Tullklarera ..? - Vad innebär det i praktiken ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tullklarera ..? - Vad innebär det i praktiken ?

Jag har beställt en reservdel till en motorcykel från tjeckien, och den skall komma i veckan. Fick ett sms från DHL innan idag att jag skulle ”tullklarera” mitt paket genom en fullmakt... vad innebär detta i praktiken? Att jag kommer få betala extra avgifter ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tullklarering är för länder utanför EU. Så det är nog bara DHL som kräver det för alla utländska paket av rutin.

För att förtydliga: eftersom Tjeckien är medlem i EU så ska det inte bli några extra avgifter.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Har beställt en hel del saker från Korea som skickats med DHL, har aldrig fått tulldeklaration av dom
Tjeckien är ju också med i EU så ännu mer konstigt imo.

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna vara så att Tjeckien endast är mellanhand? Dom beställer ex från Kina och skickar i sin tur till dig.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag har beställt en reservdel till en motorcykel från tjeckien, och den skall komma i veckan. Fick ett sms från DHL innan idag att jag skulle ”tullklarera” mitt paket genom en fullmakt... vad innebär detta i praktiken? Att jag kommer få betala extra avgifter ?

Om du skickar något från ett land utanför EU till Sverige, ska det dyka upp en eller fler rader på spårningssidan som heter "Customs status updated" och sedan en som heter "Clearance processing complete". Om man inte lämnar en fullmakt antar jag att paketet fastnar i tullen tills man antingen lämnat fullmakt eller själv deklarerat försändelsen genom att gå till ett tullkontor och lämna in en blankett.

I ditt fall kommer dock paketet från ett EU-land, så då ska det inte ske någon tullklarering och det ska inte heller finnas några "Customs status updated" eller "Clearance processing complete" på spårningssidan, så jag förstår inte varför de efterfrågar en fullmakt. Eftersom inget ska klareras, kanske det inte gör något om du inte lämnar en fullmakt?

Har du kollat på spårningssidan att försändelsen verkligen postades i Tjeckien?

Skrivet av Nivity:

Har beställt en hel del saker från Korea som skickats med DHL, har aldrig fått tulldeklaration av dom
Tjeckien är ju också med i EU så ännu mer konstigt imo.

DHL började be mig att lämna fullmakt för mina försändelser från Japan i juni i år. Försändelser skickade i maj eller tidigare krävde inte fullmakt.

I SMS:et står det något sådant här:

Citat:

DHL Express 1234567890 från AMAZON är planerad att levereras tisdag aug 03 2021 08:00-17:00.

OBS: För tullklarering behöver vi din fullmakt.

Hantera din leverans och ge fullmakt: https://del.dhl.com/SE/AbCdEfGhIj

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kommenterande 2:

Har du kollat på spårningssidan att försändelsen verkligen postades i Tjeckien?DHL började be mig att lämna fullmakt för mina försändelser från Japan i juni i år. Försändelser skickade i maj eller tidigare krävde inte fullmakt.

I SMS:et står det något sådant här:

Citat:
DHL Express 1234567890 från AMAZON är planerad att levereras tisdag aug 03 2021 08:00-17:00.

OBS: För tullklarering behöver vi din fullmakt.

Hantera din leverans och ge fullmakt: https://del.dhl.com/SE/AbCdEfGhIj

Precis sådär står det, men då säljaens namn istället för Amazon...

Jag skall kolla upp närmare om det du skrivit med Customs etc.
Återkopplar!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av m4gnify:

Skulle det kunna vara så att Tjeckien endast är mellanhand? Dom beställer ex från Kina och skickar i sin tur till dig.

Ja detta har ju nämnts innan också, men samtidigt tycker jag det är konstigt isåfall eftersom att jag beställde i torsdags (29’e juli) och skall ha grejerna nu på onsdag (4’e augusti), så snabbt går det väl aldrig från Kina ?!
Det är ju dessutom en helg inkluderad i det datumspannet 😳

Jag skall luska lite i tracking-informationen och se om jag kan hitta något som en annan nämnde här... 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Precis sådär står det, men då säljaens namn istället för Amazon...

Jag kopierade förstås in ett SMS jag själv fått och mitt paket var från en annan avsändare.

Skrivet av andreas_dock:

Ja detta har ju nämnts innan också, men samtidigt tycker jag det är konstigt isåfall eftersom att jag beställde i torsdags (29’e juli) och skall ha grejerna nu på onsdag (4’e augusti), så snabbt går det väl aldrig från Kina ?!
Det är ju dessutom en helg inkluderad i det datumspannet 😳

Det tar normalt två dagar från Japan till Sverige med begränsningen att DHL inte hämtar paket på söndagar eller japanska helgdagar och inte levererar på lördagar, söndagar eller svenska helgdagar. Postar du på en lördag i Japan kommer det fram på måndag. Att det kan gå så snabbt från Kina verkar inte konstigt. I många fall kommer paketet dessutom en dag före det förväntade datumet som anges i SMS:et.

Att det först kommer på onsdag tyder på att det inte skickades från Tjeckien. Om det skickas inom Europa ska det komma fram över natten. Posta en torsdag i Tjeckien så är det framme i Sverige på fredag.

Skrivet av andreas_dock:

Jag skall luska lite i tracking-informationen och se om jag kan hitta något som en annan nämnde här... 👍🏼

Använd följande adress: https://mydhl.express.dhl/se/en/tracking.html#/results?id=XXX...

I adressen byter du ut XXXXXXXXXX mot sifferföljden i SMS:et som börjar på 7238. Du kan då se avsändarens och mottagarens DHL-terminal, typ från "PRAGUE - CZECH REPUBLIC, THE" till "STOCKHOLM - SWEDEN".

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag kopierade förstås in ett SMS jag själv fått och mitt paket var från en annan avsändare.Det tar normalt två dagar från Japan till Sverige med begränsningen att DHL inte hämtar paket på söndagar eller japanska helgdagar och inte levererar på lördagar, söndagar eller svenska helgdagar. Postar du på en lördag i Japan kommer det fram på måndag. Att det kan gå så snabbt från Kina verkar inte konstigt. I många fall kommer paketet dessutom en dag före det förväntade datumet som anges i SMS:et.

Att det först kommer på onsdag tyder på att det inte skickades från Tjeckien. Om det skickas inom Europa ska det komma fram över natten. Posta en torsdag i Tjeckien så är det framme i Sverige på fredag.Använd följande adress: https://mydhl.express.dhl/se/en/tracking.html#/results?id=XXX...

I adressen byter du ut XXXXXXXXXX mot sifferföljden i SMS:et som börjar på 7238. Du kan då se avsändarens och mottagarens DHL-terminal, typ från "PRAGUE - CZECH REPUBLIC, THE" till "STOCKHOLM - SWEDEN".

Det var som fasen... det var/är inte Tjeckien 🇨🇿 det kommer från... utan från Turkiet 🇹🇷.
Kan jag sett så fel ? 🤷🏼‍♂️

Oavsett så är det INTE kina, men Turkiet är väl inte med i EU 🇪🇺 och därav tullen 🛃 då ? Eller ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det var som fasen... det var/är inte Tjeckien 🇨🇿 det kommer från... utan från Turkiet 🇹🇷.
Kan jag sett så fel ? 🤷🏼‍♂️

https://i.imgur.com/aeWY8Xs.jpg

Oavsett så är det INTE kina, men Turkiet är väl inte med i EU 🇪🇺 och därav tullen 🛃 då ? Eller ?

Stämmer, Turkiet är inte med i EU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Det var som fasen... det var/är inte Tjeckien 🇨🇿 det kommer från... utan från Turkiet 🇹🇷.
Kan jag sett så fel ? 🤷🏼‍♂️

https://i.imgur.com/aeWY8Xs.jpg

Oavsett så är det INTE kina, men Turkiet är väl inte med i EU 🇪🇺 och därav tullen 🛃 då ? Eller ?

Var köpte du varan och vad kostade den? Om du köper en vara på Amazon, Ebay eller någon av de andra stora marknadsplatserna och värdet inkl. frakt är under 150 euro, ska momsen debiteras via IOSS-systemet, d.v.s. du ser hela beloppet när du betalar och behöver inte betala något extra vid leverans.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kommenterande 2:

Var köpte du varan och vad kostade den? Om du köper en vara på Amazon, Ebay eller någon av de andra stora marknadsplatserna och värdet inkl. frakt är under 150 euro, ska momsen debiteras via IOSS-systemet, d.v.s. du ser hela beloppet när du betalar och behöver inte betala något extra vid leverans.

Ebay
Price: $119.00
Shipping: Free

Total charged to Paypal $119.00

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Och nej, jag såg inte helt fel... det står ju Tjeckien 🇨🇿 !

https://www.ebay.com/itm/163030526772?_ul=SE

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Ebay
Price: $119.00
Shipping: Free

Total charged to Paypal $119.00

119 dollar är mindre än 150 euro.

Om säljaren korrekt uppgav att varan skickades från Turkiet, ska moms ha betalats via IOSS-systemet och därmed ingå i de 119 dollar du betalat. Då ska det inte bli några extra avgifter, förutsatt att säljaren fyllt i allt rätt när frakten beställdes.

Om säljaren felaktigt uppgav att varan skickades från Tjeckien, men varan i själva verket skickades från Turkiet, har moms inte betalats via IOSS-systemet. Moms kommer istället att betalas in vid import till Sverige och antingen säljaren eller köparen får en faktura på momsen från DHL. Om säljaren uppgav fel avsändarland och detta leder till extra kostnader för dig tänker jag mig dock att säljaren bör tvingas att ersätta dig för dessa kostnader.

---
TILLÄGG
---

Nu ser jag att trådskaparen länkade till sidan på Ebay. Där står det:

Citat:

Shipping: FREE Expedited International Shipping | See details
Item location: Praha 4, Czech Republic
Ships to: Americas, Europe, Asia, Australia See exclusions

Längre ner står det här:

Citat:

Import duties, taxes and charges are NOT included in the item price or shipping charges. These charges are the buyer responsibility.Please check with your country customs office to determine what these additional costs will be prior to bidding/buying.

Items can be shipped from either Prague or from Istanbul Turkey. Please keep this in your mind, and let us know before you make any payment, so that we can find the best solution for you.

Det här är ju dumt. Det står att varan finns i Tjeckien under "item location" och det är förstås det som Ebay går på vilket betyder att IOSS inte används. Sedan står det att varan antingen skickas från Prag eller från Miklagård och då blir förstås allt fel. Om det korrekt hade angetts att varan skickas från Turkiet, skulle Ebay ha betalat in moms så att det inte blir något extra att betala vid leverans.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kommenterande 2:

119 dollar är mindre än 150 euro.

Om säljaren korrekt uppgav att varan skickades från Turkiet, ska moms ha betalats via IOSS-systemet och därmed ingå i de 119 dollar du betalat. Då ska det inte bli några extra avgifter, förutsatt att säljaren fyllt i allt rätt när frakten beställdes.

Om säljaren felaktigt uppgav att varan skickades från Tjeckien, men varan i själva verket skickades från Turkiet, har moms inte betalats via IOSS-systemet. Moms kommer istället att betalas in vid import till Sverige och antingen säljaren eller köparen får en faktura på momsen från DHL. Om säljaren uppgav fel avsändarland och detta leder till extra kostnader för dig tänker jag mig dock att säljaren bör tvingas att ersätta dig för dessa kostnader.

---
TILLÄGG
---

Nu ser jag att trådskaparen länkade till sidan på Ebay. Där står det:Längre ner står det här:Det här är ju dumt. Det står att varan finns i Tjeckien under "item location" och det är förstås det som Ebay går på vilket betyder att IOSS inte används. Sedan står det att varan antingen skickas från Prag eller från Miklagård och då blir förstås allt fel. Om det korrekt hade angetts att varan skickas från Turkiet, skulle Ebay ha betalat in moms så att det inte blir något extra att betala vid leverans.

Stort tack för djupdykningen i detta ärende!, du har klargjort en hel del... #DetektivSkills2000 !

Ok, jag kan ju krångla med säljaren och hålla på - men om jag skall göra rätt för mig och bara betala, så är det 25% på 119$ eller?, alltså ~200 svenska riksdaler ?
Är det några andra avgifter förutom momsen som kan tillkomma ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Och nej, jag såg inte helt fel... det står ju Tjeckien 🇨🇿 !

https://www.ebay.com/itm/163030526772?_ul=SE

Klaga då till eBay också då säljaren inte skickar från det land som han uppgett till eBay! Samt kontakta säljaren och säg att pga att han inte skickar från det ställe han uppgett så tillkommer mer avgifter än det skulle ha gjort om han skickat från det ställe han uppgett på eBay

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Ok, jag kan ju krångla med säljaren och hålla på - men om jag skall göra rätt för mig och bara betala, så är det 25% på 119$ eller?, alltså ~200 svenska riksdaler ?
Är det några andra avgifter förutom momsen som kan tillkomma ?

Det bör bli 25% av 119 daler i moms och även DHL:s administrativa avgift som verkar ligga på 62:50 kr.

Skrivet av jnsson:

Klaga då till eBay också då säljaren inte skickar från det land som han uppgett till eBay! Samt kontakta säljaren och säg att pga att han inte skickar från det ställe han uppgett så tillkommer mer avgifter än det skulle ha gjort om han skickat från det ställe han uppgett på eBay

Om man tittar på säljarens neutrala och negativa omdömen ser man att det även är några andra som har klagat på detta. Om en säljare uppger att varan skickas från ett ställe men varan i själva verket skickas från ett annat ställe, tycker jag att säljaren borde få stå för eventuella extrakostnader som detta medför för köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om man tittar på säljarens neutrala och negativa omdömen ser man att det även är några andra som har klagat på detta. Om en säljare uppger att varan skickas från ett ställe men varan i själva verket skickas från ett annat ställe, tycker jag att säljaren borde få stå för eventuella extrakostnader som detta medför för köparen.

Jag håller helt med dig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Livsnjutare 😎

Uppdatering: Igår eftermiddag kom ett SMS från det lokala ombudet att det fanns ett paket från DHL at hämta.

Jag har nu hämtat ut paketet, men har inte gjort någon tullklarering... kommer det att bita mig i arslet om jag skiter i det ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Uppdatering: Igår eftermiddag kom ett SMS från det lokala ombudet att det fanns ett paket från DHL at hämta.

Jag har nu hämtat ut paketet, men har inte gjort någon tullklarering... kommer det att bita mig i arslet om jag skiter i det ?

DHL skickar en faktura i efterhand på tull/moms beloppet + hanteringsavgift

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

119 dollar är mindre än 150 euro.

Om säljaren korrekt uppgav att varan skickades från Turkiet, ska moms ha betalats via IOSS-systemet och därmed ingå i de 119 dollar du betalat. Då ska det inte bli några extra avgifter, förutsatt att säljaren fyllt i allt rätt när frakten beställdes.

Om säljaren felaktigt uppgav att varan skickades från Tjeckien, men varan i själva verket skickades från Turkiet, har moms inte betalats via IOSS-systemet. Moms kommer istället att betalas in vid import till Sverige och antingen säljaren eller köparen får en faktura på momsen från DHL. Om säljaren uppgav fel avsändarland och detta leder till extra kostnader för dig tänker jag mig dock att säljaren bör tvingas att ersätta dig för dessa kostnader.

---
TILLÄGG
---

Nu ser jag att trådskaparen länkade till sidan på Ebay. Där står det:Längre ner står det här:Det här är ju dumt. Det står att varan finns i Tjeckien under "item location" och det är förstås det som Ebay går på vilket betyder att IOSS inte används. Sedan står det att varan antingen skickas från Prag eller från Miklagård och då blir förstås allt fel. Om det korrekt hade angetts att varan skickas från Turkiet, skulle Ebay ha betalat in moms så att det inte blir något extra att betala vid leverans.

En wall of text angående moms när vi andra diskuterar tull
Men bra förklaring hur moms funkar när man handlar globalt. Vi borde starta en FAQ för e-handel som finns på SweClockers framsida.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jnsson:

DHL skickar en faktura i efterhand på tull/moms beloppet + hanteringsavgift

Ja de kom precis !
Dåså. Bara å betala och sedan gnälla på säljaren och ta det en vända mer eBay när man är på lite butter-humör.

Citat:

Ditt DHL Express-paket 7238XXXXX är införtullat och dina importavgifter uppgår till SEK 127.50 kr. Betala dina importavgifter genom att klicka på den säkra länken https://del.dhl.com/SE/XXXXX Länken är giltig i två dagar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja de kom precis !
Dåså. Bara å betala och sedan gnälla på säljaren och ta det en vända mer eBay när man är på lite butter-humör.

Det är inte alls svårt. Får du en faktura på moms så betalar du den och sedan startar du ett ärende via Ebay angående att varan skulle skickas från Tjeckien och det faktum att den skickats från Turkiet har orsakat merkostnader för dig. Spara skärmdumpar på annonsen. Ebay kommer att sköta det till dig. De går nästan alltid på köparens linje.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Ja de kom precis !
Dåså. Bara å betala och sedan gnälla på säljaren och ta det en vända mer eBay när man är på lite butter-humör.

Säljaren måste ha uppgett fel belopp, för momsen verkar bara ha blivit en fjärdedel av vad den ska vara om DHL:s hanteringsavgift är 62:50 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Säljaren måste ha uppgett fel belopp, för momsen verkar bara ha blivit en fjärdedel av vad den ska vara om DHL:s hanteringsavgift är 62:50 kr.

Kan ju inflika med att på eBay skriver säljare aldrig korrekt pris på lapparna, så fastnar det i tullen blir det i alla fall lite billigare. Flertalet gånger man köpt något för 500-1000:- och de skrivit som max $20.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Kan ju inflika med att på eBay skriver säljare aldrig korrekt pris på lapparna, så fastnar det i tullen blir det i alla fall lite billigare. Flertalet gånger man köpt något för 500-1000:- och de skrivit som max $20.

Det där är det dock slut med om värdet är under 150 euro för numera ska Ebay betala in momsen till EU, förutsatt att säljaren uppger korrekt avsändarland till Ebay. Varor för över 150 euro kan förstås fortfarande ha ett värde på 20 dollar på CN22-blanketten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det där är det dock slut med om värdet är under 150 euro för numera ska Ebay betala in momsen till EU, förutsatt att säljaren uppger korrekt avsändarland till Ebay. Varor för över 150 euro kan förstås fortfarande ha ett värde på 20 dollar på CN22-blanketten.

Åhå. Så då blir det ingen PostMord avgift då heller?

Sorry för OT.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kommenterande 2:

Säljaren måste ha uppgett fel belopp, för momsen verkar bara ha blivit en fjärdedel av vad den ska vara om DHL:s hanteringsavgift är 62:50 kr.

Säljaren har säkert skrivit ner värdet på varan och därmed ger det mig en mindre avgift så gnället förhoppningsvis skall bli mindre.

Kollar man hans omdömen som någon sa så är det ju inte första personen som anmärker på detta... så han har säkert satt det i system.

Vet ärligt talat inte om jag orkar bråka för 130 spänn.... och det är la så han tänker 💭

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Åhå. Så då blir det ingen PostMord avgift då heller?

Föreslår att du läser här och följande diskussion: https://www.sweclockers.com/nyhet/32351-nya-eu-regler-kan-gor...

Skrivet av andreas_dock:

Vet ärligt talat inte om jag orkar bråka för 130 spänn.... och det är la så han tänker 💭

Problemet är att om inte köparna sätter ner foten kommer han bara att fortsätta med det här.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kommenterande 2:

Problemet är att om inte köparna sätter ner foten kommer han bara att fortsätta med det här.

Jo jag vet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •