Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

@NACW
Jag lovar att det är grafikkortet som är felet. Det höll på så där i flera månader innan jag förstod vad felet var. Allting i datorn testades och byttes ut. Gör ett garantiärende där du köpte det och säg att det får datorn att starta om och att spel kraschar. Säg till dem att det händer sporadiskt och inte på samma sätt varje gång, så de kör ett långtidstest. Powercolor är helt hopplösa med just 5700-serien.

Oj det är riskfyllt och lova en sån sak

Jag misstänker dock nätagget eller processorn men kan ha helt fel.
Exakt detta fel inträffar på min 3900x och 5950x när jag undervoltar för mycket.
Därav misstänker jag processorn.

Jag hade försökt testa ett annat nätagg och grafikkort, kvarstår felen hade jag skickat in processorn för felsökning.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av NACW:

Sådärja då var hände det igen, Datorn har hållt sig utan crash sedan ca: 10 dagar tillbaka (Sedan C-states sattes till Disabled i bios)
Men idag när jag skulle spela sista matchen med döttrarna innan datorn skulle få åka in under bordet igen så dog den på precis samma sätt som tidigare.
Ca: 10 minuter in i en plunder trio så crashar den

Så jag antar att C-States disabled gjorde den ju kanske lite bättre men det verkar inte som att det var det som var felet.

Jag kollade loggen direkt när datorn startat upp igen och det här är vad som står under "Fel"

Fel 2021-07-31 23:03:26 Kernel-EventTracing 2 Session
Sessionen "Cloud Files Diagnostic Event Listener" kunde inte startas med följande fel: 0xC0000022
SessionName Cloud Files Diagnostic Event Listener
FileName
ErrorCode 3221225506
LoggingMode 4194560

Är det bara det här felet som dyker upp i samband med att datorn krashar? Och dyker det bara upp i loggen i samband med krashar? Eller loggas samma felmeddelande även annars också? Just det där felmeddelandet verkar vara kopplat till OneDrive. Det låter lite långsökt, men kanske nåt är fel med det, om det är så att spelen sparar till OneDrive eller nåt? Men det låter märkligt, i och med att datorn skulle säkert krasha mer ofta då. Titta även på varningar och kritiska meddelanden, för att se om det är annat som dessutom loggas precis innan datorn krashar (och titta på tiden, i och med att det är vanligt att man även får felmeddalandet när man startar upp datorn, då allt inte laddas, vilket är helt normalt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Oj det är riskfyllt och lova en sån sak

Jag misstänker dock nätagget eller processorn men kan ha helt fel.
Exakt detta fel inträffar på min 3900x och 5950x när jag undervoltar för mycket.
Därav misstänker jag processorn.

Jag hade försökt testa ett annat nätagg och grafikkort, kvarstår felen hade jag skickat in processorn för felsökning.

Jag har testat med ett annat 750 nätagg och datorn crashade med det agget med.

Så nu är mina tips då processorn, moderkortet eller grafikkortet.
Får lust att skicka tillbaka allt för att börja om

Permalänk
Medlem
Skrivet av NACW:

Jag har testat med ett annat 750 nätagg och datorn crashade med det agget med.

Så nu är mina tips då processorn, moderkortet eller grafikkortet.
Får lust att skicka tillbaka allt för att börja om

Är det helt kört gällande test med ett annat grafikkort?
Tänkte så man kan utesluta det också så fall.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Är det bara det här felet som dyker upp i samband med att datorn krashar? Och dyker det bara upp i loggen i samband med krashar? Eller loggas samma felmeddelande även annars också? Just det där felmeddelandet verkar vara kopplat till OneDrive. Det låter lite långsökt, men kanske nåt är fel med det, om det är så att spelen sparar till OneDrive eller nåt? Men det låter märkligt, i och med att datorn skulle säkert krasha mer ofta då. Titta även på varningar och kritiska meddelanden, för att se om det är annat som dessutom loggas precis innan datorn krashar (och titta på tiden, i och med att det är vanligt att man även får felmeddalandet när man startar upp datorn, då allt inte laddas, vilket är helt normalt).

Nej jag ser nu att det där meddelande nog har kommit utan att datorn har dött med tidigare,
Hittade 2 andra fel nu, förstår inte varför jag inte såg dom tidigare.
1:
Fel 2021-07-31 23:03:04 WHEA-Logger 18 Ingen
Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått.

Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Cache Hierarchy Error
Processor APIC-ID: 10

2:
Fel 2021-07-31 23:03:04 WHEA-Logger 18 Ingen
Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått.

Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Cache Hierarchy Error
Processor APIC-ID: 3

En varning som jag inte såg tidigare
Varning 2021-07-31 23:03:02 BTHUSB 34 Ingen
Det lokala kortet stöder inte ett viktigt lågenergistyrenhetstillstånd för att stöda kringutrustningsrollen. Minsta tillåtna värde för tillståndsmask är 0x2491f7fffff, värdet är 0x1fffffff. Lågenergi - kringutrustningsrollen kommer inte att vara tillgänglig.

23:05 var datorn igång igen efter senaste crashen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Är det helt kört gällande test med ett annat grafikkort?
Tänkte så man kan utesluta det också så fall.

Jag har inte ett annat grafikkort att testa med, inte ett där det går att starta ett spel på iallafall.
Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NACW:

Nej jag ser nu att det där meddelande nog har kommit utan att datorn har dött med tidigare,
Hittade 2 andra fel nu, förstår inte varför jag inte såg dom tidigare.
1:
Fel 2021-07-31 23:03:04 WHEA-Logger 18 Ingen
Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått.

Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Cache Hierarchy Error
Processor APIC-ID: 10

2:
Fel 2021-07-31 23:03:04 WHEA-Logger 18 Ingen
Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått.

Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Cache Hierarchy Error
Processor APIC-ID: 3

En varning som jag inte såg tidigare
Varning 2021-07-31 23:03:02 BTHUSB 34 Ingen
Det lokala kortet stöder inte ett viktigt lågenergistyrenhetstillstånd för att stöda kringutrustningsrollen. Minsta tillåtna värde för tillståndsmask är 0x2491f7fffff, värdet är 0x1fffffff. Lågenergi - kringutrustningsrollen kommer inte att vara tillgänglig.

23:05 var datorn igång igen efter senaste crashen.

Perfekt där har du till 99% svaret.
Whea 18 är exakt det jag får vid för mycket undervolt.
(Kärnan kraschar)
Detta händer precis innan datorn dör och startar om.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Perfekt där har du till 99% svaret.
Whea 18 är exakt det jag får vid för mycket underclockning.
(Kärnan kraschar)
Detta händer precis innan datorn dör och startar om.

Okey, Vad är APIC-ID: 3 & APIC-ID: 10 för nåt?
Mina settings är ju oröra gällande klockning så vad ska jag göra nu?
Är det nåt fel på processorn eller är det nåt med inställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NACW:

Okey, Vad är APIC-ID: 3 & APIC-ID: 10 för nåt?
Mina settings är ju oröra gällande klockning så vad ska jag göra nu?
Är det nåt fel på processorn eller är det nåt med inställningarna?

APIC-ID visar vilken kärna som kraschade.
APIC -ID är uppdelade på ett speciellt sätt, för att få reda på din ordning på processorn så ladda hem Cpuz.
Klicka på tools och skapa en html rapport, där kan du se vilken ordning din kärnor ligger och få reda på exakt vilken kärna som kraschade.

Jag hade garanterat skickat en processorn för felsökning eftersom det känns mest troligt efter denna upptäckt.
Jag kan såklart inte garantera det men hade varit förvånad om det inte var fallet.
Någon får gärna fylla i om detta kan orsakas av moderkortet för det vet jag inte men har dock väldigt svårt att tro det.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Har 3900XT med 96Gb 3200Mhz Kingston och ett RX5700.

Det systemet ogillar XMP profilen.

Den passerar memtest just fine i 3200Mhz, hela vägen till 3600Mhz med slappar timmings tom.

Men hade konstanta black screens, rebbots och grafikfel.

Visade sig helt enkelt vara I/O dien som hatar PCI-E + Minnes hastigheten/timings.

Tror jag kör 3266Mhz nu med CL19 istället för CL16.

I alla fall alla primära timings, dom 4st första, höjd dom 2 hack tex. så har du 16-20-20-39 testa 18-22-22-41 tex och testa 3200Mhz.

Inget kul så klart MEN löser det ditt problem så är det troligen korupt data över PCI-E så grafikkortet krashar.

Var så för mig i alla fall. Nu har den gått i månader no problems och jag kör 3200@3266 med lite slappar timings istället.
Var bara glömma allt vad minnes OC heter på min.

I/O dien fick jag snabbt lära mig är en tempramentsfull sak och inte alltid enkel å felsöka.
Memtest körde jag 3 gånger, tog 18 timmar varje gång, 4/4 passes oavsett 3200 eller 3600 med OC.

Så som sagt minnena kan orsaka problem i andra delar av systemet som år svårupptäkta.
Jag stirrade mig blind på grafikkortet och drivers mm istället för minnena då dom passerar memtest hela tiden.
Men inte fel på ram, bara I/O die som är grinig verkar det som när det blir för mycket att göra, inte så att jag kan stressa PCI-E bussen samtidigt som memtest86 körs.
Men då I/O die sköter ram och PCI-E och mycket mer så i slutändan inte så konstigt kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NACW:

Nej jag ser nu att det där meddelande nog har kommit utan att datorn har dött med tidigare,
Hittade 2 andra fel nu, förstår inte varför jag inte såg dom tidigare.
1:
Fel 2021-07-31 23:03:04 WHEA-Logger 18 Ingen
Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått.

Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Cache Hierarchy Error
Processor APIC-ID: 10

2:
Fel 2021-07-31 23:03:04 WHEA-Logger 18 Ingen
Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått.

Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Cache Hierarchy Error
Processor APIC-ID: 3

En varning som jag inte såg tidigare
Varning 2021-07-31 23:03:02 BTHUSB 34 Ingen
Det lokala kortet stöder inte ett viktigt lågenergistyrenhetstillstånd för att stöda kringutrustningsrollen. Minsta tillåtna värde för tillståndsmask är 0x2491f7fffff, värdet är 0x1fffffff. Lågenergi - kringutrustningsrollen kommer inte att vara tillgänglig.

23:05 var datorn igång igen efter senaste crashen.

WHEA-Logger indikerar hardvarufel, i det här fallet nåt med processorn. Dock kan det vara ett "felaktigt" fel, dvs. att det inte är ett fel, utan en bug. Dessa typer av buggar är vanligt förekommande med din typ av moderkort (jag har ett B550 också och hade också problem med random krasher). Hur ser dina BIOS inställningar ut för precision boost overdrive (PBO) eller core performance boost (CPB)? Är ex. din PBO satt på default/auto, i sånt fall, testa att sätt den på Enable.

EDIT: Och om det är satt på Enable, testa att sätta det på Disable. Du kan googla en hel del om folk som har problem med randomkrasher som loggar WHEA 18, där de kan få systemet stabilt genom att ändra i BIOS.

Varningen BVTHUSB 34 verkar inte vara något "problem", då det i princip säger att enheten inte stödjer lågenergi. Det låter lite konstigt på svenska, men tittar man på den engelska meddelandet så förstår man mer vad det säger: "The local adapter does not support an important Low Energy controller state to support peripheral mode. The minimum required supported state mask is 0x2491f7fffff, got 0xffffffff. Low Energy peripheral role functionality will not be available."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Oj det är riskfyllt och lova en sån sak

Jag misstänker dock nätagget eller processorn men kan ha helt fel.
Exakt detta fel inträffar på min 3900x och 5950x när jag undervoltar för mycket.
Därav misstänker jag processorn.

Jag hade försökt testa ett annat nätagg och grafikkort, kvarstår felen hade jag skickat in processorn för felsökning.

Skrivet av NACW:

Jag har testat med ett annat 750 nätagg och datorn crashade med det agget med.

Så nu är mina tips då processorn, moderkortet eller grafikkortet.
Får lust att skicka tillbaka allt för att börja om

Skrivet av NACW:

Nej jag ser nu att det där meddelande nog har kommit utan att datorn har dött med tidigare,
Hittade 2 andra fel nu, förstår inte varför jag inte såg dom tidigare.
1:
Fel 2021-07-31 23:03:04 WHEA-Logger 18 Ingen
Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått.

Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Cache Hierarchy Error
Processor APIC-ID: 10

2:
Fel 2021-07-31 23:03:04 WHEA-Logger 18 Ingen
Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått.

Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Cache Hierarchy Error
Processor APIC-ID: 3

En varning som jag inte såg tidigare
Varning 2021-07-31 23:03:02 BTHUSB 34 Ingen
Det lokala kortet stöder inte ett viktigt lågenergistyrenhetstillstånd för att stöda kringutrustningsrollen. Minsta tillåtna värde för tillståndsmask är 0x2491f7fffff, värdet är 0x1fffffff. Lågenergi - kringutrustningsrollen kommer inte att vara tillgänglig.

23:05 var datorn igång igen efter senaste crashen.

Skrivet av Pett-Ture:

Perfekt där har du till 99% svaret.
Whea 18 är exakt det jag får vid för mycket undervolt.
(Kärnan kraschar)
Detta händer precis innan datorn dör och startar om.

Skrivet av Pett-Ture:

APIC-ID visar vilken kärna som kraschade.
APIC -ID är uppdelade på ett speciellt sätt, för att få reda på din ordning på processorn så ladda hem Cpuz.
Klicka på tools och skapa en html rapport, där kan du se vilken ordning din kärnor ligger och få reda på exakt vilken kärna som kraschade.

Jag hade garanterat skickat en processorn för felsökning eftersom det känns mest troligt efter denna upptäckt.
Jag kan såklart inte garantera det men hade varit förvånad om det inte var fallet.
Någon får gärna fylla i om detta kan orsakas av moderkortet för det vet jag inte men har dock väldigt svårt att tro det.

Det var exakt så här min dator höll på. Felmeddelanden som säger en sak, men när allting hade bytts ut för att testas så var det i slutändan grafikkortet som var felet. Ibland lyste det "CPU failure" på mitt moderkort. Fick även felmeddelanden som hävdade att det var ljudkortet som orsakade krascherna. Detta försvann när grafikkortet var utbytt och på Webhallen sa de att fler kunder har kommit in med samma problem med just 5700 från Powercolor. Jag tror fortfarande att det är grafikkortet, men kan givetvis ha fel.

Om pengarna finns, köp ett billigt grafikkort från Netonnet och testa med det i några dagar. Där kan man nämligen lämna tillbaka det inom 30 dagar även om det är använt. Det vore ett enkelt sätt att utesluta grafikkortet om det är något annat som är fel.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NACW:

Nej jag ser nu att det där meddelande nog har kommit utan att datorn har dött med tidigare,
Hittade 2 andra fel nu, förstår inte varför jag inte såg dom tidigare.
1:
Fel 2021-07-31 23:03:04 WHEA-Logger 18 Ingen
Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått.

Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Cache Hierarchy Error
Processor APIC-ID: 10

2:
Fel 2021-07-31 23:03:04 WHEA-Logger 18 Ingen
Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått.

Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Cache Hierarchy Error
Processor APIC-ID: 3

En varning som jag inte såg tidigare
Varning 2021-07-31 23:03:02 BTHUSB 34 Ingen
Det lokala kortet stöder inte ett viktigt lågenergistyrenhetstillstånd för att stöda kringutrustningsrollen. Minsta tillåtna värde för tillståndsmask är 0x2491f7fffff, värdet är 0x1fffffff. Lågenergi - kringutrustningsrollen kommer inte att vara tillgänglig.

23:05 var datorn igång igen efter senaste crashen.

I mitt fall löste jag detta genom att stäng av hårdvaruacceleration i Firefox men tror inte det hjälper dig. Min dator kraschade nämligen endast när jag hade Firefox uppe. Aldrig i spel eller när jag inte använde datorn.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NACW:

Okey, Jag hittade "Power Supply Idle Control" och alternativen var:
Auto/Low Current Idle/Typical current Idle
Den var satt till Auto nu.

Vad betyder dom alternativen och vilket skulle jag ha testat i det här fallet?

Testa sätta "Typical current idle".

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej igen, Jag ville bara uppdatera er på läget ifall någon skulle vara intresserad
Grafikkortet skickades tillbaka till Inet där dom körde en rad tester och efter 21 timmar & 5 testprogram så kraschade kortet och ett utbytes kort skickades i retur till mig
Meeeen bara för att jag hade tänkt att skriva detta inlägget ikväll så dog såklart datorn igen på samma sätt som tidigare. Så nu är jag tillbaka på ruta ett igen.
16 timmar gta5 hann jag spela innan problemet började igen.
Kan det vara så att jag har fått 2 dåliga grafikkort på raken kanske? Skulle inte bli förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NACW:

Kan det vara så att jag har fått 2 dåliga grafikkort på raken kanske? Skulle inte bli förvånad.

Högst tveksamt. Jag skulle gissa att WHEA Logger 18, processorkärna, felet som dyker upp i din Loggbok indikerar snarare ett problem i BIOS med core/precision boost. Detta är en välkänd bug i AMD + B550 kombinationen som du använder dig av, vilket resulterar i högst random omstarter utan märkbar anledning. Jag skulle rekommendera att du går in i BIOS och avaktiverar core/precision boost om vartannat och kollar om det gör skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NACW:

Hej igen, Jag ville bara uppdatera er på läget ifall någon skulle vara intresserad
Grafikkortet skickades tillbaka till Inet där dom körde en rad tester och efter 21 timmar & 5 testprogram så kraschade kortet och ett utbytes kort skickades i retur till mig
Meeeen bara för att jag hade tänkt att skriva detta inlägget ikväll så dog såklart datorn igen på samma sätt som tidigare. Så nu är jag tillbaka på ruta ett igen.
16 timmar gta5 hann jag spela innan problemet började igen.
Kan det vara så att jag har fått 2 dåliga grafikkort på raken kanske? Skulle inte bli förvånad.

Det var nog inget fel på första kortet heller

Permalänk

1. Nej det är med högsta sannolikhet inget fel på nåt av dina grafikkort du kört med och sannolikt inte heller de övriga som lämnat in sina kort. Svaret där är drivrutiner, i vissa fall biosfirmware om än dock sällan. Inget grafikkort är för övrigt identiskt oavsett.

2. För att börja nånstans behöver du köra Cinebench och hwinfo64 och övervaka. Troliga fel, minnen eller spänning. XMP ger 1.35v men de kanske inte är tillräckligt och 1.37v+ krävs. Som @pa1983 varit inne på, kör lösare timmings från 18-19-19-36 till Ex 20-22-22-36. Man får börja smått och inte hoppa på allt möjligt på en gång.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Det var nog inget fel på första kortet heller

Varför failade kortet i Inets testrigg då?

Permalänk
Medlem

Har du testat att byta uttag från väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Har du testat att byta uttag från väggen?

Nej det har jag inte testat, ska göra det nu.
Om det skulle funka vad är det då med uttaget som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag återupplivat en gammal tråd, men jag har nämligen på pricken samma problem (component failed, Processor core osv) och har nästan provat allt. Samma komponenter också verkar det som.

Blev det någon lösning på problemet?