Behöver nytt moderkort och ram minnen

Permalänk
Medlem

Behöver nytt moderkort och ram minnen

Hej, jag har en Ryzen 7 3700X processor och 2444mhz ram minnen som sitter på ett Asus Prime B350+ moderkort.

Har tänkt länge på att uppgradera mitt moderkort och minnen men till vad? Använder datorn främst till spel som cyberpunk eller division 2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av neman82:

Hej, jag har en Ryzen 7 3700X processor och 2444mhz ram minnen som sitter på ett Asus Prime B350+ moderkort.

Har tänkt länge på att uppgradera mitt moderkort och minnen men till vad? Använder datorn främst till spel som cyberpunk eller division 2.

Varför vill du byta just moderkort?

Permalänk
Medlem

Något fel på moderkortet, eller är det nån funktion du saknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Varför vill du byta just moderkort?

Då jag inte kan uppgradera ramminnen och jag tänker att processorn, ramminnen och grafikkortet fungerar bättre med ett nyare moderkort. Grafikkortet är ett 5500xt oc 8gb kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Något fel på moderkortet, eller är det nån funktion du saknar?

Det är inget fel på det, förrutom att jag inte kan uppgradera mina ramminnen.Tänker att eftersom moderkortet är 5,6 år nu så kanske det är dags? Har ett 5500xt oc 8gb grafikkort med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av neman82:

Då jag inte kan uppgradera ramminnen och jag tänker att processorn, ramminnen och grafikkortet fungerar bättre med ett nyare moderkort. Grafikkortet är ett 5500xt oc 8gb kort.

Vad menar du med att du inte kan byta RAM? Det borde inte vara några problem alls. Inga av dina komponenter kommer att fungera "bättre" med ett nytt moderkort, du kommer alltså inte att få någon ökad prestanda om det är det du är ute efter. Prestanda kommer inte från moderkortet utan från delarna som sitter i det.

Permalänk
Medlem

Som ovan skrev, varför kan du inte byta ram? Cpu och gpu kommer fungera på samma sätt i ett nytt moderkort som i det du har.ä (förutsatt att allt fungerar som det ska nu dvs).

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av neman82:

Hej, jag har en Ryzen 7 3700X processor och 2444mhz ram minnen som sitter på ett Asus Prime B350+ moderkort.

Har tänkt länge på att uppgradera mitt moderkort och minnen men till vad? Använder datorn främst till spel som cyberpunk eller division 2.

Varför kan du inte uppgradera dina RAM? Har du redan 64GB(4x16)?
Gigabyte B550M DS3H, kan vara ett alternativ, ger möjlighet till 128GB och även för Zen 3 CPU'er, samt bör enklare nå 3600MHz RAM som är rekommenderat för Zen2 & 3.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/uy6dgB24frg om det är primärt för spel så skulle jag anser att det inte är värt det, finns säkert något spel du skulle få en liten ökning men finns vettigare saker att lägga pengar på än MB.

3200 minnen verkar vara max för moderkortet enligt qvl, ingen större skillnad till 3600

Permalänk
Medlem

Jag har testat med 3200mhz minnen och då fick jag problem med blue screen och datorn som hängde sig efter ett tag. Gjorde exakt som det stod över hur man skulle göra med aktivera något i bios för att få rätt mhz. Jag vill inte gå in och ändra en massa i strömförsörjningen för att de ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför kan du inte uppgradera dina RAM? Har du redan 64GB(4x16)?
Gigabyte B550M DS3H, kan vara ett alternativ, ger möjlighet till 128GB och även för Zen 3 CPU'er, samt bör enklare nå 3600MHz RAM som är rekommenderat för Zen2 & 3.

Jo jag kan höja till 64gb. Men att få 3200 mhz hastighet på dem funkar inte. Bluescreen och datorn hänger sig efter att ha spelat i några minuter. Trots att jag följt vad man ska altivera i bios. Vill inte in och ändra i strömförsörjningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vad menar du med att du inte kan byta RAM? Det borde inte vara några problem alls. Inga av dina komponenter kommer att fungera "bättre" med ett nytt moderkort, du kommer alltså inte att få någon ökad prestanda om det är det du är ute efter. Prestanda kommer inte från moderkortet utan från delarna som sitter i det.

Det går inte att köra med minnen som är över 2666 mhz då jag får problem mee blue screen och liknande. Har följt guider om att aktivera något i bios för att få det och funka. Hjälpte inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neman82:

Det går inte att köra med minnen som är över 2666 mhz då jag får problem mee blue screen och liknande. Har följt guider om att aktivera något i bios för att få det och funka. Hjälpte inte.

Försökte du då klocka dina minnen till det, eller hade du minnen (från qvl listan) som skall köras i 3200 MHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av neman82:

Jo jag kan höja till 64gb. Men att få 3200 mhz hastighet på dem funkar inte. Bluescreen och datorn hänger sig efter att ha spelat i några minuter. Trots att jag följt vad man ska altivera i bios. Vill inte in och ändra i strömförsörjningen.

Det är ganska få RAM som klarar 3200MHz på ett B350, mina RAM som är 3000MHz CL15 vägrar köra i det via XMP (Eller d.o.c.p som Asus kallar det). Om du kan köra dina RAM i 2666Mhz stabilt, så gör det, skillnaden mot 3200MHz är inte jättestor, inte så stor att det är värt att byta moderkort enbart för det.

Det du däremot KAN göra (helt gratis) är att skaffa DRAM calculator och ta reda på vad för tajmings, hastighet och Volt som är optimalt för just chippen som sitter i dina RAM. Knäpp en bild på hastighet, tajmings och Volt och mata in i BIOS.
Det är dessa som XMP/d.o.c.p ändrar automagiskt men går såklart även att göra manuellt för finjustering.
(XMP brukar höja Volt från 1.2V till 1.35V så, så länge du håller dig mellan dem, bör RAM inte ta någon skada.)

Det tog tid för mig, men till slut lyckades jag få mina RAM att köra i 3066MHz, CL14 på 1.36V.

Överklockningstips
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.