt att addera det till inköpslistan.

Vad gäller att sälja gamla grejerna vet jag inte hur man prissätter och hur lätt det egentligen är att sälja gamla enstaka komponenter. Känns enklare att sälja en hel, komplett dator. Men i nuläget verkar det bara vara GPU och hårddisken (och min cpu-fläkt?) som är värda att spara?

Många frågor, men uppskattar verkligen hjälpen.

Det nätagget är definitivt ett bra val!

Din 6600K är nog helt okej som kompanjon till GTX 970, men om du ändå ska köpa nytt moderkort kan du lika gärna köpa en billig ny processor. Om du hittar ett billigt moderkort som passar din 6600K så är det ju förstås ett alternativ, men jag skulle inte spendera mer än ca 500kr. Sen blir en ny i5 bara vettigare. Vi pratar ändå om 12 trådar jämfört med 4.

Kylningen beror lite på vad du kör på. Med samma socket ska det inte va något problem. Ny Intel borde också passa bra. Om du kör AMD kan det vara värt att byta pga kompabilitet. Sen så blir vattenkylning lite opålitligt efter ett par år, och jag skulle inte använda en AIO från 2015 längre pga risk för läckage.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Det nätagget är definitivt ett bra val!

Din 6600K är nog helt okej som kompanjon till GTX 970, men om du ändå ska köpa nytt moderkort kan du lika gärna köpa en billig ny processor. Om du hittar ett billigt moderkort som passar din 6600K så är det ju förstås ett alternativ, men jag skulle inte spendera mer än ca 500kr. Sen blir en ny i5 bara vettigare. Vi pratar ändå om 12 trådar jämfört med 4.

Kylningen beror lite på vad du kör på. Med samma socket ska det inte va något problem. Ny Intel borde också passa bra. Om du kör AMD kan det vara värt att byta pga kompabilitet. Sen så blir vattenkylning lite opålitligt efter ett par år, och jag skulle inte använda en AIO från 2015 längre pga risk för läckage.

Okey, grymt bra tips och vägledning!

Då blir det att mer eller mindre köpa nytt rig förutom ram, GPU och SSD. Sen köpa GPU vid lämpligt tillfälle. Passar på att klicka hem chassi och nätagg redan ikväll när det är så schyssta priser. Har du lust att ge 2-3 olika alternativ på moderkort/cpu-combo? Något som blir valuta för pengarna utan att vara för "budget" om du förstår mig rätt. Är inte speciellt insatt längre, och definitivt inte kring ITX.

Jag tar och "plundrar" delar från gamla PCn för att smacka i den nya. Sen kan man förhoppningsvis installera tillbaka dem i den gamla och sälja den som en hel PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle Pecos:

Okey, grymt bra tips och vägledning!

Då blir det att mer eller mindre köpa nytt rig förutom ram, GPU och SSD. Sen köpa GPU vid lämpligt tillfälle. Passar på att klicka hem chassi och nätagg redan ikväll när det är så schyssta priser. Har du lust att ge 2-3 olika alternativ på moderkort/cpu-combo? Något som blir valuta för pengarna utan att vara för "budget" om du förstår mig rätt. Är inte speciellt insatt längre, och definitivt inte kring ITX.

Jag tar och "plundrar" delar från gamla PCn för att smacka i den nya. Sen kan man förhoppningsvis installera tillbaka dem i den gamla och sälja den som en hel PC.

Det beror förstås på vad du är villig att spendera, men på Intel-sidan skulle jag inte köra på i3 (för liten uppgradering), och inget över i5. i7 och i9 ger för lite, kostar för mycket och går för varma.

Hos AMD finns inget under Ryzen 5, och Ryzen 7 blir för dyra.

Alternativen är egentligen rätt simpla.

Alt 1: 10400F och Asrock B560M-ITX/ac för ca 2700kr

Alt 2: 11400F och Asrock B560M-ITX/ac för ca 2900kr

Alt 3: 5600X med MSI MPG B550I GAMING EDGE WIFI för ca 4000kr

AMD-versionen är klart bäst, men kostar också betydligt mer. För AMD finns också fler moderkort till okej priser, och också B450 är ett bra val. Själv har jag 11400F, men jag skulle inte betala mer än 200kr mer för 11th gen över 10th gen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle Pecos:

Okey, grymt bra tips och vägledning!

Då blir det att mer eller mindre köpa nytt rig förutom ram, GPU och SSD. Sen köpa GPU vid lämpligt tillfälle. Passar på att klicka hem chassi och nätagg redan ikväll när det är så schyssta priser. Har du lust att ge 2-3 olika alternativ på moderkort/cpu-combo? Något som blir valuta för pengarna utan att vara för "budget" om du förstår mig rätt. Är inte speciellt insatt längre, och definitivt inte kring ITX.

Jag tar och "plundrar" delar från gamla PCn för att smacka i den nya. Sen kan man förhoppningsvis installera tillbaka dem i den gamla och sälja den som en hel PC.

Ryzen:

Intel:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta billigare moderkort, speciellt för Intel. Wifi 6 och en till m.2 är inte värt 600kr extra, i alla fall inte ur mitt perspektiv. Då får du mera för pengarna med 5600X och B450.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Det beror förstås på vad du är villig att spendera, men på Intel-sidan skulle jag inte köra på i3 (för liten uppgradering), och inget över i5. i7 och i9 ger för lite, kostar för mycket och går för varma.

Hos AMD finns inget under Ryzen 5, och Ryzen 7 blir för dyra.

Alternativen är egentligen rätt simpla.

Alt 1: 10400F och Asrock B560M-ITX/ac för ca 2700kr

Alt 2: 11400F och Asrock B560M-ITX/ac för ca 2900kr

Alt 3: 5600X med MSI MPG B550I GAMING EDGE WIFI för ca 4000kr

AMD-versionen är klart bäst, men kostar också betydligt mer. För AMD finns också fler moderkort till okej priser, och också B450 är ett bra val. Själv har jag 11400F, men jag skulle inte betala mer än 200kr mer för 11th gen över 10th gen.

Då är alternativen framställda. Får läsa på lite extra kring AMD mot Intel samt hur jag ska göra med valet av moderkort. Har ett bra nätverkskort installerat i min nuvarande PC: https://www.webhallen.com/se/product/184569-ASUS-PCE-AC68-Dua...
Får det också plats tror ni?

Ni ska ha tusen tack båda två. Det här kommer bli toppen. Sen ska den bara byggas ihop snyggt också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle Pecos:

Då är alternativen framställda. Får läsa på lite extra kring AMD mot Intel samt hur jag ska göra med valet av moderkort. Har ett bra nätverkskort installerat i min nuvarande PC: https://www.webhallen.com/se/product/184569-ASUS-PCE-AC68-Dua...
Får det också plats tror ni?

Ni ska ha tusen tack båda två. Det här kommer bli toppen. Sen ska den bara byggas ihop snyggt också!

Nej, tyvärr får det nätverkskortet inte plats, då det inte finns någon expansionsplats på mITX moderkort, Wi-Fi brukar dock vara integrerat i moderkortet.
Jag hade nog undvikit B450 moderkort då dem är 3 år gamla och får troligen inte stöd för eventuella fler nya processorer. B550 moderkort är inte mycket dyrare och har lite andra fördelar också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, tyvärr får det nätverkskortet inte plats, då det inte finns någon expansionsplats på mITX moderkort, Wi-Fi brukar dock vara integrerat i moderkortet.
Jag hade nog undvikit B450 moderkort då dem är 3 år gamla och får troligen inte stöd för eventuella fler nya processorer. B550 moderkort är inte mycket dyrare och har lite andra fördelar också.

Ok, bra att veta. Tack!

Kommer behöva köpa ny kylning till nya processorn. Vad ska man kolla på? Stock-fläktarna är väl inte mycket att hurra för? Någon lösning med två fläktar kanske vore bra? Är det vattenkylning som gäller eller finns det bra "vanliga" fläktar som alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle Pecos:

Ok, bra att veta. Tack!

Kommer behöva köpa ny kylning till nya processorn. Vad ska man kolla på? Stock-fläktarna är väl inte mycket att hurra för? Någon lösning med två fläktar kanske vore bra? Är det vattenkylning som gäller eller finns det bra "vanliga" fläktar som alternativ?

Luft eller vatten är lite av en smaksak.
Testa gärna stock-kylarna först, din gamla vattenkylare duger säkert annars tills du får hem en ny kylare, du kan även prova sätta fläktarna från den som chassifläktar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Luft eller vatten är lite av en smaksak.
Testa gärna stock-kylarna först, din gamla vattenkylare duger säkert annars tills du får hem en ny kylare, du kan även prova sätta fläktarna från den som chassifläktar.

Då väntar jag lite med det. En vattenkylare på 280 får plats i chassit? Kan absolut inget om bra och dåliga vattenkylare. Men den du länkade verkade bra och prisvärd.

Hur ska man konfigurera fläktarna i chassit, dvs hur många behöver man in och ut (inräknat en vattenkylare med två fläktar)?

Permalänk
Medlem

Oavsett val se till att du kollar upp recensioner på moderkortet som du funderar på att införskaffa då det kan skilja en hel del på kvalité.

Rekommenderade videos men se/läs alltid recensioner från flera olika recensenter:

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle Pecos:

Då väntar jag lite med det. En vattenkylare på 280 får plats i chassit? Kan absolut inget om bra och dåliga vattenkylare. Men den du länkade verkade bra och prisvärd.

Hur ska man konfigurera fläktarna i chassit, dvs hur många behöver man in och ut (inräknat en vattenkylare med två fläktar)?

Ja, en 280 får plats på sidan, men jag tror inte det går att använda Riser-positionen för grafikkortet då.
Ju mer luft man flyttar desto bättre, 2x120 insug i botten och 2x120 utblås i toppen samt 2x140 intag från radiatorn på sidan, samt 92mm fläkten utblås bak.
Alternativt ingen fläkt på sidan (använd gärna riser för grafikkort) 2x120 insug i botten och 2x120 på utblås genom radiator i toppen, med 92mm fläkten utblås bak.

Dessa bägge ger dig positivt tryck vilket ger mindre damm i datorn, medans negativt tryck kan vara lite svalare. Kolla gärna på "Optimum tech" på youtube.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Efter att ha gjort lite forskning här under dagen så landar jag på ett Asus B550I. Det känns som att det och ett Gigabyte B550I är oerhört lika i prestanda. Det folk mest kritiserar Asus för är 30mm-fläkten, men eftersom Asus ligger på snäppet bättre pris nu så får det bli ett sånt.

Superbra och utförlig förklaring av placering av fläktar, det tackar jag för!

Slutsats av komponenter:
Cooler Master NR200
Corsair SF600
AMD Ryzen 5 5600X
Asus B550I
Corsair Vengeance LPX 8gb 3000Mhz

Framtida inköp:
AiO kylare, 240/280
GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle Pecos:

Efter att ha gjort lite forskning här under dagen så landar jag på ett Asus B550I. Det känns som att det och ett Gigabyte B550I är oerhört lika i prestanda. Det folk mest kritiserar Asus för är 30mm-fläkten, men eftersom Asus ligger på snäppet bättre pris nu så får det bli ett sånt.

Superbra och utförlig förklaring av placering av fläktar, det tackar jag för!

Slutsats av komponenter:
Cooler Master NR200
Corsair SF600
AMD Ryzen 5 5600X
Asus B550I
Corsair Vengeance LPX 8gb 3000Mhz

Framtida inköp:
AiO kylare, 240/280
GPU

Alla moderkort är väldigt lika i prestanda med mellanklasskomponenter. Du ser skillnad först när du överklockar en i7, i9 eller Ryzen 9. Så skillnaden är i praktiken saker som m.2-platser, fläktstyrning, usb flashning och dylikt. Småsaker för de flesta, och du kommer inte märka skillnad oberoende vilket moderkort du än väljer, förutom om du vill ha RGB på själva moderkortet.

Så överbetala inte i onödan.

Sen så skulle jag nog rekommendera att du skaffar nytt ram. 8gb 3000mhz gör inte 5600X rättvisa. Det är bättre att satsa pengarna på ram än på moderkortet i så fall.

Edit: Sen skulle jag rekommendera luft över vatten med din build. Det blir både tystare och billigare, och mer än tillräckligt svalt. T.ex. Be quiet pure rock 2, noctua nh-u12s eller nh-c14 är populära val.

Tänkte du köra med mesh-panelen?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Alla moderkort är väldigt lika i prestanda med mellanklasskomponenter. Du ser skillnad först när du överklockar en i7, i9 eller Ryzen 9. Så skillnaden är i praktiken saker som m.2-platser, fläktstyrning, usb flashning och dylikt. Småsaker för de flesta, och du kommer inte märka skillnad oberoende vilket moderkort du än väljer, förutom om du vill ha RGB på själva moderkortet.

Så överbetala inte i onödan.

Sen så skulle jag nog rekommendera att du skaffar nytt ram. 8gb 3000mhz gör inte 5600X rättvisa. Det är bättre att satsa pengarna på ram än på moderkortet i så fall.

Edit: Sen skulle jag rekommendera luft över vatten med din build. Det blir både tystare och billigare, och mer än tillräckligt svalt. T.ex. Be quiet pure rock 2, noctua nh-u12s eller nh-c14 är populära val.

Tänkte du köra med mesh-panelen?

Tror inte där är så mycket mer pengar att spara på moderkort (utifrån det valet jag gjort)? Du menar att jag ska skaffa 16gb istället för 8gb eller att jag ska köpa snabbare minne? Läst mig till att 3000MHz räcker gott och väl, men kan ha fel. Ska även ta och titta på luftfläkt då. Tack för några olika tips. Börja med stock-fläkten?

Vet inte panel jag ska köra. Köper ett standard NR200, inte det med glaspanel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle Pecos:

Tror inte där är så mycket mer pengar att spara på moderkort (utifrån det valet jag gjort)? Du menar att jag ska skaffa 16gb istället för 8gb eller att jag ska köpa snabbare minne? Läst mig till att 3000MHz räcker gott och väl, men kan ha fel. Ska även ta och titta på luftfläkt då. Tack för några olika tips. Börja med stock-fläkten?

Vet inte panel jag ska köra. Köper ett standard NR200, inte det med glaspanel.

Tja, du kan nog spara en del. Ta till exempel det här: https://www.amazon.se/ASRock-B450-Gaming-ITX-M-ITX-Retail/dp/...

Visst, Asus-moderkortet är bättre, men gör det nån skillnad för dig? För 600kr kan du t.ex. betala mellanskillnaden mellan ditt ram och nytt 16gb 3600mhz.

Gällande kylningen så är stockfläkten alltid ett alternativ. Kolla in Machines and More på Youtube. Han har gjort många videon om kylning i NR200, tex:
https://youtu.be/nSUK7p9qQnU

Edit: 3000mhz räcker på många sätt, men 3600mhz skulle ge 10-20% mer prestanda ungefär. Sen så kommer din processor att ta det rätt lugnt med 970 oberoende, så inser här läget gör det ju ingen skillnad.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Efter ett par dagars forskande och mycket Machines and More (som verkligen har alla typer av videos för NR200) så har jag valt och beställt följande specs:

Cooler Master NR200
Corsair SF600
AMD Ryzen 5 5600X
Gigabyte B550i
Corsair Vengeance LPX 16gb 3600Mhz
Cooler Master MA612 Stealth CPU-fläkt (oväntat prisvärd atm)

Valde att gå upp på ett Gigabyte-moderkort istället, vilket adderade 200kr. Men sparade en del (ca 1000kr) genom klipp på PSU, luftkylning och chassi. Totalt landar bygget på 8166kr. Senare tillskott blir GPU och M.2-minne.

Tusen tack till samtliga personer som bidragit till denna tråd. Har verkligen överträffat mina förväntningar och jag är supernöjd.

Allt gott,
Oscar J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle Pecos:

Efter ett par dagars forskande och mycket Machines and More (som verkligen har alla typer av videos för NR200) så har jag valt och beställt följande specs:

Cooler Master NR200
Corsair SF600
AMD Ryzen 5 5600X
Gigabyte B550i
Corsair Vengeance LPX 16gb 3600Mhz
Cooler Master MA612 Stealth CPU-fläkt (oväntat prisvärd atm)

Valde att gå upp på ett Gigabyte-moderkort istället, vilket adderade 200kr. Men sparade en del (ca 1000kr) genom klipp på PSU, luftkylning och chassi. Totalt landar bygget på 8166kr. Senare tillskott blir GPU och M.2-minne.

Tusen tack till samtliga personer som bidragit till denna tråd. Har verkligen överträffat mina förväntningar och jag är supernöjd.

Allt gott,
Oscar J

Det ser ju riktigt fint ut! Det blir nog ett bra bygge. Kom sen ihåg också att du vill ha ett antal chassifläktar också. Jag skulle själv rekommendera att köpa t.ex. 4 st Arctic P12 PWM PST (120mm) och att sätta två stycken uppe och två stycken nere. Om du har fläktar från tidigare bygget så kan du ju också använda dem, men kom ihåg att ITX-moderkort inte har lika många fläktplatser. Ofta får du nöja dig med 2 st. Då är PST-funktionen där du kan seriekoppla fläktarna rätt bra. Annars funkar det ju också med splitter eller fläktkontroll.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Det ser ju riktigt fint ut! Det blir nog ett bra bygge. Kom sen ihåg också att du vill ha ett antal chassifläktar också. Jag skulle själv rekommendera att köpa t.ex. 4 st Arctic P12 PWM PST (120mm) och att sätta två stycken uppe och två stycken nere. Om du har fläktar från tidigare bygget så kan du ju också använda dem, men kom ihåg att ITX-moderkort inte har lika många fläktplatser. Ofta får du nöja dig med 2 st. Då är PST-funktionen där du kan seriekoppla fläktarna rätt bra. Annars funkar det ju också med splitter eller fläktkontroll.

Yes, det har jag i åtanke. Tänkte att det blir ett senare projekt. Även kollat mycket på Machines and More kring kylningen.

Permalänk

Hej igen!

Såg en deal på netonnet på ett RTX 3060. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...
Vad tro ni om ett sådant kort? Eller sitta lugnt i båten tills vintern ändå?

Permalänk
Medlem

Tja, allt är ju relativt. Det är ett okej/bra pris i jämförelse med vad kort har kostat sen början på året, men samtidigt är det dyrt i jämförelse med vad kort kostade för ett-två år sen. RTX 3060 är ett kort som presterar ungefär som ett RX 5700 XT som 2020 kostade runt 3500kr.

Det är ju också ett kort som har ett rekommenderat pris på 330 dollar, så med skatt typ 3300kr, och många tyckte det var för dyrt när det lanserades.

Edit: Poängen är att priserna lär bli bättre. Väntar du in på hösten så kan du antagligen nog spara minst en tusenlapp. Om det är värt att vänta så är upp till dig

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Förresten, men det kortet (2,7 slot) så behöver du använda smala fläktar i botten, t.ex. de här: https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-SLIM-PWM-PST/...

Kort med tjocklek över 48mm (2,4 slot) behöver alltså ha tunnare fläktar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Tja, allt är ju relativt. Det är ett okej/bra pris i jämförelse med vad kort har kostat sen början på året, men samtidigt är det dyrt i jämförelse med vad kort kostade för ett-två år sen. RTX 3060 är ett kort som presterar ungefär som ett RX 5700 XT som 2020 kostade runt 3500kr.

Det är ju också ett kort som har ett rekommenderat pris på 330 dollar, så med skatt typ 3300kr, och många tyckte det var för dyrt när det lanserades.

Edit: Poängen är att priserna lär bli bättre. Väntar du in på hösten så kan du antagligen nog spara minst en tusenlapp. Om det är värt att vänta så är upp till dig

Bra och ärligt svar. Då väntar jag istället. Delarna till bygget börjar trilla in nu, man blir ju sugen haha!

Ska även ha tjockleken på kortet i åtanke när jag kollar nästa gång.

Permalänk

Hej, tid att väcka liv i tråden igen!

Har till slut börjat bygga ihop den. Ska införskaffa m.2 istället för att försöka koppla in min nuvarande SSD. Väntar stilla och lugnt på läge att köpa GPU. Bara hårddisk, gpu och chassifläktar som ska in.

Permalänk
Medlem

GPU är ju skönt att slippa köpa omedelbart,
och den gamla datorn lär väl vara helt orörd och kan köras på integrerad grafik.

Permalänk
Skrivet av pacc:

GPU är ju skönt att slippa köpa omedelbart,
och den gamla datorn lär väl vara helt orörd och kan köras på integrerad grafik.

100%! Vet dock inte riktigt vart jag ska lägga ribban för grafikkort och om man ska gå Nvidia eller Radeon.