Samsung höjer priserna för kretstillverkning – kunder ska finansiera investeringar

Permalänk
Melding Plague

Samsung höjer priserna för kretstillverkning – kunder ska finansiera investeringar

Elektronikjätten ska bygga ut produktionslinor och den kostnaden får kunderna som nyttjar kontraktstillverkningen svälja, vilket kan spilla över på slutkund.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klart när kunder betalar vad som helst för grafikkort som om det vore nya guldet man kan passa på att höja priserna, det säljs ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Klart när kunder betalar vad som helst för grafikkort som om det vore nya guldet man kan passa på att höja priserna, det säljs ändå

Fast det är slutkunder, kunden är Nvidia.

Permalänk
Medlem

Jag som precis sänkt priserna för vad jag betalar?! Blir lite orolig för hur samsung ska kunna klara sig i fortsättningen. :/

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Denna dyra datoruppgradering var en one-time grej då den gamla fått för många år på nacken. Aldrig i livet att jag kommer att punga ut desssa summor inom de närmaste 8 åren.

Förhoppningsvis har dessa rövarpriser gått över då.

Sedan får vi se hur pass mycket Samsung kommer att påverka slutpriset får vi väll se. Jag hoppas folk kommer att sitta på sina system länge och inte ännu en gång ge efter.

Förhoppningsvis gäller detta alla elektroniska prylar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast det är slutkunder, kunden är Nvidia.

Fast det blir ju slutkunden som betalar.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast det är slutkunder, kunden är Nvidia.

Det ökar priset genom hela kedjan. Nvidia tvingas betala mer för varje komponent och tar ut det plus vinst när de säljer korten till slutkund.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det ökar priset genom hela kedjan. Nvidia tvingas betala mer för varje komponent och tar ut det plus vinst när de säljer korten till slutkund.

Till slut är det ändå slutkunden som står för allt 😁

Permalänk
Medlem

Har det varit ont om bränder/elavbrott/jordbävningar/andra naturkatastrofer och spontana priskartellbildningar i och kring Samsungs fabriker så kan de alltid skylla på annat.

Permalänk
Medlem

Dom kan ju försöka Samsung är inte i närheten av TSMC. Den enda anledningen till att Nvidia är hos Samsung är pga kapacitet. Hade TSMC haft kapacitet hade Ampere tillverkats där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Fast det blir ju slutkunden som betalar.

Fast det var inte det som diskuterades eller skrevs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Denna dyra datoruppgradering var en one-time grej då den gamla fått för många år på nacken. Aldrig i livet att jag kommer att punga ut desssa summor inom de närmaste 8 åren.

Förhoppningsvis har dessa rövarpriser gått över då.

Sedan får vi se hur pass mycket Samsung kommer att påverka slutpriset får vi väll se. Jag hoppas folk kommer att sitta på sina system länge och inte ännu en gång ge efter.

Förhoppningsvis gäller detta alla elektroniska prylar...

Så tänkte jag också när jag slog på stort och köpte bästa grafikkortet på marknaden för 4600kr 2012. Det blir en engångsgrej att lägga så mycket.

(det blev det inte...)

Permalänk
Medlem

Härligt. Höjda priser på grafikkort är precis vad vi alla gått och längtat efter. De är ju så billiga nu så man får magsår i ögonen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas inte detta tar död på datorbyggandet för oss casual entusiaster. Jag håller med föregående...aldrig i livet att jag betalar dessa hutlösa priser.

Oavsett hur avancerad eller spännande teknik som än kommer i olika komponenter så har jag fått kasta in handduken.
Förut brukade jag uppgradera vartannat eller vart tredje år. Men om man knappt ens har råd med en midrange maskin längre så känns det som det kvittrar och man kan lika gärna puttra på med den gamla burken.

Typo...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Så tänkte jag också när jag slog på stort och köpte bästa grafikkortet på marknaden för 4600kr 2012. Det blir en engångsgrej att lägga så mycket.

(det blev det inte...)

Det blev det för mig:)
(GTX680)

Fast jag kommer nog bita i det sura äpplet när nästa serie släpps, fick bli en PS5 i väntan på bra priser och hårdvara.
Har sett fram emot VR också sedan jag köpte Oculus DK2, så jag kommer behöva lite kräm till nästa dator och hoppas även att nästa Index släpps runt samma tid.

Går det helt åt skogen med utveckligen så få jag hålla ut ett tag till och överleva med PSVR2, som förmodligen släpps nästa år....

Permalänk
Medlem

Summerat så är branschen nog trötta på knappa marginaler. Kommer komma uttalanden i flera år nu där tillverkare ska rättfärdiga prishöjningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Dom kan ju försöka Samsung är inte i närheten av TSMC. Den enda anledningen till att Nvidia är hos Samsung är pga kapacitet. Hade TSMC haft kapacitet hade Ampere tillverkats där.

Framförallt handlade det om priset. Nvidia som varit stamkund hos TSMC byte till Samsung denna generation på grund av att priset var bättre. Sen vet jag inte riktigt hur stor skillnad det är, men någon kolossal sådan tror jag inte på.

Skrivet av wargreymon:

Fast det var inte det som diskuterades eller skrevs

Jo, det var det ju. Han pratade ju om att slutkunden får betala mer pga höjda priser hos Samsung. Däremot hade du helt rätt i att personen borde ha skrivit slutkund istället 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Inte särskilt förvånande. Efterfrågan är betydligt större än tillgången, utbyggnad av kapaciteten kostar och det blir allt dyrare att utveckla bättre teknik.

Permalänk
Avstängd

Kom ihåg: Du visar ditt (miss)nöje med plånboken!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är väl lite hur företagande fungerar har jag för mig, alltså inget nytt under solen här…

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av AplAy:

Kom ihåg: Du visar ditt (miss)nöje med plånboken!

Problemet är att majoriteten inte verkar vara missnöjda i så fall

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Framförallt handlade det om priset. Nvidia som varit stamkund hos TSMC byte till Samsung denna generation på grund av att priset var bättre. Sen vet jag inte riktigt hur stor skillnad det är, men någon kolossal sådan tror jag inte på.

Jo, det var det ju. Han pratade ju om att slutkunden får betala mer pga höjda priser hos Samsung. Däremot hade du helt rätt i att personen borde ha skrivit slutkund istället 😁

Ryktet som jag läste var att Nvidia bara behövde betala för fungerande kretsar hos Samsung jämfört med hela wafers som det brukar vara. Det var för att Samsung ville skala sin produktion och lära sig göra stora chip. Inte helt hundra på att det är helt sant, men om det är det kan det vara nedåt halva normalpriset för dessa gigantiska chip skulle jag gissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kom ihåg: Du visar ditt (miss)nöje med plånboken!

Sånt fungerar bara om det finns många aktörer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Kanske dags att ta sig an all spel man tänkt spela men som inte blivit av till Snes och framåt, lär ju ta ett par år. Saker kanske ser bättre ut då...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv

De kan höja hur mycket de vill. Det blir intressant efter pandemin hur mycket vanliga människor tänker betala för datorer och grafikkort mm. När samhället öppnar upp så spenderas pengar på resor och sociala nöjen. Utan miners som köper hundratals kort så kommer det bli ett överflöd. Vad ska Nvidia/AMD med kretsar till för höga priser? Det lysande exemplet är @Ozzed han kommer inte betala mer än vad han anser är värt. Skulle hans 1070 dö, så får han skaffa ett begagnat 1060 som inte använts till mining. Det blir inget nytt grafikkort och så håller det på.

Priserna sjunker om vi inte får en miningboom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Sånt fungerar bara om det finns många aktörer.

Nej, minskad försäljning är minskad försäljning oavsett hur många aktörer som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, minskad försäljning är minskad försäljning oavsett hur många aktörer som finns.

Så kan man se på det. Men i så fall får man avstå från att konsumera det mesta som är teknologiskt. Exempelvis bilar, mobiltelefoner, laptops, routrar, mikrovågsugnar m.m och leva som folk gjorde på medeltiden.

I ett mer realistiskt perspektiv, som jag tror att personen egentligen syftade på är att man kan välja andra aktörer för att visa sitt missnöje snarare än att avstå från köpet helt, något som är väldigt svårplacerat i detta fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Så kan man se på det. Men i så fall får man avstå från att konsumera det mesta som är teknologiskt. Exempelvis bilar, mobiltelefoner, laptops, routrar, mikrovågsugnar m.m och leva som folk gjorde på medeltiden.

I ett mer realistiskt perspektiv, som jag tror att personen egentligen syftade på är att man kan välja andra aktörer för att visa sitt missnöje snarare än att avstå från köpet helt, något som är väldigt svårplacerat i detta fall.

Man behöver inte sluta konsumera helt. Köp färre och billigare saker.

Permalänk
Medlem

Dagens datorer och komponenter är såpass billiga ändå så det lär knappast vara ett problem och de flesta i väst har flis så det räcker och blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

De kan höja hur mycket de vill. Det blir intressant efter pandemin hur mycket vanliga människor tänker betala för datorer och grafikkort mm. När samhället öppnar upp så spenderas pengar på resor och sociala nöjen. Utan miners som köper hundratals kort så kommer det bli ett överflöd. Vad ska Nvidia/AMD med kretsar till för höga priser? Det lysande exemplet är @Ozzed han kommer inte betala mer än vad han anser är värt. Skulle hans 1070 dö, så får han skaffa ett begagnat 1060 som inte använts till mining. Det blir inget nytt grafikkort och så håller det på.

Priserna sjunker om vi inte får en miningboom.

Det är snarare regel än undantag att jag köper begagnat. Jag har tyckt att både AMD och Nvidia har gjort för små framsteg från generation till generation för att det skall vara värt de hutlösa priserna. Men med 30-serien så tycker jag Nvidia gjort en sådan fullträff att jag har varit beredd att ge dem mina pengar, problemet är ju att det inte gått för det har inte funnits kort att köpa, och de som nu börjar dyka upp har priset som ligger långt över riktpriset. Så ja, höjs det ännu mer så blir det inget köp. Det kan de glömma. Då får dst bli begagnat igen. För mitt use case kanske det går få tag på ett kort som inte använts till mining. Klart är väl i alla fall att de snällt får finna sig i att det kommer cirkulera begagnade kort när folk tröttnat på att spela, slutat mina eller vad det nu kan vara och då går det ju inte ta vilka hutlösa priser som helst. Sen finns det alltid de som tycker att nytt är nytt är nytt, men de är en ganska liten skata skulle jag tro, så Nvidia kan inte basera hela sin prisstrategi runt dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.