Samsung höjer priserna för kretstillverkning – kunder ska finansiera investeringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Kanske dags att ta sig an all spel man tänkt spela men som inte blivit av till Snes och framåt, lär ju ta ett par år. Saker kanske ser bättre ut då...

Ja det finns säkert ett par tusen speltimmar bland mina ospelade steamspel. Just nu 733 som jag aldrig har testat men köpt i illusionen: "någon gång ska jag få tid att spela igenom dessa".
OnT: detta är inget konstigt. Självklart att investeringar i ny tillverkning/forskning måste finansieras av kunderna -vem annars ska skjuta till pengar i verksamheten? Enda jag kan tänka mig är att samsung vill kunna plocka ut en del av de resurserna som tidigare skulle ha investerats för detta så nu får de höja priserna.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

När folk tok köper så är det klar priset trissas upp. Mitt 3080 kostade 10k för ett halvår sedan, nu kostar det flera tusen mer.
Sålde jag något som gick åt som smör är det enda logiska och vettiga att höja priset. Den lilla 1% (vi) som klagar hade knappast bekymrat mig.

Priserna är här för att stanna eftersom vi som klagar är bara en droppe i havet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Lite långt ifrån ämnet, men hörde på nyheterna innan idag att burkar till burköl också blivit en bristvara då färre konsumerar öl på uteställen och istället ölar på hemma.
Vissa mediciner har också varit ont om senaste halvåret.
Elektronik är bara en del som påverkas av denna pandemi även om man kan tro annat när man läser här på detta renodlade spelforumet

Det jobbiga är att mediciner är svåra att köpa begagnade och den något mindre viktiga burkproduktionen kräver nedsmältning och "nyproduktion".

Permalänk
Medlem

Låter ju rätt klokt av dem att göra så när kunderna inte har så många alternativ att välja på.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är snarare regel än undantag att jag köper begagnat. Jag har tyckt att både AMD och Nvidia har gjort för små framsteg från generation till generation för att det skall vara värt de hutlösa priserna. Men med 30-serien så tycker jag Nvidia gjort en sådan fullträff att jag har varit beredd att ge dem mina pengar, problemet är ju att det inte gått för det har inte funnits kort att köpa, och de som nu börjar dyka upp har priset som ligger långt över riktpriset. Så ja, höjs det ännu mer så blir det inget köp. Det kan de glömma. Då får dst bli begagnat igen. För mitt use case kanske det går få tag på ett kort som inte använts till mining. Klart är väl i alla fall att de snällt får finna sig i att det kommer cirkulera begagnade kort när folk tröttnat på att spela, slutat mina eller vad det nu kan vara och då går det ju inte ta vilka hutlösa priser som helst. Sen finns det alltid de som tycker att nytt är nytt är nytt, men de är en ganska liten skata skulle jag tro, så Nvidia kan inte basera hela sin prisstrategi runt dem.

Varför är Ampere en fullträff? Det är knappt en vidareutveckling från Turing. Jag hade förstått om det var Pascal du syftade på men Ampere? Pascal var verkligen värt sina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det är väl lite hur företagande fungerar har jag för mig, alltså inget nytt under solen här…

Precis, spot on.
"Vi höjer elnätsavgiften så att vi kan investera, bygga ut framtidens nät"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Problemet är att majoriteten inte verkar vara missnöjda i så fall

Skillnad på intäkter och kundunderlag, och för den delen, vinster som ju handlar om marginaler.

Om du säljer en miljon grafikkort för $300 som kostar $240 att producera gör du en vinst på $60 miljoner.
Om du istället säljer dem för $400 köper bara åttahundra tusen kort, men totala intäkterna ökar, och framför allt ökar vinsten enormt, till $128 miljoner. Det här var ju toppen, så nu ökar du priserna ännu mer, till $500. Då minskar det totala antalet köpare till sexhundratusen, vinsten blir $156 miljoner. Strålande tider. Vi provar med att dubbla priserna från ursprunget, till $600. Nu är det bara fyrahundratusen köpare kvar. Men de genererar en vinst på $144 miljoner. Hmm. Här är det dags att börja syna problemet i sömmarna. Å ena sidan har du fasta kostnader inräknat i den ursprungliga $240 kostnaden per kort, så i praktiken har den kostnaden per kort ökat en del, vilket minskar vinsten något. Å andra sidan har du minskat kostnaden för QA, lagerutrymmen, frakt och hantering, returhantering och så vidare. Excel-arken snurrar på. Vi är i närheten av ett optimum för hårdvaruproducenterna.

Även om detta är helt påhittade siffror, ser vi att de beter sig som tillverkarnas kvartalsrapporter liksom för den delen Steam-data antyder. Färre betalar mer.

Problemet, utöver naturligtvis för konsumenterna som ser en större andel av sin inkomst gå till samma kategori prylar, ligger i att kundunderlaget för allt annat i industrin minskar (naturligtvis över tid, man slutar ju inte nödvändigtvis med datorspelande för att man inte köper senaste generationens grafikkort/CPU/MB) så vi kommer att se en allmän trend av prisökningar för att kompensera för ett vikande kundunderlag. Och det är i synnerhet viktigt att inse att de som producerar spel har samma intäkt per kund oavsett hårdvara, någon som köper ett RTX3090 betalar inte sedan 3000SEK per spel! Så när PC-spel är 20% av spelintäkterna, så krymper high-end segmentet av den nischen ytterligare till kanske på sin höjd ett par procent av totala spelmarknaden. Eftersom man som spelpublicist får samma intäkt oavsett hårdvara, vore man galen om man satsade på det segmentet för spelutveckling. Vi ser också ganska logiskt att ny funktionalitet i detta segmentet dyker upp i titlar när hårdvarutillverkarna (främst Nvidia) betalar för det, nyheterna får nästan inget spontant genomslag längre.

En generellt höjd prisnivå slår också ofrånkomligen mot återväxten inom kundunderlaget. Inte nog med att man måste få mer pengar från färre människor, det är samma människor som du sålde till senast. Lösning - mer hype! Marginella förändringar blåses upp som superviktiga av industrin för att driva kundkretsen att lätta på plånboken. Igen.

Har man varit med länge är det inte så svårt att se mekanismer och trender. Jag råkar gilla PC plattformen för spelande. Det är där min preferens ligger. Men det handlar ju om att ha tillgång till kul spel, och att betala ett rimligt pris för underhållningsformen, så jag ser de senare årens utveckling som bekymmersam.

Permalänk
Medlem

Där hamnade jag i klistret.
Tidigare fick jag betalt för att något. Men nu ska de ta betalt så de kan fortsätta utvecklas?
Vad gjorde de innan? Tog det lugnt?
'"And foundry will accelerate growth by expanding Pyeongtaek S5 Line capacity and by adjusting pricing to enable future investment cycles. – Ben Suh, chef för Samsungs investerarrelationer"!

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

När folk tok köper så är det klar priset trissas upp. Mitt 3080 kostade 10k för ett halvår sedan, nu kostar det flera tusen mer.
Sålde jag något som gick åt som smör är det enda logiska och vettiga att höja priset. Den lilla 1% (vi) som klagar hade knappast bekymrat mig.

Priserna är här för att stanna eftersom vi som klagar är bara en droppe i havet.

Dom som klagar köper ju bevisligen ändå

Jag är motsatsen. Jag klagar inte, men köper inte ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Skillnad på intäkter och kundunderlag, och för den delen, vinster som ju handlar om marginaler.

Om du säljer en miljon grafikkort för $300 som kostar $240 att producera gör du en vinst på $60 miljoner.
Om du istället säljer dem för $400 köper bara åttahundra tusen kort, men totala intäkterna ökar, och framför allt ökar vinsten enormt, till $128 miljoner. Det här var ju toppen, så nu ökar du priserna ännu mer, till $500. Då minskar det totala antalet köpare till sexhundratusen, vinsten blir $156 miljoner. Strålande tider. Vi provar med att dubbla priserna från ursprunget, till $600. Nu är det bara fyrahundratusen köpare kvar. Men de genererar en vinst på $144 miljoner. Hmm. Här är det dags att börja syna problemet i sömmarna. Å ena sidan har du fasta kostnader inräknat i den ursprungliga $240 kostnaden per kort, så i praktiken har den kostnaden per kort ökat en del, vilket minskar vinsten något. Å andra sidan har du minskat kostnaden för QA, lagerutrymmen, frakt och hantering, returhantering och så vidare. Excel-arken snurrar på. Vi är i närheten av ett optimum för hårdvaruproducenterna.

Även om detta är helt påhittade siffror, ser vi att de beter sig som tillverkarnas kvartalsrapporter liksom för den delen Steam-data antyder. Färre betalar mer.

Problemet, utöver naturligtvis för konsumenterna som ser en större andel av sin inkomst gå till samma kategori prylar, ligger i att kundunderlaget för allt annat i industrin minskar (naturligtvis över tid, man slutar ju inte nödvändigtvis med datorspelande för att man inte köper senaste generationens grafikkort/CPU/MB) så vi kommer att se en allmän trend av prisökningar för att kompensera för ett vikande kundunderlag. Och det är i synnerhet viktigt att inse att de som producerar spel har samma intäkt per kund oavsett hårdvara, någon som köper ett RTX3090 betalar inte sedan 3000SEK per spel! Så när PC-spel är 20% av spelintäkterna, så krymper high-end segmentet av den nischen ytterligare till kanske på sin höjd ett par procent av totala spelmarknaden. Eftersom man som spelpublicist får samma intäkt oavsett hårdvara, vore man galen om man satsade på det segmentet för spelutveckling. Vi ser också ganska logiskt att ny funktionalitet i detta segmentet dyker upp i titlar när hårdvarutillverkarna (främst Nvidia) betalar för det, nyheterna får nästan inget spontant genomslag längre.

En generellt höjd prisnivå slår också ofrånkomligen mot återväxten inom kundunderlaget. Inte nog med att man måste få mer pengar från färre människor, det är samma människor som du sålde till senast. Lösning - mer hype! Marginella förändringar blåses upp som superviktiga av industrin för att driva kundkretsen att lätta på plånboken. Igen.

Har man varit med länge är det inte så svårt att se mekanismer och trender. Jag råkar gilla PC plattformen för spelande. Det är där min preferens ligger. Men det handlar ju om att ha tillgång till kul spel, och att betala ett rimligt pris för underhållningsformen, så jag ser de senare årens utveckling som bekymmersam.

Ta nu ditt exempel i andra stycket men anta att antalet kunder är samma eller till och med ökar Skulle du då öka priserna?

Sälja något för 300 usd till 1 miljon personer
Eller sälja något för 600 usd till 1 miljon personer?

Det är lyxprodukter som är uppenbarligen väldigt prisokänsliga.

Permalänk

Så tråkigt att den här typen av misskötsel av företagsekonomi fungerar. De plockar ut pengarna ur bolaget istället för att sätta undan för att kunna växa och expandera. Skjuter sedan över deras kostnader (som de kunnat förutse och sätta undan till löpande) direkt till kunden som får betala. Vi får "glatt" betala för alternativen i marknaden inte finns. Det behövs verkligen se till så det finns tillräckligt med aktörer på varje marknad, annars kommer det här bli praxis. Hade ju inte fungerat om Polarbröd dubblat priset på sina bröd för att bygga upp fabriken som brann ner. Det här fungerar bara för marknaden är i praktiken monopoliserad.

Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ta nu ditt exempel i andra stycket men anta att antalet kunder är samma eller till och med ökar Skulle du då öka priserna?

Sälja något för 300 usd till 1 miljon personer
Eller sälja något för 600 usd till 1 miljon personer?

Det är lyxprodukter som är uppenbarligen väldigt prisokänsliga.

I någon mån kan det vara så. Fast - jag tror det fanns en anledning till att JPR vid rapporten nyligen där de noterade att omsättningen var finfin också varnade för återväxten. Och när jag kollade Steam hardware survey för någon vecka sedan stod den senaste generationens grafikkort (RTX30xx och RX6xxx) för ungefär fem procent av spelarunderlaget.

En egenskap som alla lyxprodukter delar är att de faktiskt inte behövs. De säljs för att de omges av en aura av attraktivitet. Hype, helt enkelt. Så tonläget i hårdvarurapportering och på forum är lätt att förutsäga.

Flashedit: Och lyxprodukter riskerar alltid att råka ut för kejsarens nya kläder - folk nyktrar till, erkänner det orimliga i att betala för något som ger väldigt lite tillbaka i jämförelse med annat i livet, och låter sånt få mer utrymme istället.

Permalänk
Inaktiv

Kört både Death Stranding på ett 3090 och 144Hz skärm och ett 1060 och 60Hz. Visst är det skillnad, men inte värt 25K+3K för skärmen är helt enkelt inte värt det. Tänk om jag köpte en PS5 och 10 spel. Skulle komma under halva priset iaf. Nvidia får tänka efter när folk blir trötta på hårdvara så får de hoppas att miningboomen sätter fart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Dom som klagar köper ju bevisligen ändå

Jag är motsatsen. Jag klagar inte, men köper inte ändå.

Jag klagar nog mest på scalpers och att företag även dom bevisligen sakta men säkert höjt priserna.
Många går i illusionen att det kommer bli som förr när ett top end kort kostade 4k. "Jag väntar tills det blir bättre" tillgången kommer bli det men inte priset.
Idag kostar det mer eftersom tekniken blir dyrare och dyrare. Men nu vet även företagen att de kan ta ut lite överpris och folk köper endå så det är inget de kommer sluta med.
Intel kan ändra det tillfälligt då de behöver marknads andelar av de 2 jättarna. Ett enkelt sätt är att om möjligt kapa priset för för samma prestanda som motsvarande konkurrent.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför är Ampere en fullträff? Det är knappt en vidareutveckling från Turing. Jag hade förstått om det var Pascal du syftade på men Ampere? Pascal var verkligen värt sina pengar.

Ja, pascal var också en fullträff, men på den tiden fanns det begagnat i överflöd så jag såg liksom ingen nytta med att köpa nytt. Tittar man på Turing så har det inte hänt mycket alls med rasterprestanda jämfört med pascal. Men Ampere tycker jag har ett bra lyft där jämfört med både Turing och Pascal. Sen får man ju se var priserna landar när mining, pandemi, kretsbrist och annat som påverkar har lagt sig. Jag tyckte att MSRP låg bra för den första vågen av Ampere-kort men nu vet man ju inte hur det blir och knappt hur det är. Vi får se helt enkelt. Jag är urless på att min största hobby i princip ligger i ruiner på grund av allt som pågår, så om det här håller på för länge är det fullt möjligt att jag bara ger upp och köper ett begagnat 1080TI istället. Framtiden får utvisa hur det blir.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja, pascal var också en fullträff, men på den tiden fanns det begagnat i överflöd så jag såg liksom ingen nytta med att köpa nytt. Tittar man på Turing så har det inte hänt mycket alls med rasterprestanda jämfört med pascal. Men Ampere tycker jag har ett bra lyft där jämfört med både Turing och Pascal. Sen får man ju se var priserna landar när mining, pandemi, kretsbrist och annat som påverkar har lagt sig. Jag tyckte att MSRP låg bra för den första vågen av Ampere-kort men nu vet man ju inte hur det blir och knappt hur det är. Vi får se helt enkelt. Jag är urless på att min största hobby i princip ligger i ruiner på grund av allt som pågår, så om det här håller på för länge är det fullt möjligt att jag bara ger upp och köper ett begagnat 1080TI istället. Framtiden får utvisa hur det blir.

Vi brukar ju aldrig vara överens, men priserna kommer förhoppningsvis stabilisera sig. Jag menar, man vill ju inte själv tvingas scalpa för att finansiera sitt kort. Det blir bakvänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, pascal var också en fullträff, men på den tiden fanns det begagnat i överflöd så jag såg liksom ingen nytta med att köpa nytt. Tittar man på Turing så har det inte hänt mycket alls med rasterprestanda jämfört med pascal. Men Ampere tycker jag har ett bra lyft där jämfört med både Turing och Pascal. Sen får man ju se var priserna landar när mining, pandemi, kretsbrist och annat som påverkar har lagt sig. Jag tyckte att MSRP låg bra för den första vågen av Ampere-kort men nu vet man ju inte hur det blir och knappt hur det är. Vi får se helt enkelt. Jag är urless på att min största hobby i princip ligger i ruiner på grund av allt som pågår, så om det här håller på för länge är det fullt möjligt att jag bara ger upp och köper ett begagnat 1080TI istället. Framtiden får utvisa hur det blir.

Minnet är kort (som tur är för många) men både Nvidias och AMDs intention var god. Sedan kom Covid-19 och mining och priserna sköt i höjden. Det betyder dock inte att det är det nya normala, inte nu när mining marknaden håller på att regleras och tillgängligheten återigen ökar. Det blir anpassningar både för leverantörer, kunder och slutkunder inom något år skulle jag tro så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, pascal var också en fullträff, men på den tiden fanns det begagnat i överflöd så jag såg liksom ingen nytta med att köpa nytt. Tittar man på Turing så har det inte hänt mycket alls med rasterprestanda jämfört med pascal. Men Ampere tycker jag har ett bra lyft där jämfört med både Turing och Pascal. Sen får man ju se var priserna landar när mining, pandemi, kretsbrist och annat som påverkar har lagt sig. Jag tyckte att MSRP låg bra för den första vågen av Ampere-kort men nu vet man ju inte hur det blir och knappt hur det är. Vi får se helt enkelt. Jag är urless på att min största hobby i princip ligger i ruiner på grund av allt som pågår, så om det här håller på för länge är det fullt möjligt att jag bara ger upp och köper ett begagnat 1080TI istället. Framtiden får utvisa hur det blir.

Jag antar att du inte vill betala marknadspris för din hobby för det finns många kort till salu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Man behöver inte sluta konsumera helt. Köp färre och billigare saker.

Nej, inte billigare saker. Köp kvalité men beg istället. På så sett minskar nykonsumtion och vi får en mer hållbar värld att leva i. Men färre saker är precis det vi behöver. Har aldrig köpt en tv än, ingen bil, lagar min dator själv samt lärt mig att löda och dra egen el. Sedan kan man köpa trasiga delar till sina egna som reservdelar och reparera så länge det går. Det gjorde mina föräldrars generation och deras föräldrar med. Så borde jag också kunna klara av. Jag ger faktiskt fingret till nya prylar i dagsläget helt.
Men så är jag knäpp 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Nej, inte billigare saker. Köp kvalité men beg istället. På så sett minskar nykonsumtion och vi får en mer hållbar värld att leva i. Men färre saker är precis det vi behöver. Har aldrig köpt en tv än, ingen bil, lagar min dator själv samt lärt mig att löda och dra egen el. Sedan kan man köpa trasiga delar till sina egna som reservdelar och reparera så länge det går. Det gjorde mina föräldrars generation och deras föräldrar med. Så borde jag också kunna klara av. Jag ger faktiskt fingret till nya prylar i dagsläget helt.
Men så är jag knäpp 😜

De flesta av oss kan inte dra egen el, regelverket sätter ju stopp för det.
Problemet är att det ofta är dyrare att låta någon reparera grejer än att bara köpa nytt. Det blir bättre om du gör det själv men det kan ta lång tid att lära sig, tid som de flesta av oss helst lägger på annat.

För att svara ontopic... Samsung förstår ju att den här produktionstakten troligtvis är temporär, då är det rimligt att inte bygga ut produktionslinorna i onödan. När efterfrågan sedan sjunker har de överkapacitet och det kostar pengar. Om kunderna står för kostnaden kan de bygga ut ändå. Smart drag av Samsung, det är onödigt att dras med i boom bust cykeln som ständigt återkommer i den branschen.

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan, förstår inte problemet. Vi ser även att tex mobilerna har dragit iväg rejält i pris och så länge det finns köpare som driver företagens vinst så fortsätter det. Om den sk mellanklassen legat kvar på säg 3000kr så hade inte utvecklingen blivit vad den är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De flesta av oss kan inte dra egen el, regelverket sätter ju stopp för det.
Problemet är att det ofta är dyrare att låta någon reparera grejer än att bara köpa nytt. Det blir bättre om du gör det själv men det kan ta lång tid att lära sig, tid som de flesta av oss helst lägger på annat.

Precis. Det är mycket tidskrävande att göra detta. Men det är enklare än vad man tror att lära sig. Men i sak har du rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Härligt. Höjda priser på grafikkort är precis vad vi alla gått och längtat efter. De är ju så billiga nu så man får magsår i ögonen.

Har du undersökt huruvida Samsung vill att deras produkter i första hand skall användas av gamers? Annars måste du ju avstå ändå.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Sug på ordet "inflation" lite och undra sen hur dessa bolagen ska ta igen senaste tiden.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Man behöver inte sluta konsumera helt. Köp färre och billigare saker.

Det beror ju lite på hur man är som person. Om man köper mycket på impuls kanske man bör överväga att se över sina konsumentvanor av andra skäl också.

Att köpa billigare saker behöver inte nödvändigtvis vara bättre heller. Billigare saker omfattas också av prisändringarna och har ibland en kortare livstid. Inte nödvändigtvis att produkten slutar fungera tidigare, utan att den blir outdated.

Sen kan man handla på rea också, men det är sällan det är tillverkaren som får försämrade marginaler utan snarare högre vinster tack vare en högre efterfrågan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Universum försöker verkligen få mig att inte spela. Först oändligt med husgöra sen hutlösa priser. Kanske lika bra att ge upp. Men lider med föräldrar som ska köpa gamingdatorer till sina kids, lär ju kosta skjortan

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Vi brukar ju aldrig vara överens, men priserna kommer förhoppningsvis stabilisera sig. Jag menar, man vill ju inte själv tvingas scalpa för att finansiera sitt kort. Det blir bakvänt.

Nej precis. Men ja saker verkar gå åt rätt håll både vad gäller priser och tillgänglighet så att slutkund får dyrare kort är inte så sannorlikt. Möjligen så sjunker priset inte lika mycket som det hade gjort annars, men sjunka, det kommer det att göra.

Skrivet av MsSmith:

Minnet är kort (som tur är för många) men både Nvidias och AMDs intention var god. Sedan kom Covid-19 och mining och priserna sköt i höjden. Det betyder dock inte att det är det nya normala, inte nu när mining marknaden håller på att regleras och tillgängligheten återigen ökar. Det blir anpassningar både för leverantörer, kunder och slutkunder inom något år skulle jag tro så.

Ja. Mycket av "fullträffen" var ju just en återgång till lägre priser enligt mig. 20-serien hade rena fantasipriser över hela brädet.

Å andra sidan ska man väl knappast kalla Nvidia för hjältar för att MSRP återgår från fantasipriser till mer normala priser. Det var ju Nvidia som satte fantasipriser på 20-serien från första början.

Skrivet av pine-orange:

Jag antar att du inte vill betala marknadspris för din hobby för det finns många kort till salu?

Inte det jag bill ha. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5664949

Och de "marknadspriser" som nu är beror ju på de faktorer som redan nämnts. Hade det inte varit pandemi, kretsbrist och miningbooom hade priserna sett helt annorlunda ut.

Skrivet av Shakermaker:

Har du undersökt huruvida Samsung vill att deras produkter i första hand skall användas av gamers? Annars måste du ju avstå ändå.

Nu är ju Samsung bara tillverkaren och har inte designat produkterna så det spelar ingen roll, men även om det gjorde det så verkar du helt missat min poäng. Hade inte Nvidia uttryckligen sagt att Geforce skapades för Gamers och att de vill se Geforce-kort i händerna på gamers i första hand, så hade inte jag haft moralisk täckning för vina argument i den omfattning jag nu har, om de dessutom inte redan marknadsfört Geforce så hårt mot gamers redan innan hade definitivt alla argument varit borta. Då hade det inte spelat någon rill rent moraliskt om Gamers, miners, eller folk som använder korten som dörrstopp köpt dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Man ska nog akta sig att använda argument som ”moralisk rätt”. Ser man på moral så är ju nöje likställt med dekadens man. Är ju bara nyttig om man producerar något. Så ser Skatteverket på det iaf. Du kan inte skattas om du använder din datortid till att spela. Om du mine:ar eller jobbar med datorn. Då är det skatt minsann och då är du till nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Man ska nog akta sig att använda argument som ”moralisk rätt”. Ser man på moral så är ju nöje likställt med dekadens man. Är ju bara nyttig om man producerar något. Så ser Skatteverket på det iaf. Du kan inte skattas om du använder din datortid till att spela. Om du mine:ar eller jobbar med datorn. Då är det skatt minsann och då är du till nytta.

Moral är väl något personligt och det beror helt på vilken "skola" man går efter.

Men ja, om man i sin moral tycker att den som drar in pengar till staten trumfar allt i alla lägen så står ju sig Nvidias uttalande slätt.

Men i det läget så har jag mer rätt att köpa en skinka och göra konst av den och sedan sälja den (och skatta för vnsten) även om all annan mat är slut och du är hungrig och jag är mätt, så som sagt, det beror på vilken typ av moraliskt system man går efter. Men det har vi väl diskuterat såpass att vi fått migrän i fingrarna bägge två vid det här laget

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av EntropyQ3:

Skillnad på intäkter och kundunderlag, och för den delen, vinster som ju handlar om marginaler.

Om du säljer en miljon grafikkort för $300 som kostar $240 att producera gör du en vinst på $60 miljoner.
Om du istället säljer dem för $400 köper bara åttahundra tusen kort, men totala intäkterna ökar, och framför allt ökar vinsten enormt, till $128 miljoner. Det här var ju toppen, så nu ökar du priserna ännu mer, till $500. Då minskar det totala antalet köpare till sexhundratusen, vinsten blir $156 miljoner. Strålande tider. Vi provar med att dubbla priserna från ursprunget, till $600. Nu är det bara fyrahundratusen köpare kvar. Men de genererar en vinst på $144 miljoner. Hmm. Här är det dags att börja syna problemet i sömmarna. Å ena sidan har du fasta kostnader inräknat i den ursprungliga $240 kostnaden per kort, så i praktiken har den kostnaden per kort ökat en del, vilket minskar vinsten något. Å andra sidan har du minskat kostnaden för QA, lagerutrymmen, frakt och hantering, returhantering och så vidare. Excel-arken snurrar på. Vi är i närheten av ett optimum för hårdvaruproducenterna.

Även om detta är helt påhittade siffror, ser vi att de beter sig som tillverkarnas kvartalsrapporter liksom för den delen Steam-data antyder. Färre betalar mer.

Problemet, utöver naturligtvis för konsumenterna som ser en större andel av sin inkomst gå till samma kategori prylar, ligger i att kundunderlaget för allt annat i industrin minskar (naturligtvis över tid, man slutar ju inte nödvändigtvis med datorspelande för att man inte köper senaste generationens grafikkort/CPU/MB) så vi kommer att se en allmän trend av prisökningar för att kompensera för ett vikande kundunderlag. Och det är i synnerhet viktigt att inse att de som producerar spel har samma intäkt per kund oavsett hårdvara, någon som köper ett RTX3090 betalar inte sedan 3000SEK per spel! Så när PC-spel är 20% av spelintäkterna, så krymper high-end segmentet av den nischen ytterligare till kanske på sin höjd ett par procent av totala spelmarknaden. Eftersom man som spelpublicist får samma intäkt oavsett hårdvara, vore man galen om man satsade på det segmentet för spelutveckling. Vi ser också ganska logiskt att ny funktionalitet i detta segmentet dyker upp i titlar när hårdvarutillverkarna (främst Nvidia) betalar för det, nyheterna får nästan inget spontant genomslag längre.

En generellt höjd prisnivå slår också ofrånkomligen mot återväxten inom kundunderlaget. Inte nog med att man måste få mer pengar från färre människor, det är samma människor som du sålde till senast. Lösning - mer hype! Marginella förändringar blåses upp som superviktiga av industrin för att driva kundkretsen att lätta på plånboken. Igen.

Har man varit med länge är det inte så svårt att se mekanismer och trender. Jag råkar gilla PC plattformen för spelande. Det är där min preferens ligger. Men det handlar ju om att ha tillgång till kul spel, och att betala ett rimligt pris för underhållningsformen, så jag ser de senare årens utveckling som bekymmersam.

Har du en sammanfattning broder tl;dr

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?