Rykte: Grafikkortslegendaren 3dfx återuppstår

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Grafikkortslegendaren 3dfx återuppstår

Ett Twitter-inlägg antyder att den kommande veckan bjuder på nyheter signerade utdöda 3dfx. Saltkar modell större rekommenderas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För mig blev det ett Matrox Millenium, aldrig något 3dfx. Minns inte varför. Pris, kanske? Hade de inte bättre bild?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Trodde Nvidia hade köpt upp det som var kvar av 3dfx?
Men det är klart, 3dfx-namnet köpte dom väl aldrig.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Verkar finnas gott om VS100 chip som cirkulerar mellan olika projekt.
V5-6000 kortet använder ju ett knippe av dom.
Kanske någon filar på ett mer sansat alternativ?

Permalänk
Medlem

Ett Voodoo2-kort från 3dfx var det första grafikkortet jag köpte. Minns tyvärr inte längre vilken variant.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om de kommer tillbaka enbart som namn så blir det intressant att se vilka kort de sätter sina namn på- med intel på gång "snart" så skulle det vara rätt coolt om 3dfx körde som partner till dem.

Alternativt vore det intressant om de kom in som faktisk tillverkare för low-end kort på äldre tekniker för datorer som inte är byggda för enbart gaming.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

För mig blev det ett Matrox Millenium, aldrig något 3dfx. Minns inte varför. Pris, kanske? Hade de inte bättre bild?

De första 3DFX Voodoo Graphics-korten var bara för 3D, och begränsade till 640×480 i upplösning. Man behövde först ett 2D-kort som t.ex. ett Matrox Millennium, och på den tiden var de några av de som ansågs som de bästa.
Man kopplade en sladd från VGA-porten från det till ett VGA In - port på 3DFX-kortet och sen från 3DFX-kortet till skärmen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

ballt, jag var verkligen 3dfx kid, hade voodoo 1, voodoo 2, 2x voodoo2 och sedan till sisst voodoo 3, sedan blev det något nvidia kort efter det vill jag minnas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

De första 3DFX Voodoo Graphics-korten var bara för 3D, och begränsade till 640×480 i upplösning. Man skaffade ett 2D-kort som t.ex. ett Matrox Millennium och kopplade VGA-porten från det till VGA-In -porten på 3DFX-kortet och sen från 3DFX-kortet till skärmen.

😂
Det var tider det.

Coolt hur som haver. Kanske börjar de med mindre verksamhet då.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

De första 3DFX Voodoo Graphics-korten var bara för 3D, och begränsade till 640×480 i upplösning. Man behövde först ett 2D-kort som t.ex. ett Matrox Millennium. Man kopplade en sladd från VGA-porten från det till ett VGA In - port på 3DFX-kortet och sen från 3DFX-kortet till skärmen.

Jag minns att jag började med att köpa ett voodoo 2 kort och sedan uppgraderade jag till ett Matrox Millenium (kan ha varit något versionsnummer på det?). Millenium kortet var ett av de första som hade dubbla vga portar och kunde därmed ha två skärmar inkopplade. Det hade även bump-mapping stöd vilket voodoo korten inte hade (även om väldigt få spel hade stöd för bump mapping på den tiden)

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Luktar ju lite fan-projekt främst. Nvidia verkar ju inte alls lägga sig i sådana.

Alternativt om det är något i stil med de ganska tragiska atari- och commodore-projekten. Typ slänga på loggan på nått OEM-skräp för att mjölka folks nostalgi. Men med tanke på att Nvidia äger varumärket så känns det ju inte troligt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag minns att jag började med att köpa ett voodoo 2 kort och sedan uppgraderade jag till ett Matrox Millenium (kan ha varit något versionsnummer på det?). Millenium kortet var ett av de första som hade dubbla vga portar och kunde därmed ha två skärmar inkopplade. Det hade även bump-mapping stöd vilket voodoo korten inte hade (även om väldigt få spel hade stöd för bump mapping på den tiden)

Låter som att du hade ett Millennium G400.

Permalänk
Medlem

Voodoo 3 hade ju en begränsning på texturstorlekar. var det möjligen 256x256, medans Nvidias kort hade 1024x1024 om jag inte minns fel.

Hittar dock inga fakta på att någon annan än Nvidia skulle äga 3dfx.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CubaCola:

Voodoo 3 hade ju en begränsning på texturstorlekar. var det möjligen 256x256, medans Nvidias kort hade 1024x1024 om jag inte minns fel.

Hittar dock inga fakta på att någon annan än Nvidia skulle äga 3dfx.

Jo precis Nvidia äger både varumärken och IP/teknik.

Så på sin höjd lär ju det här vara något småskaligt hobbyist-projekt. Men mer troligt bara något slags skämt/lurendrejeri.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Alltså glömmer aldrig skillnaden när man satte in ett voodoo kort.
Från "software grafik" som var fult, tungdrivet (om man höjde upplösningen) till snyggt + prestandaboost.
Man tänkte, det kan aldrig bli snyggare än Quake 2 och voodoo 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo precis Nvidia äger både varumärken och IP/teknik.

Så på sin höjd lär ju det här vara något småskaligt hobbyist-projekt. Men mer troligt bara något slags skämt/lurendrejeri.

Det är nog ett skämt. Efter grävande så hittade jag nämligen en kommentar som skrev "that pic is a fan made wallpaper from deviant art in 2014... This seems fake af"

edit: hittade orginalet https://hipwallpaper.com/view/VJDTEy

Och Nvidia äger som sagt 3dfx, här är Nvidias pressrelease ifrån inköpet
"SANTA CLARA, CA - DECEMBER 15, 2000 - NVIDIA® Corporation (Nasdaq: NVDA) today announced that it has signed a definitive agreement to acquire certain graphics related assets of 3dfx Interactive (Nasdaq: TDFX), a pioneer and a recognized leader in graphics technology. These graphics related assets include, but are not limited to, patents, pending patent applications, trademarks, brand names, and chip inventory related to the graphics business of 3dfx."

För jag tolkar brand names som 3dfx-namnet bland annat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Varför inte en 3DFX branded NVIDIA/AMD grafikkort?

Skulle vara enkelt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nighthog:

Varför inte en 3DFX branded NVIDIA/AMD grafikkort?

Skulle vara enkelt.

Svårt att se Nvidia godkänna att AMD-kort med 3dfx-varumärket på

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Varför inte en 3DFX branded NVIDIA/AMD grafikkort?

Skulle vara enkelt.

Skulle vara svårt för AMD om Nvidia äger rättigheterna till namnet och varför skulle Nvidia efter 21 år återanvända en död rivals varumärke när de har en väldigt stor andel av entusiast-marknaden redan?

Som att Sony skulle börja göra Minolta-objektiv eller nåt. Det är svårt att se att någon ska göra ens plyschkaniner med 3dfx-logga om Nvidia har rättigheterna så saltgruva ja.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

enda jag sakna är den fina grafiken två stycken ihopkopplade voodoo2 kort gav i spel.
Ok i dag kör vi med högre upplösning än vad man gjorde då 1024 x 768 är lite för lite i dag
men när korten fans gav dom fett lyft i spel

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har haft det på känn i många år, därför jag inte har bytt avatar..

Permalänk
Medlem

Bara grammatiken i inlägget sänker ju trovärdigheten i mina ögon... Plus då alla andra aspekter som redan påpekats

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Nostalgi, ja det vore ju nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo precis Nvidia äger både varumärken och IP/teknik.

Så på sin höjd lär ju det här vara något småskaligt hobbyist-projekt. Men mer troligt bara något slags skämt/lurendrejeri.

Tror det finns krav på att man måste använda ett varumärke för att få behålla det, och Nvidia har ju aldrig släppt någon produkt med 3dfx eller Voodoo i namnet. Så kanske är de på väg att förlora det?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tror det finns krav på att man måste använda ett varumärke för att få behålla det, och Nvidia har ju aldrig släppt någon produkt med 3dfx eller Voodoo i namnet. Så kanske är de på väg att förlora det?

Läste något om att de förlorade rätten till varumärket 2016

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Pepsin:

Tror det finns krav på att man måste använda ett varumärke för att få behålla det, och Nvidia har ju aldrig släppt någon produkt med 3dfx eller Voodoo i namnet. Så kanske är de på väg att förlora det?

Ja nu när du säger det!

Jag kollade upp dem och alla relevanta trademarks (både voodoo och 3dfx) är utgångna så ingen verkar äga dem i dagsläget faktiskt. Det innebär ju å andra sidan att personerna bakom twitterkonton inte heller verkar ha registrerat något - men att ingen heller kan ge sig på dem för att de använder namnen.

Däremot äger förstås Nvidia all IP i övrigt. Inte för att de använder något av den i princip. Vad jag minns var det väl egentligen bara en del teknik för acceleration av videouppspelning som någonsin hittade in i ett Geforce.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

När man spelade Half-Life med grafik i software och pappa köpte ett Voodoo 3. Jävlar vilket lyft!

Permalänk
Inaktiv

Luktar troll eller någon koppling till de som bygger "nya" kort. Nvidia lär fortfarande äga allt som hör till 3dfx och att de skulle släppa på något känns extremt osannolikt.

Men.... det är ju detta jag själv önskat ske på något vis under alla åren som gått. Så hur osannolikt det än är så hoppas jag ändå på något. Om det så skulle vara officiell 3dfx merch hade bara det varit rätt coolt.

Permalänk
Medlem

"Saltkar modell större rekommenderas"

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Avstängd

Det är alltid gott att ha flera GPU tillverkare, om det inte är något stort företag som har köpt upp namnet då kanske man kan förvänta sig något men om inte så har dom inte pengar för att kunna utvecklar ny krets.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666